Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... , 19, 20, 21   >>
1 besök senaste veckan (106128 totalt)
90q20v
Halmstad
Här sen Jul 2010
Inlägg: 263



Varför bosätta sig nära något som låter och sedan klaga...

Ett exempel.

Polare har svåger som har större lantbruk.
stadsbor köper hus på landet.
stadsbor klarar över att gödsel luktar på åkern precis utanför deras staket upp i högre instans...

resultat, bonden får inte gödsla närmare än 15 m från staket..

Vem vann??

Ingen.

Det luktar ju ändå

Lös in huset, ha motorbanan öppen mer!
Låt oss som vill höra motorer hyra det...

Hade banan fått vara öppen mer, så kunde husägaren bo flott på annan plats för pengarna huset hyrdes ut för till rejsfolk...

_________________
Emil Nilsson
Ordförande Audi Clubsport
Team Tidsoptimisterna Racing
Audi Club Sport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



90q20v skrev:
Lös in huset, ha motorbanan öppen mer!
Låt oss som vill höra motorer hyra det...

Hade banan fått vara öppen mer, så kunde husägaren bo flott på annan plats för pengarna huset hyrdes ut för till rejsfolk...
Det är en enkel ekvation, det är för lite pengar i Motorsport.
Annars vore det ingen konst att lösa in nån mils radie eller bygga över hela anläggningen och köra inomhus och ljudisolerat.

Hade konceptet varit 200 heltidsanställda året runt på själva banan (och vinstdrivande verksamhet med goda framtidsutsikter) om det blev bättre möjligheter, samt då kunnat driva regionen framåt mera (10-20 supportande företag inom motorsportsindustrin etc), då hade det varit enklare att ignorera gnäll (tom Bergtäkter och liknande forceras ju fram ibland).
Tyvärr är det få som vågar tro på en sån vision (tex 100 utövare om dagen som pyntar 5000 vid grinden, minst 100 dagar per år), det är ju lite fler dagar med knappt nollresultat som är mer sannolik vision.

Motorsport är mao för billigt i Sverige. Det gäller att locka ut fler till att med glädje betala mera.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Motorsport är mao för billigt i Sverige. Det gäller att locka ut fler till att med glädje betala mera.


Nej nu är du ute och cyklar, håll kostnader för deltagare rimliga, fokusera på att gräsrotsracingen funkar och överlever/ökar.
Vi i SPVM-serie hade de ett av största startfälten förra året, elitracing som TTA tappar folk och banor som vill ha dem.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Josen skrev:
Citat:
Motorsport är mao för billigt i Sverige. Det gäller att locka ut fler till att med glädje betala mera.


Nej nu är du ute och cyklar, håll kostnader för deltagare rimliga, fokusera på att gräsrotsracingen funkar och överlever/ökar.
Vi i SPVM-serie hade de ett av största startfälten förra året, elitracing som TTA tappar folk och banor som vill ha dem.


tror du inte ens förstår andemeningen i Niklas påstående ...... försök läs en gång till med förståelse för andemeningen !!!

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Nej jag förstår inte - förklara istället för att tala i gåtor..

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Josen skrev:
Nej jag förstår inte - förklara istället för att tala i gåtor..



Att det är jäkligt svårt att få acceptans för att motorbanorna stör när banorna INTE bidrar till den allmänna ekonomin såsom dom stora banorna ute i europa gör...... dvs när det är många människor som LEVER på banan i närområdet så är det lätt att få acceptans för ljud och annat..... i anderstorps fall så är det ett fåtal människor i närområdet som har nytta av banan och därigenom så är det svårt att få kraftig hjälp av kommun och politiker...

klarare nu??

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Josen skrev:
Nej jag förstår inte - förklara istället för att tala i gåtor..
Inget intresse=> inga pengar, precis som att vilken produkt som helst.
Värdet av produkten kan ju mätas i hur mycket man är villig att betala för att få tag på den.
Varför ska en kommun bry sig om en bullrande och utrymmeskrävande verksamhet om den inte ger nåt tillbaka (turister, arbetstillfällen i 1,2,3e led etc). Om en extra Pizzeria ger mer i kommunpusslet så är det uppförsbacke, minst sagt (bara för att exemplifiera, absolut inte baserat på fakta).
Tiodubbla pengarna in så är det väldans lätt att motiver existens med de ringar som pengarna ger. Sen kan man fundera i några led hur man ska landa i det läget. Tio gånger fler utövare är en början, hur kommer man dit etc...

Tänk om Motorsporten kunde göra samma resa som Hästsporten har gjort de senaste 30 åren.
Det kanske bara är min upplevelse men när jag var yngre så var det nåt kufiskt men numera finns det kommuner som tävlar om att vara Sveriges mesta Hästkommun. Med samma antal utövare och samma pengar in så vore detta med buller inte större problem (både större acceptans och mindre ångest hos utövare, anpassa dig eller stanna hemma).

Om den acceptansen hade funnits för Motorsporten så hade det varit lika lätt att driva en Motorbana som en Bergtäkt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Idagsläget ger ju svenska banor inte arbetstillfällen en gång, ja det finns några som har det som sin arbetsplats. Hade vi istället haft anställda funktionärer som det är internationellt hade det varit intressant. Är det 100-150 pers som tjänar sina pengar från banan känner alla någon som jobbat där och det är svårare och klaga.
Men är vi utövare beredda att betala mera för att delta?

Jag har samma startavgift internationellt som här hemma, fråga mig inte hur den ekvationen går ihop bara...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
klarare nu??


Japp fast tycker vet inte riktigt vad det tillför ärligt talat. Att Sverige är ett motorsport-U-land jämfört med ex UK och Tyskland är väl knappast en kioskvältare ?

Snarare igen att vi måste anpassa sig mot den verklighet som finns och hur viktigt det är att då sköta sig och gilla läget så att vi 'gräsrötter' som utgör den största delen av svensk racing har banor kvar att köra på.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Josen skrev:
Citat:
klarare nu??


Japp fast tycker vet inte riktigt vad det tillför ärligt talat. Att Sverige är ett motorsport-U-land jämfört med ex UK och Tyskland är väl knappast en kioskvältare ?

Snarare igen att vi måste anpassa sig mot den verklighet som finns och hur viktigt det är att då sköta sig och gilla läget så att vi 'gräsrötter' som utgör den största delen av svensk racing har banor kvar att köra på.


Näe, Niklas inlägg tillförde väl ingenting egentligen utan var väl mer en betraktelse....... och jag tyckte jag kunde korrigera ditt inlägg när du påstod att "han var ute och cyklade".... när det var du som missförstod vad han menade..... och nu förstår du vad han menade.......

skriftspråk är inte alltid lätt man tappar ibland lite nyanser som man får enkelt när man pratar.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Superkart skrev:
Idagsläget ger ju svenska banor inte arbetstillfällen en gång, ja det finns några som har det som sin arbetsplats. Hade vi istället haft anställda funktionärer som det är internationellt hade det varit intressant. Är det 100-150 pers som tjänar sina pengar från banan känner alla någon som jobbat där och det är svårare och klaga.
Men är vi utövare beredda att betala mera för att delta?

Jag har samma startavgift internationellt som här hemma, fråga mig inte hur den ekvationen går ihop bara...


grundbanhyrorna är mycket högre ute i europa..... stora banor typ nurburgring, spa och dom engelska som donington osv..... kostar mellan 300 till 500.000 att hyra per dag... förvisso inklusive mycket personal ....medans svenska banor ligger mellan 30 och 60.000 per dag.....

sen att dom håller ändå hyggliga nivåer på startavgifterna tror jag beror på att såna tävlingar oftast arrangeras då av lokala klubben.... och dom dagarna är då "subventionerade" från banägar-håll..... för att få klubbarna att hjälpa till på andra evenemang....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Fredrik - SLC skrev:
Superkart skrev:
Idagsläget ger ju svenska banor inte arbetstillfällen en gång, ja det finns några som har det som sin arbetsplats. Hade vi istället haft anställda funktionärer som det är internationellt hade det varit intressant. Är det 100-150 pers som tjänar sina pengar från banan känner alla någon som jobbat där och det är svårare och klaga.
Men är vi utövare beredda att betala mera för att delta?

Jag har samma startavgift internationellt som här hemma, fråga mig inte hur den ekvationen går ihop bara...


grundbanhyrorna är mycket högre ute i europa..... stora banor typ nurburgring, spa och dom engelska som donington osv..... kostar mellan 300 till 500.000 att hyra per dag... förvisso inklusive mycket personal ....medans svenska banor ligger mellan 30 och 60.000 per dag.....

sen att dom håller ändå hyggliga nivåer på startavgifterna tror jag beror på att såna tävlingar oftast arrangeras då av lokala klubben.... och dom dagarna är då "subventionerade" från banägar-håll..... för att få klubbarna att hjälpa till på andra evenemang....


När jag besökte Donington och Classic Racing Club (tvåhjul) så var det ett samarrangemang mellan klubben, Norton Owners Group som gjorde en stor hojträff inne på området, nystartade Nortonfabriken samt BANÄGAREN. Ihop med entrekostnader etc blev banhyran för racingarrangemanget inte speciellt större än andra banor till slut.
Det var ju nyöppningen av Donington också så banägaren ville ha ett 'succeartad' tävling så fler skulle vilja hyra banan efter att den förstördes för F1... (och återställdes)

_________________
Roland Johansson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Jag skrev ju för ett tag sedan att jag skulle fråga SBF om de tänkte agera eller uttala sig i frågan om Anderstorp. Detta är vad som hänt hittills:

Jag skickade detta SBFs mailbox den 24 oktober:
Bla bla introduktion och kör i SPVM...

Jag undrar vad SBF nu planerar att göra för att stödja banan? Kommer SBF ta tillfället i akt och kommentera det absurda i situationen i media? Kanske en jämförelse mellan hur många som årligen besöker banan och hur få som klagar? Stödja banan juridiskt i diskussionen med kommunen kanske? Ni vet såklart bäst vad som är effektivast i detta läget.


Svar kom omgående att mitt email skulle skickas vidare till Thomas Jansson.

Den 25 oktober fick jag ett svar från Thomas med information om vad SBF gör i ljudfrågan. Tyvärr förstod han nog inte riktigt min fråga, för emailet innehöll bara den vanliga informationen: Det finns en ljudgrupp som jobbat med ljud tillsammans med flera banägare under de senaste åren, SBF är bara involverad i 20% av verksamheten på banan, SBF har skaffat egen mätutrustning, etc. Intressant information (om än info som alla tävlande i Sverige BÖR veta redan!) men inte svar på min fråga.

Jag svarade Thomas 26 oktober och frågade igen om SBF tänker uttala sig eller agera specifikt i just denna fråga, rörande just situationen på Anderstorp just nu.

31 oktober påminde jag Thomas igen om mitt email, eftersom jag inte fått svar (inget konstigt med det, han är väl upptagen han också).

1 nov fick jag svar av Thomas att min fråga skickats vidare till Racingutskottet.

Sedan dess har jag inte fått svar.

EDIT: Jag insåg att mitt inlägg fick en negativ klang, men så var det inte menar. Thomas har svarat på mitt email, om än inte på min fråga. När han insåg exakt vad jag var ute efter skickades frågan vidare och nu väntar jag på svar. Inget konstigt med det. Dock är jag lite besviken över att Svenska BilsportsFörbundet inte agerar mer. Inte syns i media, inte tar chansen att uttala sig, inte står upp för motorsporten. Å andra sidan har jag inte riktigt all info i frågan - kanske det är klokare i just detta fallet att INTE träda fram?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Torkel K skrev:
Jag skrev ju för ett tag sedan att jag skulle fråga SBF om de tänkte agera eller uttala sig i frågan om Anderstorp. Detta är vad som hänt hittills:

Jag skickade detta SBFs mailbox den 24 oktober:
Bla bla introduktion och kör i SPVM...

Jag undrar vad SBF nu planerar att göra för att stödja banan? Kommer SBF ta tillfället i akt och kommentera det absurda i situationen i media? Kanske en jämförelse mellan hur många som årligen besöker banan och hur få som klagar? Stödja banan juridiskt i diskussionen med kommunen kanske? Ni vet såklart bäst vad som är effektivast i detta läget.


Svar kom omgående att mitt email skulle skickas vidare till Thomas Jansson.

Den 25 oktober fick jag ett svar från Thomas med information om vad SBF gör i ljudfrågan. Tyvärr förstod han nog inte riktigt min fråga, för emailet innehöll bara den vanliga informationen: Det finns en ljudgrupp som jobbat med ljud tillsammans med flera banägare under de senaste åren, SBF är bara involverad i 20% av verksamheten på banan, SBF har skaffat egen mätutrustning, etc. Intressant information (om än info som alla tävlande i Sverige BÖR veta redan!) men inte svar på min fråga.

Jag svarade Thomas 26 oktober och frågade igen om SBF tänker uttala sig eller agera specifikt i just denna fråga, rörande just situationen på Anderstorp just nu.

31 oktober påminde jag Thomas igen om mitt email, eftersom jag inte fått svar (inget konstigt med det, han är väl upptagen han också).

1 nov fick jag svar av Thomas att min fråga skickats vidare till Racingutskottet.

Sedan dess har jag inte fått svar.

EDIT: Jag insåg att mitt inlägg fick en negativ klang, men så var det inte menar. Thomas har svarat på mitt email, om än inte på min fråga. När han insåg exakt vad jag var ute efter skickades frågan vidare och nu väntar jag på svar. Inget konstigt med det. Dock är jag lite besviken över att Svenska BilsportsFörbundet inte agerar mer. Inte syns i media, inte tar chansen att uttala sig, inte står upp för motorsporten. Å andra sidan har jag inte riktigt all info i frågan - kanske det är klokare i just detta fallet att INTE träda fram?



Mja kan maninte resonera att SBFs nyttjande av banan är 100%ig ( när de är där låter det 100 %av tiden)
MAO det är ett problem helatiden inte 20 % iyswim

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



cat7even skrev:
Mja kan maninte resonera att SBFs nyttjande av banan är 100%ig ( när de är där låter det 100 %av tiden)
MAO det är ett problem helatiden inte 20 % iyswim

Njaa, kan man verkligen se det så? SBF är ju inte involverad i allt buller som sker, bara det buller som sker under SBFs reglemente. Om t ex SLC kör på Anderstorp under SMAs försäkring är ju faktiskt inte SBF inblandat alls.

Däremot anser jag att SBF nationellt företräder och representerar motorsporten i Sverige, så varje bana som stängs pga klagomål av något slag borde beröra SBF.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kan ju va därför man här att fler och fler inte vill ha med SBF att göra för att dom inte gör nått för Svensk motorsport

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Supramannen skrev:
Kan ju va därför man här att fler och fler inte vill ha med SBF att göra för att dom inte gör nått för Svensk motorsport


Och du menar att andra hyresgäster/arrangörer verkar mer för svensk motorsport?
Pratar du om förarnas egenintresse eller svensk motorsports överlevnad avseende ljudproblemen på våra banor?
En del hyresgäster på våra banor agerar inte vidare ansvarsfullt och riskerar mycket för andra i det längre perspektivet, Anderstorps situation är ju ett exempel på dess följder.

Problemställningen som ständigt återkommer för ALLA arrangörer är att säkerställa att ljudet inte ger utslag över givna tillstånd.
INGEN arrangör kan alltså glida förbi utan att följa den grundläggande spelregeln, oavsett vad som påstås i marknadsföring av arrangemangen.
HUR respektive hyresgäst/arrangör verkar för att hålla ljudet under kontroll skiljer.

Skit rinner nerför och samma är det här; kommun ställer kravet utan hänsyn till hur, banägaren stänger pågående arrangemang om inte ljudet fixas till acceptabel nivå, arrangören jagar därför individ/källan för att inte behöva stänga, källan (dvs enskild deltagare) försöker fixa efter bästa förmåga för att få vara med.

SBF vågar åtminstone ta impopulära beslut (även om det blir fel och kräver omtag) trots att det utmynnar i en negativ marknadsföringsmässig situation. Konsumentupplysningen från SBF sida men även andra har en del förbättringsbehov helt klart då de flesta inte så insatta potentiella kunderna ofta skyller på eller väljer bort bl.a SBF men på felaktiga grunder.

Så jag anser nog att SBF gör mer än de flesta andra i det avseendet.


Rickard, vad gör tex er nya TA serie STAC för att verka för svensk motorsports överlevnad?
Bullra så mycket som möjligt?

,

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Magnus, jag tycker faktiskt inte det är riktigt jämförbart. Visst, jag håller med dig om att vissa (många) gnäller en massa utan att se sin egen roll eller egna ansvar i problemet runt ljud. Men jag tycker det är orimligt att jämföra SBFs ansvar med STAC.

SBF hade (tills SMA dök upp) monopol på att ge förare licenser. Vill du tävla får du snällt betala licensavgiften, uppdatera vagnboken för racingbilen, finna dig i deras reglemente och regler och betala medlemsavgiften. Vad som rättfärdigar kraven på dessa avgifter är just att de hävdar att de ÄR ett styrande organ, med ansvar för svensk motorsport. De har en helt hög anställda och en budget på ett antal miljoner om året.

Så vitt jag vet så hävdar STAC bara att man är en grupp förare som på sin fritid arrangerar en racingserie.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Torkel K skrev:
Magnus, jag tycker faktiskt inte det är riktigt jämförbart. Visst, jag håller med dig om att vissa (många) gnäller en massa utan att se sin egen roll eller egna ansvar i problemet runt ljud. Men jag tycker det är orimligt att jämföra SBFs ansvar med STAC.

SBF hade (tills SMA dök upp) monopol på att ge förare licenser. Vill du tävla får du snällt betala licensavgiften, uppdatera vagnboken för racingbilen, finna dig i deras reglemente och regler och betala medlemsavgiften. Vad som rättfärdigar kraven på dessa avgifter är just att de hävdar att de ÄR ett styrande organ, med ansvar för svensk motorsport. De har en helt hög anställda och en budget på ett antal miljoner om året.

Så vitt jag vet så hävdar STAC bara att man är en grupp förare som på sin fritid arrangerar en racingserie.


Jag avsåg enbart ljudproblematiken vi har i Sverige som är ett gemensamt problem;
Alla måste hjälpas åt så att alla kan fortsätta använda våra banor, i fallet STAC så menar jag att arrangören (STAC/Landracing) liksom varje enskild trackday eller tävlingsorganisatör osv måste visa sig vuxen nog att hjälpa till och säkerställa att situationen på Anderstorp inte sker igen.
Och i det ljuset tycker jag visst att man kan ställa frågan (liksom man skall kunna ställa till varje annan arrangör).

STAC/Landracing är dessutom anslutet till SMA som jag betraktar som en liknande organ som SBF även om inte lika stor (än?).

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Magnus Bengtsson skrev:
Torkel K skrev:
Magnus, jag tycker faktiskt inte det är riktigt jämförbart. Visst, jag håller med dig om att vissa (många) gnäller en massa utan att se sin egen roll eller egna ansvar i problemet runt ljud. Men jag tycker det är orimligt att jämföra SBFs ansvar med STAC.

SBF hade (tills SMA dök upp) monopol på att ge förare licenser. Vill du tävla får du snällt betala licensavgiften, uppdatera vagnboken för racingbilen, finna dig i deras reglemente och regler och betala medlemsavgiften. Vad som rättfärdigar kraven på dessa avgifter är just att de hävdar att de ÄR ett styrande organ, med ansvar för svensk motorsport. De har en helt hög anställda och en budget på ett antal miljoner om året.

Så vitt jag vet så hävdar STAC bara att man är en grupp förare som på sin fritid arrangerar en racingserie.


Jag avsåg enbart ljudproblematiken vi har i Sverige som är ett gemensamt problem;
Alla måste hjälpas åt så att alla kan fortsätta använda våra banor, i fallet STAC så menar jag att arrangören (STAC/Landracing) liksom varje enskild trackday eller tävlingsorganisatör osv måste visa sig vuxen nog att hjälpa till och säkerställa att situationen på Anderstorp inte sker igen.
Och i det ljuset tycker jag visst att man kan ställa frågan (liksom man skall kunna ställa till varje annan arrangör).

STAC/Landracing är dessutom anslutet till SMA som jag betraktar som en liknande organ som SBF även om inte lika stor (än?).


Eh kanske använder en av de hett eftertraktade bullerdagarna? Det är väl rätt vuxet att nyttja en sådan när man FÅR bullra lite? Några få dagar om året när man kan slappna av och låta racing vara som racing SKA vara utan att sätta någon i sjön. Så alla har ryggen fri

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Magnus Bengtsson skrev:
Jag avsåg enbart ljudproblematiken vi har i Sverige som är ett gemensamt problem;
Här hållet jag helt med!

Magnus Bengtsson skrev:
Alla måste hjälpas åt så att alla kan fortsätta använda våra banor, i fallet STAC så menar jag att arrangören (STAC/Landracing) liksom varje enskild trackday eller tävlingsorganisatör osv måste visa sig vuxen nog att hjälpa till och säkerställa att situationen på Anderstorp inte sker igen.
Här är jag mer tveksam. Kortsiktigt har du rätt, men långsiktigt löser det ju ingenting. SBF har kört linjen "Förlåt att svensk racing finns!" i flera år, med mycket dåligt resultat som följd. Jag tror helt enkelt inte att vi, om vi lyckats följa reglerna, hade blivit belönade med fler verksamhetsdagar och en blomma av kommunen. Istället tror jag att man byggt bostäder ännu närmare våra banor, krävt ännu lägre ljudnivå från oss, osv. Sura grannar slutar inte gnälla vid en specifik decibelnivå. Det kommer ALLTID finnas något att gnälla över. Det är en inställningsfråga: Måste folk acceptera att det ligger en racingbana där, eller måste racingbanan anpassa sig efter vad folk kan acceptera?

Med andra ord är det på sätt och vis bra att detta händer. Att något konkret kommit som resultat av detta. "En av Sveriges största racingbanor har fått stänga pga orimliga och orättvisa regler.", det är i alla fall ungefär hur JAG hade börjat mitt uttalande, om jag varit SBF.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... , 19, 20, 21   >>
1 besök senaste veckan (106128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande