Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
"goaste" kurvan
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (20464 totalt)
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Tänkte dra igång en tråd om vilken kurva som är den goaste bland alla kurvor på våra svenska banor + stora ringen i Eifelbergen.

Personligen med min begränsade erfarenhet kan jag nämna:

Under bron, Kinnekulle. Klassiker bland hjärtat-i-halsgropen-kurvor.

Vänstern tillbaka under bron, Kinnekulle. Vet inte var det är, men jag gillar faktiskt vänsterkurvor bättre än högerkurvor.

Vänster-höger kombinationen efter hårnålen, Knutstorp. Härligt att fullt på trean fyrhjulssladda genom dena kombo.

NGK-krönet, Knutstorp. Ännu en skön hjärtat-i-halsgropen-kurva. Har börjat köra ganska aggressivit genom denna, höger hjulpar en bra bit upp på kurbsen.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Håller med om bron på Kullen...

Det här med vänsterböjar, dels blir ju bilen bättre balanserad eftersom man sitter till vänster och dels kan det vara för att desssa kurvor är mer sällsynta då banorna går i högervarv och har 360 grader mer högerböjar per banvarv.

Borde det inte gå att bygga om avåkningszonerna så det går att alternera med att köra vänstervarv ibland?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vilken superbra tråd!!!!! ojojoj nu måste jag tänka...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Micke Holmström skrev:


Det här med vänsterböjar, dels blir ju bilen bättre balanserad eftersom man sitter till vänster och dels kan det vara för att desssa kurvor är mer sällsynta då banorna går i högervarv och har 360 grader mer högerböjar per banvarv.



Kan nog stämma. Min bil är på intet sätt "corner weightad" kanske läge att göra det så högerkurvor blir lika goa som vänsterkurvor .

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Föga revolutionerande: In under bron på Kullen! Stumt!

Tvåa blir NGK-krönet. Med is:en, mer eller mindre, fullgasväxlade man till 4:an i backen uppför för att inte tappa moment. Hade ju minsta motorn i hela serien!!! Mkt intressant den gången jag hade högerstol i bilen. De som hade vunnit ngn form av frågetävling skulle få åka racebil.
Besvikelsen i ansiktet hos killen som tog plats i "en j***la" 318" var klart synbar. Han hade säkert velat åka DTM M3:a eller ngt liknande. (Vem vill inte det...) Det är väl då man ser sådant man bestämmer sig för att inte köra 90% utan...
Efteråt var det ömsom , ömsom hos honom. "Att det går att åka så fort med 140 hk. Och bromsarna sen..." Ja, standard ja.

Baksidan på Falkenberg, var iaf, riktigt nice tidigare. Här kunde man dundra om "maxpreppade 240 långloppsbilar med jättemotorer" med bra attack. Alltid lika kul. Nu ska dom dock ha jämnat ut kullen på innern så att kurvan inte är blind längre. (Johan, du vet ju hur det ser ut nu. Berätta gärna.) Mao vågar fler åka "stumt"... Inte bra...

Misstänker att listan kommer revideras kraftigt efter första Ringenbesöket. Från Hohe Acht och ner verkar det ju se ganska intressant ut. Annars är det, av ngn outgrundlig anledning, Fuchsröhre som lockar.
Kallenhard ser ju oxå nice ut. Och...och...och... AHHHHH!

"Kan inte läsa mer på detta forum! Det går inte mera..."
"Vill åka nu!"

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Vänstern för Hårnålen på Knutstorp är ju go. Dels är det väl det att den är lite bankad och att det går uppför gör att man får till lite extra kurvkrafter. Sen att det kommer ett läckert krön efter är ju inte fel heller. Dessutom är det nog så dom bilar jag har kört har haft utväxling som passar där, det påverkar säkert!

Lito på Knutstorp är ju läcker oxo. Vet inte riktigt varför igentligen, kan någon förklara varför jag tycker det? ;-)

Jag är så konstig att jag faktiskt gillar Karusellen på Anderstorp. Helst enkelt för att den är så lång att jag (som ser mig som rätt orutinerad, premiär 1995) kan sitta och finlira och känna mig fram med lite olika gas och styrutslag och spår osv!

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Mina favortier är samtliga från Ringen:
Hatzenbach II - Att "dansa" genom kombinationen vänster, dubbelhöger, vänster, höger, vänster i en enda lång kombination saknar motstycke.

Flugplatz - För att den kräver mod och det driftar så gott när mar kör igenom dubbelhögern i hyffsat tempo.

Schwedenkreutz - För att man kommer dit i nästan toppfart och att den går att ta så fort. thumbs up

Fuchsröhre - Det pirrar så gott i magen, när man passerar längst ner i svackan i bra tempo. :o

Metzgesfeld - Den snabba vänstern är verkligen snabb om man vågar.

Breidscheid - För bilen driftar så härligt över bron när man tar den i en enda lång båge.

Ex Mühle - För att den är en av banans svåraste kurvor att få till på rätt sätt. Antingen så går man in för fort och håller på att åka av, eller så undrar man varför i h-vete man bromsade så mycket. :s

Mut-/Angst-Kurve och efterföljande höger - Det hörs på namnet! Det krävs mod och det går att köra fort.

Karusellen - Härlig känsla att gå in fort i den och studsa som en pingpongboll genom den.

Hohe Acht - Underbart att bara växla ner från fyran till trean och stå på fullt genom vänster/högern upp på krönet och kasa igenom den påföljande högern med skrikande däck.

Wipperman - En av mina verkliga favoriter, här går det undan även med en motorsvag bil, eftersom det går utför hela vägen. Härligt att flyga med mer än halva bilen över de sista kurbsen på höger sida.

Eschabch - Härligt att komma driftande genom dubbelvänstern ner mot Brünchen och all publik som brukar stå där.

Pflanzgarten - Ytterligare en av de riktiga favoriterna, tack vare att det krävs mod, bilen driftar och tempot är högt igenom dubbelhögern.

Pflanzgarten III - Vilken känsla att släppa bilen rakt över det blinda krönet fullt på femman och studsa mellan kurbsen! :o

Schwalbenschwanz - Härligt snabb höger-/vänsterkombination. thumbs up

Lilla karusellen - Underbar att gå in i lite snett uppifrån och dyka ner till innerkanten för att sedan kastas ut i utgången.

Galgenkopf - Här är man helt övertygad om att man skall flyga ut i skogen när man går in stumt på fyran och driftar igenom hela dubbelhögern för att komma ut på slutrakan vid varvtalsstopp och kasta i femman.

oj, det blev visst flera kurvor!!! Jag tror jag förstår varför jag helt enkelt älskar den banan!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Det här är en svår fråga och jag kan inte utse en kurva (alla andra har ju fuskat också )

Ring Knutstorp: NGK är kul, speciellt med vår bil - Man får stänga rätt ordentligt tills dess att man kommer upp till NGK, sen brukar det vara till bakomvarande bil
Kombinationen efter hårnålen är också otroligt kul, ful sula och lätt drift

Falkenberg: Tyvärr så är kurvan inte blind längre, men den är inte lätt för det, det går FORT i utgången och sen är det en halvblind vänster över ett krön direkt efteråt - I regnet så skiljer denna kombination ut männen från pojkarna thumbs up

En favorit i racingsammanhang är definitivt Karusellen på Anderstorp, med rätt bil så hänger man bara i utanför konkurrenten och kan sen bromsa sig förbi på innern i kurvan efter. Det går också ruskigt fort i denna kurvan (4:an med vår bil)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Wunderbart skrivet Peeter!

Jag gillar också Wippermann. 7000 rpm på trean så det ekar mellan träden och samtidigt kryssa nedför banan!

På Kinnekulle gillar jag också "Kurvan efter bron" av någon outgrundlig anledning. Kan det även här vara balansen?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Nisse C a.k.a. GTI-nissen skrev:
Wunderbart skrivet Peeter!

Jag gillar också Wippermann. 7000 rpm på trean så det ekar mellan träden och samtidigt kryssa nedför banan!



Nisse, testa att slänga i fyran i backen ner mot Wippermann istället!
Eftersom det går nerför, så skjuter det på rätt bra ändå, även om du inte hunnit varva ur på trean, men bilen är inte lika nervös på fyran!
Jag kör på fyran fram till Eschbach, där jag slänger i trean igen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Hmmmm....

Peeter, din favoritkurva alltså.... det blev ALLA kurvorna på ringen... nästan iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Peeter skrev:

Nisse, testa att slänga i fyran i backen ner mot Wippermann istället!
Eftersom det går nerför, så skjuter det på rätt bra ändå, även om du inte hunnit varva ur på trean, men bilen är inte lika nervös på fyran!
Jag kör på fyran fram till Eschbach, där jag slänger i trean igen.


Jag har testat det, men då vet jag inte riktigt hur fort det går. På trean och nästan varvtalsregulator så vet jag att jag klarar sektionen.
Bonusen är ju att på trean kan man njuta av en 16-ventils 1.8-litersfyra med öppna spjäll på högvarv.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag vill åka mer Knutstorp! Jag har bara varit där en enda gång och det var första gången jag var på en racerbana någonsin, hösten -97. Och det med min splitter nya Golf.... Minst sagt nervöst.... Till råga på allt så satt något löst vid styrsnäckan så det sa klonk då o då när jag svängde. Det blev inte så mycket åka Men tillräckligt för att veta att det är en bana i min smak :woot: !!!!!!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag har nu gått igenom ALLA banor jag kört och ALLA kurvor..... Och jag har kommit fram till att jag inte kan välja! Närapå varenda kurva är ju det roligaste som finns!!!




(Jag håller dock inte med om "under bron" på kullen skulle var bland de bästa. Jag och den är inte riktigt kompisar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



MagnusT skrev:
Jag vill åka mer Knutstorp! Jag har bara varit där en enda gång och det var första gången jag var på en racerbana någonsin, hösten -97. Och det med min splitter nya Golf.... Minst sagt nervöst.... Till råga på allt så satt något löst vid styrsnäckan så det sa klonk då o då när jag svängde. Det blev inte så mycket åka Men tillräckligt för att veta att det är en bana i min smak :woot: !!!!!!!!!


Det kommer att finnas tillfälle nästa år

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Nisse C a.k.a. GTI-nissen skrev:
Peeter skrev:

Nisse, testa att slänga i fyran i backen ner mot Wippermann istället!
Eftersom det går nerför, så skjuter det på rätt bra ändå, även om du inte hunnit varva ur på trean, men bilen är inte lika nervös på fyran!
Jag kör på fyran fram till Eschbach, där jag slänger i trean igen.


Jag har testat det, men då vet jag inte riktigt hur fort det går. På trean och nästan varvtalsregulator så vet jag att jag klarar sektionen.
Bonusen är ju att på trean kan man njuta av en 16-ventils 1.8-litersfyra med öppna spjäll på högvarv.

När du blivit omkörd tillräckligt många ggr på utsidan av 100-hästars Polo's, så kommer du nog att testa fyran igen!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Ja har ju då bara erfarenhet av Knutstorp och där håller jag helt med om NGK. Väldig speciell känsla när det börjar släppa på alla fyra uppe på krönet och man får ett bra spår ner för backen.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Favoriter har man ju många...

Men från i somras med Kinnekulles nya asfalt... mmmmmm.... det var trevligt. Full gas i vänstern/svackan tillbaka under bron och uppför Mohlins knäpp, lyfta nästan över krönet och bromsa efter att man "landat"... bromsa runt bilen åt höger med lite ställ o sen plattan fullt i mattan med alla 321 hästarna... MMmmmmmmmmm..... KULKULKUL!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Opelkurvan Anderstorp.

Att komma igenom den, med släpp på alla fyra, och styra lika mycket med gasen som med ratten, toucha kurbsen med höger bak, samtidigt som man når växligspunkten för fyran, och sedan ta sig om den där MGB GT V8 som varit ivägen ett par varv längs rakan som följer, det är lycka det.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



P.P. skrev:
Opelkurvan Anderstorp.

Att komma igenom den, med släpp på alla fyra, och styra lika mycket med gasen som med ratten, toucha kurbsen med höger bak, samtidigt som man når växligspunkten för fyran, och sedan ta sig om den där MGB GT V8 som varit ivägen ett par varv längs rakan som följer, det är lycka det.


Samma växlingspunkt som jag, byt ut MGB mot en Volvo 240 så kunde det varit jag
Den kurvan går det att åka äckligt mycket fortare än vad man tror är möjligt

Edit: Stavar som en kråka...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Har ni testat Norra Banslingan på A-torp? Då blir det riktigt intressant att komma ur Opeln med ställ, för då skall man på ingen sträcka alls räta upp skrotet och få stopp på det inför den 180 gradare som följer. dessutom är man s.a.s på fel sida banan och gör allting. Adrenalinruch varje varv.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Sparade trådar/FAQ
"goaste" kurvan
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (20464 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande