Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hantera Saab över/understyrning (splittad tråd)
2159 besök totalt
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Tvärtemot vad många tror så är saab 99/900 lättsladdade bilar, låter man bli att köra igenom svängen med plogande framhjul så är bilens kurvradie mycket lätt att justera med gaspedalen.

MrTurbo: När får du problem med bakvagnen på din bil?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



tvåtaktsmicke skrev:
Tvärtemot vad många tror så är saab 99/900 lättsladdade bilar, låter man bli att köra igenom svängen med plogande framhjul så är bilens kurvradie mycket lätt att justera med gaspedalen.

MrTurbo: När får du problem med bakvagnen på din bil?


Har hitils bara kört og900 på bana och den vill gärna ge sig lite bär bak precis när man går förbi apex och ger fullgas igen. Mitt nya bygge är ju en 99 och jag har inte kört någon sådan på bana men har av andra (tex Ragnar) förstått att de är lite lurigare. Misstänker att de redan kan börja vid ingången i kurvan.
Ragnar kanske kan ge ett utlåtande där?

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962



Mina erfarenheter av 99or är att de släpper lätt vid ren lastväxel (gasuppsläpp) i kurvor, men även kan komma glidande med baken vid S-formad jämngaskörning i hyffsad fart. Typ superstage. Går ju även fint att provocera ut baken ganska regält vid aggresiv slalomkörning, men det är ju mest kul...

Den här bilden http://home.tiscali.se/kinnekullering2/0307051/images/156_5864.jpg har ju visats här förr, och den kom just av att jag lättade lite på gasen. Då finns det risk att baken kommer fort.

Min bil har krängningshämmare både fram och bak. Till nästa säsong tänkte jag plocka bort den främre, men öka camber där bak för att förhoppningsvis få en mindre lömsk bakvagn.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
MrTurbo och/eller Ragnar: Visst är det så att og900/90 har en annan bakaxel än 99an? Man ser ju det ofta omnämt om rallycrossbilar att de har 900axel.
Det låter för mig lite märkligt att bakvagnen ger sig iväg när du gasar på, men det kanske driver iväg så mycket bättre när du har diffbroms mellan framhjulen. Det kanske går att justera bort med ställbara stötdämpare?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962



tvåtaktsmicke> Mja, att de har 900-axel tolkar jag som att de har axeln från en 88+, dvs handbroms bak. Så har även min 99a.

När baken driftar när jag gasar så är det inte full platta, utan mer jämn gas. Men men, får se om hjulinställning bak hjälper till att börja med.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Intressant tråd!
Hade tänkt fixa till vägållningen på den og900 -87 som jag brukar åka runt i...
Idag lastväxlar bilen gladeligen och kommer som på beställning med baken om man är med och petar lite på bromsen
Kul på snö!

Men hade tänkt att jag ev skulle kunna svänga ifrån några bilar till sommaren, då motoreffekten i dagsläget inte tillåter omkörningar på rakorna...

Tippset är alltså att montera krängningshämmare bak men inte fram?
Hade väl tänkt mig att montara andra fjädrar och fälgar oxå... dämparna är skapligt fräscha så dom får nog sitta ett tag till då min löneutebetalare är så förbannat snål! >

Andra tipps för förbättrad väghållning mottages gärna!
/ Andreas

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

nu vart det fet fel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579




_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hantera Saab över/understyrning (splittad tråd)
2159 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande