Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum fråga angående broms och styrservo | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (8250 totalt) |
Hej ja är ny här på forat .
Så ja har en fråga kan, man ta bort styr eller broms servo för vikt sparning mm? eller är det en dum ide? och i så fall hur blir den på banan? bilen i följande är en lättad e34 m5 tacksam för svar mvh Rikard _________________ Rikard persson |
||||||
Klart du kan ta bort både broms och styr servo. Effekten blir att du får trampa lite hårdare på bromsen, men med uppvärmda bromsar blir "känslan" tom lite distinktare. Styrservon innebär att du får träna lite mer på gymmet, många banbilar har ej styrservo. Vi har varken styr eller broms servo på vår "rejsbil" _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
har &så en is utan broms & styrservo, som rolf nämner man får ta i lite mer.
Man kan flytta infästningen för stången till huvudbromscylindern för att få lite högre utväxling så man behöver mindre kraft för att bromsa bilen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Tror du tjänar på att ha dem kvar I fler och fler tävlingsbilar lättar man max och monterar sedan in tex AC för att hålla föraren i form under hela heatet eller stinten. Bekvämare etc visst men kan ge bättre varvtider i slutänden. Glöm bara inte den aspekten. Gamla trettiotalsräjser var ofta öppna så de fick ändå ventilation _________________ Roland Johansson |
||||||
Ac, bromsservo & styrservo kan ju vara bra i en långloppa men när man kör max 20-30 min isträck på en banträff kan man nog klara sig utan detta med hyfsat normal fysik. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Vi tog bort styrservot på vår volvo 360 räser, mest av utrymmes och lättningsskäl tror jag. Det är inga problem alls, det tänker man överhuvudtaget inte på.
Sen så tog vi bort bromsservot för vi behövde den platsen för annat, vi pratade med rallygubbar som brorsan delar garage med: Inga problem, alla som kör rally tar bort bromsservot. Inget att tveka på alltså. Efter utför operation så provkörde vi, det var som att trampa på en sten... Bromsen tog inte märkbart fast man stod upp och drog i ratten. Efter att vi flyttat upp bromservot 3-4 cm på torpedväggen och gjort om bromspedalen så vi hade 50 % mer hävarm gick det bra. Så kontentan är nog, det går bra men gör det inte dagen innan rejs och var beredd på att kommer få bygga om pedalställ och/eller flytta bromscylindern för att kunna stanna. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Aha det kan vara bra att tänka på, så man inte står där _________________ Rikard persson |
||||||
På min bil har jag bara tagit bort servot utan att ändra nått annat. Dock så anväder jag race belägg som greppar bra när dom blivit varma. Det är stum känsla i pedalen & man har ju givetvis högre pedaltyck än annars men det går att låsa hjulen i 160 km/h med varma r-däck men då får man ta i lite _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Så det är inga problem alltså eller skiljer det sig mellan bilar? _________________ Rikard persson |
||||||
Jag förstår inte varför man ska spara några kilo på tillbehör som gör att bilen är bekvämare att köra.. ?
Det är väl en sak att bygga en bil....och då planera/konstruera så det går att köra utan. Men...ska man promt krångla med saker som man aldrig kommer att märka skilnaden av, på varvtider.....så är det väl bara att plugga vacumet till bromsarna och ta av remmen till servot....och provköra. och...JA....det är en väldig skilnad från bil till bil...hur det kommer att funka. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag håller nog med, att ta bort det bara för att det är häftigt och för att det sparar lite vikt är lite onödigt. Är man på den nivån att man lättat bort allt annat och ändå MÅSTE ha bort några kilon till kan man ju fundera på det. Är det för att man vill få på ett dubbelförgasarinsug som tar i bromsservot så förstår jag att man vill flytta på det. Men man bör ju vara noga så man har samma bromsverkan som innan man tog bort det, inte kul om man måste börja bromsa tidigare eller man kör på nån för att det inte går att få stopp på bilen lika effektivt. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
En annan aspekt kring bromsarna.
Brukar man ta bort ABS-funktionen när man bygger racebil? Jag vet att historiskt sett så har ju ABS använts i DTM t.ex., men det är väl inte tillåtet nu? Vi ska börja åka långlopp, troligen med en Alfa 156 och en hel del frågor dyker upp ju mer man läser reglement och liknande. Jag tänker också att om man tar bort styr och bromsservona och ABS t.ex. så är det ju färre saker som kan pajja under racet istället. Vad tycker ni? |
||||||
Det är typ åt det hålet ja mä har tänkt Men det verkar som att vissa tycker det är bra o andra inte . Mycket tacksam för all information och kunskap ös på bara _________________ Rikard persson |
||||||
Tänkte samma sak mindre saker som kan strula & gå sönder dessutom spar man vikt. Jag tog bort mitt brosservo för det inte fick plats. Så jag testade köra utan & det funkade fint så jag skruvade aldrig dit det igen. Ang abs så brukar std-abs & r-däck inte vara den bästa kombinationen. Det finns ju givetvis skillnader då de älsta bilarna med abs idag börjar närma sig 30 år. Har man ett system som fungerar på banan så är det ju helt klart en fördel helst i väta. Det som sitter på lite mer avacerade race bilar är abs system framtagna just för race & det är inte riktigt samma sak som titter på std bilen _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Är man en gnutta händig eller har händig kamrat så kan man ju låta allting sitta kvar men med en brytare. Enkelt att kolla mellan olika varv vid test om den gör nytta eller inte, samt att aktivera den vid tex regn om man inte vill ha den på torrt. Även möjligheten att stänga av den om någonting skulle fallera... _________________ Roland Johansson |
||||||
För det mesta: Ja. De ABS-system som sitter på standardbilar är ofta så dåliga att man bromsar bättre själv. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Fast de är ju riktigt trevlig att ha om det regnar, är det inte bättre att låta absen sitta kvar och istället rycka säkringen om man inte är nöjd ? Det kan ju hände mycket med väder och vind om ni ska köra långlopp..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
För att svara på utgångsfrågorna.
Bromsservo hade jag behållit om det absolut måste bort pga av platsbrist eller dylikt. Min gamla SAAB 96 hade inget servo, och jädrar vad man fick trycka med högerbenet för att det skulle stoppa. Styrservo på banbil tycker jag inte är lika nödvändigt. Min egna Alfa med kort styrväxel och inget servo är snudd på omöjlig att fickparkera, men hur ofta gör du det på banan? När man väl fått rull är det en barnlek att svänga. Som någon sade här ovanför, testa att hänga av servoremmen och ut och kör en sväng. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Samma här plockade bort både broms samt styrservo på min lekbil.
funkar hur bra som helst. Visst när bromsarna är kalla så får man trycka rätt så hårt mne sen när det är lite temp i grejerna så är det inga problem. Samma med styrservot. Enda gångerna det rä drygt är när man ska parkera bilen i gfaraget då det är rätt så drygt att cfida ratten med varma rdäck o stillastående så man måste rulla lite annras får man ta i rätt hårt. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum fråga angående broms och styrservo | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (8250 totalt) |