Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Clio Sport 197 erfarenheter och info?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (13632 totalt)
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Suget efter ny bil har kommit och jag har tittat lite närmare på Clio Sport 197. Läst igenom mängder av sidor på engelska Clio Sport-forum osv och på det stora hela verkar det vara en vettig välbyggd bil, bortsett från diverse barnsjukdomar.

Är lite nyfiken på hur många svensksålda Clio Sport 197 som såldes? Fåtal som finns till salu vad det verkar.
Lämna gärna synpunkter eller erfarenheter av bilen i övrigt om ni har något att dela med er av

_________________
Nils Erixon
Citera
BjörnP
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 104



NErixon skrev:
Suget efter ny bil har kommit och jag har tittat lite närmare på Clio Sport 197. Läst igenom mängder av sidor på engelska Clio Sport-forum osv och på det stora hela verkar det vara en vettig välbyggd bil, bortsett från diverse barnsjukdomar.

Är lite nyfiken på hur många svensksålda Clio Sport 197 som såldes? Fåtal som finns till salu vad det verkar.
Lämna gärna synpunkter eller erfarenheter av bilen i övrigt om ni har något att dela med er av


Hej,

Välkommen (säger jag som även jag är ny medlem)! Jag köpte en Clio Sport 197 - svart och svensksåld -häromveckan och det första intrycket är mycket positivt. Ett otroligt bra grepp och fin balans. Nirvana uppnås över 7.000 varv.

Jag ser liksom du fram emot att ta del av mer info om bilmodellen.

Mvh

Björn

_________________
Björn Rustare
56 varv på Nordschleife
BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift)
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
BjörnP skrev:
NErixon skrev:
Suget efter ny bil har kommit och jag har tittat lite närmare på Clio Sport 197. Läst igenom mängder av sidor på engelska Clio Sport-forum osv och på det stora hela verkar det vara en vettig välbyggd bil, bortsett från diverse barnsjukdomar.

Är lite nyfiken på hur många svensksålda Clio Sport 197 som såldes? Fåtal som finns till salu vad det verkar.
Lämna gärna synpunkter eller erfarenheter av bilen i övrigt om ni har något att dela med er av


Hej,

Välkommen (säger jag som även jag är ny medlem)! Jag köpte en Clio Sport 197 - svart och svensksåld -häromveckan och det första intrycket är mycket positivt. Ett otroligt bra grepp och fin balans. Nirvana uppnås över 7.000 varv.

Jag ser liksom du fram emot att ta del av mer info om bilmodellen.

Mvh

Björn


Trevligt, finns mycket prylar till dom Köpte du kanske en svart som fanns på firma i Hässleholm?

_________________
Nils Erixon
Citera
BjörnP
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 104



NErixon skrev:
BjörnP skrev:
NErixon skrev:
Suget efter ny bil har kommit och jag har tittat lite närmare på Clio Sport 197. Läst igenom mängder av sidor på engelska Clio Sport-forum osv och på det stora hela verkar det vara en vettig välbyggd bil, bortsett från diverse barnsjukdomar.

Är lite nyfiken på hur många svensksålda Clio Sport 197 som såldes? Fåtal som finns till salu vad det verkar.
Lämna gärna synpunkter eller erfarenheter av bilen i övrigt om ni har något att dela med er av


Hej,

Välkommen (säger jag som även jag är ny medlem)! Jag köpte en Clio Sport 197 - svart och svensksåld -häromveckan och det första intrycket är mycket positivt. Ett otroligt bra grepp och fin balans. Nirvana uppnås över 7.000 varv.

Jag ser liksom du fram emot att ta del av mer info om bilmodellen.

Mvh

Björn


Trevligt, finns mycket prylar till dom Köpte du kanske en svart som fanns på firma i Hässleholm?


Jag köpte den svensksålda svarta som fanns på Volvo/Renault i Hässleholm. Mycket fint skick. Kändes som att köra ut en ny bil från hallen. Lycka till i jakten på din. Jag har sett en röd på blocket som också är svensksåld.

Mvh

Björn

_________________
Björn Rustare
56 varv på Nordschleife
BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift)
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Misstänkte att det var den bilen du köpt. Såg som sagt väldigt fin ut! Jag vill ha en svart jag oxå, annars får det vara

Finns det någon mer Clio Sport-inbiten som har lite mer erfarenhet av dessa?

_________________
Nils Erixon
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



varför måste det vara svenskksålt ?? hade jag köpt en hade jag hämtat hem en 197 r27.. recaro stolar orginal -6kg st och cup chassie bla..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
volymmannen skrev:
varför måste det vara svenskksålt ?? hade jag köpt en hade jag hämtat hem en 197 r27.. recaro stolar orginal -6kg st och cup chassie bla..


Har egentligen ingen vettig motivering till just svensksålt men det känns ändå bättre på något vis. Lite lättare att följa upp bilens tidigare ägare och eventuella problem.

En R27 känns onödig då det ändå ska dit H&R coilovers och sen Sparco-stolar, läst mycket om det på Cliosport.net bl.a.

_________________
Nils Erixon
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



själv köper jag hellre importerat för då slipper man att dom gått svenska skitvägar..
vist kan ju vara lite onödigt att köpa en R27 om man skall byta lite prylar ,men själv tror jag att dom håller värdet lite mer, iaf i andra delar av världen som inte har volvo som importör..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

om man vill få tllbaka pengarna är det alltid bättre att köpa tillverkarnas egna prestandabilar istället för att gör om jobbet själv. Det är min erfarenhet att man aldrig får tillbaka de pengar man lägger ut. Har en Clio sport från 2002 och det är en välbyggd bil.

Jag skulle definitivt plocka hem en R 27 med Recaro (de är fällbara så att man kan använda baksätet).

Lycka till hursom.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Ragnus
Värnamo
Här sen Dec 2009
Inlägg: 16



NErixon skrev:
Suget efter ny bil har kommit och jag har tittat lite närmare på Clio Sport 197. Läst igenom mängder av sidor på engelska Clio Sport-forum osv och på det stora hela verkar det vara en vettig välbyggd bil, bortsett från diverse barnsjukdomar.

Är lite nyfiken på hur många svensksålda Clio Sport 197 som såldes? Fåtal som finns till salu vad det verkar.
Lämna gärna synpunkter eller erfarenheter av bilen i övrigt om ni har något att dela med er av

Jag är nybliven medlem på forumet då jag kände att jag kunde bidra med min åsikt i denna tråden så håll till godo.
Jag är ägare sedan somras av en -06:a. Okej, jag har inte någon jätteerfarenhet av sportbilar men jag vet ju när det går gött i kurvorna och det kan jag säga att detta är en mycket underhållande bil, särskildt, som ett tidigare inlägg beskrev det, vid varv kring 7000 rpm.

Den har en väldigt sportig karaktär som orginal men min är utrustad med spacerar och H&R coiloverkit, vilket adderar ytterligare karaktär, tyvärr har den inte Recaro stolarna som fanns som option.

Kvalitetskänslan i den får jag nog säga också är lite över förväntan, (det är ju dock en fransk bil ), skämt o sidor, det märks att den är hopskruvad på ett annat ställe. Den känns mycket tight jämfört med många andra småbilar. Tyst är den också när det kommer till vindbrus, dock kan jag tyvärr inte säga det samma om motorljudet, (med öppet filter), som kan bli lite enerverande uppåt 120 Km/h, (jag pendlar med den).
Detta är dock aldrig något problem när man vill "köra", då det är en del i det hela.

Jag kan bara säga att än så länge är jag helnöjd.

Lycka till med eventuelt köp av en kommande klassiker.

_________________
Magnus Ragnarsson

Porsche 996 C4 -02, Såld
Clio Renaut Sport 197 -06, Såld.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag gillar den absolut! Det är en välbyggd bil som presterar bra direkt från fabrik. Utrustad med Coilovers och R-däck är den riktigt potent, har rejsat en gång mot (vad jag tror är) Ragnus bil när tidigare ägaren hade den. Det finns film på detta på Youtube, man ser att bilen rollar i princip ingenting på filmen. Min bil är ju relativt mycket gjort på men det är ändå ganska jämt skägg. thumbs up för Clio 197!

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=XB6VhnLo8cA

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716




_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ganska säker på att det står en svart här i Tranås också, om inte VAG har sålt den. Men den hade stått rätt länge så den borde vara billig om den finns kvar.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Har du någon möjlighet att kolla upp det Mårten ifall du vid tillfälle har vägarna förbi?

Den svarta som finns på länk i ett inlägg ovan har panoramaglastak och det går bort för mig

_________________
Nils Erixon
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

NErixon skrev:
Har du någon möjlighet att kolla upp det Mårten ifall du vid tillfälle har vägarna förbi?

Den svarta som finns på länk i ett inlägg ovan har panoramaglastak och det går bort för mig


Jag kollade på deras hemsida och där fanns den inte, stor risk att den är såld alltså. Det var här den fanns förut: http://www.atteviks.se/Personbilar/Anlaggningar/Tranas/

Har inte möjlighet att kolla det imorgon då jag ska bort hela dagen.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Idag har jag varit till Örnsköldsvik och hämtat hem en svensksåld svart Clio Sport 197. Får väl ta och lägga upp en projekt-tråd framöver, nu väntar sömn efter tidig morgon (05.30 från Arlanda) samt en lång hemresa på närmare 70 mil.

_________________
Nils Erixon
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716



Grattis

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
BjörnP
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 104



NErixon skrev:
Idag har jag varit till Örnsköldsvik och hämtat hem en svensksåld svart Clio Sport 197. Får väl ta och lägga upp en projekt-tråd framöver, nu väntar sömn efter tidig morgon (05.30 från Arlanda) samt en lång hemresa på närmare 70 mil.


Grattis Nils! Du har riktigt bra smak vad det gäller bilar. Nu återstår att se vilken som är snabbast. Nu får vi definitivt se till att styra upp lite bankörningar.

_________________
Björn Rustare
56 varv på Nordschleife
BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ser ut som att Renault maffian har utökats relativt avsevärt till 2010 thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Dignell skrev:
Ser ut som att Renault maffian har utökats relativt avsevärt till 2010 thumbs up


Det är väl roligt? Eftersom jag har relativt nära till Sviestad (10 mil) så kommer vi säkert att stöta ihop ett par Renualt-ägare där under LMS "Prova på bankörning" som jag vet att bl.a. Lasse Falk brukar åka på emellanåt. BjörnP har inte heller alltför långt dit.

_________________
Nils Erixon
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

NErixon skrev:
Dignell skrev:
Ser ut som att Renault maffian har utökats relativt avsevärt till 2010 thumbs up


Det är väl roligt? Eftersom jag har relativt nära till Sviestad (10 mil) så kommer vi säkert att stöta ihop ett par Renualt-ägare där under LMS "Prova på bankörning" som jag vet att bl.a. Lasse Falk brukar åka på emellanåt. BjörnP har inte heller alltför långt dit.


Är nog faktiskt jag som brukar vara där mest av Renault folket. 7-8mil till banan så vi lär nog ses. Har en kännsla av att Emil kommer köra en hel del i år också.

om du bör nära och har licens kan jag rekommendera ÖSK som klubb. Jobba en dag på STCC'n på Mantorp och köra gratis 7-8gånger per år på Mantorp. En "ganska" bra deal. PM'a mig om du vill veta mera.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
RenaultSport
Clio Sport 197 erfarenheter och info?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (13632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande