Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 19, 20, 21   >>
1 besök senaste veckan (106128 totalt)
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Fredrik - SLC skrev:
Superkart skrev:
magnusrx7 skrev:
http://m.sverigesradio.se/artikel/5102670?programId=91

Jodå! Det finns hopp!


Är det så bra som dom pratade om på radion så blir det riktigt bra, för gatbilar. thumbs up
Tävlingsverksamheten tydde jag inte till någon större förändring. thumbs down


som jag ser det så handlar det bara om olika bullergränser..... och det handlar inte om gat kontra racebilar... utan dom som grejjar 60db hos grannarna får åka betydligt mera på hela banan och sen fick dom även några utöka dagar för bilarna som låter 75db hos grannar..... dvs 60db är ju 95db bilar på banan, och där finns det massor av både race och gatbilar som grejjar numera...... och 75db är 100+db bilarna... dvs typ STCC och så vidare...

men jag vet inte om jag tolkade det rätt eller fel men det är vad jag tolkar det som iaf.... och då är det thumbs up thumbs up thumbs up förrutom att det blev även fortsatt nattförbud oavsett hur lite buller man får ner bilarna på thumbs down


Jag hoppas du fattade rätt och jag fel Fredrik... Hörde siffrorna men tolkade det som förbifartsljud.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Se nu till att glömma allt vad racingkrig heter och besök banan under evenmangen som är i sommar så vi visar att vi vill ha banan kvar. thumbs up

_________________
Martin Öberg
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Obizzz skrev:
Se nu till att glömma allt vad racingkrig heter och besök banan under evenmangen som är i sommar så vi visar att vi vill ha banan kvar. thumbs up


Drifting på lördag. thumbs up

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Superkart skrev:
Obizzz skrev:
Se nu till att glömma allt vad racingkrig heter och besök banan under evenmangen som är i sommar så vi visar att vi vill ha banan kvar. thumbs up


Drifting på lördag. thumbs up


race på söndag thumbs up thumbs up och lite gatbilar, och det finns plats över så kom över bara och stötta banan
mer info finns på www.slc.se

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Obizzz skrev:
Se nu till att glömma allt vad racingkrig heter och besök banan under evenmangen som är i sommar så vi visar att vi vill ha banan kvar. thumbs up

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ett steg i rätt riktning thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305




_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Att dom aldrig kan ge sig

_________________

--VVTS--
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Nu var det väl inget arrangemang som var under ARC (motorklubbens) påverkan utan hyrverksamhet med sådana som mer eller mindre skiter i reglerna som nu förstör för andra. Dock är det så att klubben får en släng av sleven ändå då folk inte ser skillnaden.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Enligt angivna datum i klagomålet så var det motorcyklar i farten.
Överkänsliga lokala öron, eller högvarviga plastraketer?
Oavsett så hoppas jag decibelkrav följs för alla motorintresserades skull.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Är banägaren ytterst ansvarig för detta och har någon på plats eller är det upp till den som hyr att sköta detta? Kan man som "hyresgäst" bete sig hur som helst utan risk för repressalier? För precis som Måns säger är detta den enda chansen vi har att få leva kvar som vi gör tror jag. Att följa dom decibelkrav som ställs.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008
Inlägg: 44



Björnes skrev:
Nu var det inget arrangemang som var under ARC (motorklubbens) påverkan utan hyrverksamhet med sådana som mer eller mindre skiter i reglerna som nu förstör för andra. Dock är det så att klubben får en släng av sleven ändå då folk inte ser skillnaden.


Nu får du ta och kamma till dig, Björn. Du hittar på saker som inte stämmer, och du borde kanske ta reda på fakta innan du uttalar dig?

Fakta i målet är att kommunen mätt upp höga värden. Vi på banan har ständigt personal på plats som stoppar de fordon som överskrider 95 dbA vid förbifart. Under dessa två tillfällen har det stoppats flera fordon som lät för mycket. Detta kan intygas av flera som blivit stoppade, vi har säkert flera här på rejsa som råkat ut för mig eller Magnus när vi gör det jobbet.
Jag kan inte förstå varför du drar in ARC i detta? Ingen här har anklagat ARC för något öht, ändå slänger du ur dig en massa skit? Hardu synpunkter på hur vi sköter banan är du välkommen att diskutera det ansikte mot ansikte istället. Du kan till och med få följa med när vi ljudmäter en dag!

_________________
Stefan Bernström
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Stefan, vad i det Björn skriver läser du ut som kritik emot ARC?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En sak som jag undrar med anledning av dB-klagomålen från grannar etc, det finns ju allmänna vägar runt racerbanorna, min hoj får ju låta 102 eller 104 på 6500 rpm och över det varvtalet så är det typ fritt.
Så hur påverkar det ljudmätningen om jag kör förbi utanför området (hypotetiskt, jag tourar som längst 5 mil från sthlm med den hojen)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Du räknas in i ljudbilden. Mantorp har det riktigt kul i sammanhanget, tung trafik på E4 låter emellanåt mer än banaktiviteterna, men banan får skiten...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

För att få rättvisa mätningar så krävs det ju ett system som kan ge kordinater/riktning/krysspejling till var ljudkällan är någonstans samt inspelning, det blir subjektivt i vilket fall som helst.

Bara att lyssna här i villaområdet, gräsklippare, motorsågar, grästrimmers, grannens HD etc etc. De låter högre än jetplanen som lågsniffar över mitt hus när de landar och startar på Bromma.

Äh, slutsnackat om detta i denna tråd

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



För att inte tala om de inte så tysta JAS som gick rakt över Sviestad när vi var där. Kändes som hela huset skakade!
Dom lär ju ha fått mätarna att vakna till.. Undrar hur man hanterar det?

Känns som om 10-15 år kommer vi skratta åt de här fascistiska mätningarna. Men för tillfället är det nog bara att gilla läget om vi ska få fortsätta..

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



P.P. skrev:
Du räknas in i ljudbilden. Mantorp har det riktigt kul i sammanhanget, tung trafik på E4 låter emellanåt mer än banaktiviteterna, men banan får skiten...


Mittsverigebanan hade samma problem i något skede minns jag, ljudet från banan drunknade i E4-ljudet så de kunde inte göra några bra mätningar på det specifika ljudet från banan.

Men att det lät för mycket var alla överens om i alla fall..

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



P.P. skrev:
Du räknas in i ljudbilden. Mantorp har det riktigt kul i sammanhanget, tung trafik på E4 låter emellanåt mer än banaktiviteterna, men banan får skiten...


Det suger rejält, men så är det. En Europaväg eller flygplats är samhällsviktig funktion och/eller riksintresse och då är det lite mer generösa regler/riktlinjer för buller. Detsamma gäller t.ex. Försvarmakten (t.ex. skjutverksamhet och miltiärflyg) som är ett exempel på bullerfrågor som vi tampas med här uppe i norr. Där är det dessutom hårdare än hårt då Försvarsmakten alltid har sin speciella paragraf i Miljöbalken som de kan peka på och det är i princip omöjligt att vinna över något som handlar om rikets säkerhet etc.


Ang. verksamheten. Även om det inte är ARC som arrangerar, utan en annan klubb/organisation, så är det verksamhetsutövarens ansvar att gränsvärdena för buller följs. Jag utgår ifrån att det är ARC som sökt tillståndet för verksamheten (?), och således är ARC verksamhetsutövaren. Det är m.a.o. av högsta betydelse att oavsett vem som arrangerar en verksamhet på banan följer de bullergränser och bestämmelser som angivs i tillståndet. Annars måste kommunen enligt lag göra en anmälan, som det också framgår i artikeln ovan. Det gäller även om kommunen är väldigt positiva till banan. Det finns exempelvis fall från min kommun där vi anmäler en annan förvaltning, t.ex. tekniska förvaltningen för att de överstiger ett riktvärde för något ämne i avlopssvattnet eller liknande. Detta pga att vi måste det enligt lag, annars ligger vi risigt till.

Just detta med anmälan ska inte leda till några hard feelings, utan har ett gränsvärde överskridits så har det . Nackdelen med att vara tillsynsmyndighet i mina ögon, för vissa saker kan man tycka behöver hanteras med lite mer fingertoppskänsla än vad lagen säger. Sen tycker jag överlag att vi i Sverige är dåliga att uttnyttja bra/rätt/logiska mättekniker vid bullerfrågor i framförallt tillståndsprövningar trots att det är 2012 vi lever i.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008
Inlägg: 44



P.P. skrev:
Stefan, vad i det Björn skriver läser du ut som kritik emot ARC?

Ingenting. Han kritiserar bolaget som driver banan. Det är det jag vänder mig emot. Ska man dela ut kritik kan jag ta det om den är saklig och man har på fötter i kritiken. När man skriver fel information, och vinklar den blir jag förbannad.

_________________
Stefan Bernström
Citera
Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008
Inlägg: 44



Klurax skrev:
P.P. skrev:
Du räknas in i ljudbilden. Mantorp har det riktigt kul i sammanhanget, tung trafik på E4 låter emellanåt mer än banaktiviteterna, men banan får skiten...


Det suger rejält, men så är det. En Europaväg eller flygplats är samhällsviktig funktion och/eller riksintresse och då är det lite mer generösa regler/riktlinjer för buller. Detsamma gäller t.ex. Försvarmakten (t.ex. skjutverksamhet och miltiärflyg) som är ett exempel på bullerfrågor som vi tampas med här uppe i norr. Där är det dessutom hårdare än hårt då Försvarsmakten alltid har sin speciella paragraf i Miljöbalken som de kan peka på och det är i princip omöjligt att vinna över något som handlar om rikets säkerhet etc.


Ang. verksamheten. Även om det inte är ARC som arrangerar, utan en annan klubb/organisation, så är det verksamhetsutövarens ansvar att gränsvärdena för buller följs. Jag utgår ifrån att det är ARC som sökt tillståndet för verksamheten (?), och således är ARC verksamhetsutövaren. Det är m.a.o. av högsta betydelse att oavsett vem som arrangerar en verksamhet på banan följer de bullergränser och bestämmelser som angivs i tillståndet. Annars måste kommunen enligt lag göra en anmälan, som det också framgår i artikeln ovan. Det gäller även om kommunen är väldigt positiva till banan. Det finns exempelvis fall från min kommun där vi anmäler en annan förvaltning, t.ex. tekniska förvaltningen för att de överstiger ett riktvärde för något ämne i avlopssvattnet eller liknande. Detta pga att vi måste det enligt lag, annars ligger vi risigt till.

Just detta med anmälan ska inte leda till några hard feelings, utan har ett gränsvärde överskridits så har det . Nackdelen med att vara tillsynsmyndighet i mina ögon, för vissa saker kan man tycka behöver hanteras med lite mer fingertoppskänsla än vad lagen säger. Sen tycker jag överlag att vi i Sverige är dåliga att uttnyttja bra/rätt/logiska mättekniker vid bullerfrågor i framförallt tillståndsprövningar trots att det är 2012 vi lever i.


Du har rätt i det mesta, men inte i att ARC har sökt tillståndet. Verksamhetsutövare är Anderstorp Motorbana AB.

_________________
Stefan Bernström
Citera
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 19, 20, 21   >>
1 besök senaste veckan (106128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande