Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
"goaste" kurvan
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (20463 totalt)
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



P.P. skrev:
Har ni testat Norra Banslingan på A-torp? Då blir det riktigt intressant att komma ur Opeln med ställ, för då skall man på ingen sträcka alls räta upp skrotet och få stopp på det inför den 180 gradare som följer. dessutom är man s.a.s på fel sida banan och gör allting. Adrenalinruch varje varv.


Nope, hara bara åkt långa slingan, men det har gett mig en ny favoritbana

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Håller med Magnus, "under bron" på Kinnekulle och jag är inte heller kompisar, kan bero på en avkörning där för några år sedan.

Däremot så gillar jag kvarnkurvan och vidare över "mohlins knäpp", om man nu måste välja.

Något som jag tycker är superkul är också "Bilsport Superstage" på Emmaboda, speciellt den "nedre" halvan där vändningen är.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



MagnusT skrev:
Hmmmm....

Peeter, din favoritkurva alltså.... det blev ALLA kurvorna på ringen... nästan iaf


Vad menar du?
Jag gjorde ett mycket utstuderat val och hade alla kval i världen att utelämna Antoniusbuche, Tiergarten, Hohenrain, T13, Hatzenbach I, Hocheichen, Quiddelbacher-Höhe, Aremberg, Adenauer Forst, Kallenhard, Miss-Hit-Miss, Wehrseifen, Bergwerk, Kesselchen, Klostertal, Hedwigs Höhe, Brünnchen, Eis-Kurve, Sprunghügel och Döttinger Höhe.
Hoppas inte dom blir ledsna och hämnas nästa gång jag kommer dit för att jag inte tog med dom i mitt val.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



Efter att ha studerat kartan över Ringen har jag konstaterat att det parti jag kört som jag gillat mest heter Flugplatz. Detta eftersom man även med min bil har ganska god fart där.

Jag uppskattade även en inbromsning som görs över ett litet krön före en vänstersväng (en bit efter Karusellen om jag inte missminner mig). Jag vågade inte hålla ner bromspedalen över den lilla knölen för jag fick för mig att det kunde få ABS:en att spöka.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Mäkinen skrev:
Efter att ha studerat kartan över Ringen har jag konstaterat att det parti jag kört som jag gillat mest heter Flugplatz. Detta eftersom man även med min bil har ganska god fart där.

Jag uppskattade även en inbromsning som görs över ett litet krön före en vänstersväng (en bit efter Karusellen om jag inte missminner mig). Jag vågade inte hålla ner bromspedalen över den lilla knölen för jag fick för mig att det kunde få ABS:en att spöka.

Är du säker på att det svänger vänster efter "knölen"?
Det ställe som jag kommer att tänka på är Pflanzgarten, men där svänger det höger! Där bromsar jag eller lättar på gasen före "hoppet" och går på gasen igen när bilen landat igen. Där vet jag att en del bromsar kort när bilen landat, men jag tycker det känns mycket bättre att göra det innan.
Man skall definitivt passa sig för att bromsa för tidigt innan bilen har satt sig, om man nu prompt skall bromsa efter hoppet. Annars kan som sagt ABS'en få spatt. Men om du verkligen menar att det svänger vänster, så vet jag inte riktigt var du är på banan.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



Peeter skrev:
Är du säker på att det svänger vänster efter "knölen"?
Det ställe som jag kommer att tänka på är Pflanzgarten, men där svänger det höger! Där bromsar jag eller lättar på gasen före "hoppet" och går på gasen igen när bilen landat igen. Där vet jag att en del bromsar kort när bilen landat, men jag tycker det känns mycket bättre att göra det innan.
Man skall definitivt passa sig för att bromsa för tidigt innan bilen har satt sig, om man nu prompt skall bromsa efter hoppet. Annars kan som sagt ABS'en få spatt. Men om du verkligen menar att det svänger vänster, så vet jag inte riktigt var du är på banan.
Sjävklart har du rätt! Jag tänkte höger och skrev vänster. Jag körde ett varv i SCGT och insåg att knölen sitter precis vid skylten det står "Pflanzgarten" på. Jag bromsade både före och efter knölen, men hoppade inte med bilen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Chikanen på baksidan på ACR är ganska hårig, blind ingång, så siktar du fel räcker inte banan till i utgången. Jag var där i somras på Norska BMWklubbens banträff och då var de rädda för avkörningar och hade satt upp koner strax innan för att få ner farten. >

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Sörpan skrev:
Chikanen på baksidan på ACR är ganska hårig, blind ingång, så siktar du fel räcker inte banan till i utgången. Jag var där i somras på Norska BMWklubbens banträff och då var de rädda för avkörningar och hade satt upp koner strax innan för att få ner farten. >

Ursäkta men ACR är det AresCentrumRondell?
En som är trög.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Arctic Circle Raceway...eller ngt liknade.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Ha, ha, den var bra!

Arctic Circle Raceway, banan ligger i Storforshei, 2 mil norr om Mo i Rana, strax söder om polcirkeln!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Enligt klockan slog du mig med sex sekunder AL!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



DÄR du Peteer! Där var jag före med ett svar...hahahaha

Gillar att du på annat ställe kallar forumet för "Dårhuset"! Mer passande namn kan vi nog inte ha på denna samling människor.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sörpan skrev:
Enligt klockan slog du mig med sex sekunder AL!


Deppa inte för det Sörpan. Kolla hur mga inlägg jag har trackaserat omgivningen med så förstår du att träning lönar sig...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



AL skrev:
DÄR du Peteer! Där var jag före med ett svar...hahahaha

Gillar att du på annat ställe kallar forumet för "Dårhuset"! Mer passande namn kan vi nog inte ha på denna samling människor.

Tack för dom orden!
Därmed utnämner jag dig till "världsmästare"! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hahahahaha!!!

Jag är dum nog att ta emot utmärkelsen!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Mo i Rana är nog Skandinaviens finaste motorbana. Och en av de norska jag inte kört :-( Den skulle jag VERKLIGEN vilja prova. Men det är lika långt dit som till Nürburgring härifrån Stockholm och det ligger ARC i fatet.... typ :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Avstånd är inget hinder Magnus, jag har varit på både Nürburgring och ACR!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jo... mitt mål är båda osså.... men om jag MÅSTE välja så...

De har det minst sagt knökigt däruppe just nu, extremt nära konkurs har jag hört.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nja, enligt vad jag hört så har norska motorsportförbundet(?) tagit över banan från Rana Motorklubb. Det finns tydligen stora planer på att investera i banan. Bl a ett hotell vid depån. Dorint vid polcirkeln? :s [/quote]

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Jo... mitt mål är båda osså.... men om jag MÅSTE välja så...

De har det minst sagt knökigt däruppe just nu, extremt nära konkurs har jag hört.

Då kanske rejsa.nu kan lägga ett bud på en krona eller så!?!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Sörpan skrev:
Nja, enligt vad jag hört så har norska motorsportförbundet(?) tagit över banan från Rana Motorklubb. Det finns tydligen stora planer på att investera i banan. Bl a ett hotell vid depån. Dorint vid polcirkeln? :s


Hur är vägarna dit upp? Jamenar 165 mil till ringen i 200+ är en sak. Fast det är säkert j**gt roliga vägar dit upp. Men det kan ta sin lilla stund eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
"goaste" kurvan
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (20463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande