Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
20 besök senaste veckan (104867 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 19, 20, 21
   
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg



Här sen Jul 2007
Inlägg: 1093



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2013 17:48     Re: Citera

Gson skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Torkel K skrev:
Magnus, jag tycker faktiskt inte det är riktigt jämförbart. Visst, jag håller med dig om att vissa (många) gnäller en massa utan att se sin egen roll eller egna ansvar i problemet runt ljud. Men jag tycker det är orimligt att jämföra SBFs ansvar med STAC.

SBF hade (tills SMA dök upp) monopol på att ge förare licenser. Vill du tävla får du snällt betala licensavgiften, uppdatera vagnboken för racingbilen, finna dig i deras reglemente och regler och betala medlemsavgiften. Vad som rättfärdigar kraven på dessa avgifter är just att de hävdar att de ÄR ett styrande organ, med ansvar för svensk motorsport. De har en helt hög anställda och en budget på ett antal miljoner om året.

Så vitt jag vet så hävdar STAC bara att man är en grupp förare som på sin fritid arrangerar en racingserie.


Jag avsåg enbart ljudproblematiken vi har i Sverige som är ett gemensamt problem;
Alla måste hjälpas åt så att alla kan fortsätta använda våra banor, i fallet STAC så menar jag att arrangören (STAC/Landracing) liksom varje enskild trackday eller tävlingsorganisatör osv måste visa sig vuxen nog att hjälpa till och säkerställa att situationen på Anderstorp inte sker igen.
Och i det ljuset tycker jag visst att man kan ställa frågan (liksom man skall kunna ställa till varje annan arrangör).

STAC/Landracing är dessutom anslutet till SMA som jag betraktar som en liknande organ som SBF även om inte lika stor (än?).


Eh kanske använder en av de hett eftertraktade bullerdagarna? Det är väl rätt vuxet att nyttja en sådan när man FÅR bullra lite? Några få dagar om året när man kan slappna av och låta racing vara som racing SKA vara utan att sätta någon i sjön. Så alla har ryggen fri


Absolut så är det bullergränsen som sätter nivån, det jag vill ha sagt är att är gränsen x dB så gäller det att säkerställa att man håller sig inom denna.
I fallet STAC så är det ju upp till dem att säkerställa att de har tillgängliga bullernivåer som matchar deras utfästelser om "fritt" ljud, skall låta minst 100dB osv
Vuxenbiten blir då att begränsa och plocka bort bilar om man ändå når det godkända dB taket på respektive bana.

I det längre perspektivet tror jag dock att bruket att ligga på gränsen på bullerdagar kommer att straffa svensk motorsport om man vill nå en rimlig nivå överlag, i ljudvolym och tillgängliga dagar.


_________________
Magnus Bengtsson
Kör Corvette C5 Z06 i SPVM
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg



Här sen Jul 2007
Inlägg: 1093



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2013 17:57     Re: Citera

Torkel K skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Jag avsåg enbart ljudproblematiken vi har i Sverige som är ett gemensamt problem;
Här hållet jag helt med!

Magnus Bengtsson skrev:
Alla måste hjälpas åt så att alla kan fortsätta använda våra banor, i fallet STAC så menar jag att arrangören (STAC/Landracing) liksom varje enskild trackday eller tävlingsorganisatör osv måste visa sig vuxen nog att hjälpa till och säkerställa att situationen på Anderstorp inte sker igen.
Här är jag mer tveksam. Kortsiktigt har du rätt, men långsiktigt löser det ju ingenting. SBF har kört linjen "Förlåt att svensk racing finns!" i flera år, med mycket dåligt resultat som följd. Jag tror helt enkelt inte att vi, om vi lyckats följa reglerna, hade blivit belönade med fler verksamhetsdagar och en blomma av kommunen. Istället tror jag att man byggt bostäder ännu närmare våra banor, krävt ännu lägre ljudnivå från oss, osv. Sura grannar slutar inte gnälla vid en specifik decibelnivå. Det kommer ALLTID finnas något att gnälla över. Det är en inställningsfråga: Måste folk acceptera att det ligger en racingbana där, eller måste racingbanan anpassa sig efter vad folk kan acceptera?

Med andra ord är det på sätt och vis bra att detta händer. Att något konkret kommit som resultat av detta. "En av Sveriges största racingbanor har fått stänga pga orimliga och orättvisa regler.", det är i alla fall ungefär hur JAG hade börjat mitt uttalande, om jag varit SBF.


Visst, SBF duckade när tid fanns och det har vi alla svårt att ta ingen tvekan om det.
Är det bra att enskilda brukare riskerar bruket av våra banor genom överträdelser?
Ett alltför högt spel enligt mig med tanke på nuvarande stämning bland grannar, icke-utövarna och icke-motorentusiasterna osv.


_________________
Magnus Bengtsson
Kör Corvette C5 Z06 i SPVM
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm



Här sen Okt 2006
Inlägg: 5009



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Nov 2013 23:43     Citera

Mitt i allt så kommer denna artikel upp på svt.se...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/formel-1-ater-i-anderstorp


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14502



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Nov 2013 08:13     Citera

Nu hittar jag inte texten från tillståndet (jag vill minnas att det finns för några sidor sen), med hur många dagar med vilken nivå som står i tillståndet. Men inga dagar var helt fritt buller (var det motsvarande 130dB vid förbifart?), så modern F1 är nog över gränsen och MotoGP garanterat över, även på värsta bullerdagarna (som var 2st(?)).

Men med ljuddämpande läktare runt hela banan och hörselkåpor till samtliga invånare (inklusive mätmikrofonerna) så kan det nog gå. Men, för att drömmen ens ska vara en dröm bör man titta lite på hur tex Donnington och Spa har hanterat F1. De banorna ligger ju närmare i runtomkringekonomi än Bahrain, Singapore, Bejing, och andra nytillkomna.
VinterOS har större (än infinitesimal) sannolikhet att gå med plus i mina ögon, oavsett hur brett man tänker samhällsekonomiskt.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björnes
Skillingaryd



Här sen Apr 2005
Inlägg: 921



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Nov 2013 08:20     Citera

Men drömma kan man väl få göra, men detta ligger nog utanför gränsen för en envisheten hos en smålänning.
Men även grundarna av banan sågs på det viset. Varken med eller utan ljud i bilden.


_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Wirf
Stockholm



Här sen Okt 2008
Inlägg: 5



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2013 16:24     Citera

Ha ha ha har nu läst tråden och vad kan man göra mer än att skratta lite.....

Som jag uppfattar det hela så har vi "Svenskar" skött oss på banan, medan ett gäng härliga danskar gasat på.

Sen står vi nu här med mössan i hand och undrar vad som hände....


_________________
Joakim Wirf
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Torkel K
Charlotte, NC



Här sen Dec 2008
Inlägg: 1153



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2013 23:08     Re: Citera

Torkel K skrev:
Jag skrev ju för ett tag sedan att jag skulle fråga SBF om de tänkte agera eller uttala sig i frågan om Anderstorp. Detta är vad som hänt hittills:

Jag skickade detta SBFs mailbox den 24 oktober:
Bla bla introduktion och kör i SPVM...

Jag undrar vad SBF nu planerar att göra för att stödja banan? Kommer SBF ta tillfället i akt och kommentera det absurda i situationen i media? Kanske en jämförelse mellan hur många som årligen besöker banan och hur få som klagar? Stödja banan juridiskt i diskussionen med kommunen kanske? Ni vet såklart bäst vad som är effektivast i detta läget.


Svar kom omgående att mitt email skulle skickas vidare till Thomas Jansson.

Den 25 oktober fick jag ett svar från Thomas med information om vad SBF gör i ljudfrågan. Tyvärr förstod han nog inte riktigt min fråga, för emailet innehöll bara den vanliga informationen: Det finns en ljudgrupp som jobbat med ljud tillsammans med flera banägare under de senaste åren, SBF är bara involverad i 20% av verksamheten på banan, SBF har skaffat egen mätutrustning, etc. Intressant information (om än info som alla tävlande i Sverige BÖR veta redan!) men inte svar på min fråga.

Jag svarade Thomas 26 oktober och frågade igen om SBF tänker uttala sig eller agera specifikt i just denna fråga, rörande just situationen på Anderstorp just nu.

31 oktober påminde jag Thomas igen om mitt email, eftersom jag inte fått svar (inget konstigt med det, han är väl upptagen han också).

1 nov fick jag svar av Thomas att min fråga skickats vidare till Racingutskottet.

Sedan dess har jag inte fått svar.

Jag citerar mig själv och konstaterar att jag trots ytterligare påstötningar inte fått något svar från racingutskottet heller. Börjar bli lite uppgiven. Jag riktade som betalande medlem en rak och direkt fråga till SBF den 24 oktober. Jag har sedan dess stött på ytterligare 4 gånger (först till Thomas och sedan till Racingutskottet direkt, efter det att han skickade frågan till dem) och vara noga med att alltid uttrycka mig artigt, men direkt och tydligt. Jag säger inte att SBF agerat fel eller ens att det hade varit bättre att agera på något annat sätt. Men någon form av svar måste väl ändå en undrande medlem kunna få?


_________________
/Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region)
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björnes
Skillingaryd



Här sen Apr 2005
Inlägg: 921



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Dec 2013 04:09     Re: Citera

Wirf skrev:
Ha ha ha har nu läst tråden och vad kan man göra mer än att skratta lite.....

Som jag uppfattar det hela så har vi "Svenskar" skött oss på banan, medan ett gäng härliga danskar gasat på.

Sen står vi nu här med mössan i hand och undrar vad som hände....



Njaa riktigt så var det inte 2 av 3 var danska men en var svensk (RHK/Sportvagnar).


_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
markisen
Båstad



Här sen Jan 2011
Inlägg: 308



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2013 10:18     Re: Citera

Björnes skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Vilket kanske ju är en av anledningarna varför vi är välkomna att fortfarande 2014 att tävla på Anderstorp och vissa andra arrangemang inte är det ..... eller vad tror ni? ...

för det är inte stopp på tävlingar på Anderstorp totalt sett som många tror....


Nä det är i första hand stopp för publiktävlingar för att handlare och hotell ägare skall bli förbannade på kommunen när dom inte får några intäkter.


thumbs up


_________________
Peter Norrman
Volvo FL7 racebuss
Bmw E61 545i - såld
E36 coupe blivande Cup bil
BMW CUP 66
E46 ti såld
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
TPR
Göteborg/Nödinge



Här sen Feb 2005
Inlägg: 2264



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jan 2015 09:21     Citera

Kanske finns lite hopp för Anderstorp ändå?

http://www.varnamonyheter.se/artikel/121340/arc-tar-over-motorbanan


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björnes
Skillingaryd



Här sen Apr 2005
Inlägg: 921



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jan 2015 09:30     Re: Citera

TPR skrev:
Kanske finns lite hopp för Anderstorp ändå?

http://www.varnamonyheter.se/artikel/121340/arc-tar-over-motorbanan



Dock undrar man hur klubben skall orka med att betala viten för ljudöverträdelser på hundra tusentals kronor när någon inte ser till att få ner ljudet enligt reglerna.


_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
TPR
Göteborg/Nödinge



Här sen Feb 2005
Inlägg: 2264



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jan 2015 10:14     Citera

Gott nytt Björn!

Jag tror att man kan ha lite bättre kontroll på vilka man hyr ut till och vilka bilar/mc man släpper ut än vad dagens arrendator har, eller vad tror du?
Det saknas nog inte intresse av att hyra banan så man borde kunna vara lite restriktiv med vilka man väljer samt vara mycket tydlig med reglerna samt proaktivt engagerad i efterföljandet av dessa.
Men det är ett tag sedan jag var på Anderstorp så jag kan ha lite inaktuell info/åsikt.
För mig så låter ARC som en betydligt bättre arrendator än Kari, ur sportens och de aktivas synvinkel.


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björnes
Skillingaryd



Här sen Apr 2005
Inlägg: 921



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jan 2015 11:28     Re: Citera

TPR skrev:
Gott nytt Björn!

Jag tror att man kan ha lite bättre kontroll på vilka man hyr ut till och vilka bilar/mc man släpper ut än vad dagens arrendator har, eller vad tror du?
Det saknas nog inte intresse av att hyra banan så man borde kunna vara lite restriktiv med vilka man väljer samt vara mycket tydlig med reglerna samt proaktivt engagerad i efterföljandet av dessa.
Men det är ett tag sedan jag var på Anderstorp så jag kan ha lite inaktuell info/åsikt.
För mig så låter ARC som en betydligt bättre arrendator än Kari, ur sportens och de aktivas synvinkel.



Tack det samma om ett nytt Racing år


Dess värre så var det så att senaste vitet utdelades för en gatlegal bil kördes ihop med skolans utbildnings bilar i något som kallas ARCup. Något som arrangeras för skolans elevers praktik i licenstagningen.
Detta körs i en tävlingsform av enkelt slag med för denna gång 6 bilar (tror jag det var). Mätningarna vid banan indikerade inte några tydliga överträdelser. Men mätningarna vid fastighet översteg gränsväde.
Dessutom kördes det endast på södra slingan (kort bana).
Detta kostade Kari 100k i Vite. Man får ha full förståelse om att han tappar sugen. Men man undrar då hur man tror att klubben skall klara en sådan procedur, och med det faktum att ett vite har en tendens att öka för var gång det åläggs någon.

Björne


_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ezroller
Partille



Här sen Okt 2006
Inlägg: 534



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2015 08:34     Citera

Det skulle vara intressant att se var överträdelsen mättes upp, hur mycket över man var och om det finns andra ljudkällor i närheten av nämnd fastighet. En hyfsat trafikerad väg kan ju vara nog för överträdelse oavsett tävling eller ej. Eller säg att man ligger nära gränsen utan aktivitet på banan och en tävling sedan höjer nivån med 3 dB. Som reglerna säger får det inte vara mer än 55 dB vid fasad men enstaka toppar ska inte räknas in. Det räcker ju annars att en bil med skramlande brädor på flaket kör förbi för det ska skita sig. Mätningar för buller ska göras under längre period och ett snittvärde ska tas fram. Sedan finns det regler för hur toppar mm ska räknas. Gäller det en tävling så är jag synnerligen säker på att några sekunders eller ens minuters överträdelse ska vara nog för vite om reglerna följs; man kan ju inte garantera att en bil inte plötsligt går sönder och låter för mycket i ett par varv innan den vinkas av banan. Frugan jobbar med dylika frågor på Trafikverket och tidigare på Länstyrelsen och kan regelverket mycket väl. Mycket bättre än kommunen i fråga skulle jag tro.


_________________
Peter Lindberg i Pattille

Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Supersnake
Limmared



Här sen Jul 2013
Inlägg: 120



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2015 14:11     Citera

Övertädelsen uppmättes vid fasad vid närmsta beboliga byggnad ute i Klo vid banan. Där är högsta gränsvärdet 60db de dagar dom får ha verksamhet på banan. Sen finns ytterligare 22 dagar varav 18 av dem det får vid byggnad/fasad får låta 75db och vid 4 dagar får det väsnas hela 95db vid byggnad/fasad.
Senaste vitesdagen den 4/10-2014 var ljudet vid fasad 62 db vid mer än 7 tillfällen vilket räcker för att åka dit på vitet. Bilen väsnades ute vid banan vid förbikörning 94 db vilket normalt inte ska vara några problem men denna dagen låg vinden på ett ofördelaktigt sätt.


_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
20 besök senaste veckan (104867 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 19, 20, 21






Från request till första response:
sec (varav server render 0.142 sec)
Webbrowser render:
sec