Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum | << 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 42, 43, 44 >> 34 besök senaste veckan (263167 totalt) |
Bra input Anders Men var det inte du som installerade en elservo i 964:an?
Lite av anledningen till att jag funderar på elservopump är är jag fått för mig att det är smidigare (kan sitta nästa var som..) sedan gissar jag på att en fräsch originalpump är dyrare än en elservopump från annan modell. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Anledningen till att jag skulle montera servo på 964an var min dåliga axel. Nu fick jag en period som funkade bättre innan det blev rejält sämre igen och jag monterade aldrig servot. Den ligger alltså kvar på hyllan här hemma. Nu när äntligen axeln är tillfixad skulle jag iofs kunna köra 964an igen men som bruksräser kommer det alltså ändå att satsas på en 944, vilket jag tror är ett riktigt bra och roligt beslut. Jag skall inte säga att man kan köra utan servo på servoracket för det har bevisligen tidigare ägaren Åke gjort brilliant, men axeln kräver fortfarande lite försiktighet och jag känner inte riktigt för att vrida sönder den igen, därför kommer servopump att installeras. I annat fall hade jag nog provat utan först. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Ahh, då förstår jag!
Mina främsta motiveringar är slippa omtag och ökad egen uthållighet . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Ja och det var väl i ärlighetens namn ett av incitamenten att byta till servo och snabbare styrväxel på 964an. Det blir ett jäkla massa omtag på RS'n jämfört med en normal 964a /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Bästa uppgraderingen jag gjorde på 944:an var att byta till Sellholmutväxling via Sanden. Var som att köra go cart efter det. Fullständig kontroll och slut med vevandet. Mycket pengar men grym uppgradering.
Förövrigt grattis till barnafödandet...... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
För de som har styrservo är steeringquickener, https://www.google.se/webhp?sourceid
/ Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Janne -> Vad jag än hittar på (bra eller obra ) så kommer det dokumenteras offentligt
John -> tackar. Har hört det från fler att Sellholmupgraderingen är magisk så den är given när jag har fått igång systemet (och finanaser.. ). Sanden behöver dock en inbytes rack och det har jag påpassligt nu . Stig -> bra info _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Har inte så mycket att tillföra i snacket om styrväxlar. Var ett tag sen jag körde Porsche nu.
Däremot vill jag gratta till uppgraderingen av familjen. Lite tid och pengar går det såklart åt, och tålamod. Men rätt skoj i längden. (Har tre hemma, 8-5-1.) _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
ÄNTLIGEN NYA DÄMPARE!!!!
Grävde lite i min gamla tråd och någonstans här började det:
Chassiet byggdes någon stans 2005 och dämparna har aldrig varit inne på översyn . De gula konisarna mår nog bättre än bakdämparna men oavsett har det varit dags för uppdatering under många år. Anledning har varit att racing prioriterats i förmån för underhåll. Men så verkar det som planeterna står rätt, vi får ny policy inom företaget mot mer generös föräldrarledighet, UK vill gå ut ur EU och pundet blir billigare. Med tanke på att vi kommer ha det knapert nästa år så är det helt enkelt nu jag får göra en beställning. Uppdraget har åter igen gått till AVO. Barn på julafton är väl närmaste liknelsen jag kommer på som beskriver känslan när budet ringer på dörren. Busarna på AVO missade skicka en av graferna men den jag fick var riktigt fin. Sedan har det visat sig att jag missat dubbelkolla ett par mått men det kan jag justera utan att behöva reklamera. För utom dessa trista detaljer är de riktigt, riktigt tjusiga. Jo, jag har sett betydligt finare dämpare i lättmetall men dessa enheter i stål ger ett genomtänkt och gediget intryck. Mycket pengar är det men inte dyrt . Så vad har jag fått? En bra fråga då jag har beställt allt princip i blindo (d.v.s. mestadels via hörsägen från internet och egna gissningar). Vi pratar om AVOs mono-tube serie som jag baserat detta custom kit på, det har inte detta kit i sitt sortiment. De tidigare bakdämparna var deras billigare serie twin-tube. Nu har jag kommit över ytterst intressanta dämparkurvor vilket kunde uppnås. Fram beställde jag 20" fjäderben med samma infästningsmått som VW Golf Mk1. Det passade ganska bra men det verkar som det blivit fel på 1mm för spindeltjockleken, inte värre än att man kan stoppa nått emellan. En annan detalj är att cambern inte justeras med excenterbult utan med shims. Vad jag däremot tycker är riktigt fränt är att dämparkroppen sitter i den övre delen för att minska den ofjädrade vikten. Jag ville kapa en hel del i drop då det tar en evighet att hissa upp bilen innan hjulen lämnar mark. Nu kanske det blev i snålaste laget så en tum till hade nog inte skadat. Men nu slipper jag tänka på dropstops . Dämparna justerar kompression och retur på en ratt. Bak blev det MTCDA 150/105, är coilovers som jag "tvingades" beställa som dubbeljuserade för att ha samma dimensioner som tidigare. Jag har då fått en såndär porrig separat kanister som jag skall klura ut var att montera . På dämparen justeras returen och på kanistern finns ratten för kompression. Fullständig överkurs för mig om jag skall vara ärlig. Denna gången är infästningarna ledlagrade och de tillverkade distanser för att fylla ut utrymmet i infästningen. Dock tog jag bara måttet i bärarmen (46mm) och missade i karossen så jag får ordna så att 6mm försvinner från ett par distanser. Som ni säkert gissat har jag tagit mig ut i garaget för att provmontera. Det blev att flytta över fjädrar från de gamla dämparna. Nu passade jag på att beställa 7" framfjädrar, 700 lbs/in hårda (123N/mm). Tänkte testa köra lite hårdare fram än tidigare 105N/mm. Bak kör jag vidare med 157N/mm. Härligt med 2,25" fjädrar, nu har jag ett liten samling om jag får lust att ändra setup. Tog lite bilder och i bakre hjulhuset blev det svårt att få till en bild. Men så hade jag ju en renoverad länkarm på arbetsbordet så man kunde få till något prydligt. Man kanske skulle få i det där hjullagret och montera allt på bilen så man kan få se den stående på egna hjul.. Ja, så fick jag ovärderlig hjälp av kompisen Fredrik Moberg som hjälpte till att svarva ner mina distanser så nu skall det passa bättre _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Vad glad jag blev att se en uppdatering, även om jag hade mina föraningar från Instagrammandet.
Såpass glad blev jag att jag sträckläste hela tråden och hittade ett par visdomsord någonstans kring sida 23.
Vidare så är det givetvis jättekul med dämpare! Sitter de på redan eller ska jag packa skiftnyckel och köra till Flädie? Är ditt inflytande skäl till att "Modsport" nu inkluderades på KM4? Det är åtminstone dags för en ljugar-lunch jäkligt snart, eller är du föräldrarledig? _________________ Pontus Fyhr |
||||
Oh vad roligt . Jag har haft lite kaotisk planering under semestern så jag har glömt av dig. Dämparna är bara semimonterade än så länge. Modsport kan jag nog inte ta Credit för men visst har man bidragit till diskussionen . Klart vi får träffas och ljuga lite _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Kul Eddie! Jag fick på lite bättre doningar förra året efter många år med "samma" som du.
Det gjorde inte saken sämre! Ändå tycker jag den budgetlösningen var mycket pang för pengen. Lycka till, vi kanske ses på en startlinje nånstans! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Det låter ju lovande . Jag håller defenitivt med, den gamla setupen var riktigt bra, dock fick de oförtjänt dålig uppmärksamhet från brukaren . Jag tror du hinner fram på trartplattan före mig men vi lär defenitivt ses @Björn: ojojoj, tänk 1150kg, n/a utväxling, 235 slicks ock 400 turbo-hk , då hade det gått fuktigt fort ... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Oj, nu kände jag mig saknad. En vacker dag står jag på startplattan igen . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Ett halvår sedan senaste uppdateringen av tråden, kanske dags igen att dela för er som inte läser bloggen https://eddievarvstopp.wordpress.com
Så blir det något kört i år. Nej, men jag är försiktigt optimistiskt att få ut bilen 2018. Men innan dess skall följande buggar, som jag stört mig på i många år, fixas: * Montera den renoverade bärarmen så bilen blir hel igen * Förbereda karossen för lack av delar som fått skador och den nya plasthuven * Montera locken för framlamporna * Fixa intervalltorkarna * Byta oljetemperaturmätare * Se över dimljuset bak så att de funkar med halvljus * Dra om kylslangarna för bromsar, modifiera och snygga till krängarfästen fram. * Ny framruta * Montera servostyrningen * Bygga ett tornstag * Om möjligt komplettera mina stripes Så, nu har jag hängt ut mina mål och riskerar att stå vid skammens påle om jag inte klarar dem. Vi får se om det hjälper.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jo det gör det men inte så länge 🙄 Kul att läsa att du är på G igen Eddie! Heja heja _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Tackar! Det var väl det du skrotade på din förstår jag. Skönt i så fall att ha en ursäkt att inte hitta på dumheter som turbo maskin er . (Kan dock tänka en S2 men den bör ju vara snällare mot lådan). _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum | << 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 42, 43, 44 >> 34 besök senaste veckan (263167 totalt) |