Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 42, 43, 44   >>
56 besök senaste veckan (262478 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Skip skrev:
Såja Eddie! Att inte nå sina mål är ju inte ett alternativ. Ta med lillen (han skulle ju stormtrivas i garaget) så hinner du lätt!


Jag håller med på alla punkter

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Det var ju mer än ett halvår sedan sist jag uppdaterade. Inte för att det stått still eller att mitt sido-motion-spår har tagit över (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100586&highlight= ). Nä det är snarare tvärt om. Följande har hänt..
Kunde inte riktigt låta bli så det ligger nu en hel del prylar till att konvertera till nyare ET. (om någon vill bli av med bromsok och spindlar med hubbar från 951+88/944s2/968, långa drivaxlar 33splines, en långt styrstag så hör gärna av er ) det är förstås hamstring för senare uppgradering men nu är det annat fokus. Fick även äntligen min plastbakruta, tog nästan ett år och är en story i sig (hittar ni bloggen om ni orkar läsa https://eddievarvstopp.wordpress.com/2017/04/29/sagan-om-bakrutan-den- . . . . ) . Sedan visade det sig att slicksen jag fått inte var bra så jag köpte ett set beggade Camaro Cup slicks av FHRacing, lite större än vad jag hade önskat men de duger, Yokohama 240/640-17. Jag kunde heller inte låta bli att handla på mig en urläcker frontspoiler från självaste Stig Svensson .



I vilket fall sitter nu den renoverade länkarmen på plats. Liksom alla dämpare som nu är injusterade med inställningarna sätta på mittersta läget. Kanistrarna för bakdämparna valde jag att fästa rakt upp i plåten för baksätet. Kanske skulle man ha dem inne i kupén för bättre skydd men jag valde den enklaste vägen att fästa dem. Det ser i alla fall ut som inget kommer ta emot när det skall röras på sig . Och apropå röra på sig.. det blev en liten provtur i fredags . 2,5 års damm tvagades av och sedan kunde man kolla om man hade tänkt rätt. Inget slammer, dunkande eller skrap . Jag tar det som att dämperiet blev bra och den nya hjuluppsättningen lirar bra.



Nu skall ni inte tro att det skall ut och köras, det är mer kvar på listan. Men jag är fast besluten att en fungerande bil skall stå på startplattan på MSCC första KM 2018 . Tror det är att min avhållsamhet som gjort att motivationen har stärkts. Sedan har bantiden med bruxet vilket gjort att man saknar räsern än mer. Sedan växer sonen och man ser att det det faktiskt finns möjligheter till motorsport tid . Kan hända saker försvinner från listan men karossen skall fixas till att börja med. Nu skall jag faktiskt försöka hålla tråden uppdaterad i takt med bloggen, inte för att det kommer bli så ofta men bättre än en gång i halvåret ...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Liten uppdatering kanske. Bilen luftades lite för ett par månader sedan och nu är den tillbaka på pallbockar . Tanken är att den skall få lite färg på olika karossdelar. Så nu passar man på , framskärmarna skall få sånnadär wheel-arch-louvres . Sjukt coolt tycker jag. Min lösning består i ett par kopior på huvgälar från Fiesta turbo RS som får sitta ovanpå framskärmarna.



Kommer de ha någon effekt? Ingen aning . Nu ska skärmarna av då det finns behov att snygga till plåten undertill ...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Eddie, du har många talanger! Har just läst din blogg om plasten till bakluckan och det gjorde min kväll, du borde ägna dig åt skrivkonsten på heltid Köra fort på bana kan du också, t.o.m så fort så du blir åksjuk själv, hehe!

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Fränt! Bild på lite längre håll?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Tack Stig speciellt med tanke på att jag inte kan stava

SevenEight skrev:
Fränt! Bild på lite längre håll?






_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Najs! Va de såg små ut! Får man kopiera tänket? Var har du köpt dem? Fasen, kan man få önska sig en bild till? Snett framifrån-uppfrån?? Snääälla...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Sorry Henrik, missat din post helt , om det fortfarande är aktuellt trots du sålt bilen kan jag säker ordna nåt.

I vilket fall... Jovars, semester brukar göra gott särskilt när det öppnar upp möjligheter till garagetid och märkligt nog blev det förmiddagspass under julledigheten, troligtvis tecken på småbarnsförälder. Således har det blivit lite produktivt arbete utfört. Men i vanlig ordning inte helt smärtfritt. Ållrajt, framskärmarna är nu färdigmodifierade. Tog upp hål bakom hjulen också, brukar vara en bra lågtryck zon och bra för luftevakuering . Det bästa är att det blir coolt. Om jag nu inte skriver det här hade nog ingen lagt märke till det men det ena hålet är ett par cm längre än det andra . Ett misstag som jag kommer störa mig på men som i verkligheten inte kommer ha betydelse.



Provmonterade min införskaffade extrafront. Samma utseende men från en senare årsmodell och upptäckte att den inte riktigt har samma infästning som den som sitter på min bil. Det löser sig nog, tanken är att den nya skall med på lack, när den monteras är en annan historia. Det ha lite att göra med att jag vill flytta oljekylet och nu har jag fått många ideer. Provade även att montera lamplocken som legat på hyllan i många år. Men givetvis lyckas jag spräcka plasten , jag är inte riktigt van att borra i polykarbonat. Så den modden får skjutas på framtiden.



Nu har jag kommit till det tråkiga jobbet. När frugan och jag monterade plastskärmarna för många år sedan såg jag att det var antydan till lätt rostangrepp precis vid dörrposten där skärmen monteras. Som det var på den tiden så fanns det inte tid att åtgärda då vi var mitt uppe i stressmek för att få bilen startklar. Nu har jag lovat mig själv att fixa det om jag ändå är där och pillar (igen). Har redan börjat arbeta bort angreppet, tack och lov är det mest kosmetiskt. I vilket fall kommer jag sova bättre om man vet att man tagit tag i det . Höll nästan på att glömma min plasthuv. Den vill man också få lackad och således i behov av förberedelse. Ganska fiffigt har den blivit tejpad med en kolfiberliknande folie. Dock tilltalar det mig inte rent estetiskt, därför spenderade jag en stund att dra bort folien. Huven kommer bearbetas ytterligare men det blir en annan dag .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



kul thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Såja!

Massvis av ljugande på årsmötet?


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Såja!

Massvis av ljugande på årsmötet?



Det hade varit upplagt för rikliga kvantiteter , tyvärr ser det det mörkt ut för mig att närvara . Vi får verkligen få till något ljugartillälle , får väl börja att komma ihåg att höra av mig ..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Det kan bli kallt i Skåne också, alltså minusgrader och snö. Det händer inte ofta och det är sällan långvarigt. Nu har det hänt igen men jag har en tävlingsstart att ta hänsyn till så det blev till att trotsa kylan och allt obekvämt den har med sig för kvalitetstid i garaget . Det är huven som det arbetas på som ni kanske gissar. Man hade kunnat låta den vara men jag vet vad anorektiska tankar leder till . Således har jag arbetat på huvens funktion. Till att börja med tillverkat fästen för gångjärnen. Jag kommer då använda original gångjärn då jag trivs bäst med att den sitter fast i bilen så man slipper jaga den runt knutans bandepå när det blir väder. Så hade jag ett par Aerocatch huvlås som legat på hyllan i många år nu. Ypperligt tillfälle att få dit dem, kanske inte helt tidstypiskt men väldigt stiliga. Och till sist, spolarmunstycken till framrutan. En fenomenal konstruktion och skall huven ändå sitta fast kan man lika gärna ha munstyckena på samma plats.

Rostlagningen vid dörrposten är klar. Garagepolaren Marty skänkte lite gälar i glasfiber från en truck så nu passar jag på att göra lite annan utformning på luftutsläppen. Jag ni har säkert listat ut att det finns aerodynamisk baktanke här med .

Nu kanske man behöver justera lite här och var men det som nu står på tur är plastning. Lite som skall fästas och lite som skall läggas igen men sedan skall det vara färdigt för lack. Sedan är det bara resten kvar .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Nu blir det lite uppdatering .



Jag hade satt upp en fin "att göra" lista som skulle få mig att ta tag i sakerna som jag tidigare stört mig på och få det klart innan start för en gång skull. Men vad händer, tiden drar ihop sig och saker får strykas från listan . Tidsoptimist, för all del, men nu har även yttre omständigheter spelat in. Jag hade som plan att få alla karossdelar (modifierade eller reparerade) lackade. Nu fick jag besked att hela bilen inte kan tas in. Nåväl, men de lösa delarna går ju. Sedan frigör det lite tid då bilen inte lämnar garaget och man kan göra saker på den. Så kommer nästa bakslag, man fick flytta på plastningen av huven p.g.a. den låga temperaturen. Man hade förvisso kunna göra det i.a.f. men vis av erfarenhet så prioriterar jag att jobba under rätt förhållande, det går fortare och blir helt enkelt bättre då. Med andra ord huven kommer inte med på lack .

Och så påskmeksfiaskot . Det är en tradition att vara ledig vid påsk, så även i år. Allt var upplagt, semester inlagd på jobb, synk med familjen att övrig logistik löpte på och det fanns inplanerad garagetid. Dock skulle de visa sig att jag förbisett en viktig aspekt.. I vilket fall började det bra. Jag ville äntligen ta tag i en annan pryl som stört mig, mina olikfärgade transporthjul. De skall ha lite däck med mönster men ligger nu utan och ett ypperligt tillfälle att göra vid dem. Ursprungstanken var att göra vid alla 4 och ta hela programmet med blästring och målning. Jag satte igång med den fälgen i sämst skick. En av de guldfärgade där klarlacken spruckit och metallen inte alls var fräsch gick i blästern. Där blev jag varse om varför BBS anses vara bra grejer, det skadade partierna blev snabbt bättre men den oskadda lacken var otroligt svår att rå på. En snabb kalkylering gav mig att de röda fälgarna blir orörda, den andra guldfärgade målas om så det blir bara en som får en grundlig genomgång.

Sedan händer det som jag totalt förbisett, det som jag nu borde fattat som småbarnsförälder. Man går och blir sjuk . Helt plötsligt försvinner dyrbar garagetid och stressen gör sig påmind . Nu reduceras planen ytterligare. Då ena fälgen är i gott skick blir det bara en fälg som får genomgång. Fast det blir ingen polering ...

Ja, det har bokats besiktning men tänkte ju få hjulen ställda också. Dessvärre inte, de vanliga serviceställena hade fullt upp så det pekar på att jag får göra ett eget försök...

Det kommer bli tight men det ska gå . Jag är i ett hyfsat bra läge ändå. alla delar jag behöver har jag fått hem så det är bara att få ihop det. Och apropå det så hann jag hämta mina skärmar och front från lack. Jag har bara tittat lite snabbt på prylarna men det ser riktigt, riktigt bra ut, Lernia i Malmö har levererat ytterligare en gång !!

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Det brinner i knutarna nu, är bilen startklar till KM1?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Det brinner i knutarna nu, är bilen startklar till KM1?


Jag har inte förlorat hoppet än på söndag tänkte jag antingen slänga in anmälan eller slänga in handuken

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Eddie Varvstopp skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Det brinner i knutarna nu, är bilen startklar till KM1?


Jag har inte förlorat hoppet än på söndag tänkte jag antingen slänga in anmälan eller slänga in handuken


Jag har inte petat på min än

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Arbetet fortskrider i garaget. Nu blev det bara en tummetott kvar av min fäljrenovering. En fälg blev målad, den blev alltså inte ens polerad. Som vanligt önskar man att man hade fått tiden på sig för resultatet blev bra men kunde blivit bättre. Nåväl, Bodil skulle ha nya sommarskor och då passade jag på att få med transporthjulen till Klemens. I vanlig ordning besöktes www.FHRacing.se och brukset kunde snabbt klaras av. Min medhavda däck till räsern skapade lite tveksamhet men det gick faktiskt bra att få på 185 däck på 7″. Det är lite stretch på dem men det har jag sett är modernt 😛 . Nu har jag förutsättningen att rulla till besiktningen på egna hjul. Lyckades även få med mig ett underställöverdel, skönt att ha ett som inte slutar mitt på ryggen 😉 .

. ja, så fick man ju löst ut licensen som legat vilande sen 2015 och tänkte anmäla mig till KM ikväll..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Nice fälgar, har ett par BBS mahle som skulle behöva en del kärlek, guld varianten där ser ju stekhet ut. Har du gjort arbetet själv?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Cédric skrev:
Nice fälgar, har ett par BBS mahle som skulle behöva en del kärlek, guld varianten där ser ju stekhet ut. Har du gjort arbetet själv?


Haha, guldvarianten är orörd BBS original den röda bredvid är den jag fixade. Mitt tips om du ska ge dig på dina är att lämna bort färgborttagningen, det sitter riktigt hårt. Resten av jobbet är inga konstigheter och som vanligt, med tålamod kan det bli oförskämt bra

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Jodå, har kommit så pass långt att jag vågat anmäla mig till årets klubbmästerskap. I helgen spenderades ett par sena kvällar i garaget. Karossen monterades ihop och sista bitarna i servicen avklarades. Sedan var det där med hjulinställningen. Även här snålade jag på arbetet och det fick bli en grovkoll av vinklarna. Till min lycka kunde jag konstatera att bägge bakhjul pekar inåt vilket gjorde att jag valde att inte pilla vidare. Ena bakhjulet har hysterisk camber men det får vara så första tävlingen. Har börjat fixa med utrustning så man kan ta tag i det själv och det ser lovande ut.

Så det blev uppstart och oj vad det var länge sedan. Bortskämd med bruksets M54B22 (rak BMW sexa för vanliga dödliga ) med silkeslen gång så blev det verkligen ovant. Nojig efter olje- och rembyte (Man kan konstatera att man haft bilen länge om man har byter remmar för tredje gången, byts var 5:e år) så kommer frågorna, ska den vibrera så, viner den inte lite väl mycket, skall det knacka på det viset? Sen, hur var det man luftade? Men den fick gå på tomgång tills fläkten löste ut och allt verkar stabiliserat sig. Jag har glömt min maskin, stor fyra med lättat svänghjul så den går lite hårdare men rätt mycket rappare i gasresponsen, tänk vad lätt man glömmer.. Sen gav jag mig på besiktningkoll. Ni vet, att varningstriangel finns, att tuta, vindrutespolare och lampor funkar. Ena framblinkersen behövde en stunds övertalning för att vakna till liv. Så jag lämnade garaget hyfsat nöjd och ser inga större hinder på den fronten att rulla till besiktningen och därefter köra tävling .

För att göra det extra spännande ligger min familj just nu med magsjuka, frågan är om jag klarar mig eller om det blir DNS? Fortsättning följer...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


MSCC KM1 blev det DNS och Besvikelsen var total . Här skulle det egentligen varit en målande beskrivning på mina upplevelser från första tävlingen på 3 år. Denna gång var planeterna helt fel och hela kosmos arbetade mot mig . Man hade set fram mot starten sååå mycket och jobbat riktigt hårt att ha bilen klar. Det var kanske ett par timmars jobb kvar men bilen var redo. Räserkläderna packade med licens, formaterat minneskort till performanceboxen, utskriven vagndeklaration, anmälan skickad och betald, så redo var jag. Första spiken var att jag drabbas av magsjukan som familjen lidit av tidigare samma vecka . Inte lika hårt drabbad men fortfarande rätt dåliga förutsättningar att tävla. Redan uttorkad, allmänt matt, därtill att man när som helst behöver uppsöka toa är inte direkt idealiskt om man ska köra fort. Sedan kommer nästa dråpslag. Min besiktningstid på fredag eftermiddag blir inställd p.g.a. sjukdom på stationen . Hade kunnat tävla ändå men att köra bilen till tävlingen hade varit en risk i sig. Med tanke på allt annat som hänt hade det varit givet att jag äntligen fått se en konstapel på väg till knutan ( böter och flygande besiktning ter sig inte lockande).

Men så efter den totala besvikelsen så har det faktiskt ordnat upp sig. Kikade i klubbkalendern och där var den årliga besiktningsträffen. Perfekt, inget trasslade med ombokning bara att åka dit. Lördag morgon och det skulle visa sig att jag blev lite väl tidig på plats i Trelleborg. Bilen blev besiktad av Peter som vanligt och bilen blev godkänd . Så nu kan man köra vidare på vanlig väg de kommande 2 åren . Fick ett litet snack med klubbkompisarna innan jag åkte hem. Det är en fantastisk bil jag har, egentligen är fjädringen stenhård men det känns inte så på vanliga vägar. Inte förrän man ska studsa runt på kullersten eller liknande kan det bli lite obekvämt. Jag körde slut på den gamla bensinen i det vackra vädret och fyllde tanken med ny 98 oktanig . Jag blev också påmind om att man nog skulle vilja ha styrservo och kortare utväxling . Nåväl, härligt att den lirar och att man nu har en sak mindre att bekymra sig över till nästa tävling.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 42, 43, 44   >>
56 besök senaste veckan (262478 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande