Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21   >>
3 besök senaste veckan (106139 totalt)
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Naqref skrev:
7:e sept. Danska Bike Promotion hyrde banan.

28:e sept Danska MC-evenemanget Team Trackday hyrde banan.


Jag tycker det är intressant att det i detta fallet var två danska MC arrangemang som hade för hög ljudnivå.
Dvs de har troligen inte krav på 95 dB hemma i Danmark så om banan hyr ut till dessa så måste de vara på tårna och ha mod nog att plocka av dem om de låter för mycket.
För jag förutsätter att banan var noga med att informera om vilka gränser som gäller.

Att sedan Kari går ut i media och säger att de ska sluta arrangera "svenska tävlingar" (om han nu har sagt detta, det står i texten men inget citat) är något konstigt kan jag tycka, känns lite som snyftningar för att få medhåll...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



TPR skrev:
Naqref skrev:
7:e sept. Danska Bike Promotion hyrde banan.

28:e sept Danska MC-evenemanget Team Trackday hyrde banan.


Jag tycker det är intressant att det i detta fallet var två danska MC arrangemang som hade för hög ljudnivå.
Dvs de har troligen inte krav på 95 dB hemma i Danmark så om banan hyr ut till dessa så måste de vara på tårna och ha mod nog att plocka av dem om de låter för mycket.
För jag förutsätter att banan var noga med att informera om vilka gränser som gäller.

Att sedan Kari går ut i media och säger att de ska sluta arrangera "svenska tävlingar" (om han nu har sagt detta, det står i texten men inget citat) är något konstigt kan jag tycka, känns lite som snyftningar för att få medhåll...


Nu är det så att inte heller Svenska MC håller sig inom gränsen nu var det väl så att det inte kördes något svenskt race på Anderstoro i år, där emot sattes det ljudrekord på Knutstorp under SM RR i Augusti. Vilket skapade stora problem för den banägaren. Sedan är det väl mycket upp till hyraren av banan att följa hyresavtal/regler det är inte heller så att anläggningen är bemannad av folk där i från alltid även dom behöver vara lediga någon gång.
Det var väl även fler arrangemang som egentligen ujppvisade mätvärde som borde renderat i polisrapport.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Vem är det som har ansvaret att mäta ljudnivån, banägaren eller arrangören?
Vi har ett uttryck här på jobbet "Den som lider, han driver", dvs det är banägaren som får problem om ljudkraven inte följs, då borde det ligga i hans intresse att mäta ljudnivån.

Att skjuta över detta ansvar på arrangör kan säkert fungera i vissa fall, tex om det är ARC som arrangerar då de har en stark anknytning till banan och därmed ett lika stort intresse av att följa reglerna.
Men om arrangören tex är en privatperson som arrangerar för närmsta kompisgänget så finns det stor risk att det tummas på reglerna.
Vad är det värsta som kan hända, att man inte får hyra igen?
Om banägaren har en större konsekvens i bakfickan enligt kontraktet så bör han använda detta, istället för att beklaga sig.
Många kan bli drabbade för att några missköter sig...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



TPR skrev:
Vem är det som har ansvaret att mäta ljudnivån, banägaren eller arrangören?
Vi har ett uttryck här på jobbet "Den som lider, han driver", dvs det är banägaren som får problem om ljudkraven inte följs, då borde det ligga i hans intresse att mäta ljudnivån.

Att skjuta över detta ansvar på arrangör kan säkert fungera i vissa fall, tex om det är ARC som arrangerar då de har en stark anknytning till banan och därmed ett lika stort intresse av att följa reglerna.
Men om arrangören tex är en privatperson som arrangerar för närmsta kompisgänget så finns det stor risk att det tummas på reglerna.
Vad är det värsta som kan hända, att man inte får hyra igen?
Om banägaren har en större konsekvens i bakfickan enligt kontraktet så bör han använda detta, istället för att beklaga sig.
Många kan bli drabbade för att några missköter sig...




Ansvaret att mäta mot länsstyrelse/kommun ligger hos Banägare. Ansvaret för mätning på arrangemanget är arrangören av verksamheten (se SBF regler t ex ) Ansvaret för att inte ha för högt ljud ligger hos Fordons föraren. Försöker man man då se till att reglerna för arrangemanget följs så blir det det ett djävla liv på förarena. ursäkta svordomen men jag har inget annat kraftuttryck som motsvarar.
Det kördes ett RHK/Sportvagnsrace tidigt på säsongen som du kanske hörttalas om. Den tävlingen höll även den värden i nivå med polisanmälan.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



- Ansvaret att mäta mot länsstyrelse/kommun ligger hos Banägare.
- Ansvaret för mätning på arrangemanget är arrangören av verksamheten (se SBF regler t ex )
- Ansvaret för att inte ha för högt ljud ligger hos Fordons föraren.
- Försöker man man då se till att reglerna för arrangemanget följs så blir det det ett djävla liv på förarena.

Bra att du klargör Björn och att vi får upp detta på bordet - tack

Och som Tomas säger, det blir ju en fråga till sist om vem som lider mest,
I slutändan blir det ju deltagaren som drabbas om inte banägaren tar tar sitt ansvar att hålla ordning på detta. Och igen Anderstrop är svensk motor-kultur som förtjänas att hållas i skick på alla nivåer.

Vi som deltagare har ett stort ansvar att hjälpa banägaren att sköta ljudnivåer på icke-buller-dagar men man kommer inte ifrån att banägaren måste mäta och ta av bilar som inte sköter sig.
Annars blir det en ond uppåt-spiral av att det tullas på ljudnvåer som till slut det tröttnas på.

Ang sportvagns-rejset ( detalj..)
Mygga fick köra hela rejset och fick ljud-svartflagg på sista varven, om det var rätt eller inte får arrangören bedömma men det får konsekvenser i långa loppet...

Tack för öppen diskussion

Mvh

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Faaan vad less man blir, jävla pk skitsverige.

Regler är till för att brytas, det vet väl alla ? Skämt åsido.

Dela ut gratis jävla Pelton till alla idioter som bor i närheten av en bana o sen har mage att klaga...

Fyfan säger jag bara.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Jag tycker det är lite konstig mentalitet, folk köper db kravet..och kämpar inte imot det!
Varför klagar inte samtliga aktiva högljudt att det inte funkar?
Att ex tävlingsverksamhet likställs med flygets när det gäller ljud dvs 60,55 och 50 db mot max 70 db och ett medelvärde på 55db. Det är iaf en mer rimlignivå..

_________________
Pelle Persson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Det är tur att det finns banor i länder inte allt för långt bort med andra gränsvärden för ljud.
(ännu så länge iaf)
Blir en trevlig semestertrip samtidigt. Man har alltid val, det kan vara att inte tävla alls, eller tävla där egna bilens ljud accepteras. Jag vet vad jag väljer.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717



Det är inte Db man vinner en tävling, det är körkunskap och bra fordon som vinner tävlingar, problemet ligger i att det är fränt med högt ljud, iallafall när man hänger vid korvan och lite så verkar det vara på banorna med.....
Visst det kan vara svårt att dämpa vissa frekvenser på just tävlingsbilar men inte omöjligt

Och ljud som för oss motorintresserade är skönsång är för andra buller, precis som att en gäng vrålande fotbollsintresserade är skönsång för dom så är det buller för mig, hatar "sporten" fotboll.....
Jag gillar vrålande diesel-V8:r i Scania medans andra kallar det för buller.....

Allt oönskat ljud är buller för den som är drabbad.

Men jag tror inte det är sluttävlat på Anderstorp utan försök följ reglerna som är uppsatta, är man arrangör och har för högljudda fordon, svartflagga dom och se till att problemet löses.
Har varit ansvarig tävlingsledare och jag har inte dratt mig för att svartflagga högljudda fordon och tror inte jag kan minnas att någon har varit sur på mig för det utan felet har åtgärdats på något sätt, hur man löser det är fordonsägaren/föraren att lösa så förbifartsmätningen håller sig under gränsvärdet.

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Sedan är vi några stycken med lite mer svårdämpade bilar också, bila där motorplaceringen och motortypen försvårar en effektiv dämpning. Bilar som i vissa fall skulle vara ett helgerån att göra uttag i karossen, ändra i chassit för att få plats med en absortionsdämpare med större volym. Men är det så att historiska racerbilar som Ford GT40, Porsche Carrera RSR, Formel 3, Bugatti 35B med flera inte är välkomna på svenska racerbanor, är vi som tur är det i Finland, Tyskland, England etc.
Det är väldigt lätt att tro att man löser problemet på alla biltyper lika lika lätt som på en trackdaybil, eller långloppa, eller vad det nu kan vara. Det märks tydligt både här och på annat håll. Förståelse är bra, om den är ömsesidig.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717



Jo jag håller med dig till viss del, Bosse. Problemet med dom bilarna Du räknar upp är att dom byggdes för racing på tiden när det inte "fanns" ljudnivåkrav av den graden som finns idag.
Förståelse finnes men är man styrd av banlicenser (som är godkända av SBF) så har man inget utrymme om man nu inte söker dispenser som kan vara svåra att få beroende på kommun.

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Nu är ju inte mer bullrande fordon uteslutna. Bullret denna gång var en dag då de fick bullra 65 dB vid angränsande hus. Det skulle motsvara ca 95dB vid förbikörning. Men AMAB har ju 16 dagar per år då de får bullra 15dB mer och 4 dagar då de får bullra ytterligare 20dB. Det motsvarar ungefär 130dB vid förbikörning.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684




_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:

- Jag har jobbat mycket aktivt i denna vision för att vända bullerproblemet till något positivt.


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Verkar vara genomtänkt. Lite Lotusfilosofi att använda läktarna. Man behöver ju inte dämpa med dom nödvändigtvis. Gör man dom så att ljudet inte går igenom dom så kan man använda dom som ljuddeflektorer och rikta bort ljudet också.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



kostar dock några spänn och var skall dessa komma ifrån. Då redan senaste bygget sågs som ett rejält lyft för banan men ligger ju inte i till närmelse vis samma härad.

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Men positiva tankar kan ju ge andra effekter åxå.
Planerar man stort kan det ge att andra i komunen kanske ändrar åsikt en del iaf. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mikael Lundholm
Nacka
Här sen Jul 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag tror att man måste ha klart för sig att det i grunden handlar om att stora delar av "MiljöSverige" inte anser att motorsport borde förekomma överhuvudtaget. Det ligger starka "politiskt korrekta" krafter bakom (läs Hipsters på Södermalm) som få politiker vågar ta strid emot. Motorsport är en bred folkrörelse från norr till söder och från Königsegg till folkrace. Kanske dags att få politikerna att fatta det.

Micke L Corvette C6

_________________
Mikael Lundholm
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Struve skrev:
Det är inte Db man vinner en tävling, det är körkunskap och bra fordon som vinner tävlingar, problemet ligger i att det är fränt med högt ljud, iallafall när man hänger vid korvan och lite så verkar det vara på banorna med.....
Visst det kan vara svårt att dämpa vissa frekvenser på just tävlingsbilar men inte omöjligt

Och ljud som för oss motorintresserade är skönsång är för andra buller, precis som att en gäng vrålande fotbollsintresserade är skönsång för dom så är det buller för mig, hatar "sporten" fotboll.....
Jag gillar vrålande diesel-V8:r i Scania medans andra kallar det för buller.....

Allt oönskat ljud är buller för den som är drabbad.

Men jag tror inte det är sluttävlat på Anderstorp utan försök följ reglerna som är uppsatta, är man arrangör och har för högljudda fordon, svartflagga dom och se till att problemet löses.
Har varit ansvarig tävlingsledare och jag har inte dratt mig för att svartflagga högljudda fordon och tror inte jag kan minnas att någon har varit sur på mig för det utan felet har åtgärdats på något sätt, hur man löser det är fordonsägaren/föraren att lösa så förbifartsmätningen håller sig under gränsvärdet.


Jag tror faktiskt de flesta gör så gott de kan men som Bosse skriver nedan är det inte helt enkelt på vissa bilar och effektuttag.

Avgasljud är eg. inget problem mer än ökad vikt (ibland kanske även platsbrist på Porschar osv.), värre är det med insug och vissa motorsportlådor som låter mer än själva motorn.

Om SBF drar det vidare ner till 90dB (vilket väl är den långsiktiga planen) kommer det bli ännu svettigare, då får man börja leta däck som inte låter förmycket....

tja det hela börjar väl bli lite väl löjligt kan man tycka.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Mikael Lundholm skrev:
Jag tror att man måste ha klart för sig att det i grunden handlar om att stora delar av "MiljöSverige" inte anser att motorsport borde förekomma överhuvudtaget. Det ligger starka "politiskt korrekta" krafter bakom (läs Hipsters på Södermalm) som få politiker vågar ta strid emot. Motorsport är en bred folkrörelse från norr till söder och från Königsegg till folkrace. Kanske dags att få politikerna att fatta det.

Micke L Corvette C6


Detta är ett helt absurt påstående. Miljöpartiet sponsrar speedway bla. Och alla vet att det är transporterna till tävlingar oavsett sport som är det där det går åt mest med fossila bränslen.

Nej, du får leta lösningen på andra ställen än i "Miljösverige".
Leta istället bland gnällspikar och folk som har taxeringsvärdet som kvällslektyr. Och det är den där individualismen som gör att man sätter sig själv(Sitt taxeringsvärde, sin ljudupplevelse osv) före samhällsnyttan som gör att vi har en massa problem kring motorbanorna.
Och hur kan det finnas massor med crossbanor runt om i landet? Jo, för att där är det grannens och deras egna ungar som kör. Folk dom känner. Det sticker mer i ögonen om det är folk från storstadsregionerna som kommer och väsnas än om det är folk från orten. Det är ytterligare en anledning till att storstadsregionerna borde ha motorbanor. Och hur bra tror du det skulle funka med en motorbana i Nacka? Och då pratar jag inte i Fisksätra, utan snarare Saltsjöbaden.

Men du har rätt i att detta är en politiska fråga, vilket gör att man inte kommer någon vart med att gnälla på enskilda tjänstemän.

_________________
Per Ferm
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Struve skrev:
Jo jag håller med dig till viss del, Bosse. Problemet med dom bilarna Du räknar upp är att dom byggdes för racing på tiden när det inte "fanns" ljudnivåkrav av den graden som finns idag.
Förståelse finnes men är man styrd av banlicenser (som är godkända av SBF) så har man inget utrymme om man nu inte söker dispenser som kan vara svåra att få beroende på kommun.


Förstår helt och fullt din situation, grundproblemet är inte på lokal banägar-, eller arrangörsnivå. Det är lagstiftningen som är utmaningen och det faktum att SBF en gång i tiden förband sig till nivåer som vi i vissa fall rent praktiskt har möjlighet att klara. Vi ska vara medvetna om att redan 95 dba med angiven mätmetod är på gränsen till för hög om Naturvårdsverkets normer ska uppfyllas för flera av banorna.
Vi som har de typer av bilar som är mer svårdämpande, kanske får vara beredda på en kraftig inskränkning i nyttjandet, alternativt tävla utomlands. Samtidigt som de lite mer spektakulära bilarna i racinghistorien aldrig kan ses av svensk publik. Lite tråkigt, men det är knappast arrangörsklubbar och banägarna fel.
På vissa banor är det lättare att få låta mer än på andra banor, kanske där vi ska hålla till med dessa bilar i första hand? (hur det nu ska hanteras om vi ska köra race enligt SBF?) Uppvisning är en annan femma, då tillståndet är tillfälligt och inte omfattas av 95 dba regeln.

Några bitar som jag tycker är viktigt för att komma till rätta med ljudproblematiken, så som den nu är:
1) Alla banor måste mäta på samma sätt och under likartade betingelser.
2) SBF måste utbilda sina funktionärer i enlighet med detta.
3) Använd utrustning måste vara av samma utförande och kvalitet, för att säkerställa jämförbara resultat.
alternativt införs en procentuell toleransnivå om X % mätavvikelse (precis som vid vägning)
utrsutningen ska dessutom "krönas" efter årlig kalibrering.
4) Alla tävlande bör automatiskt kunna få sin "ljudprotokoll" för uppföljning, även om man inte fått svartflagga för ljudnivå. Utan denna info om vart man ligger till är det omöjligt att få någon total efterlevnad. Dessutom försämras ju en ljuddämpare över tiden, utan att vi märker det. Det so mvar ok vid säsongspremiären är inte säkert det vid finalen. Uppföljning var jag ligger till är det minsta stödet jag som aktiv kan begära, för att efterleva regelverket.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21   >>
3 besök senaste veckan (106139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande