| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Keramiska bromsar
|
2 besök senaste veckan (5971 totalt) |
|
Keramiska bromsar
Hejja Har en fundering kring keramiska bromsar... har köpt en 911 med PCCB och skivorna är som nya på den (vilket ju är skönt med tanke på priset). Har aldrig förut kört en bil med sånna här bromsar och frågan är om det är en annan känsla mot vanliga stålbromsar? Det känns nu nästan som beläggen skulle vara lite slitna (ingen slitagevarning än)... allså en "harvande" känsla vid bromsning. Tillägas bör att jag inte kört bilen så hårt ännu, så nån ordentlig temeratur har ju inte infunnit sej. Att dom gnisslar är ju normalt, det står tom i instruktionsboken. Tacksam för vägledning från nån som åker med keramiska
|
||||
|
Nu är jag inte expert på just keramiska skivor, men jag tror inte att det ska vara någon större skildnad. Därimot kan väldigt hårda belägg (avsedda för racing t.ex.) ge den upplevda effekten. Vad sitter det för belägg på bilen? Som referns så har jag PFC 01 och de både gnislar och skrapar som f-n på gatan.
Detta tror jag beror på att när man kör på gata kommer aldrig beläggen upp i arbetstemperatur (Då de blir lite mjukare och materialförflyttning sker till bromsskivan) utan du åker och bromsar i princip nästan stål mot stål. /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||||
|
Känslan beror väldigt mycket på beläggen tycker jag, med original PCCB P40 belägg är känslan som med vanliga skivor. Funkar bra till vardags på gata men tar snabbt slut på bana och klarar inte aktiv körning någon längre period. Första tiondelarna av en inbromsning kan kännas lite som att bromsarna inte tar fullt, framför allt vid kall och fuktig väderlek.
Cup belägg P50 funkar bra på bana när man fått upp lite temp de är gnissliga och känns inte alls så bra på gata, man får ingen temp som duger för optimalt bett. Tidiga PCCB gen 1 har haft problemmed skivor som spruckit, gen 2 har inte detta problemet. Vid det här laget lär dock de problematiska gen 1 skivorna vara utbytta på bilarna som rullar. Jag kör med Carbotech belägg just nu, köper av Levin, prisvärdare än original, funkar för bankörning, gnisslar och dammar mer än original dock. _________________ Anders Bronäs www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin. |
||||
|
Har hört att många som kör mycket bana monterar av sina PCCB skivor och lägger dessa på hyllan. Ersätter med stål istället just pga priset för att byta ut skivorna.
|
||||
|
Tack för svaren!
Ska kolla upp vad det sitter för belägg på bilen med förre ägaren... misstänker dock att det sitter lite hårdare racegrejer eftersom han gärna tog ut den på klubbmöten och några gånger på Ringen... Då verkar det iaf vara "som det ska" och inte ett stundande beläggbyte... Har också hör att man byter från PCCB till stål... men jag tycker man missar lite av poängen med just PCCB... |
||||
|
Re:
tt folk byter från PCCB är för att går en skiva sönder så ligger dom på över 50k styck från porsche sen är smaken som baken men många tycker känslan i pccb är illa, jag är en av dom också _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Ja, dom är inte billiga...Är det bolt-on med stålskivor på gula PCCB ok och belägg? Vad kan man tänka sej behöva lägga på att konvertera om? Min bil är en 996 Turbo -02
|
||||
|
om man talar om keramiska i allmänhet, så är jag poitiv. Har det på min Lamborghini SL. Kännslan är lite speciell, man sätter foten på och ingenting händer. Den där första initierade bekräftelsen när man lite varsamt känner efter uteblir liksom. Detta tycker jag är störande i vardagskörning.
På bana fiser man inte runt och då är det inte ett problem. På min SL har jag kört 1100 mil på samma belägg. Och då är det på bana och till o från. Detta är dom heljävligaste bromsarna jag provat, inkluderat alla Porsche. Dom absolut bästa gällande stopverkan. Men man skall veta att det kostar på en nya bil. 104 kkr på nya RS porschen och 150 på Lambo. Reservdelspriserna kasne någon annan kan upplysa om, men dom håller avsevärt längre än stål med dito belägg. _________________ Stefan Larsson |
||||
|
Re:
ja det är bolt on men man måste veta vad man ska köpa men det finns cup delar och lite andra skvor org porsche i stål som passar och ett par pagid till detta, så kan du lägga dina keramiks på hyllan så länge _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Jag har bytt o kör med cup-skivor och gula Pagid. Fungerar kanon på bana. Kanske lite väl gnissliga om man är kännslig. _________________
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Keramiska bromsar
|
2 besök senaste veckan (5971 totalt) |