Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
fråga angående broms och styrservo
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8250 totalt)
simpa_86
norrköping
Här sen Nov 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
Hej ja är ny här på forat .

Så ja har en fråga kan, man ta bort styr eller broms servo för vikt sparning mm?
eller är det en dum ide?

och i så fall hur blir den på banan?

bilen i följande är en lättad e34 m5

tacksam för svar mvh Rikard

_________________
Rikard persson
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



simpa_86 skrev:
Hej ja är ny här på forat .

Så ja har en fråga kan, man ta bort styr eller broms servo för vikt sparning mm?
eller är det en dum ide?

och i så fall hur blir den på banan?

bilen i följande är en lättad e34 m5

tacksam för svar mvh Rikard



Klart du kan ta bort både broms och styr servo.

Effekten blir att du får trampa lite hårdare på bromsen, men med uppvärmda bromsar
blir "känslan" tom lite distinktare.

Styrservon innebär att du får träna lite mer på gymmet, många banbilar har ej styrservo.

Vi har varken styr eller broms servo på vår "rejsbil" thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



har &så en is utan broms & styrservo, som rolf nämner man får ta i lite mer.

Man kan flytta infästningen för stången till huvudbromscylindern för att få lite högre
utväxling så man behöver mindre kraft för att bromsa bilen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



simpa_86 skrev:
Hej ja är ny här på forat .

Så ja har en fråga kan, man ta bort styr eller broms servo för vikt sparning mm?
eller är det en dum ide?

och i så fall hur blir den på banan?

bilen i följande är en lättad e34 m5

tacksam för svar mvh Rikard



Tror du tjänar på att ha dem kvar

I fler och fler tävlingsbilar lättar man max och monterar sedan in tex AC för att hålla föraren i form under hela heatet eller stinten. Bekvämare etc visst men kan ge bättre varvtider i slutänden. Glöm bara inte den aspekten.

Gamla trettiotalsräjser var ofta öppna så de fick ändå ventilation

_________________
Roland Johansson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Rolle Scirocco skrev:
simpa_86 skrev:
Hej ja är ny här på forat .

Så ja har en fråga kan, man ta bort styr eller broms servo för vikt sparning mm?
eller är det en dum ide?

och i så fall hur blir den på banan?

bilen i följande är en lättad e34 m5

tacksam för svar mvh Rikard



Tror du tjänar på att ha dem kvar

I fler och fler tävlingsbilar lättar man max och monterar sedan in tex AC för att hålla föraren i form under hela heatet eller stinten. Bekvämare etc visst men kan ge bättre varvtider i slutänden. Glöm bara inte den aspekten.

Gamla trettiotalsräjser var ofta öppna så de fick ändå ventilation


Ac, bromsservo & styrservo kan ju vara bra i en långloppa men när man kör max
20-30 min isträck på en banträff kan man nog klara sig utan detta med hyfsat normal fysik.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Michael Bäck skrev:
...långloppa...



_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
simpa_86
norrköping
Här sen Nov 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
ok det är kanse inte så dumt alltså
Blir typ bara vanliga ban träffar, ac är redan borta.

myket tacksam för alla svar thumbs up

_________________
Rikard persson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Vi tog bort styrservot på vår volvo 360 räser, mest av utrymmes och lättningsskäl tror jag. Det är inga problem alls, det tänker man överhuvudtaget inte på.

Sen så tog vi bort bromsservot för vi behövde den platsen för annat, vi pratade med rallygubbar som brorsan delar garage med: Inga problem, alla som kör rally tar bort bromsservot.

Inget att tveka på alltså.

Efter utför operation så provkörde vi, det var som att trampa på en sten...
Bromsen tog inte märkbart fast man stod upp och drog i ratten.

Efter att vi flyttat upp bromservot 3-4 cm på torpedväggen och gjort om bromspedalen så vi hade 50 % mer hävarm gick det bra.

Så kontentan är nog, det går bra men gör det inte dagen innan rejs och var beredd på att kommer få bygga om pedalställ och/eller flytta bromscylindern för att kunna stanna.

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
simpa_86
norrköping
Här sen Nov 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
Karl V skrev:
Vi tog bort styrservot på vår volvo 360 räser, mest av utrymmes och lättningsskäl tror jag. Det är inga problem alls, det tänker man överhuvudtaget inte på.

Sen så tog vi bort bromsservot för vi behövde den platsen för annat, vi pratade med rallygubbar som brorsan delar garage med: Inga problem, alla som kör rally tar bort bromsservot.

Inget att tveka på alltså.

Efter utför operation så provkörde vi, det var som att trampa på en sten...
Bromsen tog inte märkbart fast man stod upp och drog i ratten.

Efter att vi flyttat upp bromservot 3-4 cm på torpedväggen och gjort om bromspedalen så vi hade 50 % mer hävarm gick det bra.

Så kontentan är nog, det går bra men gör det inte dagen innan rejs och var beredd på att kommer få bygga om pedalställ och/eller flytta bromscylindern för att kunna stanna.

/Karl



Aha det kan vara bra att tänka på, så man inte står där

_________________
Rikard persson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



simpa_86 skrev:
Karl V skrev:
Vi tog bort styrservot på vår volvo 360 räser, mest av utrymmes och lättningsskäl tror jag. Det är inga problem alls, det tänker man överhuvudtaget inte på.

Sen så tog vi bort bromsservot för vi behövde den platsen för annat, vi pratade med rallygubbar som brorsan delar garage med: Inga problem, alla som kör rally tar bort bromsservot.

Inget att tveka på alltså.

Efter utför operation så provkörde vi, det var som att trampa på en sten...
Bromsen tog inte märkbart fast man stod upp och drog i ratten.

Efter att vi flyttat upp bromservot 3-4 cm på torpedväggen och gjort om bromspedalen så vi hade 50 % mer hävarm gick det bra.

Så kontentan är nog, det går bra men gör det inte dagen innan rejs och var beredd på att kommer få bygga om pedalställ och/eller flytta bromscylindern för att kunna stanna.

/Karl



Aha det kan vara bra att tänka på, så man inte står där


På min bil har jag bara tagit bort servot utan att ändra nått annat.

Dock så anväder jag race belägg som greppar bra när dom blivit varma.
Det är stum känsla i pedalen & man har ju givetvis högre pedaltyck än annars
men det går att låsa hjulen i 160 km/h med varma r-däck men då får man ta i lite

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
simpa_86
norrköping
Här sen Nov 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
Citat:
På min bil har jag bara tagit bort servot utan att ändra nått annat.

Dock så anväder jag race belägg som greppar bra när dom blivit varma.
Det är stum känsla i pedalen & man har ju givetvis högre pedaltyck än annars
men det går att låsa hjulen i 160 km/h med varma r-däck men då får man ta i lite


Så det är inga problem alltså eller skiljer det sig mellan bilar?

_________________
Rikard persson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag förstår inte varför man ska spara några kilo på tillbehör som gör att bilen är bekvämare att köra.. ?
Det är väl en sak att bygga en bil....och då planera/konstruera så det går att köra utan.

Men...ska man promt krångla med saker som man aldrig kommer att märka skilnaden av, på varvtider.....så är det väl bara att plugga vacumet till bromsarna och ta av remmen till servot....och provköra.

och...JA....det är en väldig skilnad från bil till bil...hur det kommer att funka.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



ButterflyRacing skrev:
Jag förstår inte varför man ska spara några kilo på tillbehör som gör att bilen är bekvämare att köra.. ?
Det är väl en sak att bygga en bil....och då planera/konstruera så det går att köra utan.

Men...ska man promt krångla med saker som man aldrig kommer att märka skilnaden av, på varvtider.....så är det väl bara att plugga vacumet till bromsarna och ta av remmen till servot....och provköra.

och...JA....det är en väldig skilnad från bil till bil...hur det kommer att funka.


Jag håller nog med, att ta bort det bara för att det är häftigt och för att det sparar lite vikt är lite onödigt. Är man på den nivån att man lättat bort allt annat och ändå MÅSTE ha bort några kilon till kan man ju fundera på det. Är det för att man vill få på ett dubbelförgasarinsug som tar i bromsservot så förstår jag att man vill flytta på det. Men man bör ju vara noga så man har samma bromsverkan som innan man tog bort det, inte kul om man måste börja bromsa tidigare eller man kör på nån för att det inte går att få stopp på bilen lika effektivt.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184



En annan aspekt kring bromsarna.

Brukar man ta bort ABS-funktionen när man bygger racebil? Jag vet att historiskt sett så har ju ABS använts i DTM t.ex., men det är väl inte tillåtet nu?
Vi ska börja åka långlopp, troligen med en Alfa 156 och en hel del frågor dyker upp ju mer man läser reglement och liknande.
Jag tänker också att om man tar bort styr och bromsservona och ABS t.ex. så är det ju färre saker som kan pajja under racet istället.

Vad tycker ni?

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
simpa_86
norrköping
Här sen Nov 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
fillefilander skrev:
En annan aspekt kring bromsarna.

Brukar man ta bort ABS-funktionen när man bygger racebil? Jag vet att historiskt sett så har ju ABS använts i DTM t.ex., men det är väl inte tillåtet nu?
Vi ska börja åka långlopp, troligen med en Alfa 156 och en hel del frågor dyker upp ju mer man läser reglement och liknande.
Jag tänker också att om man tar bort styr och bromsservona och ABS t.ex. så är det ju färre saker som kan pajja under racet istället.

Vad tycker ni?


Det är typ åt det hålet ja mä har tänkt
Men det verkar som att vissa tycker det är bra o andra inte .
Mycket tacksam för all information och kunskap thumbs up ös på bara

_________________
Rikard persson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



simpa_86 skrev:
fillefilander skrev:
En annan aspekt kring bromsarna.

Brukar man ta bort ABS-funktionen när man bygger racebil? Jag vet att historiskt sett så har ju ABS använts i DTM t.ex., men det är väl inte tillåtet nu?
Vi ska börja åka långlopp, troligen med en Alfa 156 och en hel del frågor dyker upp ju mer man läser reglement och liknande.
Jag tänker också att om man tar bort styr och bromsservona och ABS t.ex. så är det ju färre saker som kan pajja under racet istället.

Vad tycker ni?


Det är typ åt det hålet ja mä har tänkt
Men det verkar som att vissa tycker det är bra o andra inte .
Mycket tacksam för all information och kunskap thumbs up ös på bara


Tänkte samma sak mindre saker som kan strula & gå sönder dessutom spar man vikt.

Jag tog bort mitt brosservo för det inte fick plats. Så jag testade köra utan & det funkade fint
så jag skruvade aldrig dit det igen.

Ang abs så brukar std-abs & r-däck inte vara den bästa kombinationen. Det finns ju givetvis
skillnader då de älsta bilarna med abs idag börjar närma sig 30 år. Har man ett system som
fungerar på banan så är det ju helt klart en fördel helst i väta.
Det som sitter på lite mer avacerade race bilar är abs system framtagna just för race &
det är inte riktigt samma sak som titter på std bilen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Michael Bäck skrev:
simpa_86 skrev:
fillefilander skrev:
En annan aspekt kring bromsarna.

Brukar man ta bort ABS-funktionen när man bygger racebil? Jag vet att historiskt sett så har ju ABS använts i DTM t.ex., men det är väl inte tillåtet nu?
Vi ska börja åka långlopp, troligen med en Alfa 156 och en hel del frågor dyker upp ju mer man läser reglement och liknande.
Jag tänker också att om man tar bort styr och bromsservona och ABS t.ex. så är det ju färre saker som kan pajja under racet istället.

Vad tycker ni?


Det är typ åt det hålet ja mä har tänkt
Men det verkar som att vissa tycker det är bra o andra inte .
Mycket tacksam för all information och kunskap thumbs up ös på bara


Tänkte samma sak mindre saker som kan strula & gå sönder dessutom spar man vikt.

Jag tog bort mitt brosservo för det inte fick plats. Så jag testade köra utan & det funkade fint
så jag skruvade aldrig dit det igen.

Ang abs så brukar std-abs & r-däck inte vara den bästa kombinationen. Det finns ju givetvis
skillnader då de älsta bilarna med abs idag börjar närma sig 30 år. Har man ett system som
fungerar på banan så är det ju helt klart en fördel helst i väta.
Det som sitter på lite mer avacerade race bilar är abs system framtagna just för race &
det är inte riktigt samma sak som titter på std bilen



Är man en gnutta händig eller har händig kamrat så kan man ju låta allting sitta kvar men med en brytare. Enkelt att kolla mellan olika varv vid test om den gör nytta eller inte, samt att aktivera den vid tex regn om man inte vill ha den på torrt.
Även möjligheten att stänga av den om någonting skulle fallera...

_________________
Roland Johansson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fillefilander skrev:
...Brukar man ta bort ABS-funktionen när man bygger racebil?...


För det mesta: Ja. De ABS-system som sitter på standardbilar är ofta så dåliga att man bromsar bättre själv.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Fast de är ju riktigt trevlig att ha om det regnar, är det inte bättre att låta absen sitta kvar och istället rycka säkringen om man inte är nöjd ? Det kan ju hände mycket med väder och vind om ni ska köra långlopp..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



För att svara på utgångsfrågorna.

Bromsservo hade jag behållit om det absolut måste bort pga av platsbrist eller dylikt. Min gamla SAAB 96 hade inget servo, och jädrar vad man fick trycka med högerbenet för att det skulle stoppa.

Styrservo på banbil tycker jag inte är lika nödvändigt. Min egna Alfa med kort styrväxel och inget servo är snudd på omöjlig att fickparkera, men hur ofta gör du det på banan? När man väl fått rull är det en barnlek att svänga.

Som någon sade här ovanför, testa att hänga av servoremmen och ut och kör en sväng.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Samma här plockade bort både broms samt styrservo på min lekbil.
funkar hur bra som helst. Visst när bromsarna är kalla så får man trycka rätt så hårt mne sen när det är lite temp i grejerna så är det inga problem.
Samma med styrservot. Enda gångerna det rä drygt är när man ska parkera bilen i gfaraget då det är rätt så drygt att cfida ratten med varma rdäck o stillastående så man måste rulla lite annras får man ta i rätt hårt.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
fråga angående broms och styrservo
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande