Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Regler, tider etc för Säsong 10 av rejsa.nu's liga
1, 2, 3   >>
9751 besök totalt
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

Välkommna till jubileumssäsongen #10 av vår online-rejs liga...

Spel: Race07/GTREvo
Mod: Porsche Mobil 1 SuperCup --- http://www.nogripracing.com/details.php?filenr=25294

Banor: 10 st Brittiska banor --- http://www.megaupload.com/?d=141WI8CN

Anmäl i forumet senast kl 12.00 racingdagen om ni INTE kan vara med och köra på veckans race!!!

Vi startar upp en separat tråd varje vecka där ni kan skriva om ni inte kan komma. Jag hostar med min dedikerade server som har en 100/100 Mbit internetförbindelse. Den brukar räcka till.

Vi kör enligt följande schema:

2009-12-03 Silverstone National, 2x20 min - Changeable
2009-12-11 Rockingham GP, 40 min med depåstopp - Dry
2009-01-18 Aintree, 2x20 min - Changeable
2010-02-04 Donington National, 40 min med depåstopp - Lätt regn (50%)
2010-02-15 Croft, 2x20 min - Dry
2010-02-24 Goodwood, 2x20 min - Changeable
2010-03-03 Mallory, 2x20 min - Monsun (100%)
2010-03-08 oulton Park, 40 min med depåstopp - Dry
2010-03-17 Cadwell, 2x20 min - Changeable
2010-03-29 Snetterton, 2x20 min - Dry

Tider enligt följande:

21.00 - 21.30 Practice
21.30 - 21.35 Kval, Superpole (stängt)
21.35 - 21.40 Warmup (stängt)
21.40 - 22.20 Race

KVALREGLER

Vi kör kval efter träningen. Envarvskval, dvs ett varv ut, sen själva kvalvarvet. Chatt ej tillåtet under kvalet!

Efter kvalet blir det ca 5 minuter warm-up där man kan träna, snacka om kvalet, gå och hämta/avyttra dricka m.m. Man kan även köra nåt varv på banan om det är några sista-minuten inställningar man vill göra.

SERVER

Vi kör på rejsa.nu's dedikerade server. 100/100 Mbit egen Internet access. Namn och lösen finns i varje separat rejstråd.

INSTÄLLNINGAR

Racelängd: Se ovan. Omvänd startordning i lopp 2 för topp 8
Kval: efter träningen, stängt
Start: Stående i alla lopp
Bränsle/däckslitage: 1x
Mekaniska fel: 1x

Tillåtna Hjälpmedel:

Clutch assist på

DEPÅSTOPP

Depåstopp i de lopp där det är sånt. Självklar får man gå in i depån även under sprintloppen om man nu behöver det. ALLA fyra hjulen skall bytas! Man måste inte tanka men alla 4 hjulen ska bytas.

STRAFFVIKTER

Ett vikthandikapp kommer att tillämpas med hjälp av placeringsvikter som tilldelas de fyra främsta förarna baserat på resultatet från föregående tävlingsheat samt mästerskapsställningen enligt följande:

a) Föregående tävlingsheat.
1.an +20 Kg
2.an +15 Kg
3.an +10 Kg
4.an +5 Kg
5.an 0 Kg
6.an -5 Kg
7.an -10 Kg
8.an -15 Kg
från 9.an osv. -20 Kg

b) Mästerskapsställning
1.an +20 Kg
2.an +15 Kg
3.an +10 Kg
4.an +5 Kg

Denna placeringsvikt (a) skall tilldelad förare använda endast vid hela nästkommande tävlingstillfälle.
Maximal placeringsvikt är +40 kg och minimum placeringsvikt är -20 kg.
Placeringsvikter för mästerskapsställning kan ej subtraheras och minimivikter kan ej underskridas.
om en förare uteblir från ett tävlingstillfälle kommer eventuell placeringsvikt att följa med till nästa tävlingstillfälle som föraren deltar. Placeringsvikt relaterar till föraren och inte till bilen.

FLAGGREGLER

Blå flagga: Betyder att man ska flytta på sig då bilen bakom är på väg att varva dig. Gör man inte det får man automatiskt en varning i spelet. Andra gången den dyker upp måste man flytta på sig automatiskt och tredje gången den dyker upp och man inte flyttar på sig får man en Stop&go.

Gul flagga: Sakta ner och kör inte om om det visar sig att gulflaggen är i er sektor. Gör man detta i alla fall får man ett straff och kan t.o.m. bli diskad.

Svart flagga: Får du om du har blivit diskad eller om du struntat i ditt Stop&go.

REGLER PÅ BANAN

Lite regler om hur man får/bör bete sig på banan måste vi ha.

* Två däck på banan hela tiden, kerbsen räknas INTE som bana. Förtydligande: håll er inanför de vita strecken så är det lungt.
* Ta det lugnt i starten. Kör bara om i första kurvan om det verkligen finns plats! Här blir det oftast kaos med massor av avåkningar. Om du kört av, se dig för när du ger dig ut på banan igen. Håll dig ur racelinjen tills du fått upp farten.

Några saker att tänka på. Vi kommer att köra olika snabbt och vara olika duktiga. Var beredd på att den framför kan bromsa mycket tidigare än du själv brukar göra. Det är nästan alltid den bakomvarandes fel om det smäller i denna situation!

om du kommer för fort till en kurva, eller av vilken anledning som helst, finner att du måste gena och åker rakt fram och tjänar massor av tid så slå av på gasen så pass mycket att du inte har tjänat någon tid på detta. (Mao, slå av REJÄLT!).

Nu känner ju spelet iofs av om man genar vilt, då får man en "stop & go". Den måste man följa annars blir man automatiskt diskad i spelet!

Var schysta mot era rejskompisar! Vet ni att ni puttat av någon. Vänta tills personen kommer iväg igen!!!

PoÄNGBERÄKNING

1:a plats.......10 p
2:a plats.......9 p
3:e plats.......8 p
4:e plats.......7 p
5:e plats.......6 p
6:e plats.......5 p
7:e plats.......4 p
8:e plats.......3 p
9:e plats.......2 p
10:e plats.....1 p

OMSTART AV LOPPET

1. En masskrasch i starten.

2. Servern går ner: om server brakar innan 50% av loppet är kört så startar vi om. Om mer än 50% har gått, så räknas det som slutställning.

3. Om mer än hälften av startfältet inte kommer iväg som de ska i starten så startas loppet om. Om några få inte kommer iväg i starten så startas loppet inte om!

VARNINGAR

1 gult kort = varning
2 gula kort = varning + man får starta sist i nästföljande lopp utan att få kvala
3 gula kort = rött kort = man blir diskad i det lopp man fått det röda kortet + startar sist i det nästa loppet.
2 röda kort = diskad ur serien.

Man blir av med sina poäng först när man fått ett rött kort och blir diskad. Man blir av med poängen i det lopp man fått det röda kortet.

När får man en varning?

* När man genar (alla fyra hjul utanför banan) upprepade gånger. Man kan missa någon gång och det gör inget. Dock, vinner man på att ha genat slår man av på tempot lite ett litet tag. Vi kör EJ efter spelets inbyggda system enbart! Det är aldeles för frikostigt med geningarna.
* När man kör vårdslöst och ogentlemannamässigt. Puttar av sina medtävlare flera gånger under loppet utan att stanna eller kör in i den bakifrån.

Den grundläggande inställningen hos förarna ska vara att alltid göra vad man kan för att undvika att kollisioner och andra incidenter uppstår. Detta betyder dels att man gör vad man kan för att inte försätta sig i omöjliga situationer, dels att man försöker reda upp sina egna misstag så att andra inte drabbas av dom, och dels att man när någon annan förare gör ett misstag gör vad man kan för att detta misstag inte ska leda till en kollision. Observera att detta är ett ömsesidigt ansvar: När två förare kör jämsides (mer eller mindre) har bägge förarna en skyldighet att lämna plats åt varandra. Ingen av förarna "äger racinglinjen".

Vid kollisioner och andra incidenter, tittar domarna mycket på vem som kunde ha gjort mer för att undvika att incidenten uppstod. Incidenter där bägge förarna gjorde fel, räknas som "racing incidents" och leder i normala fall inte till någon bestraffning för någon av förarna. Ett vanligt exempel på en sådan incident är när en förare sticker in nosen på insidan om framförvarande bil, och den andra föraren ändå styr in i kurvan. Bägge förarna kunde ha undvikit denna onödiga "racing incident".

Ett exempel på en incident som däremot leder till bestraffning av en av förarna, är när en förare kastar in sin bil på insidan om en annan, men misslyckas att hålla kvar sin bil vid apex och glider in i sidan på den andra bilen. I detta exempel är det inte mycket föraren på utsidan kan göra för att undvika kollision, så föraren av bilen på insidan bestraffas som ensidigt vållande till kollisionen.

Kan man få flera varningar i samma lopp? Ja det kan man, man kan få ett i Race 1 och ett i Race2.
De gula korten följer med loppen. Dock nollställs de gula korten när man fått ett rött.

Märker ni att någon brytit mot reglerna så anmäl det genom att skicka ett PM till mig så ska jag kika på sekvensen.

ÖVRIGT

Information om hur och var man ska "joina" spelet kommer här på rejsa.nu-forumet.

Målsättningarna med denna lilla rejsliga är tre:

Ha kul
Ha kul
Ha kul

Team Swedish Racing Mates
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Här är ett försök till att förklara hur man gör med depåstopp och så...

1) När ni är inne i en session finns det en meny där man kan göra färdiga depåstrategier. Tryck på den:

2) Väl därinne tryck på den runda knappen Create längst ner i mitten. Då kommer det upp en ruta där ni kan döpa den. Tryck på den lilla Create-knappen i fönstret.

3) Sen ska ni välja vad ni vill ha gjort inne i depån. Eftersom vi ska ha obligatoriskt med 4 däcksbyten så är det bra att ställa in det. Här kan ni också välja att reparera andra saker samt att välja wet eller slicksdäck beroende på vädret. Ni kan också välja bränslestrategi här.

4) När ni konfar er ratt är det viktigt att ni konfar ett par knappar antingen på ert tangentbord eller på er ratt.

Pit In Request - Med denna knapp talar ni om för ert depåfolk att ni vill in på detta varv.
Toggle Pit Menu - Trycker ni på denna knapp får ni upp ett fönster (mer om hur det ser ut nedan) där ni kan välja pitstrategi eller andra pitändringar, vill ni tex ändra till wet-däck under loppet så kan ni göra det i denna ruta.
Menu up, down, inc och dec: Med dessa fyra knappar går ni runt i menyn.
Menu Select: Med den här knappen väljer ni saker på pit menyn.

5) En annan sak som är bra att ställa in under Settings och sen Realism settings är: Autopit - off. Då styr ni alls själva i pitstop. OBS Tänk på att inte köra för fort inne i depån! Använd Pitlimitern!

6) Så här ser själva Pit Menyn ut ute på banan. En nyhet i den senaste patchen är att man kan se hur däcken slits. 100% i början och sen slits de neråt. Den här kan ni ta upp när ni vill under loppen.

7) När ni har tänkt att gå in i depå och har tryckt på Pit Request-knappen skall följande dyka upp:

8) När ni kör in i depån så dyker automatiskt Pit Menyn upp. Det ni behöver gör här är att stega ner till Confirm-knappen och välja det. Då bekräftar ni att era val skall göras. Sen är det bara att ni siktar mot er pil och när ni står bra så går pilen från att vara vit till grön. Sen väntar ni bara lite och kör sen iväg. Ibland har man inte mycket att spela på, se tex bilden. Jag hade visst första depåplats och höll på att missa den för att jag höll på att trycka på Confirm.

9) Viktigt att tänka på är att ni inte kan gå in i depå när som helst. Som på bilden tex så kan man gå in i depå mellan varv 3 och 6. Gör man det utanför så tror jag att man får en Stop & Go. Ju längre loppet är depå större är depåfönstret.

-------------------------------

Sen en viktig sak - ÖVA! Allt detta går att öva på i offline läge också så ni kan mellan loppen öva detta. Ju mer ni övar destå bättre kommer detta att gå.

Citera
BaerB
Ösmo
Här sen Mar 2008

Undrar bara en sak. Skall inte alla köra i cookpitt view eller är det fritt val? Under rejs alltså.

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Re:

BaerB skrev:
Undrar bara en sak. Skall inte alla köra i cookpitt view eller är det fritt val? Under rejs alltså.

Det är fritt val...

Citera
Sören Ö
Västerås
Här sen Okt 2007

Jag får felmeddelandet "not same game version - incompatible - track not the same" när jag kör en dedi server med silverstone National och försöker logga på med spelet!

Jag är 99% säker på att jag installerat samma tracks i spelet som i servern!

Är det testat ordentligt? Kan du (Niklas) köra en träningsserver åt oss?

Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Re:

Sören Ö skrev:
Jag får felmeddelandet "not same game version - incompatible - track not the same" när jag kör en dedi server med silverstone National och försöker logga på med spelet!

Jag är 99% säker på att jag installerat samma tracks i spelet som i servern!

Är det testat ordentligt? Kan du (Niklas) köra en träningsserver åt oss?

Alla banor som vi ska köra har jag testat ordentligt. Jag har prövat att koppla upp mig mot min dediserver och kört några varv för att testa och det har inte varit några problem alls.

Jag har startat en server med Silverstone National som ni kan testa. rejsa.nu o lösen: sprint

Citera
Sören Ö
Västerås
Här sen Okt 2007

testar... ... ... ... testat!

Jag får meddelandet "incompatible game versions" och kan inte logga på!

Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
hmm Fick inte heller det att funka!

MEN denna version funkar! http://www.nogripracing.com/details.php?filenr=19944

Server uppe med den nu!

OBS! Ta bort eran gamla Silverstone-mapp först.

Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag vill ha eventuella skins senast 12.00 rejsdagen!

Citera
SRMrolle
Göteborg
Här sen Aug 2005

jag är ledig imorgon så jag ska kludda allt vad jag kan....

[SRM]Rolle

www.racingmates.se
Missa inte SRMs Tisdagsrejs varje tisdag

Probably the friendliest team in the world
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Maravic skrev:

Jag måste tyvärr erkänna att jag inte fattade ett dyft om hur man gjorde när man öppnat filen i PS.

Finns det någon turtial?

.

Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Re:

ThomasT skrev:
Niklas Maravic skrev:

Jag måste tyvärr erkänna att jag inte fattade ett dyft om hur man gjorde när man öppnat filen i PS.

Finns det någon turtial?

.

Vet ej. Jag har faktiskt aldrig gjort ett eget skin så jag vet inte heller hur man gör. I vårt team har vi en skinexpert som sköter den biten.

Citera
SRMrolle
Göteborg
Här sen Aug 2005

kanske enklast om vi samlar alla addonskinn i en zip
så det inte blir så krångligt?

Nån mer än jag som målar?

[SRM]Rolle

www.racingmates.se

Citera
Robin johansson
Enköping
Här sen Nov 2008

fråga e det så smart att ha skins med addon bilar?
För då MÅSTE alla ha skinen annars ser dom en cheva lasareti på dom som kör skins thumbs down och i vissa fal så blir man booted från servern. för med dom här skinsen måste ju du lägga in i servern också.
för annars skulle jag gärna ha målat en men nu blir det ej så

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Re:

Robin johansson skrev:
För då MÅSTE alla ha skinen annars ser dom en cheva lasareti på dom som kör skins thumbs down och i vissa fal så blir man booted från servern. för med dom här skinsen måste ju du lägga in i servern också.

oj då! Vad tror ni blir det för krångligt med skins? Säg vad ni tycker...

Citera
SRMrolle
Göteborg
Här sen Aug 2005

tja, det blir ju en extra obligatorisk nerladdning,
så det kan ju störa en del....

men då får man ju se dessa skönheter

[SRM]Rolle

www.racingmates.se

Citera
Robin johansson
Enköping
Här sen Nov 2008

vilken snygging thumbs up thumbs up thumbs up

Norge
Här sen Okt 2008

Re:

Niklas Maravic skrev:
Robin johansson skrev:

oj då! Vad tror ni blir det för krångligt med skins? Säg vad ni tycker...

Jag syntes vi kjor uten egene skins, blir så mye problem for manga med det.

Örebro
Här sen Feb 2004

Det vore ju förbaskat om vi nu inte ska köra med egna skins, så som Rolle slitit ett bra tag nu > Det har stått länge här på Rejsa.nu att egna skins gäller, vore riktigt tråkigt utan dessa skins!

Kolla bara in mitt som Rolle fixat:

Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
OK VI gör så här....

Till första rejset kör vi med de orginalskins som finns. Men sen till nästa rejs då det är nån vecka kör vi med nedladdade skins. Då har alla lite mer tid på sig att ladda ner dem. Det blir lite kort om tid nu tycker jag. Så måla på alla...

Sen två saker till:

1) Alla har ej valt team. Gå in o gör det är ni snälla.
2) Ändra också så att ni i spelet heter samma som här, antingen ert riktiga namn eller användarnamnet här på rejsa. Det blir så mycket gissningar annars om vem ni är...

Citera
O.andersen
Norge
Här sen Okt 2008

Hvor har det stått om at egena skin gjelder Schummi, kan inte se nogot i reglene om det ??

1, 2, 3   >>
9751 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande