Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vikt på en bil.
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (12444 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

meldert skrev:
Magnus Thomé skrev:
om jag förstått det rätt så är tjänstevikten i regpappret olika om det är en svensksåld eller importbil.

- om den är svensksåld så är det ett universalvärde som alla av den modellen får oavsett utrustningspaket (så det kan vara väldigt fel mot verkligheten om man typat in bilen med minimum extrautrustning och köper en med elstolar, taklucka osv osv. Och tvärtom försås) (precis som ni redan skrivit alltså thumbs up )

- om det är en importbil så vägs varje bil och får sin tjänstevikt satt efter vägningsresultatet. Men jag undrar hur noga de är med hur full tanken är, förare osv. Ja det senare bör de ju väga utan o bara lägga på standardförarvikten men ändå... undrar hur noga de är egentligen?


Det kan inte vara jättenoga, eller så sätter sig den tjockaste gubben på bilprovningen i bilen, för den tjänstevikten som min importbil har i regpapprena är helt uppåt väggarna, jämfört med vad jag har vägt bilen till...

Misstänkte det. Så tjänstevikt på svensksålt kan vara tokigt pga okända utrustningsdifferenser. Och kan vara tokigt på importbilar pga helt andra och oftast helt okända anledningar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Magnus Thomé skrev:
meldert skrev:
Magnus Thomé skrev:
om jag förstått det rätt så är tjänstevikten i regpappret olika om det är en svensksåld eller importbil.

- om den är svensksåld så är det ett universalvärde som alla av den modellen får oavsett utrustningspaket (så det kan vara väldigt fel mot verkligheten om man typat in bilen med minimum extrautrustning och köper en med elstolar, taklucka osv osv. Och tvärtom försås) (precis som ni redan skrivit alltså thumbs up )

- om det är en importbil så vägs varje bil och får sin tjänstevikt satt efter vägningsresultatet. Men jag undrar hur noga de är med hur full tanken är, förare osv. Ja det senare bör de ju väga utan o bara lägga på standardförarvikten men ändå... undrar hur noga de är egentligen?


Det kan inte vara jättenoga, eller så sätter sig den tjockaste gubben på bilprovningen i bilen, för den tjänstevikten som min importbil har i regpapprena är helt uppåt väggarna, jämfört med vad jag har vägt bilen till...

Misstänkte det. Så tjänstevikt på svensksålt kan vara tokigt pga okända utrustningsdifferenser. Och kan vara tokigt på importbilar pga helt andra och oftast helt okända anledningar


Har samma "problem" som meldert, min bil väger enligt papprena ungefär en besiktningsgubbe för mycket. Kanske dom var två i bilen ? Den är överlägset "tyngst" om jag jämför med andra importerade 924 turbo. Riktigt märkligt vilken godtycklighet som finns med tanke på att man sedan får betala för det i form av skatt. Men nästa år är det skattefritt, veteranare is the shit

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Ett annat problem är ju att man kan (iaf teoretiskt) råka ut för överlast trots att man inte har så mycket last. Teknikens Värld testade någon modell av BMW 5-serie för ett antal år sedan och där var tjänstevikten så fel angiven att om det satt 4 normalviktiga personer i bilen utan något bagage så kom man över bilens totalvikt.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Magnus Thomé skrev:
om jag förstått det rätt så är tjänstevikten i regpappret olika om det är en svensksåld eller importbil.

- om den är svensksåld så är det ett universalvärde som alla av den modellen får oavsett utrustningspaket (så det kan vara väldigt fel mot verkligheten om man typat in bilen med minimum extrautrustning och köper en med elstolar, taklucka osv osv. Och tvärtom försås) (precis som ni redan skrivit alltså thumbs up )

- om det är en importbil så vägs varje bil och får sin tjänstevikt satt efter vägningsresultatet. Men jag undrar hur noga de är med hur full tanken är, förare osv. Ja det senare bör de ju väga utan o bara lägga på standardförarvikten men ändå... undrar hur noga de är egentligen?

Hur full tanken är spelar ju givetvis in... men jag undrar om det verkligen spelar roll hur full föraren är?

Mer seriöst: Det att en svensksåld bil typas in oavsett utrustningsnivå, man får alltså välja som tillverkare att typa den med maximal extrautrustning (således vikt), eller minimal? Vad finns det i så fall för anledning att inte typa den så lätt som möjligt som ett försäljningsargument?

Eller kanske är det mer vettigt att typa med hög vikt? Jag antar att min fråga egentligen borde vara "Vilket är bäst för tillverkaren, hög eller låg typvikt?".

_________________
Axel Tanner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



AxelT skrev:
Magnus Thomé skrev:
om jag förstått det rätt så är tjänstevikten i regpappret olika om det är en svensksåld eller importbil.

- om den är svensksåld så är det ett universalvärde som alla av den modellen får oavsett utrustningspaket (så det kan vara väldigt fel mot verkligheten om man typat in bilen med minimum extrautrustning och köper en med elstolar, taklucka osv osv. Och tvärtom försås) (precis som ni redan skrivit alltså thumbs up )

- om det är en importbil så vägs varje bil och får sin tjänstevikt satt efter vägningsresultatet. Men jag undrar hur noga de är med hur full tanken är, förare osv. Ja det senare bör de ju väga utan o bara lägga på standardförarvikten men ändå... undrar hur noga de är egentligen?

Hur full tanken är spelar ju givetvis in... men jag undrar om det verkligen spelar roll hur full föraren är?

Mer seriöst: Det att en svensksåld bil typas in oavsett utrustningsnivå, man får alltså välja som tillverkare att typa den med maximal extrautrustning (således vikt), eller minimal? Vad finns det i så fall för anledning att inte typa den så lätt som möjligt som ett försäljningsargument?

Eller kanske är det mer vettigt att typa med hög vikt? Jag antar att min fråga egentligen borde vara "Vilket är bäst för tillverkaren, hög eller låg typvikt?".


En hel del bilar har ju även typats efter släpvagnsvikt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Michael Bäck skrev:
AxelT skrev:
Magnus Thomé skrev:
om jag förstått det rätt så är tjänstevikten i regpappret olika om det är en svensksåld eller importbil.

- om den är svensksåld så är det ett universalvärde som alla av den modellen får oavsett utrustningspaket (så det kan vara väldigt fel mot verkligheten om man typat in bilen med minimum extrautrustning och köper en med elstolar, taklucka osv osv. Och tvärtom försås) (precis som ni redan skrivit alltså thumbs up )

- om det är en importbil så vägs varje bil och får sin tjänstevikt satt efter vägningsresultatet. Men jag undrar hur noga de är med hur full tanken är, förare osv. Ja det senare bör de ju väga utan o bara lägga på standardförarvikten men ändå... undrar hur noga de är egentligen?

Hur full tanken är spelar ju givetvis in... men jag undrar om det verkligen spelar roll hur full föraren är?

Mer seriöst: Det att en svensksåld bil typas in oavsett utrustningsnivå, man får alltså välja som tillverkare att typa den med maximal extrautrustning (således vikt), eller minimal? Vad finns det i så fall för anledning att inte typa den så lätt som möjligt som ett försäljningsargument?

Eller kanske är det mer vettigt att typa med hög vikt? Jag antar att min fråga egentligen borde vara "Vilket är bäst för tillverkaren, hög eller låg typvikt?".


En hel del bilar har ju även typats efter släpvagnsvikt

Du menar vikt inklusive maxvikt på ev. släp? Är det verkligen tillåtet? Låter ju väldigt konstigt. Vad finns det i så fall för fördel att göra på det viset för en tillverkare?

_________________
Axel Tanner
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



När jag tog in min Probe GT ifrån USA, för en massa år sedan, så fick jag åka och väga bilen.
Sen skrev dom i alla fall upp vikten till det dom svensksålda "vägde".
Minns inte exakt vägd vikt, men det skiljde rätt många tiotals kilo till min nackdel!!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



AxelT skrev:
Michael Bäck skrev:
AxelT skrev:
Magnus Thomé skrev:
om jag förstått det rätt så är tjänstevikten i regpappret olika om det är en svensksåld eller importbil.

- om den är svensksåld så är det ett universalvärde som alla av den modellen får oavsett utrustningspaket (så det kan vara väldigt fel mot verkligheten om man typat in bilen med minimum extrautrustning och köper en med elstolar, taklucka osv osv. Och tvärtom försås) (precis som ni redan skrivit alltså thumbs up )

- om det är en importbil så vägs varje bil och får sin tjänstevikt satt efter vägningsresultatet. Men jag undrar hur noga de är med hur full tanken är, förare osv. Ja det senare bör de ju väga utan o bara lägga på standardförarvikten men ändå... undrar hur noga de är egentligen?

Hur full tanken är spelar ju givetvis in... men jag undrar om det verkligen spelar roll hur full föraren är?

Mer seriöst: Det att en svensksåld bil typas in oavsett utrustningsnivå, man får alltså välja som tillverkare att typa den med maximal extrautrustning (således vikt), eller minimal? Vad finns det i så fall för anledning att inte typa den så lätt som möjligt som ett försäljningsargument?

Eller kanske är det mer vettigt att typa med hög vikt? Jag antar att min fråga egentligen borde vara "Vilket är bäst för tillverkaren, hög eller låg typvikt?".


En hel del bilar har ju även typats efter släpvagnsvikt

Du menar vikt inklusive maxvikt på ev. släp? Är det verkligen tillåtet? Låter ju väldigt konstigt. Vad finns det i så fall för fördel att göra på det viset för en tillverkare?


Det är en väldans skillnad på 1500kg istället för 1490kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



När jag regbesiktigade min gamla omega så vägdes bilen som den stod med halv tank och en bes. gubbe i stolen med ena foten i marken utanför bilen...
Vågen visade 1520 kg vill jag minnas, men när jag fick mitt nya regbevis hade bilen gått upp till 1580 kg.
Jag visste inte att 35 liter bensin väger så mycket...

Vägde bilen senare på riktig fyrhjulsvåg med urplockat reservhjul mm, dock fulltankad och med mig i förarstolen. Då vägde den 1510 kg. Jag vägde 70 kg på den tiden, så jag motsvarade genomsnittsförarvikten ganska bra.

I vilket fall som helst verkar vågarna på SBP och även de utmed vägarna diffa ganska mycket. +- 10 kg är säkert inte ovanligt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Uhlin
Nynäshamn
Här sen Maj 2009
Inlägg: 74



Inte för att låta konspiratorisk men är det inte så att svenska staten tjänar en del på om bilen väger säg 10kg för mycket.
Det är kanske inte jätte mycket för oss som privatpersoner, men räknar man på hur många bilar som finns i Sverige och att alla är reggade med för hög vikt blir det genast en hel del pengar.

_________________
Adam Uhlin
0722215950
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vikt på en bil.
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (12444 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande