Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21   >>
3 besök senaste veckan (106139 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Naqref skrev:
Naqref skrev:
Jag återkommer.


Lars Arnesson är en rackare på att svara snabbt! Mindre än tio minuter efter jag skickade mitt mail hade jag det jag begärde.


Han hade kanske ett förberett sig på ev. förfrågningar som konsekvens av tidningsartikeln?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Nu har jag läst allting som är relevant och även om jag skulle önska ett förtydligande om mätposition vid bostäderna så var nivåerna bra mycket över de som gällde för att det ska kunna bortförklaras. Istället för att gå och gnälla i medierna borde Kari snarast tagit på sig ansvaret varför det hade blivit fel och utrett det omedelbart.

Det om detta. Det utesluter ju dock inte att jag tycker att man borde kunna tillåta lite mer ljud än befintligt tillstånd.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Det tråkiga är att Svensson inte fattar ATT denna häxjakt på svensk motorsport sker samt VAD detta innebär på lite sikt.

Jag är sugen på att lägga in en motion för att stänga verksamheten på Liseberg, Ullevi och Friends Arean. De väsnas ju ganska mycket de med och då skulle vi slippa upplopp, fylla och skadegörelse. Lite för att ha som referens och exempel på hur snedvriden debatten kring Svensk Racings existens blivit.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Naqref skrev:
Om det är huset som ligger närmast så blir det svårt att göra något utan omfattande bullervallar. Och då pratar jag om något som liknar betongmuren mellan Israel och Palestina. Är det något av de andra husen och de inte står som ägare till jordbruksmarken så finns där betydlig större förutsättningar. Det man kan göra då är att sätta upp bullerdämpande plank i närheten av fasaderna. Det blir ju inte snyggt men så länge det inte står på deras mark och det är bullerdämpande åtgärd för deras skull kan de troligen inte klaga så mycket. Ju fulare det är desto större incitament är det för att man inte får fler klagomål.


Se Tierps bulleplank.
De som sitter i anslutning till läktaren.

Det vore ju genomförbart iaf!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Jag skickade just följande email till SBF. Ska bli intressant att se om de i samma banor som vi. De har ju faktiskt ett gyllene läge att återfå lite av förtroendet från sina medlemmar genom att vara lite handlingskraftiga nu.
Hej,

Jag heter Torkel Kristensson, är aktiv inom SPVM och älskar att köra racing på Anderstorps racingbana. Som vi andra i racingkretsar har ni garanterat läst de tråkiga nyheterna om Anderstorsbanan den sista tiden. Själv känner jag att situationen är ganska absurd och jämförbar med att stänga Ullevi eller Liseberg pga buller.

Jag undrar vad SBF nu planerar att göra för att stödja banan? Kommer SBF ta tillfället i akt och kommentera det absurda i situationen i media? Kanske en jämförelse mellan hur många som årligen besöker banan och hur få som klagar? Stödja banan juridiskt i diskussionen med kommunen kanske? Ni vet såklart bäst vad som är effektivast i detta läget.

Tacksam för svar,
/Torkel.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Träffsäkert från teknikens värld: http://www.teknikensvarld.se/2013/10/23/43573/anderstorp-lagger-ned-ra . . . .

Anderstorp lägger ned racingverksamhet

Den svenska Formel 1-banan i Anderstorp, Scandinavian Raceway, lägger ned sin tävlingsverksamhet. Detta efter att de polisanmälts för att två gånger ha överskridit högsta tillåtna ljudnivå, 95 decibel.
Författare: PeO Kjellström Foto: Peter Klemensberger
Ljudnivån är ett stort problem för svenska racerbanor. Det är inte bara Anderstorp som har problem, Ring Knutstorp och Mantorp Park är två andra.

När nu Anderstorp blivit polisanmälda av Gislaved kommun för att ha uppmätts för höga ljudnivåer väljer Anderstorp Motorbana AB att lägga ned tävlingsverksamheten.

- Vi kan inte bedriva den verksamheten längre. Vi känner oss trakasserade av kommunen, säger Amab:s vd Kari Lehtimäki i en intervju i Värnamo Nyheter.

Kari Lehtimäki menar att kommunen motarbetar verksamheten, något som dementeras av miljöchefen i Gislaveds kommun.

- Det finns ingen som vill att banan ska stängas. Jag har aldrig hört någon uttrycka något sådant. Men tillstånd ska följas, säger Lasse Arnesson, Gislaveds kommun.

Det kan tilläggas att vid en av Malmö FF:s senaste segermatcher i allsvenskan i fotboll uppmättes ett publikvrål på 115 decibel utan att det för den sakens skull höjdes några röster på att polisanmäla fotbollen i Malmö.

Fundera på det!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Det där en sanning med modifikation. De polisanmäldes för att deras mätare var felinställda och att ljudnivån hos närliggande fastigheter översteg med marginal de 65dB(A) som de hade tillstånd för vid evenemanget. Då ska man veta att normalt har de bara 60dB(A) som gräns men de har en respit på två år att nå dit. Högsta mätningen vid närliggande bostad låg på ca 83dB(A) och regelmässigt över 70dB(A).

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Naqref skrev:
Det där en sanning med modifikation. De polisanmäldes för att deras mätare var felinställda och att ljudnivån hos närliggande fastigheter översteg med marginal de 65dB(A) som de hade tillstånd för vid evenemanget. Då ska man veta att normalt har de bara 60dB(A) som gräns men de har en respit på två år att nå dit. Högsta mätningen vid närliggande bostad låg på ca 83dB(A) och regelmässigt över 70dB(A).


Och då är ~3db en fördubbling av ljudtrycket.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Björnes skrev:
Naqref skrev:
Det där en sanning med modifikation. De polisanmäldes för att deras mätare var felinställda och att ljudnivån hos närliggande fastigheter översteg med marginal de 65dB(A) som de hade tillstånd för vid evenemanget. Då ska man veta att normalt har de bara 60dB(A) som gräns men de har en respit på två år att nå dit. Högsta mätningen vid närliggande bostad låg på ca 83dB(A) och regelmässigt över 70dB(A).


Och då är ~3db en fördubbling av ljudtrycket.


Nej en fördubbling av ljudtrycket är 6dB. En fördubbling av ljudintensiteten är däremot 3dB. Det senare är energin i ljudet. Så för att öka ljudtrycket med 3dB så måste man fördubbla effekten. Kan vara lite förvirrande.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Naqref skrev:
Nej en fördubbling av ljudtrycket är 6dB. En fördubbling av ljudintensiteten är däremot 3dB. Det senare är energin i ljudet. Så för att öka ljudtrycket med 3dB så måste man fördubbla effekten. Kan vara lite förvirrande.
och från perspektivet av mänskligt öra så är 3dB en skillnad som alla hör (HiFinördar undantagna som påstår sig märka mindre skillnader), 10dB brukar sögas upplevas som en dubblering.

Ljud är inte lätt, men det är inte mätarens ljudkomfort som är i fokus, det är humanoiderna som ska kunna trivas i närmsta fastigheten. Med det syftar jag på att det kan gå att påverka riktvärden via definitioner hos rådgivande myndigheter.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bosse TBS
Tullinge
Här sen Sep 2008
Inlägg: 269



Är lite annorlunda mot vissa andra länder. Jag tävlade på Monza -98 och då kördes även historisk formel 1, Lotus, ferrari, ford med flera med raka rör. Det ekade över hela staden och alla invånare såg lyckliga ut.

Jag frågade en stadsbo om de upplevde det som störande och han tittade på mig som jag var ett ufo. "Vi öppnar dörrar och fönster för att höra bättre" var hans svar.

En något annorlunda inställning en vad som är i gamla svedala.

_________________
Bo Palmquist
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Mycket tråkigt att det skall komma hit...

Men det kan inte vara så svårt för Anderstorp att sköta sig, de andra banorna i Sverige verkar klara det ?
Det handlar väl om sköta enkla saker, sätta upp och sköta sina åtgärds-planer om man missar ?

Farligt att hota med att "vi lägger ner pga trakasseri..." i press.
Lite som en treåring som ligger och skriker i snabbköpet för att han inte får godis...Sluta gnälla och sköt det hela istället

Jag har inte trivts att köra tävlingar på Anderstorp sista åren mest pga av arrangören och det sätt man behandlad på som tävlande - jag tror tyvärr det hela hänger ihop på något sätt...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Naqref skrev:
Nu har jag läst allting som är relevant och även om jag skulle önska ett förtydligande om mätposition vid bostäderna så var nivåerna bra mycket över de som gällde för att det ska kunna bortförklaras. Istället för att gå och gnälla i medierna borde Kari snarast tagit på sig ansvaret varför det hade blivit fel och utrett det omedelbart.

Det om detta. Det utesluter ju dock inte att jag tycker att man borde kunna tillåta lite mer ljud än befintligt tillstånd.


Har du datum för överträdelserna så att vi kan lista ut vad det var för aktivitet på banan vid dessa tillfällen?

_________________
Martin Öberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Obizzz skrev:
Naqref skrev:
Nu har jag läst allting som är relevant och även om jag skulle önska ett förtydligande om mätposition vid bostäderna så var nivåerna bra mycket över de som gällde för att det ska kunna bortförklaras. Istället för att gå och gnälla i medierna borde Kari snarast tagit på sig ansvaret varför det hade blivit fel och utrett det omedelbart.

Det om detta. Det utesluter ju dock inte att jag tycker att man borde kunna tillåta lite mer ljud än befintligt tillstånd.


Har du datum för överträdelserna så att vi kan lista ut vad det var för aktivitet på banan vid dessa tillfällen?


sätter en krona på mc ....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



7:e sept. Danska Bike Promotion hyrde banan.

28:e sept Danska MC-evenemanget Team Trackday hyrde banan.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Naqref skrev:
7:e sept. Danska Bike Promotion hyrde banan.

28:e sept Danska MC-evenemanget Team Trackday hyrde banan.


du är skyldig mig en krona

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Jag satte inte emot men det bjuder jag på.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Misstänkte också MC och så var det naturligtvis.

edit: Inget ont om MC-åkare, de har samma passion för motorsporten som alla vi andra.

_________________
Martin Öberg
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431



[quote="Josen"]Mycket tråkigt att det skall komma hit...

Men det kan inte vara så svårt för Anderstorp att sköta sig, de andra banorna i Sverige verkar klara det ?
Det handlar väl om sköta enkla saker, sätta upp och sköta sina åtgärds-planer om man missar ?

Farligt att hota med att "vi lägger ner pga trakasseri..." i press.
Lite som en treåring som ligger och skriker i snabbköpet för att han inte får godis...Sluta gnälla och sköt det hela istället

Jag har inte trivts att köra tävlingar på Anderstorp sista åren mest pga av arrangören och det sätt man behandlad på som tävlande - jag tror tyvärr det hela hänger ihop på något sätt...[/quote



Så du tror att Anderstorp missköter sig mer än de andra banorna???


Tror du att de tävlande tar av ljuddämparna när de kommer till Anderstorp?

Det är ju samma bil som åker på alla banor i Sverige, alltså hur elaka grannar har banan, det är som avgör om du får fortsätta med din verksamhet eller ej.

Detta är första banan det drabbar, fler kommer att drabbas

Det som SBF först o främst måste ändras är 95db , det är roten till allt det onda som kommer de närmaste åren

PCS Racing med serierna Porsche sports cup samt GT3 cup Challenge har alltid haft de bra o kul på Anderstorp, har de varit några problem så har Kari varit med o löst dom.


De viktigaste är ju att vi som brinner för Racing ställer upp för Anderstorp o andra banor som kommer hamna i liknade situationer i framtiden.

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Johan

Jag tycker Anderstorp har ett ansvar att sköta sig så att bana kan bestå ( det är faktiskt kulturvård!), om det innebär att man hålla sig inom buller gränserna så får man gilla läget och fixa det. Har man problem är det action planer som måste fram och visa en vilja att jobba med det. Måste finnas en trovärdig långsiktigthet annars är vi där igen om ett tag...

Sen är jag inte säker på att "ställa upp" för Anderstorp i detta läge. Att det kommer ändras i buller gränser är ju önsketänkande. Tror snarare att det är en björn-tjänst på sikt.

SPVM har tyvärr inte haft samma goda erfarenhet av Anderstorp de två sista racen ( åren) vi kört med dem.

När det gäller buller så finns det ju buller-dagar för banorna, de är det andra dagarna man måste se till att hålla sig inom. Svårare än så är det inte

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Josen skrev:
Johan

Jag tycker Anderstorp har ett ansvar att sköta sig så att bana kan bestå ( det är faktiskt kulturvård!), om det innebär att man hålla sig inom buller gränserna så får man gilla läget och fixa det. Har man problem är det action planer som måste fram och visa en vilja att jobba med det. Måste finnas en trovärdig långsiktigthet annars är vi där igen om ett tag...

Sen är jag inte säker på att "ställa upp" för Anderstorp i detta läge. Att det kommer ändras i buller gränser är ju önsketänkande. Tror snarare att det är en björn-tjänst på sikt.

SPVM har tyvärr inte haft samma goda erfarenhet av Anderstorp de två sista racen ( åren) vi kört med dem.

När det gäller buller så finns det ju buller-dagar för banorna, de är det andra dagarna man måste se till att hålla sig inom. Svårare än så är det inte




Det är lätt att nu säga att det är inte vårt fel att Anderstorp inte sköter sig men man som arrangör jobbar skiten ur sig på att tala om för er att ni låter för mycket. Men det är ju aldrig ert fel att ni låter för mycket. Så nu är det banan som gjort fel med att inte följa reglerna men det är inte banan som kör.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21   >>
3 besök senaste veckan (106139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande