Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vad göra för att bilen inte understyr?
4913 besök totalt
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
Hej lite nyfiken bara vad ni har att säga.

Eftersom jag kör en subaru höghus med drivning 50/50 så skulle jag vilja veta vad som behövs
för att få bort så mycket som möjligt av understyrningen.Bilfan går ju bara rakt fram i kurvorna.
Jag har grövre krängare med droplinks/endlinks som ska dit men vad kan jag göra mer?
När man läser så finnes det ju en hel hoper med prylar men vad ska jag ha till min bil?1600kg tung
jag vet ej vad allt är till så som kryss stag under framvagnen mm mm
Det kanske ligger någon tråd om det eller någe.Den måste vara lätt att förstå.

Sedan är jag lite undrande över vad för hjulvinkel som behövs så det skonar både R-däck och gat-däck.
och vad för R-däck jag ska köpa till min blysläde.
Jag har kollat runt lite ang hjulvinkel men jag är lite trög i bollen så jag fattar noll i vad det står
Finnes det någon enkel beskrivning till hur det funkar på ren svenska.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ett första ultrakort tips: smalare krängare fram kan hjälpa

_________________
Magnus Thomé
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Vill du ha lite matnyttig läsning så har Kristoffer Rydqvist gjort en bra sammanställning:
https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1 ren sveska kan jag inte i skrift

Viktfördelingen på subban är ca 60/40 (fram/bak).
Me detta är bilfa... defålt understyrd, lika med 99% av alla grävlingar.

Men en regel, styva upp bak tills inner bakhjul lättar från backen.
Har det lättat så kan inte röven ta mer av viktförstjutingen utan resterande hamnar på ytter fram.

Sen är inte det inte riktigt hela sanningen, jo statiskt. Men dynamiskt så kan bilskrället bli störings överstyrd. Hur vet jag det??
Jo jag har aldrig snurrat tidigare år, men i år har jag tappat räkingen på hur många gånger jag blivit omkörda av achlet (OBS bara åt 2ggr i år med nytt chassi)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
Figgz skrev:
Vill du ha lite matnyttig läsning så har Kristoffer Rydqvist gjort en bra sammanställning:
https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp




Tackar tackar jag har totalt missat denna artikel
Nu bidde lite mer på näsan. Men näsan vill ha mer svar thumbs up
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Kör fortare...

Prova nånstans där du kan lära dig hur bilen beter sig på gränsen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
MaZ skrev:
Kör fortare...

Prova nånstans där du kan lära dig hur bilen beter sig på gränsen.


Hahaha det gör man så det bara skriker om det.
Det är ju därför man nästa kör av på banan för att det bara går rakt fram i kurvorna he he
Sista körningen på sveistad blev liksom en slank han dit och en slank han hit och en slank han ner i diket

om det va SM i däckskrik så skulle jag få guldet flera gånger om,men kul va det

Hmm undra när snön kommer till Östergötland
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Hej! Kör du på R-däck idag? När jag har provat att köra med mitt Mondeo skåp så är det värsa problemet känslan att framdäcken viker sig. Vore intressant att prova/veta om det är likadant med R-däck. Det borde bli bättre tycker man.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Nu är troligen din bil understyrd, men din körteknik kanske påverkar situationen också.

Sök på "Abuse understeer" i Körteknik-forumdelen så hittar du nog några intressanta trådar.

I min bil, som nu är hyffsat neutral, så kan jag både framkalla understyrning och överstyrning beroende på hur jag beter mig i en kurva. I dom situationerna är det svårt att skylla på bilen.

_________________
Mattias Meldert
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

meldert: thumbs up
Mycket mycket är köttklumssrelaterat, sen gäller det att koppla ihopp detta med hur verkliheten funkar.
Mao få ihopp verklihhet med teori.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
tackar för de svaren som kommit hit thumbs up

Ang körstil så behöver jag öva,öva och åter öva för man är ju en riktigt gröngöling
i bankörning.Tänkte ordna så jag får hjälp av en instruktör så jag får lite mer kött på benen.
Det är ju som så då man tog licensen så va det ju bara några få varv med instruktör.
För jag tror att man kör riktigt galet eftersom man ej har någon som helst rutin i bankörning.
Sveistad bana börjar man få kläm på men Mantorp och andra banor i Sverige behöver jag nog testa
lite på med för att får lite mer info på hur man ska ta kurvor mm mm

R-däcken kommer på till våren vilket kommer att bli riktigt stor skillnad
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vad göra för att bilen inte understyr?
4913 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande