Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum | << 1, 2, 3, ... 42, 43, 44 >> 22 besök senaste veckan (262381 totalt) |
Vad kul! set börjar röra på sig en del ser jag, intresant lösning det där med sist biten in till bromsköldarna. Du får ta och fota lite mer sen när du är klar med kylningen. Martin _________________ |
||||
Bilen är redo för sommaren
I går besiktades den helt utan anmärkning Mycket slit de senaste veckorna (tack Micke på http://motron.se/) men nu verkar den vara redo för sommarens övningar . Bromslangarna jag hade passade inte så jag kör med orginal ett tag till däremot har jag drällt i ATE Super Blue Racing . Lite sportigare hjulvinklar är även injusterade som jag skall prova. Har hunnit köra lite med den det senaste dygnet och den är störtskön. Sparco Sprinten gör mycket + att jag sitter så pass bra i den att slipper använda mig av djupare ratt eller navförlängare. Så med nu med facit så blev det inte som jag hade tänkt när jag startade tråden men jag är lika nöjd för det . Numer är jag även medlem i MGCC... Nu skall det _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
En får säga dig lycka till då med bilen i sommar. Hoppas du får dig många roliga timmar på banan o gatan. Nu vill vi ser lite bilder på bilen, framförallt lite bilder på stolen mm <-----Besiktningsprotokoll _________________ |
||||
Tack skall ni ha grabbar!
Jag kommer nog lägga upp lite action bilder på bilen. Körde KM med MGCC i dag på knutan. Bilen klarade det galant men däcken saknar grepp dock är de snälla på gränsen. Bästa tid blev 1.22,57. Ingen höjdartid men jag är nöjd trots allt med dagen. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Ja då får man lägga upp lite banåkarbilder...
Jag har nu funderat ett par dagar över min senaste körning och kommit fram till att det finns mycket mer att hämta beträffande min körning. Jag körde på tok för aggresivt d.v.s. mycket sladdande och spinnande. Chassiet och bromsarna känns som de klarar bra mycket bättre däck. Nu har man provat gränserna lite och jag saknar inte mycket på den. Bilen är mycket snäll och där är så pass mycket kraft att jag inte tycker att det saknas något. M.a.o. har jag hamnat rätt i mitt bilval. Lite mer camber och kanske en aningens mer toe-in bak kanske hade hjälpt mig på traven. Men det som framför allt krävs är förarutveckling. Nästa planerade tillställning är Knutan 13/6 igen fast med PCS. De har tydligen bra instruktörer som kan hålla en i örat samt att där inte är något tävlingsmoment närvarande. Så jag skall allt få bukt med mina dumheter . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jopp, det stämmer så du kommer nog inte se mig där då Men jag kommer tillbaka till KM när jag har övat lite _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Såntja.. Då var det dags för Knutan igen och nu har jag börjat grubbla..
När jag körde med MGCC sist tyckte jag bilen var skumt överstyrd. Jag misstänkte att det kunde bero på en ovana att andvända trailbreaking (FWD skadad av golfen ) tilsammans med för stor skillnad i camber fram och bak. Men efter tävlingen upptäckte jag ett klonkande ljud från framvagnen när man körde över bunnslock och liknande. Felet lokaliserades till ett brustet kränghämmarfäste vid vänster länkarm Nu har jag fått dit ett helt fäste och mina farhågor är att jag sabbade det gamla på knutstorps kurbs och har kört i princip utan krängare fram. Så på söndag får vi se om jag har rätt i mina teorier _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
oops, då kommer du ju genast att kapa en massa sekunder på varvtiden till nästa race _________________ Pär Hylander |
||||
Det verkar så.. Jag vet faktiskt inte men det kändes väldigt bra. Bilen känns löjligt välbalanserad nu man kan styra den med gasen Vid detta banmötet fick kom jag in i "flytet" genom ett bättre förtroende för bilen och nu känns det som det börjar gå fort. Jag behöver mer träning på "precitionskörning" sen kan man experimentera med spårval . Som tidigare nämnts är däcken ganska kassa och bilen behöver nog styvas upp lite i chassiet. Det är dock en senare fråga Givetvis skall man ju bjuda på lite action bilder från banan (tack Pontus för bilderna ) _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Intressant att se hur bilen nästan lyfter på höger bakhjul, rena golf-takterna. Det gör nog iofs inte så mycket med tanke på camberfelet
Situation bilen befinner sig i är ju extrem, svängen har precis börjat efter en liten inbromsning på väg över ett krön. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
ser mycket bra ut eddie (inte lite avis! > )
OT; Borg, jag har din tröja här hemma... glömt av den? |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Ja då körde man Sturup för första gången i söndags. Jag har varit lite skeptisk till den banan tidigare men den är inte så dum när man har provat den. Det var givande då banan är knixig och lite kuperad, detta avslöjade bilens mjuka fjädersättning ganska skoningslöst. Man måste helt enkelt köra rätt för att bibehålla balansen. Misstag straffar sig genom att man får ängna nästkommande kurvor att räta upp bilen. Däcken har jag gnytt om tidigare så det låter jag bli nu. Trotts det är det kalaskul att ratta bilen på bana.
Dan:s bild är ganska talande om fjädringen.. Nu fick jag tillfälle att åka med både Pärs 924 turbo och Anders 944 turbo cup(tack skall ni ha grabbar ). Båda bilar med betydligt hårdare fjädring och r-däck. Så nu vet jag vilken potensial min bil har På fredag sticker jag på semester och är anmäld till Kinnekulle 8/8 och Anderstorp 21/8. Nya banor är skoj.. Edit: Skall nog berätta att jag körde 0:58.198 som bäst _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Kinnekulle är Rockenroll !!!
Jag börjar nästan vänja mig vid däcken och det mjuka chassiet nu , och hade riktigt kul. Det är en bana jag definitivt kommer att återvända till. Trotts att jag fick upp farten ganska bra på slutet av dagen finns det åtskilliga sekunder kvar att kapa. Inte mig emot då det är så skoj att öva Det trista med dagen var att bilen blev väldigt varm på vägen hem och förlorade en hel del vatten. Först trodde jag det var en kylarslang som var boven (har vållat bekymmer tidigare) men det verkar i stället vara själva kylaren som inte håller tätt . Just nu ser det mörkt ut inför Anderstorp, får jag inte rätt på läckaget innan kör jag inte _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
om det är kylaren som skall bytas, se då upp, för det finns många snarlika modeller som NÄSTAN passar. En ny kostar runt 2500 hos en kylarspecialist. Vad den kostar hos Porsche Sverige vet jag inte, men till en vanlig 924 kostade den 4500:- för 8 år sen
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Hemma igen efter semestern..
Jag nödfixade vattenläckaget och körde på Anderstorp (Kul att träffas Patrik ). Innan körningen trodde jag att bilen skulle kännas svag för den långa banan. Men det gick hur fint som hellst, det var riktigt härligt att sträcka ut på denna bana. Nu blir det för att bota inkontinensen, så man kan köra lite mer bana... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Nöjet var ömsesidigt Hann hem och åka vidare upp till Borgholm för 997-presentationen (eller i alla fall i tid för att kolla i parkeringen utanför) och där träffade jag ytterligare en rejsa-user: Cedric hade en av 3 deltagande 924:or.
En fråga bara, hann du kolla hur mycket du hann upp i på rakan? Själv nådde jag 6100-6200 på fyran, vilket skall motsvara 175-180 någonting enl. instuktionsbiken. Kan ju vara kul att veta, för det ger ju en indikation på hur fräscha våra motorer är (i jämförelse med varandra, i alla fall). _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum | << 1, 2, 3, ... 42, 43, 44 >> 22 besök senaste veckan (262381 totalt) |