Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
fråga angående broms och styrservo
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (8250 totalt)
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Hänger man av remmen till styrservon blir det väldigt tungt att styra, inte alls samma sak som att plocka bort pumpen eller tömma systemet.
I alla fall på Volvo 240, BMW e30 och Nissan 200sx s13, jag vet inte om det finns andra system som fungerar på något annat sätt.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Niklas Rosell skrev:
Hänger man av remmen till styrservon blir det väldigt tungt att styra, inte alls samma sak som att plocka bort pumpen eller tömma systemet.
I alla fall på Volvo 240, BMW e30 och Nissan 200sx s13, jag vet inte om det finns andra system som fungerar på något annat sätt.


Tappade remmen som driver bla servo och vattenpump på vår saab 900 för flera år sedan på landsväg, när jag såg tempmätaren börja stiga svängde jag av på avfart in mot en mindre stad som precis kom. Jag fick kämpa för svänga bilen så pass att den höll sig på avfarten. Servot gjorde att det var riktigt tungt att styra.

Jämfört med vår volvo 360 där vi tömt oljan och kopplat "slinga" där servot satt istället. Så jag håller med om att det inte går att testa genom att haka av remmen. Många bilar driver ju dessutom vattenpumpen med samma rem och då är det ju inte så bra att haka av den.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Gustav_H78 skrev:
.......text.........
.

Som någon sade här ovanför, testa att hänga av servoremmen och ut och kör en sväng.


funkar inte att hänga av remmen bara & köra, blir skittungt att ratta då. (iaf på en EVo)

jag tog bort allt som har med styrservo att göra, inklusive slangarna/rören som sitter skruvade i styrsnäckan, blåste sedan rent styrsnäcken på alla olja som ville ut & då funkar det som en icke servo-rack.

film: http://www.garaget.org/video/rngg665awe6s

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Jimmy V

Här sen Jun 2007
Inlägg: 46



Jag tycker det är mycket bättre känsla utan servot, nästan läskigt att köra bilar med servo numera.

Finns en bra guide på hur man gör det på Miatan här: http://www.flyinmiata.com/tech/depower.php?x=1
Men måste ju vara nåt liknande på andra bilar med.
(Jag kör inte med de loopade ledningarna utan den andra metoden dom beskriver på de övriga 13 sidorna)

_________________
Jimmy Visshed
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
fråga angående broms och styrservo
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (8250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande