Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
"goaste" kurvan
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (20464 totalt)
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



om du kör från Ståkkhålm så är det väl E4:an till Umeå, där svänger du av och tar E10:an, sen är det väl bara 50 mil kvar och dem milen går fort, passa dig för renarna bara!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag hörde från Norge (Opel Motorsport club) att ARC var billig att hyra (25000 NOK för lör + sön)
Dessutom går det att köra sent på kvällen, OMC körde till 21.00 bägge kvällarna, låter trevligt.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Favvokurva.... den här tråden var skoj! Inga fler som vill bekänna vilken favorit de har?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Har två kandidater. De är snarare kombinationer än enstaka kurvor.

1. Efter Ejekurvan på Gelleråsen är det en svag höger följt av en vänster. Vänstern ligger i en liten svacka så det suger till jädrans skönt i magen där.

2. Depå kurvan på Mantorp. Skönt att se hur länge man vågar hålla i innan man bromsar för kurvan före start o målrakan!

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Jag har ju bara erfarenhet från kullen, vilket begränsar urvalet ganska hårt men jag får nog hålla med nisse m.fl. Om att kurvan tillbaks under bron är skön. Beror väl kanske på att tjockisjag sitter på rätt sida av bilen + en aning doserad kurva.

En annan kurva som är kul är den precis innan rakan. Blir nästan alltid en stenhård fight med curbsen för att verkligen få max utgångshastighet. Med min motorsvaga bil är ju det enda chansen att kunna ta sig om andra kärror på rakan. Förutom en viss golf som trots viss kurering har svårt att hänga med rakt fram. Eller HADE iaf...
Känner ngn sig träffad så får personen ifråga inte ta illa upp. Jag lär ju få äta upp mina ord i sommar...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Fredrik C skrev:
1. Efter Ejekurvan på Gelleråsen är det en svag höger följt av en vänster. Vänstern ligger i en liten svacka så det suger till jädrans skönt i magen där.
Ja j**ar!! Den är kanon! Gäller att inte svänga så mycket där svackans avslutande uppförbacke slutar med ett litet krön ut på platt mark igen.... Där börjar det gå undan o bilen blir en aning lätt. Skoj skoj skoj!

_________________
Magnus Thomé
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



zeddie skrev:
Jag har ju bara erfarenhet från kullen, vilket begränsar urvalet ganska hårt men jag får nog hålla med nisse m.fl. Om att kurvan tillbaks under bron är skön. Beror väl kanske på att tjockisjag sitter på rätt sida av bilen + en aning doserad kurva.


Såg precis att min avatar föreställer just nämnda kurva. Döh... Tänkte inte på d....
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Några favvisar:

- Hela Karlskoga utom 270 gradarn för start och mål (räckena vid sepåinfarten känns läbbiga).

- Partiet efter det som väl en gång var en velodrom på Knutstorp. Man åker slänggunga mellan doseringarna och sen ut på rakan. Knutstorp var förresten den första bana jag körde på 1973. Med moped Dessutom såg jag Ronnie Petterson.

- Högern ut på start och mål på Kinnekulle. Av nån anledning kör jag alltid med fyrhjulssladd in i den, det har bara blivit så

- Parisern på Mantorp (wow, jag kom ihåg namnet på NÅN kurva) är en favorit/antifavorit. Favorit när man får till spåret rätt (har väl hänt ungefär en gång), antifavorit alla dom andra gångerna

- Anderstorp. Andra 90 graders högern efter flygrakan, vid läktarna. I regn är det halt ungefär 1/3 in i kurvan, man tappar greppet och förflyttas i sidled någon halvmeter varje gång. Känns i maggropen.

- Nurburgring. Finns det något tråkigt parti?

Kurvor man skulle vilja prova på:

- Å Roosch (kommer inte ihåg stavningen) på Spa.
- Kårkskruven på "Mazda Raceway" (den heter ju så numer, Laguna Seca säger vettigt folk fortfarande). Alltså där Zanardi gjorde århundradets omkörning.
- Tarzan på Zaandvoort.

Finns nog fler...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Här skulle man nog kunna hitta fler än bara en fin kurva!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

thumbs up

Har du en större kopia? Vill ha som skrivbordsunderlägg

_________________
Magnus Thomé
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Tyvärr inte!! Hittade den på nätet någon gång.. Jag skulle gärna vilja veta vart den var tagen!! En liten resa dit vore guld värd!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Jag skulle gärna vilja veta vart den var tagen!! En liten resa dit vore guld värd!


Jag med!!!

Hmm, mittlinjerna är gula. Finns det i Europa? I USA är det poppis, av gräsets gulhet och buskaget skulle man då kunna gissa på Kalifornien(?).

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Goaste kurvan:

Högern/Vänstern över curbsen mellan Hedwigshöhe och Wipperman. Underbart när det sitter och man vågar!

om jag får ta några fler blir det:

Hatzenbach
Fuchsrörhe
Lauda Links-Kink & Kesselchen
Planzgarten I & II

I Svedala diggar jag Knutstorp mest. Ronnie Peterson tom Kvällsposten är underbar.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

BTG>

Lattjo att du tar med grillkurve i listan. Jag tyckte den bara var nåt man passerade liksom. Det gick ju undan och man fick utnyttja en hel del av bredden men inte alls allt... Jag har för mig att johann inte tyckte den var nåt man bara passerade iof men han kommer väl farande ännu fortare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

JohanR>

Citat:
- Hela Karlskoga utom 270 gradarn för start och mål (räckena vid sepåinfarten känns läbbiga).
Den som är så cool! Men jag har inte lärt mig 100% än... men det är småjusteringar kvar (tror jag )

Citat:
- Högern ut på start och mål på Kinnekulle. Av nån anledning kör jag alltid med fyrhjulssladd in i den, det har bara blivit så
Cool! Det ska jag prova! Hhrrmmm, med rdäck på så kanske det är att ta i... kanske

Citat:
- Parisern på Mantorp (wow, jag kom ihåg namnet på NÅN kurva) är en favorit/antifavorit. Favorit när man får till spåret rätt (har väl hänt ungefär en gång), antifavorit alla dom andra gångerna
Ja den är verkligen lite speciell att hitta i. Jag är inte nöjd med hur jag tar den. Det känns inte 100%. Jag måste laborera o testa lite mer där... fast jag har garanterat kört den flera hundratals ggr

Citat:
- Nurburgring. Finns det något tråkigt parti?
Jag satt o tänkte länge..... men inte kunde jag komma på nåt

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Magnus Thomé skrev:
BTG>
Lattjo att du tar med grillkurve i listan. Jag tyckte den bara var nåt man passerade liksom. Det gick ju undan och man fick utnyttja en hel del av bredden men inte alls allt...



Ja det är det väl eg. men ändå är det förvånansvärt få som håller fullt där....? Således har man en chans att ta några meter och stressa motorstarkare bilar in i Bergwerk.
Emellanåt känns det som om folk givit upp på den kurvan, typ: Jaja, här kommer den där som man inte kan göra nåt åt....

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Startkurvan på Mantorp. Bilen sitter i sidledes spänn en lång sväng och man balanserar mellan under o överstyrning genom hela kurvan och håller fullt bort mot höger curbs.... ja j**ar! Skoj! o lite pirrigt om rumpan skule få för sig att bli lättfotad.... För i sluttampen går det FORT!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
Ja det är det väl eg. men ändå är det förvånansvärt få som håller fullt där....? Således har man en chans att ta några meter och stressa motorstarkare bilar in i Bergwerk.
Emellanåt känns det som om folk givit upp på den kurvan, typ: Jaja, här kommer den där som man inte kan göra nåt åt....
Jag hör att jag måste åka dit o känna efter i den igen. Nu! När åker vi? :woot:

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:

Citat:
- Nurburgring. Finns det något tråkigt parti?
Jag satt o tänkte länge..... men inte kunde jag komma på nåt


Skulle väl vara Döttinger höhe då.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
BTG>

Lattjo att du tar med grillkurve i listan. Jag tyckte den bara var nåt man passerade liksom. Det gick ju undan och man fick utnyttja en hel del av bredden men inte alls allt... Jag har för mig att johann inte tyckte den var nåt man bara passerade iof men han kommer väl farande ännu fortare


Håller fullt där nu men det tog mig över 100 hundra varv att få fötterna att lyda hjärnan där. Nu kvarstår Ex-mühle och Mutkurve att jobba på för inför båda saktar jag ner för mkt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

Citat:
- Nurburgring. Finns det något tråkigt parti?
Jag satt o tänkte länge..... men inte kunde jag komma på nåt


Skulle väl vara Döttinger höhe då.
Men det är cool med apexet precis i botten av svackan då bilen sitter ner lite extra med extra grepp o det börjar gå undan.

Är Döttinger Höhe egentligen början av rakan eller? Förutom att det är bensinmacken då alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
"goaste" kurvan
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (20464 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande