Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vikt på en bil.
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (12443 totalt)
Anders Eldehage
Köping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 16


Trådstartare
I papprena till min C2 så står det att den ska väga 1130 kg i tjänstevikt. Men jag med min enorma (eller obefintliga) kunskap om vad bilar borde väga tycker att det är 100kg för mycket. En kompis har en Fiesta ST och den väger 1130kg. Både han och jag tycker att de inte borde väga lika mycket.

Jag har googlat runt lite och hittat olika vikter med allt ifrån 1045 kg till just 1130kg.

På forum i England när de rensar ut sina bilar utan att byta ut några saker till lättare matrial så säger de att de får ner dem till 800 - 850kg. Men då är det full utrensning (men ändå gatbil) som gäller. Bilen är ju liten och det borde inte finnas 300kg att lätta ur tycker jag.

Så nånstans stämmer inte vikterna. Om det är på engelska forum, info sidor på nätet eller i mina papper till bilen vet jag inte. Men sen finns det väl ingen anledningen som helst för Citroen att skriva in en högre vikt?

Vad tror ni? Kan man åka till SBP och väga bilen där?

_________________
Anders Eldehage
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vikten i regpapprerna är en siffra som man fått fram vid första registrering av gällande bilmodell.
olika utrustningsnivåer kan göra att det spelar väldigt på den egentliga vikten mellan två bilar som på pappret väger lika mycket.

Ser att du bor i Köping. Uppe vid Norsaverket kan du säkert väga din bil om du frågar snällt. Finns en lastbilsvåg vid infarten.
Gör du det har du svart på vitt vad din bil väger.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anders Eldehage
Köping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 16


Trådstartare
okej okej.
Tack då ska jag testa det.

_________________
Anders Eldehage
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6259



olika uppgifter beror, förutom utr, också på vilken norm som används.

unladen/laden/kerb weight.

-300 kg på en C2 lär kräva en hel del arbete.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Eldehage
Köping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 16


Trådstartare
Kerb weight, vad är det? Det hittade jag också när jag googlade och har för mig det var 1045kg på kerb weight.

_________________
Anders Eldehage
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Med/utan förare och tom/full tank är de skillnader som brukar göra mest på listvärden.
När man sen lättar och jagar lägsta möjliga forumvikt så förekommer det vikter utan vätskor öht (inte ens olja kylarvatten eller bromsvätska), och knappt hjul monterade (de kan ju diffa i vikt de med).

Jag minns att jag fick en förvånad bilförsäljare när jag kommenterade vikten på en Mazda2 jag provkört. Lasbilsvågen visade nämligen +80kg mot tjänstevikt, men då marknadsfördes ju bilen med låg vikt också
Tillverkarna kan nog påverka typningsvikterna en hel del lite beroende på vad de vill uppnå.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Niklas Falk skrev:
bromsvätska

Finns säkert 4-500 gram att spara bara där.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



Det finns ju såna här trafikkontrollplatser utplacerade längs motorvägar m.m. De har våg för att kunna se om folk kör med överlast t ex.

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Jörgen (Jet) skrev:
Niklas Falk skrev:
bromsvätska

Finns säkert 4-500 gram att spara bara där.

Glöm inte om föraren gått på toa nyligen... När föraren åt senast... Ifall föraren klippt naglarna...


ovanstående var alltså ett skämt och inte menat att varken förstöra varken konstruktiv diskussion eller att trampa herr Falk på tårna på något sätt. Hoppas ingen tog illa upp!

_________________
Axel Tanner
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

AxelT :
Skall man yttra sig BÖR man ha tort på fötterna, har du det?

om inte.
Bättre hålla då tjäften och få alla tro man är idiot än att öppna tjäften och bevisa det

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



fuling skrev:
AxelT :
Skall man yttra sig BÖR man ha tort på fötterna, har du det?

om inte.
Bättre hålla då tjäften och få alla tro man är idiot än att öppna tjäften och bevisa det

Då minst en (du) reagerade på mitt inlägg ändrade jag det för att reflektera mina intentioner med det. Hoppas att det redde ut ev. missförstånd eller hard feelings.

_________________
Axel Tanner
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6259



fuling skrev:
AxelT :
Skall man yttra sig BÖR man ha tort på fötterna, har du det?

om inte.
Bättre hålla då tjäften och få alla tro man är idiot än att öppna tjäften och bevisa det



Herregud, har du ingen humor öht?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Jörgen (Jet) skrev:
Niklas Falk skrev:
bromsvätska

Finns säkert 4-500 gram att spara bara där.
Bygger man BEC-seven och "tävlar" i att få låga vågsiffror verkar allt vara en möjlighet

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6259



Anders Eldehage skrev:
Kerb weight, vad är det? Det hittade jag också när jag googlade och har för mig det var 1045kg på kerb weight.



http://en.wikipedia.org/wiki/Curb_weight

Ett gammalt begrepp - ungefär som tjänstevikt - som lever kvar eftersom anglosaxiska bilkonsumenter ofta förstår innebörden därav.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Eldehage
Köping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 16


Trådstartare
Kolja skrev:
Anders Eldehage skrev:
Kerb weight, vad är det? Det hittade jag också när jag googlade och har för mig det var 1045kg på kerb weight.



http://en.wikipedia.org/wiki/Curb_weight

Ett gammalt begrepp - ungefär som tjänstevikt - som lever kvar eftersom anglosaxiska bilkonsumenter ofta förstår innebörden därav.



okej tack.
Så om jag fattar det helt rätt då om man använder kerb weight där de har räknat in en förare på 75 kg och den vikten ligger på 1045 kg så blir det ju lättare att komma ner någonstans på 800 kg.

Men jag ska åka och ställa bilen på vågen vid Norsa verken så ska jag ju få vikt på MIN bil.

_________________
Anders Eldehage
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Anders Eldehage skrev:
Kolja skrev:
Anders Eldehage skrev:
Kerb weight, vad är det? Det hittade jag också när jag googlade och har för mig det var 1045kg på kerb weight.



http://en.wikipedia.org/wiki/Curb_weight

Ett gammalt begrepp - ungefär som tjänstevikt - som lever kvar eftersom anglosaxiska bilkonsumenter ofta förstår innebörden därav.



okej tack.
Så om jag fattar det helt rätt då om man använder kerb weight där de har räknat in en förare på 75 kg och den vikten ligger på 1045 kg så blir det ju lättare att komma ner någonstans på 800 kg.

Men jag ska åka och ställa bilen på vågen vid Norsa verken så ska jag ju få vikt på MIN bil.


Men tjänstevikt är ju ett någorlunda definerat mått. Som Anton L skrev så tas det fram vid registreringen av bilmodellen. I Sverige gäller ju att siffran som anges som tjänstevikt motsvarar en bil i körfärdigt skick (dvs olja, filter, spolarvätska, vindrutetorkare etc etc etc är på plats) inklusive reservhjul (och verktyg som domkraft och liknande) samt full tank och förare på 70 kg.

Så om du fyller på med spolarvätska, ser till att originalutrustning som domkraft med mera är med, reservhjul (om sådant finns) är med, full tank och du väger 70 kg - då bör du komma någorlunda nära den vikt som anges i dina registreringspapper.

Någon som vet exakt hur tjänstevikten sätts här i Sverige på bilmodeller? Hur stort inflytande har biltillverkade på detta? Eller plockas bara en bil och vägs och sen är det klart?

Det som inte tas med i beräkningarna är ju all extrautrustning. På mindre bilar kan detta vara märkbart (exempelvis BMW 3-serien från 80-talet - den så kallde E30 karossen) där utrustning som elhissar på alla 4 dörrar, centrallås, larm, strålkastartorkare, ABS och dylikt påverkar vikten märkbart.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Citat:
Så nånstans stämmer inte vikterna. Om det är på engelska forum, info sidor på nätet eller i mina papper till bilen vet jag inte.


Engelsmän och vikt skulle jag ta med en nypa salt. Ibland tror man nästan att dom har lägre gravitation där borta eller att dom översätter sina pound till kg med 2 till 1...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6259



Henrik J skrev:


Snip.

Någon som vet exakt hur tjänstevikten sätts här i Sverige på bilmodeller? Hur stort inflytande har biltillverkade på detta? Eller plockas bara en bil och vägs och sen är det klart?

Det som inte tas med i beräkningarna är ju all extrautrustning. På mindre bilar kan detta vara märkbart (exempelvis BMW 3-serien från 80-talet - den så kallde E30 karossen) där utrustning som elhissar på alla 4 dörrar, centrallås, larm, strålkastartorkare, ABS och dylikt påverkar vikten märkbart.


Biltillverkarna får uppge mått, vikt etc i form av Certification Data i samband med att typgodkännande ansöks. Det är en omfattande process att ta fram då olika marknader har olika sätt att ange vikter.

Ska man ha miniminivåer eller maxnivåer på vätskor tex?
Tyngsta eller lättaste optionspaketet?

På en "fd svensk biltillverkare" brukade certbil vara en maxutrustad version då en o samma bil skulle kunna representera alla varianter, dvs den var ganska tung.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



På gamla 740s och 940s och liknande påverkar utrustningen tjänstevikten, brukar det inte vara så nu längre?

T.ex. var det väldigt viktigt att hitta en 940 med AC eller taklucka för att få upp tjänstevikten och klassa in när vi letade efter en rallybil till GruppE.

_________________
Johan Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

om jag förstått det rätt så är tjänstevikten i regpappret olika om det är en svensksåld eller importbil.

- om den är svensksåld så är det ett universalvärde som alla av den modellen får oavsett utrustningspaket (så det kan vara väldigt fel mot verkligheten om man typat in bilen med minimum extrautrustning och köper en med elstolar, taklucka osv osv. Och tvärtom försås) (precis som ni redan skrivit alltså thumbs up )

- om det är en importbil så vägs varje bil och får sin tjänstevikt satt efter vägningsresultatet. Men jag undrar hur noga de är med hur full tanken är, förare osv. Ja det senare bör de ju väga utan o bara lägga på standardförarvikten men ändå... undrar hur noga de är egentligen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Magnus Thomé skrev:
om jag förstått det rätt så är tjänstevikten i regpappret olika om det är en svensksåld eller importbil.

- om den är svensksåld så är det ett universalvärde som alla av den modellen får oavsett utrustningspaket (så det kan vara väldigt fel mot verkligheten om man typat in bilen med minimum extrautrustning och köper en med elstolar, taklucka osv osv. Och tvärtom försås) (precis som ni redan skrivit alltså thumbs up )

- om det är en importbil så vägs varje bil och får sin tjänstevikt satt efter vägningsresultatet. Men jag undrar hur noga de är med hur full tanken är, förare osv. Ja det senare bör de ju väga utan o bara lägga på standardförarvikten men ändå... undrar hur noga de är egentligen?


Det kan inte vara jättenoga, eller så sätter sig den tjockaste gubben på bilprovningen i bilen, för den tjänstevikten som min importbil har i regpapprena är helt uppåt väggarna, jämfört med vad jag har vägt bilen till...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vikt på en bil.
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (12443 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande