Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ "goaste" kurvan | << 1, 2, 3, 4 15 besök senaste veckan (20508 totalt) |
Den kallas även Angstkurve. Efter att ha hållt fullt från Bergwerk upp till Kesselchen så kommer en kurva som man måste sakta ner för om man har en motorstark bil, den innan Klostertal 1. Det skulle antagligen räcka att släppa gasen lite men för det mesta duttar jag till på bromsen med för stor hastighetssännkning som följd. |
||||||
Hela rakan upp till Antoniusbrücke brukar kallas så. Visst den är kul i början och ibland kan det vara kul att gasa ifrån ngn men för det mesta kyler iaf jag bromsarna efter "gantry" och det är ju inte så festligt. |
||||||
Angstkurve ja... LÄBBIGT. Bromsa mycket. Åka långsamt
Det är som den snabba vänstern till Metzgesfeld... den tycker jag är läbbig. Jag kan inte fatta att man kan köra fullt där ! Jag bromsar ner MASSOR. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jo det går att hålla fullt där om man kör rätt spår. |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Skulle givetvis varit svar på vad som avsågs med Döttinger höhe. |
||||||
Jepp! Vänsterkurvan innan Metzgesfeld (eller är det den kurvan som är metzgesfeld?) är j-vligt otäck tycker jag. Värst på hela ringen i svår konkurrens med Svenskkrysset som också är kuslig. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Schwedenkreutz tyckte jag inte alls var läskigt faktiskt För jag växlade ner till trean o körde
väääääldigt sakta genom vänstern varje varv Jag hade så många ställen att plugga på så jag han aldrig börja jobba med den kurvan öht faktiskt. Så den blev liksom en försiktig transportsträcka varje varv tyvärr (så djupt hade alla skräckhistorier rotat sig!) Men det blir väl fler besök! _________________ Magnus Thomé |
||||||
Magnus, du menar väl ändå att du växlade ner till fyran inför Schwedenkreutz!?! Det gjorde jag också ända fram till i fjol. Hade fått för mig att inte bromsarna skulle palla med att ta ner all fart i nerförsbacken mot Aremberg. Men ifjol testade jag för första gången att gå på femman genom Schwedenkreutz och det gick ju alldeles utmärkt! Bara att jag fick en lite olustig känsla av att det kändes som att höger bakdäck skulle kränga av fälgen. Det är ju inte precis vad man önskar sig just där... _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
På varvet där jag filmar dig bakifrån, så går det då inte 100 km/h för sakta! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Men det är säkert... ja inte exakt 100km/timmen alltså men OJ vad för sakta jag körde... Dvs inga sidokrafter och jag kunde ligga långt till vänster hela vägen... Måste ju nästan kolla på filmen nu för o se!!
Va har vi för fart tror du? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jo iofs verkar du ha slagit av tidigt före Schwedenkreutz.
För jag hinner ikapp dig där och får också slå av tidiigt. och sen bromsar du! Normalt sett går det i c:a 190 km/h för mig där med Polon. Skulle tippa på att du kanske kör 180 km/h. om du håller fullt borde du ha 240-250 km/h när du kommer fram till Schwedenkreutz. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
dags att damma av den här tråden
det är väl därför vi utsätter oss och och våra stackars bilar för för det här - så man kan ta den där favorit kurvan en gång till - lite snabbare... Min favorit är utan tvekan eje's kurva: kurvan börjar nästan i uppförsbacken där man ser bromskyltarna passera medan man håller full gas låånt senare än vad som känns rätt... passerar den punkt där man "borde" ha svängt, fortfarande med ratten rakt fram och bromsen hårt nerpressad. när man sedan börjar bli nervös över att banan tar slut så är det dags att släppa bromsen och bryta över ratten samtidigt som man ger massor av gas på tvåan. bilen rister skakar, skriker, och vrålar - mer gas tolkar jag det som och planterar högerfoten i golvet och genom den lilla högerknycken som avslutar eje's går bilen på bredden med fyra spinnande hjul, banan lutar åt vänster och jag måste kasta i trean samtidigt som jag försöker behålla kontrollen över bilen så måste jag börja planera för den svaga vänstern, släpper jag gasen nu så snurrar jag - gör jag den inte så kommer jag aldrig klara vänstern... måste på något sätt komma över till högersidan av banan... sakta försöker jag lätta på gasen och styra bilen försiktigt mot höger kanten, bilen protesterar och börjar sladda åt fel håll. en lätt knyck på ratten och mer gas ger en liten retursladd som tar mig mot vänsterkurvan. däcken skriker och protesterar vilt mot misshandeln - men jag håller mig på banan och kan börja andas igen jag älskar verkligen den kurvan med min gamla bil... undrar hur det blir med nya bettan? _________________ Ola Gustavsson |
||||||
De två högfartsknixarna på Gelleråsen mellan hårnålen och depåkurvan är riktigt riktigt kul med en snabb bil. Eller riktigt riktigt läskiga med en snabb bil
Bryt in bilen i vänsterknixen... se hur långt ut till höger på den korta rakan man liksom hamnar bara... se om man tappar baken och får ställ... se om man får tebax rumpan innan man ska svänga höger i nästa knix... se om man får breställ med rumpan ut till vänster efter högerknicken... fundera allvarligt på hur tusan man ska få ner farten på bilen innan turn in punkten i depåkuvan... fundera allvarligt på varför det i princip inte är någon asfalt att tala om till vänster om bilen när rumpan vill fara åt det hållet... ahhhh... det gick den här gången också https://rejsa.nu/bana_info.asp?gelle _________________ Magnus Thomé |
||||||
Sparade trådar/FAQ "goaste" kurvan | << 1, 2, 3, 4 15 besök senaste veckan (20508 totalt) |