Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ "goaste" kurvan | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (20464 totalt) |
om du kör från Ståkkhålm så är det väl E4:an till Umeå, där svänger du av och tar E10:an, sen är det väl bara 50 mil kvar och dem milen går fort, passa dig för renarna bara!
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Jag hörde från Norge (Opel Motorsport club) att ARC var billig att hyra (25000 NOK för lör + sön)
Dessutom går det att köra sent på kvällen, OMC körde till 21.00 bägge kvällarna, låter trevligt. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||
Har två kandidater. De är snarare kombinationer än enstaka kurvor.
1. Efter Ejekurvan på Gelleråsen är det en svag höger följt av en vänster. Vänstern ligger i en liten svacka så det suger till jädrans skönt i magen där. 2. Depå kurvan på Mantorp. Skönt att se hur länge man vågar hålla i innan man bromsar för kurvan före start o målrakan! MVH _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||||
Jag har ju bara erfarenhet från kullen, vilket begränsar urvalet ganska hårt men jag får nog hålla med nisse m.fl. Om att kurvan tillbaks under bron är skön. Beror väl kanske på att tjockisjag sitter på rätt sida av bilen + en aning doserad kurva.
En annan kurva som är kul är den precis innan rakan. Blir nästan alltid en stenhård fight med curbsen för att verkligen få max utgångshastighet. Med min motorsvaga bil är ju det enda chansen att kunna ta sig om andra kärror på rakan. Förutom en viss golf som trots viss kurering har svårt att hänga med rakt fram. Eller HADE iaf... Känner ngn sig träffad så får personen ifråga inte ta illa upp. Jag lär ju få äta upp mina ord i sommar... |
||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Såg precis att min avatar föreställer just nämnda kurva. Döh... Tänkte inte på d.... |
||||||||
Några favvisar:
- Hela Karlskoga utom 270 gradarn för start och mål (räckena vid sepåinfarten känns läbbiga). - Partiet efter det som väl en gång var en velodrom på Knutstorp. Man åker slänggunga mellan doseringarna och sen ut på rakan. Knutstorp var förresten den första bana jag körde på 1973. Med moped Dessutom såg jag Ronnie Petterson. - Högern ut på start och mål på Kinnekulle. Av nån anledning kör jag alltid med fyrhjulssladd in i den, det har bara blivit så - Parisern på Mantorp (wow, jag kom ihåg namnet på NÅN kurva) är en favorit/antifavorit. Favorit när man får till spåret rätt (har väl hänt ungefär en gång), antifavorit alla dom andra gångerna - Anderstorp. Andra 90 graders högern efter flygrakan, vid läktarna. I regn är det halt ungefär 1/3 in i kurvan, man tappar greppet och förflyttas i sidled någon halvmeter varje gång. Känns i maggropen. - Nurburgring. Finns det något tråkigt parti? Kurvor man skulle vilja prova på: - Å Roosch (kommer inte ihåg stavningen) på Spa. - Kårkskruven på "Mazda Raceway" (den heter ju så numer, Laguna Seca säger vettigt folk fortfarande). Alltså där Zanardi gjorde århundradets omkörning. - Tarzan på Zaandvoort. Finns nog fler... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||||
|
||||||||
Tyvärr inte!! Hittade den på nätet någon gång.. Jag skulle gärna vilja veta vart den var tagen!! En liten resa dit vore guld värd!
|
||||||||
Jag med!!! Hmm, mittlinjerna är gula. Finns det i Europa? I USA är det poppis, av gräsets gulhet och buskaget skulle man då kunna gissa på Kalifornien(?). JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||||
Goaste kurvan:
Högern/Vänstern över curbsen mellan Hedwigshöhe och Wipperman. Underbart när det sitter och man vågar! om jag får ta några fler blir det: Hatzenbach Fuchsrörhe Lauda Links-Kink & Kesselchen Planzgarten I & II I Svedala diggar jag Knutstorp mest. Ronnie Peterson tom Kvällsposten är underbar. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
BTG>
Lattjo att du tar med grillkurve i listan. Jag tyckte den bara var nåt man passerade liksom. Det gick ju undan och man fick utnyttja en hel del av bredden men inte alls allt... Jag har för mig att johann inte tyckte den var nåt man bara passerade iof men han kommer väl farande ännu fortare _________________ Magnus Thomé |
||||||||
JohanR>
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Ja det är det väl eg. men ändå är det förvånansvärt få som håller fullt där....? Således har man en chans att ta några meter och stressa motorstarkare bilar in i Bergwerk. Emellanåt känns det som om folk givit upp på den kurvan, typ: Jaja, här kommer den där som man inte kan göra nåt åt.... _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Startkurvan på Mantorp. Bilen sitter i sidledes spänn en lång sväng och man balanserar mellan under o överstyrning genom hela kurvan och håller fullt bort mot höger curbs.... ja j**ar! Skoj! o lite pirrigt om rumpan skule få för sig att bli lättfotad.... För i sluttampen går det FORT!
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Håller fullt där nu men det tog mig över 100 hundra varv att få fötterna att lyda hjärnan där. Nu kvarstår Ex-mühle och Mutkurve att jobba på för inför båda saktar jag ner för mkt. |
||||||||
Är Döttinger Höhe egentligen början av rakan eller? Förutom att det är bensinmacken då alltså _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Sparade trådar/FAQ "goaste" kurvan | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (20464 totalt) |