Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3, 4 ... 19, 20, 21   >>
1 besök senaste veckan (106128 totalt)
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



+1! thumbs up

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Stefan Persson
Malmö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 214



påskrivet!

Lysande att lägga upp tråden på förstasidan Magnus T thumbs up
Som en del redan lagt fram, flyttar man till ett område med aktivitet så är det ren jäkla lathet att inte undersöka området först. Ska jag gå och köpa ett hus för 2-4 milj. Nog fasen kollar man väl läget först.
Som vi säger i simträsket, nooooobs...............

Alla banor i hela landet jobbar aktivt för att förbättra både miljö och säkerhet. Det läggs massor av pengar på att bygga bullervallar och vid ev. Ombyggnader av banor så är det alltid miljö och buller som kommer först. Detta är av hänsyn till tredje part. Hänsyn som vissa gnällfisar borde ta lärdom av och sluta gnälla på all skit dom kan hitta

Se för fasen och ta er i kragen, skaffa er en hobby. Köp en sportbil vet jag!!
Känner massor av trevliga prickar med kul bil!


Stefan Persson

_________________
Stefan Persson
FeniX Motorsport
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Nu är det över 4000 som skrivit på & det rullar på i bra takt thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Påskrivet!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Nu kan nån bli nummer 5000

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Påskrivet. Jag är ju medlem i klubben

Från tidningen:
"De skriver också att staket bitvis saknas runt motorbaneområdet, med risk för svåra kollisioner med vilt."

Då är det nog bäst vi stänger större delen av Sveriges vägar...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



pwrdesign skrev:
Nu kan nån bli nummer 5000


Nu är det över 5000 som skrivit på det är 1000 nya på ett dygn thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Erik B skrev:
Påskrivet. Jag är ju medlem i klubben

Från tidningen:
"De skriver också att staket bitvis saknas runt motorbaneområdet, med risk för svåra kollisioner med vilt."

Då är det nog bäst vi stänger större delen av Sveriges vägar...


Ja, jag reagerade också för det. Frågan är väl hur dessa motorsports motståndare tänker då?
Det lär väl inte vara deras "plågoandar" dom tänker på, troligen så är det väl djuren dom är oroliga över.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Michael Bäck skrev:
pwrdesign skrev:
Nu kan nån bli nummer 5000


Nu är det över 5000 som skrivit på det är 1000 nya på ett dygn thumbs up


Det jag tycker är mest imponerande är att det fortfarande är en hel del från närområdet som skriver under.
Då ska man tänka på att i Anderstorp samhälle bor det ca. 5000pers, närmaste samhälle Gislaved på ca. 10000pers, nästa Smålandsstenar på återigen 5000pers. Detta visar väl vilket stöd banan egentligen har i när området. Tyvärr så är vi väl lite "för Svenska" och sitter på kammaren och tycker utan att aktivt och tydligt visa våra åsikter. Oftast så är det tyvärr motståndarna som får dom största rubrikerna i lokaltidningar och annat.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Förstår inte varför motståndarna bryr sig om ifall det saknas staket? Det påverkar väl ingenting som rör dem?

_________________
Axel Tanner
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Jag kunde inte längre låta bli! Då jag sedan tidigare haft en del kontakt med våra 2 lokaltidningar, Västboandan och Finnveden.nu så provade jag att skriva till dom.
Ska bli intressant att se om det kommer någon notis i nästa vecka.
Nedan citat från mailet till tidningarna:

Citat: Hej på er,
Nu tycker jag det är dags för ett reportage i era tidningar ang. Anderstorp motorbana från oss som uppskattar och förstår vad denna gör och bidrar med till vår byggd.
Det startades i lördags ett upprop inför aktivitets besluten i Länsrätten:

http://upprop.nu/ZHNC

Sedan lördags har detta fått över 5000st. påskrifter och det fortsätter att strömma in!
Mest anmärkningsvärt och allra roligast med detta är att det på listan är så många från närområdet som skrivit under.
Då ska man ju betänka att det är småsamhällen vi pratar om.

om ni vill få en "riks" uppfattning om vad åsikterna är om vår kära motorbana så finns det lite att se på dessa länkar:

http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?p=191541#post191541
http://www.autolife.se/page/38539/
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61977

Detta är ett litet acc. plock från några sidor, finns fler med det är dessa jag personligen är mest bekant med.
Jag tycker ni borde skriva en artikel som speglar allt det positiva med motorbanan som många gånger om överväger det negativa.
Min arbetsplats ligger ca. 200m från gamla start och målrakan (NORMA Sweden AB) och jag har än så länge aldrig hört något negativt från mina besök och kunder jag haft här, tvärtom så pratar vi ofta inledningsvis om motorbanan och man kan ju allmänt säga att det är det folk känner till Anderstorp för.
Tycker det är beklämmande att läsa artiklar där mindre eftertänksamma personer citeras liknande den som gick att läsa förra veckan.
Det nämndes bla. att viltstängsel saknas och därmed innebär det stora risker för vilolyckor!! Man undrar ju då om vederbörande person någonsin är ute och åker på våra vägar? I km räknat så är det ytterst få km totalt som har viltstängsel. Vidare så föreslår dessa mindre vidsynta personer att man ska ha "sommarstängt" på banan! Jo, visst.......... Det vore som att säga att vi ska ha vinterstängt i ishallen eller sommarstängt på våra utomhus fotbollsplaner.
Nej, vi är många i bygden som nu ser fram emot ett positivt reportage som framhåller vad den stora majoriteten tycker.
Jag tror och hoppas på att det fortfarande är demokrati i Sverige och det vore även intressant att se hur många av dessa "klagoandar" som bott på samma plats innan motorbanan byggdes.
om man köper en fastighet utan att kontrollera närområdet innan så tycker jag det är väldigt svagt att komma och klaga i efterhand.
Vore som att köpa hus utmed järnvägen och sedan klaga på att den ligger där!
Man ska betänka att ljudnivån är MYCKET lägre nu än för 15-20 år sedan. Att kunna bedriva en motorsport verksamhet på 3 tävlingshelger (eller "bullerhelger" som det ibland kallas) faller ju på sin egen orimlighet.
Personligen så kan jag säga att jag jobbar ihop med en av dom som bor närmast och hon har i det närmsta blivit påtalad att hon ska klaga!
Själv så har hon inte problem med banan och uttryckte att hon inte finner någon anledning att klaga på verksamheten, dessa motståndare blev nästan i detta läget irriterade på henne?!

Detta är min åsikt och säkert lite partisk då jag är och alltid varit motorintresserad men jag måste ändå vidhålla att jag sällan eller aldrig möter någon eller hör någon som har ont av verksamheten, tvärtom så vill de flesta för att inte säga alla jag pratar med se en utökad verksamhet.

Mvh.
Tomas Runebrant
Instruktör och aktiv inom Porsche Club Sveriges banmöten.
Tillika förspråkare för en aktiv och levande bygd runt Västbo/Östbo. Slut citat.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

bakmotor skrev:
Det vore som att säga att vi ska ha vinterstängt i ishallen eller sommarstängt på våra utomhus fotbollsplaner.


Vilken lysande idé

Varför inte simhallar utan vatten?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Erik B skrev:
bakmotor skrev:
Det vore som att säga att vi ska ha vinterstängt i ishallen eller sommarstängt på våra utomhus fotbollsplaner.


Vilken lysande idé

Varför inte simhallar utan vatten?


Ja visst, tänk på hur mycket kommunen skulle spara.......

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Mycket bra, och vad gäller texten finns det inte mycket mer att säga än right on!

_________________
Viktor Starkman
Citera
Reco
Scandinavian Raceway City
Här sen Okt 2009
Inlägg: 8



En spännande jämförelse.
Jag bor i Anderstorp.
Jag har hört ljud från banan två gånger under de två och ett halvt år jag bott här. Det var när de gamla veteran-Formelbilarna körde Nostalgia-helgen för nån sommar sedan, och även svagt ljud från en MC-helg.
Däremot var jag för ett tag sen på bastukväll i centrala Hestra ett par mil härifrån.
I den tätorten kan man knappt prata med varandra i normalton utomhus under vintern. Det tackar vi Europas bästa snökanonsystem för. Detta ständiga dånande DYGNET RUNT är det ingen som klagar på. Varför?
Jo, folk har insett hur mycket det betyder för Hestra och hela bygden runtomkring.
Varför vill man inte inse att Scandinavian Raceway skulle kunna ha minst lika stor positiv inverkan på bygden? Utan att låta dygnet runt.

_________________
//David Knutsson
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



AxelT skrev:
Förstår inte varför motståndarna bryr sig om ifall det saknas staket? Det påverkar väl ingenting som rör dem?


Kanske Hälge själv som klagar och är orolig över sina avkommor...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Reco skrev:
En spännande jämförelse.
Jag bor i Anderstorp.
Jag har hört ljud från banan två gånger under de två och ett halvt år jag bott här. Det var när de gamla veteran-Formelbilarna körde Nostalgia-helgen för nån sommar sedan, och även svagt ljud från en MC-helg.
Däremot var jag för ett tag sen på bastukväll i centrala Hestra ett par mil härifrån.
I den tätorten kan man knappt prata med varandra i normalton utomhus under vintern. Det tackar vi Europas bästa snökanonsystem för. Detta ständiga dånande DYGNET RUNT är det ingen som klagar på. Varför?
Jo, folk har insett hur mycket det betyder för Hestra och hela bygden runtomkring.
Varför vill man inte inse att Scandinavian Raceway skulle kunna ha minst lika stor positiv inverkan på bygden? Utan att låta dygnet runt.


Jag bor ca 200 m från den alpina tävlingsarenan (VM/WC) här i Åre och ljudet från snökanonerna är snarast sövande...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Påskrivet

_________________
Lasse Alfons
Citera
WF 175 B
Habo
Här sen Apr 2006
Inlägg: 38



Klart att Sveriges enda F1-bana ska vara kvar och användas. Skrivit på såklart.

_________________
Anders Regnell
Gatbil: Skoda Superb Eleg Kombi TDi DSG
Kulbil: Miata MX5 -95
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1975



5567:e

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
No Coast Racing
Forshaga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 175



Här va det Signat,,,

_________________
Bmw m3e30 replica Motorsport
BMW 328ci e46


Magnus Kristiansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3, 4 ... 19, 20, 21   >>
1 besök senaste veckan (106128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande