Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 19, 20, 21   >>
2 besök senaste veckan (106139 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Hopplöst...! Det är ju en historisk MOTORBANA från 70-talet herregud?! Den borde väl K-märkas som alla andra historiska byggnader som är värda att bevara?

Berätta gärna vad ni tycker till miljöchefen i Gislaveds kommun.

Citat: Det finns det ingen som vill att banan ska stängas. Jag har aldrig hört någon uttrycka något sådant. Men tillstånd ska följas, säger Lasse Arnesson.

Mail: lars.arnesson@gislaved.se eller Telefon: 0371-813 91

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493




_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Cyberoid skrev:
Citat: Det finns det ingen som vill att banan ska stängas. Jag har aldrig hört någon uttrycka något sådant. Men tillstånd ska följas, säger Lasse Arnesson.
Jag minns inte vad tillståndet säger, men det finns ju ett antal bullerdagar per år (om inte så borde Kommunens mätloggar gått i taket när vi och GT var där), så viss verksamhet kan skötas på gammalt vis.
Däremot kan det vara svårt att ha nåt annat än cykeltävlingar på övrig tid (utan publik förstås, sånt låter ju).

Det mest långsiktiga vore att få Motorbanorns buller att bli hanterat på samma vis som buller från väg (dvs 30db (om jag minns rätt) på insidan bostad, som ju kan dämpas med fönster etc).
Att det klassas som industribuller (max 65dB peak vid närmaste husknut i riktlinjerna) gör ju att det hanteras annorlunda än fotbollsarenor, flygplatser etc (som ofta har tidsaspekt med i gränsvärdena, dvs dygnssumma eller så).

Räkna bullerminuter per vecka utslaget på året...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Det finns ju ett förslag om att reglerna ska samordnas så att byggreglerna blir identiska med de regler naturvårdsverket utgår ifrån. Elle snarare det omvända.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bullerreglerna-maste-forenklas_84 . . . .

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Jag tänker genast: "Nu har SBF en chans att visa att de förtjänar våra licenspengar!". SBF skrev ju i sina nya mål att det är ytterst viktigt att de syns mer i media samt något i stil med att "ta aktiv del i debatten om motorsportens i Sverige". Jag kommer inte ihåg exakt vad det stod.

Nu har de ju en klockren chans! De kommer garanterat att skrida till handling, stödja Anderstorps Motorbana, debatera med kommunen, slå på den stora mediatrumman och kämpa för svensk motorsport!

Helt seriöst: Att en så stor del av den svenska motorsportens historia som Anderstorpsbanan måste stängas för tävlingar är ju patetiskt. Nu måste en reaktion från SBF komma, tydlig och stark.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Är det någon som vet var den beryktade personen som klagar bor? Jag tänker mig då en adress eller ännu hellre GPS-koordinater.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Torkel K skrev:
Jag tänker genast: "Nu har SBF en chans att visa att de förtjänar våra licenspengar!". SBF skrev ju i sina nya mål att det är ytterst viktigt att de syns mer i media samt något i stil med att "ta aktiv del i debatten om motorsportens i Sverige". Jag kommer inte ihåg exakt vad det stod.

Nu har de ju en klockren chans! De kommer garanterat att skrida till handling, stödja Anderstorps Motorbana, debatera med kommunen, slå på den stora mediatrumman och kämpa för svensk motorsport!

Helt seriöst: Att en så stor del av den svenska motorsportens historia som Anderstorpsbanan måste stängas för tävlingar är ju patetiskt. Nu måste en reaktion från SBF komma, tydlig och stark.


thumbs up
Säg vad du tycker till SBF. De lär väl knappast själva hinna reagera och agera innan mossen är nedlagd och bortglömd. De (om någon) borde ju vara intresserade av att det bedrivs aktivitet på anläggningarna runt om i landet? Annars kan de väl snart packa ihop och gå hem.

mailbox@sbf.se

http://www.sbf.se/info/kontakt/

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Eftersom jag alltid säger samma sak, så klipper jag in från en annan tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85631

Per F skrev:
Detta intresserar mig då det är politik och motorsport.


Fredrik - SLC skrev:
Man kan börja med att inte vara självpåtaget begränsande mer än vad lagen redan idag kräver.

Så inom SMA finns det ingen begränsning på buller för dom evenemang som kör med SMA tillstånd, såsom SBF har gjort med max 95db rakt över oavsett om banan har bullertillstånd eller inte.


Detta ska vara en självklarhet. Så länge man kryper och gör sig mindre än man är så är man inte en politisk aktör. Dvs det måste en anledning till att uppmärksamma saker, annars så förtvinar de i skymundan.

Magnus Thomé skrev:
Man kan ju jobba med ljudnivåfrågan på olika sätt, mot olika nivåer.


4.
Den styvmoderliga synen på motoraktiviteter i Sverige

För en riktig förändring för oss motortokar krävs att vi lyckas påverka 4.

Punkt 4 är ett tungt lass, men varför inte?


Detta är den enda vägen. Juridik osv är en väg som inte funkar. Juridiken är en spegling av verkligheten, typ.

S Agartsson skrev:
Läste någon artikel för länge sedan om hur man i USA lockade ungdomar att börja köra bana istället för illegal streetrace. Många andra fritidsaktiviteter (som fotboll) har ju hjälpt både en och två unga killar att komma bort från gatorna så varför kan inte banracing få vara samma "räddning" för en helt annan typ av ansvarslösa pojkspolingar?

Samhällsnyttan..


Gson skrev:
Ni är nått HETT på spåren.

Vi i Landracing drog igång vårt streetraceproject i Norrtälje, som ett ungdomsprojekt för kids på glid och ett sätt att få bort busåkat som pågått i samma industriområde i 12 år. Så det var väldigt allmännyttigt och samma sak när vi drog igång det i Eskilstuna.

I de industriområdena har vi tom kört PRO-MOD och Funnycar. Kan ju nämna att 120 dB passerades.
MEN här kommer poängen: eftersom det var SAMHÄLLSNYTTIGT och busåkat på gatan nästan eliminerades så var det inga problem med bullret, Visst klagomål kom, men det som det klagades mest på var alla dessa publikbilar :-)

Det var kanske lite känsligt att vi drog mer publik varje söndag, än på någon av A-lagets hemmamatcher.

Så en vaken banägare skulle kunna göra samma sak, bjuda in "buset" att köra en kväll varannan vecka el så och låta kommun och polis vara inblandade hela vägen. Som ett trafiksäkerhetsproject

Då mjuknar de bestämmande och ser ALLMÄNNYTTAN med en bana :-)


Motorsporten ska aldrig ta nåt ansvar för att stoppa buskörning, aldrig aldrig vara låtsaspoliser och moraltanter.

Motorsporten ska vara en morot, ett alternativ. För att detta ska uppnås, så måste en hel del fokus ändras.
Jag har aldrig kört en tävling eller träning. Jag tillhör den skruvande typen och åskådarna. Tex Drivers Open är säkert roligt för en del, men för mig verkar det hopplöst tråkigt. Då ger mig busbyggen med roliga budgetlösningar mig mycket mer. Jag har en folkracebil och licens, men då reglerna ändras titt som tätt, så har jag inte längre en godkänd stol osv. Så det är några tusen som behöver läggas upp för att kunna köra.
För att kunna spela innebandy behöver du några hundralappar. Och det kan du göra i hembyggdsgården med dina polare utan tillstånd osv.
Trots detta så lockar motorsporten människor. SVEMO och SBF har väl typ 150 000 medlemmar tillsammans och till det tillkommer diverse andra motorföreningar.
Så vart är lånebilarna, lånehojarna? Får skolungdomar chansen att komma på lov, friluftsdagar osv?
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/hockeyklubben-som-alla-har-rad-att . . . .

Läs gärna en artikel här
http://tidningenbrand.se/assets/brand_1_2010_low.pdf
sidan 38/74 Reclaim the streets.
Om ni nu inte är livrädda för politik.

En annan sak som jag inte förstår, är hur motorsporten kan vara så usel på marknadsföring? Jag bor i Falkenbergs kommun. Jag har nog under de 5åren sett 4-5 affischer för motorsportsevenemang. Lejonen i Gislaved, när de låg på topp, Västkustloppet och motocross i Varberg. Kanske nåt mer. Och varför syns inte motorsporten mer i resultatbörsen i dagstidningarna? Det är sport, så då ska det synas. Det handlar om att etablera en närvaro. Jag antar att resultaten hamnar hos SBF och SVEMO så varför syns de inte då? Vill dom inte att det ska komma åskådare och betala inträde, köpa korv osv?

Och internetnärvaron. Suck. Det är 2013. Mejl ska besvaras skriftligt, hur dumma frågorna än är. Detta gäller alla nivåer. Och man måste kunna få raka besked om regler osv. Vet fler förutom mig som tagit licens i en viss klubb, helt enkelt för att de svarar på mejl. Telefon är inte ett alternativ idag. Internet är det som används mest. De som är 18år idag, de är jämngamla med internet typ.

Kort sagt, det handlar om närvaro i samhället.

En till länk
http://frimotorsport.blogspot.se/2010/05/bullerproblemet.html

_________________
Per Ferm
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Naqref skrev:
Är det någon som vet var den beryktade personen som klagar bor? Jag tänker mig då en adress eller ännu hellre GPS-koordinater.


Har förstått det som han bor i Klo, nordväst om banan.



_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tack!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Såg nu att detta även diskuteras på Racingbar, där står lite mer info.

http://rbcracing.se/forum/

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Om det är huset som ligger närmast så blir det svårt att göra något utan omfattande bullervallar. Och då pratar jag om något som liknar betongmuren mellan Israel och Palestina. Är det något av de andra husen och de inte står som ägare till jordbruksmarken så finns där betydlig större förutsättningar. Det man kan göra då är att sätta upp bullerdämpande plank i närheten av fasaderna. Det blir ju inte snyggt men så länge det inte står på deras mark och det är bullerdämpande åtgärd för deras skull kan de troligen inte klaga så mycket. Ju fulare det är desto större incitament är det för att man inte får fler klagomål.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Bosse TBS
Tullinge
Här sen Sep 2008
Inlägg: 269



Detta står på Gislaveds kommuns hemsida.



GISLAVEDS KOMMUN POSITIVA TILL MOTORBANAN

Det har de senaste dagarna framkommit i olika medier att Gislaveds kommun skulle vara negativt inställda till motorbanan i Anderstorp.

Därför vill kommunens båda kommunalråd Niclas Palmgren (M) och Marie Johansson (S) göra följande uttalande:

"Vi och kommunledningen är mycket positivt inställda till motorbanan i Anderstorp och vill verkligen att det skall bedrivas verksamhet där - vi gör allt för att det skall utvecklas än mer och det skall vara mycket verksamhet där även i framtiden. Anderstorp Motorbana är väldigt viktig för Gislaveds kommun."

Kort resumé om vad som har hänt
Bullernivån vid motorbanan har överskridits. Det tvingar bygg- och miljömyndigheten till polisanmälan, eftersom man har haft bullernivå över den gräns som tillståndet tillåter.

När en myndighetsperson upptäcker en överträdelse av ett tillstånd så måste den, enligt miljöbalken polisanmäla denna överträdelse. Det är sedan upp till polisen att utreda hur de vill gå vidare med ärendet. Det är alltså inget kommunalt politiskt beslut bakom denna typ av polisanmälaningar.

Senast ändrad: 2013-10-24 av Peter Dallmann

_________________
Bo Palmquist
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Äger Bertil Oscarsson inte åkermarken på andra sidan vägen och detta inte är stadsplanelagt område så kan man göra en insats.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Naqref skrev:
Är det någon som vet var den beryktade personen som klagar bor? Jag tänker mig då en adress eller ännu hellre GPS-koordinater.


Den beryktade personen kan du glömma det är sedan länge överspelat det ligger i dag på länsstyrelse nivå och det som hänt nu är att kommunen ser till att följa de direktiv dom fått där ifrån. Så skall du handgripligt göra något så är det länsstyrelsen du får ge dig på. Det ligger väl i nivå med revolution, alltså att byta ut hela styrsystemet Sverige.
Att sedan det är SBF saktionerad tävling den ena av de två polisanmälningarna gäller kan man ju ha åsikter om.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Precis, miljö- och byggmyndigheten (eller nämnden) måste anmäla, även om man helst skulle låta bli. Skulle det komma fram att nämnden inte har anmält, ja då blir konsekvenserna inte trevliga...

I flera fall har vi på vårt kontor där jag jobbar tvingats anmäla vår tekniska förvaltning och dennes nämnd t.ex. för att vissa värden överskrids. Så fungerar vår lagstiftning. Är vi t.ex. emot vår VA-avdelning bara för att de släpper ut några procent för mycket av ett ämne och vi råkar vara tillsynsmyndighet? Nej.

Jag ser att namn inom Gislaveds kommun sprids, och jag hoppas innerligt att alla som skriver till bygg- och miljöchefen åtminstone håller en någorlunda god ton och framför sina synpunkter sakligt (glöm inte att kontakta länsstyrelsen också ). Att gå hårt på en tjänsteman och ge denne skulden för hur vår lagstiftning är utformad gör ingen glad. I värsta fall får man bygg- och miljömyndigheten i Gislaved emot sig "eftersom bilfolket är ena tokstollar", och hur bra är det? Myndighetsutövning är inte lätt!!

Och jag hoppas heller inte att någon ens tänker tanken på att ta lagen i egna händer mot de som klagar. Ingen vinner på detta... Åtminstone inte i längden.

Tro inte nu att jag är emot banan... Felet ligger i lagstiftningen och tillsåndsprövningen utifrån lagstiftningen. Och tillståndet handläggs som bekant av länsstyrelsen. Att det sedan finns privatpersoner som (ut)nyttjar sin demokratiska rättighet till fullo utifrån lagstiftning och tillstånd är ett annat kapitel. Hade kommunen inte anmält överskridet buller, ja då hade vi haft en tråkig process där de som gnäller får övertaget när kommunen (som vill ha banan) åker på en fet känga i domstol. Ingen kan tycka det är en bättre lösning.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Well, mätpunkterna måste väl finnas dokumenterade? Det finns ju inget som hindrar att någon sätter upp en traktoriserad flismaskin och kör med den samtidigt som det tävlas. Om det sker på egen mark. Och i närheten av mätpunkterna.

Om det finns annan laglig verksamhet som gör att bullret inte kan mätas från banan så kan man ju inte mäta.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Naqref skrev:
Well, mätpunkterna måste väl finnas dokumenterade? Det finns ju inget som hindrar att någon sätter upp en traktoriserad flismaskin och kör med den samtidigt som det tävlas. Om det sker på egen mark. Och i närheten av mätpunkterna.

Om det finns annan laglig verksamhet som gör att bullret inte kan mätas från banan så kan man ju inte mäta.


Du behöver in te ta i så det räcker med en flaggstång med lina och lite blåst för att styra ut mätvärdena.
Vad anbelangar flismaskin så sorterar den under industriell verksamhet.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Björnes skrev:
Naqref skrev:
Well, mätpunkterna måste väl finnas dokumenterade? Det finns ju inget som hindrar att någon sätter upp en traktoriserad flismaskin och kör med den samtidigt som det tävlas. Om det sker på egen mark. Och i närheten av mätpunkterna.

Om det finns annan laglig verksamhet som gör att bullret inte kan mätas från banan så kan man ju inte mäta.


Du behöver in te ta i så det räcker med en flaggstång med lina och lite blåst för att styra ut mätvärdena.
Vad anbelangar flismaskin så sorterar den under industriell verksamhet.


Även om den är temporärt uppställd? Är det inte snarast jordbruksverksamhet? Aja skitsamma. Det kan vara någon med grästrimmer, motorsåg, jojkande orienterare, skällande hundar eller vad tusan som helst. Dominerar störningarna mätningarna så kan de inte rimligtvis räknas.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Äh, vaffan. Nu kunde jag inte hålla mig längre utan bad Lars Arnesson att han skickade underlaget för polisanmälan och verksamhetstillståndet. Dessutom bad jag om förtydligande från Naturvårdsverket ang lite oklarheter i mätförfarandet vid bedömning av riktlinjerna. Jag återkommer.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Naqref skrev:
Jag återkommer.


Lars Arnesson är en rackare på att svara snabbt! Mindre än tio minuter efter jag skickade mitt mail hade jag det jag begärde.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 19, 20, 21   >>
2 besök senaste veckan (106139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande