Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 42, 43, 44   >>
19 besök senaste veckan (262378 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Riktigt kul racerapport!

Men ...

Eddie Varvstopp skrev:
Nu känns det som jag kan köra hur fort som helst. Det är bara fortsätta att vara systematisk i min utveckling (ironiskt jobbar jag med metodutveckling på dagarna).


Leva som man lär? Det låter ju jättejobbigt ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mycket trevligt med rapport

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Kul att ni gillar rapporten

Himlar skrev:
Riktigt kul racerapport!

Men ...

Eddie Varvstopp skrev:
Nu känns det som jag kan köra hur fort som helst. Det är bara fortsätta att vara systematisk i min utveckling (ironiskt jobbar jag med metodutveckling på dagarna).


Leva som man lär? Det låter ju jättejobbigt ...


Visst e de asjobbit

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Knutstorp, älskade hemmabana! Finalen i 2018 års klubbmästerskap avgörs där snart. Man kan ju lätt erkänna att jag verkligen ser fram mot den. Jag vet att man inte ska sättas så stort hopp på en enda körning men jag kan inte låta bli. Det finns folk som lever för en enda körning på året och om det sker något oväntat den dagen så är i princip hela året förstört. Lite grann är det så för mig nu. Knutan är min absoluta referens och jag vill så gärna ha en referenstid med slicksen. Mitt stående mål är 2 sekunder snabbare än personbästa på r-däck, i detta fall 1:11,974 (från 2010). Det ska inte vara några konstigheter om man tittar på utfallet från Ljungbyhed och Sturup tidigare i år. Sedan har Pontus retat mig så jag ser honom som mental sparringpartner så nästa bit blir att vara snabbare än honom. Han kör r-däck i Roadsport C med sin Elise och vi pratar om mitten-nior, som säkert kommer putsas ytterligare. Lite för mig att bita i med andra ord . MEN alla dessa spekulationer kommer omkullkastas så snart det börjar regna (eller något annat fundamentalt för den delen). Fast å andra sidan brukar jag ha kul i regn också, så det blir nog bra i vilket fall.

Ja, och så var det bakdämparna. Måndagen efter förra KM kunde jag hämta ut dem på posten, typiskt va! Men nu sitter de på . Tydligen var det en packning som inte satt rätt, med andra ord blev det garantiåtgärd. De är båda kollade och dynotestade vilket känns bra (graferna var med i paketet ) . Fredrik Moberg hjälpte mig tidigare med distanserna till infästningarna och nu med allt på plats kan man konstatera att det verkligen blev klockrent .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Citat:
Sedan har Pontus retat mig så jag ser honom som mental sparringpartner så nästa bit blir att vara snabbare än honom.



Det går minsann inte för sig. Då måste jag också bli mycket snabbare och så kan vi inte hålla på.

Tänk på att du inte fått någon träning på Knutan i år, det är nog bäst du tar det riktigt lugnt och tänker noga på den nya sträckningen över bäcken!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Pontus Fyhr skrev:
Citat:
Sedan har Pontus retat mig så jag ser honom som mental sparringpartner så nästa bit blir att vara snabbare än honom.



Det går minsann inte för sig. Då måste jag också bli mycket snabbare och så kan vi inte hålla på.

Tänk på att du inte fått någon träning på Knutan i år, det är nog bäst du tar det riktigt lugnt och tänker noga på den nya sträckningen över bäcken!


Ja och sen har vi den nya loopingen efter NGK vilken kräver träning!
🤪
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Fredrik Olsson skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Citat:
Sedan har Pontus retat mig så jag ser honom som mental sparringpartner så nästa bit blir att vara snabbare än honom.



Det går minsann inte för sig. Då måste jag också bli mycket snabbare och så kan vi inte hålla på.

Tänk på att du inte fått någon träning på Knutan i år, det är nog bäst du tar det riktigt lugnt och tänker noga på den nya sträckningen över bäcken!


Ja och sen har vi den nya loopingen efter NGK vilken kräver träning!
🤪


Ja, man måste trappa upp konflikten (det här jag sett statsledare göra ute i världen ). Jag har nu hårdstuderat den nya sträckningen i Pontus tråd så det här kommer bli kanon

Ses på Lördag

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Låter kul Eddie. Jag håller tummarna. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Som jag skrev inför finalen är inget givet och allt kan ställas på ända. Man skulle kunna deppa ihop om att man inte ens nådde ner till personbästa med fjantiga 1:12.007 som dagens snabbaste tid. Nä, det stämde helt enkelt inte den dagen men nu är man rutinerad och då vet man att såna dagar finns. Då finns det ingen anledning att tjura. Faktum är att jag hade riktigt skoj . Ok, såhär var det. Hade faktiskt fått ihop logistiken utan några stressmoment. Hade fått den lyxiga förmånen att ha garagekompisen Andy som mekaniker och dessutom disponera hans skåpbil och vi fyllde på den med alla möjliga däck. Men så på morgonen står det klart att min fru kommer vara utslagen under dagen med dålig mage . Så det blir lite extra att göra på morgonen och det blir senare ankomst till banan. Med stormen Knud som är i färd med att våldföra sig på vårt rike, så är det trots allt inte så farligt väder när jag är på väg till banan. Lite blött och fläckar av blå himmel men inte så farligt mycket vind.

Fri träning
Efter däckbyte, omklädning, anmälan och besiktning så blev det dags att gå ut den fria träningen. Oerhört uppskattat att ha ett tillfälle att mjuka upp. Visserligen mycket trafik men nu var det inte alla, utan uppdelat i hälften vilket var bättre än på Sturup. Det är fuktigt på banan men jag tycker det är förvånansvärt mycket grepp. Det är en del vibrationer i bilen så det blir att skrubba däcken och mot slutet av passet är vibrationerna borta. Jag kör till och med om någon Radical och RS bil (som skall vara rymdraket-snabba). Vad som kommer spöka för mig hela dagen är bilens tendens att vilja rotera runt sin egen mittpunkt i kurvor. Bilen har varit överstyrd hela året men jag har ändå haft riktigt bra förtroende för bilen. Det nya beteendet gör att jag upplever bilen som lätt lynnig. Å andra sidan upptäcker jag fort att bromspunkterna behöver flyttas fram. Min performancebox visar 1:16 tider på denna uppvärmning.



Foto: Ronny Persson (kolla hans Facebook för fler fantastiska bilder)

Kvalomgång 1
Så var det dags att bruka allvar men vi kommer inte längre än ett varv förrän det blir rödflagg. Jo, det är halt men vi kommer ut snart igen. Det blir ett bättre tempo med mindre trafik. Broms- och växlingspunkter är inte som jag minns så det blir mycket experimenterande. Högersvängar är speciellt läbbiga upplever jag. Däremot upp till idioten får känna på bättre grepp där bilen beter sig ok. Det blir ganska sent på passet jag tar mig in för att mäta temp. När jag kör in har jag vibrationer fram och tänker att det antagligen är däckrester jag plockat upp. Ute igen blir vibrationerna värre och jag kör och ställer mig i depå. Visar sig att ena framhjulet sitter löst. Både jag och Andy tycker att vi spände allt innan jag gick ut. Tidtagningen fungerar inte så jag har ingen aning om placering och det är lika bra för några bra tider finns det inte. Det finns fortfarande mycket att fila på. Efteråt får jag reda på att jag haft sådär 57 grader i snitt på mina däck och betydligt varmare bak än fram. Kan det vara för det sladdar så mycket?

Kvalomgång 2
Nu börjar det torka upp. Ut på passet inställd på att bromsa senare för att få upp tempen fram. Inbromsningen på rakan blir bättre när jag lyfter blicken genom Ronnie Peterson, inte optimalt men bättre. Över bäcken noterar jag att det blivit knöligare än vad jag minns. Kan konstatera att även om bilen bitvis är ok så är det inte samma härliga flyt som på Sturup. När jag får en del snabba bilar bakom mig går jag in och mäter temp. Några varv till blir det innan heatet flaggas av.

När jag parkerar bilen ser jag min son . Han har fått skjuts av en hel delegation av supporters bestående av mina bästa vänner och deras döttrar. Här får jag reda på att jag haft ungefär samma däcktemp som förra passet, med andra ord inget bättre. Efter förevisning av räserbil med utrustning äter vi lunch tillsammans. De stannar kvar för att vifta sin egengjorda banderoll och heja på min framfart. Tackar familjen Resch/Lundström för stödet och transport av min avkomma så han äntligen få se sin pappa köra räserbil. Precis efter lunch kommer en regnskur. Det inleder grubblandet om man skulle byta från slicks till något annat. Jag avfärdar tanken då jag vet att det tar väldigt lång tid att byta med tanke på mina spacers. Jag kommer senare få all anledning att återkomma till tanken...


Foto: Joakim Lundström - Bättre support finns inte!!

Race 1
Nåväl, det är lineup till start, fortfarande på slicks då solen tittar fram. Det är blött men min chansning är baserad på att det kommer torka upp. Med mina usla tider startar jag sist i fältet. Nu vet jag att i dessa sammanhang så finns det möjlighet att faktiskt dra ifrån några i startsekvensen. Jodå jag tar starten och lyckas till min egna förvåning passera en Radical . Lite trafik i första böjen och hamnar efter ett par Ginettor. Ut ur första kurvan ser jag Fredrik Olsson med nosen pekande mot mig, lite spännande. Han är inte ensam om att ha svårt att hålla rätt kurs . I vilket fall så reder det sig och bak i fältet har jag nu Håkan M i en grön Ginetta G20 och framför honom Per R i lika dan bil fast röd. Jag närmar mig Håkan och det står klart att nu blir det kamp. Otroligt kul , jag är bara aningens snabbare och han har bättre krut i maskinen. Så det blir att attackera och det räcker inte en gång. Vi ligger sida vid sida i några sektioner men han missar utgången på rakan och jag tar mig om. Nästa blir Per men tyvärr släpper han mig efter en stunds kamp. Vi pratar i slutet på dagen och han meddelar att han faktiskt gav sig, vilket jag tyckte var synd. Sedan blir det solokörning resten av racet. Så uttråkad är jag att jag nästan missar en Radical som hinner ikapp. Det var ett riktigt kul race på den fuktiga banan och slicksen uppförde sig exemplariskt. 1:20 tider var inget att hurra över men bättre än många andra. Gick i mål mål som 7:a från ha startat 11:a. Med andra ord hade jag lyckats skapa mig fantastiska förutsättningar inför race 2.

Hotfulla moln hopar sig snart när jag står i depå. Det kan vara ide att byta till hjul med mönster. Andy tycker att det borde gå fort när vi är två, dessutom har han skruvdragare. Även om jag är skeptisk så kan det inte skada att vara klar med den biten inför hemfärd.

Race 2
Jag fattar beslutet och valet går till mina slitna Michelin PSC. Det blir ett rejält skruvande mot klockan. När ena sidan är klar ser jag klasskompisarna rulla förbi till lineup. Jag påminns om att jag står i mitten. Attans ! Det börjar regna. Den oerhört hjälpsamma Pontus skänker oss ett par extra händer och jag får order om att sätta mig i bilen. Efter allt fipplande med spacers och ett felaktigt monterat hjul så sitter allt rätt och jag kan ta mig till lineup. Jag trodde jag var så sen att jag skulle få starta från depå men flyt har jag, för det har blivit en del justeringar i startordningen. Det blir start mitt i fältet trots allt och nu slår jag på högsta hastighet på torkarna. Beslutet att byta var rätt! Jag står bredvid Erland från Kalleracing som brukar vara snabb. Bakåt kan jag inte se något då bakrutan är full med imma. I vilket fall får jag åter igen en bra start och går om Robin i sin RS och även Fredrik Olsson som fått stopp på sin bil. Jag lyckas hålla mig före en rad med Ginnettor och känner mig rätt nöjd . Jag får lite flashbacks från Gelleråsen med PCSR för många år sedan som hitintills varit det blötaste jag varit med om. Visst, jag gillar regn men kombon slitna MPSE + regn + lynnigt chassi är i princip lika med dåligt. Jag tar mig fram men bromskänslan är helkass och dessutom blir det abrupta släpp hela tiden . I ingången till idioten snurrar jag hejdlöst. Går ut på insidan och tänker att jag absolut inte får stanna på gräset, det då inte finns en chans att komma därifrån. Tack och lov är det rull på bilen och jag tar mig upp på det svarta. Priset på denna extravagans blir att jag får förmånen att bli omkörd av ett koppel Ginettor. Attans ! Sen blir det solokörning med fokus på att hålla bilen kvar på banan. Missar att jag blir ikapphunnen av Peter Ö i sin RS som har Fredrik O flåsandes i bakdiffen. Bägge kör på riktiga regndäck vilket kan förklara deras plötsliga närvaro. Känner mig rätt amatörmässig då jag med min erfarenhet borde upptäckt dem tidigare (tydligen fick jag även en välförtjänt obscen gest tilldelad). Visserligen är det race men lite gentlemannamässigt uppträdande skall man väl kunna hålla. Nåväl, jag tar mig i mål och placeringen känns inte så viktig, jag hade ju sumpat mitt guldläge.


Intressant att se Blå - bästa varv helgens race, mot Röd - 2010 1:11,975 och R-däck. Verkar som jag är bättre på ingång i kurvor nu och det finns potential i sidogrepp. Nedre kurvan med G-kraft plot set att jag peakar högre, upp till idioten , i idioten och över bäcken.

Summering
Nä, det blev inte en dag så som jag hade hoppats på men så är det i racing. Det blev en bra dag på många andra sätt. Att man har så många fina vänner är underbart och man blir lite  rörd vid tanken, åter igen tack! Det var kanske tur att det regnade för nu var den kassa setupen på bilen inte lika kritisk, jakt på personbästa var inte inte riktigt aktuellt i blötan. Jag fick denna gång helt enkelt en möjlighet att få nya erfarenheter, bland annat vetskapen att skruva 40 muttrar är helt enkelt ohållbart för att byta om för regn, likaså setup av bilen eller snarare bristen på densamma ger en del insikter . På allt detta så blev det ett riktigt bra race så det blev tillslut en mycket bra dag. Extra kul att veta att det finns ett par i klassen man kan ha lite kamp med . Nu är 2018 slut och jag fortsätter igen 2019, men allt runt det tar jag en annan gång....

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Foto: Ronny Persson

Nu står bilen i garaget och det är hög tid att summera den gångna säsongen. Man har fått många nya insikter det senaste året och överlag så har jag under 2018 fått bekräftat att jag har en bra bil . Sturupskörningen var en befriande upplevelse. 2014 minns jag som lite av ett tröstlöst år, bilen kändes inte rätt, inget förtroende och det var mest en kamp mot den. KM4 fick jag känna på en bil som man kunde lita på och vi kunde jobba tillsammans för att hitta mer. Det är anmärkningsvärt då den är helt uselt inställd. En nytändning helt enkelt kan man summera det som . Bryter man ner det så har uppgradering till 17" har körmässigt inte varit något stort, det är mer däckdimension som visat sig spela roll för utväxling och acceleration. Dämparna lirar bra på banan när de fungerar, men det har varit en del bekymmer med läckage . Bromsarna mindes jag som lite långtrampade förr om åren, men under året har jag inte märkt av de tendenserna. Jag har fullt förtroende och bett finns. Vidare är det ganska väl fastslaget att jag behöver kortare styrväxel .

En annan insikt fick jag vid senaste körningen då jag upplevde bilen som läbbig. Min teori angående bilens beteende föddes när jag såg bilen parkerad. Aningens högre bak än vad den brukar vara. Det påminde mig om att jag inte justerade höjden när jag skruvade på dämparna. Då är antagligen hörnviktningen åt skogen. Så tar vi toe-out bak + rake + ingen hörnviktjustering, får vi med största sannolikhet ett bra recept på lynnig bil . Alltså; hjulinställning, höjdjustering och hörnviktning ska vi ha bättre koll på.

Lite annat man har lärt sig är vikten av att ha rätt ombyte. Att skruva 40 muttrar är helt enkelt ohållbart vilket jag redan har konstaterat. Att ha däck som klarar regn är givet men hanteringen kan förbättras . Har tidigare haft tanken att skaffa ett set 8,5" och drömmen är att köra r-däck med soft blandning. Då hade jag haft regn/transportdäck och inte behövt hantera spacers. Med det finns det inte pengar till (fast då hade jag lika gärna kunnat köra Roadsport och inte behövt byta alls ). En snikvariant är annars gatdäck 205/45r17 på ett set 7" som man kanske hade kunnat lösa. Vi får se vad budgeten tillåter...

En sak jag tar med mig till nästa år är att ha med en mek och följebil vid eventen (Minnesberg är inte lika noggrant). Däcktemperaturloggning kräver ett par extra händer och är ovärderlig kunskap. Sedan är som sagt däckbyte bra att göra med hjälp. Jo, tanken har slagit mig att släpa men det har jag inte körkort till...

Hur är slicks och Yokohama A005? Slicks är för det första inte så känslomässigt stor skillnad tyckte jag. Man ska bara fatta att det finns otroligt mycket mer grepp. Sedan är det det bästa trimmet man kan göra. 2 sekunder bara på däckbyte och det kan man garantera . Just mina begagnade Yokohama A005 har blivit av mina absoluta däckfavoriter. Däckstomme gillar jag ha styv men det är svårt att uttala sig om detta med tanke på att jag kör med lägre profil. Däremot greppkarraktären är enastående. Som nämnt på andra ställen har jag blivit varnad för hur abrupt greppet släpper med slicks och man får ingen förvarning, på gränsen till livsfarligt. Mina däck är av det tryggaste jag kört . Konsekventa och med mycket bra känsla. Vågade inte köra i stående vatten men i fukt uppförde de sig exemplariskt. Det mest talande var inbromsning, mina Michelin PSC kan gå och lägga sig i känsla. I jämförelse så var Yoko slicksen så mycket mer kommunikativa när det bromsas hårt (fast man har mer rädsla att flatspotta ). Det är inte utan att man tänker tanken att skaffa ett set nya 240/610-17...

Nåväl, vad som händer inför 2019 kommer jag skriva om lite senare.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ta steget och bygg bort pre-87 fjädringen så slipper du ju spacers. Testa bara byta bärarmar fram utan nåt annat, du ska ju ändå ha så mycket camber. Du åker nog på att justera bort lite camber på benet men det borde gå. Bak - ja, bara surfa runt och köpa nya bärarmar och drivaxlar.

Annars - heja heja!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
SevenEight skrev:
Ta steget och bygg bort pre-87 fjädringen så slipper du ju spacers. Testa bara byta bärarmar fram utan nåt annat, du ska ju ändå ha så mycket camber. Du åker nog på att justera bort lite camber på benet men det borde gå. Bak - ja, bara surfa runt och köpa nya bärarmar och drivaxlar.

Annars - heja heja!


Haha, det finns faktiskt prylar hemma för att göra konvertering men inte riktigt alla prylar än (ex, länkarmar finns men behöver nya spindelleder osv..). Så det är på G men frågan är när

Tusen tack för supporten

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Eddie Varvstopp skrev:

Haha, det finns faktiskt prylar hemma för att göra konvertering men inte riktigt alla prylar än (ex, länkarmar finns men behöver nya spindelleder osv..). Så det är på G men frågan är när



Delarna finns här: https://www.design911.co.uk/fu/prod13104/Wishbone-Ball-Joint-Repair-Ki . . . .

Jag gjorde en bildserie på hur man byter på 944 forumet, på min gamla vita 944 n/a 85b.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Janne J skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

Haha, det finns faktiskt prylar hemma för att göra konvertering men inte riktigt alla prylar än (ex, länkarmar finns men behöver nya spindelleder osv..). Så det är på G men frågan är när



Delarna finns här: https://www.design911.co.uk/fu/prod13104/Wishbone-Ball-Joint-Repair-Ki . . . .

Jag gjorde en bildserie på hur man byter på 944 forumet, på min gamla vita 944 n/a 85b.


thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Som ni märkt gjorde jag ingen uppföljning på målen för 2018. Det blev inte så mycket avbetat som planerat och den nyfikne kan titta tillbaka och kolla.
Inför 2019 är målen lågt satta och utan större projekt. Detta trots att bilen är under utveckling för att ligga bättre i nästa klass . Strategin är att göra en bra bil bättre för att sedan göra den ännu snabbare



Jag har tjuvstartat med att grovrengöra styrväxeln

Roliga uppgraderingar:
* Styrservorack - den har legat på hyllan så nu vill jag få den monterad. De stora hjulen var inte så farligt jobbiga att köra men jag saknar verkligen snabbare utväxling. Det blir troligtvis att montera servo-racket och låta servopumpen komma vid annat tillfälle (jag velar fortfarande..). Tydligen behöver jag då steloperera den man ska tro den samlade kunskapen på internet..
* Styling - Kan inte hjälpa det men jag vill verkligen att bilen ska se trevlig ut. Lite stripes hade jag gärna velat ha.

Buggfix att adressera gamla irritationsmoment:
* Intervalltorkare - den ständiga punkten på att-göra-listan . Jag ställer mitt hopp till relät, det ska bara skaffas.
* Tankavvluftning - Luktar lite soppa om den när man tankar fullt och det blir bra mycket undertryck i tanken när man hårdkör.
* Kanisterflytt - Inte ett direkt fel men ett steg till att få en bättre placering av bakdämparnas behållare.
* Oljetempmätare - min VDO har även den legat på hyllan ett tag...
* Omdragning av kylslangarna till bromsarna - Har kört länge med min prototyp och det finns ett par justeringar jag vill ha och så kan jag passa på att snygga till ett par grejer när man ändå är där..
* Huvpinne - Det duger inte att leta efter pinnar att hålla uppe huven. En bättre lösning måste fram.

Nödvändigt Underhåll:
* Fixa läckage i en bakdämpare, igen - Sista körningen var det något som droppade därbak. Jo, det var ena dämparen och denna gång är det från slanginfästningen.
* Ny stol - Pinsamt att visa upp en sliten stol vid tävlingsbesiktning.
* Hjulinställningsapparat - Förädla konceptet som jag påbörjat. Dessutom ska jag få till hjulvinklarna en gång för alla!
* Ny framruta - Sikten är viktig så detta är ett måste. Ska se om man får på plastrutan bak när man håller på.

Nog tusan borde man kunna hinna med det innan första körningen 2019. Och Ja, det finns en del annat kul på hyllorna i mitt garage men det får helt enkelt vänta. Jag har fått smak på en bil som känns bra och den kan bli ännu bättre.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
"Pappa, föja me arajet!" Jassåminsann, inte mycket att diskutera där, sonen får helt enkelt följa med ut och hjälpa till att styra upp situationen i garaget . Välbehövligt då det är lite att ta tag i. Jag har åter igen försökt titta på mitt bakre dimljus för att äntligen få rätt på det. En väldigt pinsamt fel som borde stått med på att att-göra-listan. Nu ska det sägas att jag inte har tålamod att felsöka el så hjälp tas tacksamt emot . Ok, tar vi det från början är det ganska enkelt, när det på tävling utlyses wet-race skall jag tända lamporna, dvs. halvljus fram och dimljus bak. Med andra ord det är detta jag vill uppnå.



Det som händer i verkligheten i min bil är att jag kan slå på tändningen, ställa ljusknappen till halvljus och slå på knappen till dimljuset bak. Då lyser halvljuset och dimljuset (även den lilla indikeringslampan på dimljusknappen). Så här långt allt väl. Men! När jag startar motorn slocknar dimljuset bak .

I min trånga skalle borde detta gå att få till med det som sitter där. Har provat med att stoppa i lampor i de främre dimljusen och har kollat säkringarna (ska dubbelkolla för säkerhets skull). Jag är helt mot tattarlösningar med separata knappar och kabeldragningar. Jag menar, hur svårt ska det va...??

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Dimbakljuset lyser alltså inte med nyckeln i tändningsläge beroende på om motorn snurrar eller inte? Dålig jord till dimljusrelä/knappen så att det på något sätt fuljordar via laddlampan så länge generatorn inte laddar?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Det där elfelet kan ju inte vara så svårt att åtgärda, elfel är oftast väldigt lätta att laga. Om bakre dimljus slocknar när motorn startas så måste motorn bytas, alternativt att byta ut bakre delen av bilen (från dörrarna och bakåt) eftersom det är där dimljuset sitter.
Mvh /Claes


Nä, gör så här: Det är ju antingen spänningen eller jorden som försvinner när lampan slocknar. Mät upp så att du har schysst spänning OCH jord vid lampan när motorn är avstängd. Vad händer sedan när motorn startas? Försvinner spänningen?

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Helt riktigt Viktor, tänding på + motorn snurrar = inget ljus, tändning på + motorn snurrar inte = ljus

Tack för er input
Jordfel är inte helt ovanligt på dessa kärror. Nu har jag lite konkret att kika på nästa gång jag får tillfälle
thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Asså, varför slutföra det man påbörjat när man kan utforska nya möjligheter på andra håll? Det är just vad jag gett mig in på och det som drivit mig dit är vetskapen att det är mindre än en månad till tävlingsstart ( och jag har anmält mig ). Hjulinställning är av de högsta jag prioriterar inför start. Så nu har jobbet börjat att tillverka en hjulinställningsapparat, främre enheten är nästan klar och så snart allt är klart kommer en utförligare beskrivning på all .

Mer som hänt är att bakre stötdämparna har kommit tillbaka. Imponerande hur fort det gick från att jag lämnade iväg dem för frakt till att de var tillbaka. Nu är jag lite kluven, dels för att jag tycker att det är rätt dåligt att de inte kan hålla tätt till att börja med men å andra sidan tycker jag fått bra stöd från AVO som uppdaterade tätningar och testriggade enheterna utan ta betalt .

Så blev det en leverans från Utzon som började med intervalltorkarrelä som skulle beställas varpå lite service delar plockades med och när man ändå höll på blev det även ett växelkors. Växelspaken är rätt sladdrig så nu har jag en solid variant (att lägga på hyllan så länge ).

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Traditionsenligt har det blivit garageaktiviteter under påsken. Skaffade lite mer servicebitar hos Autoexperten i Lund och en ny stol och lite ny svindyr-fia-godkänd burstoppning hämtades från FHRacing . Sedan blev det ett par sessioner att få fason på bilen.
Det märks att man inte haft mycket konstruktionsarbete på ett tag, den främre delen av min hjulinställningsapparat behövdes justeras med vinkelslip och svets. Men även om det inte blev perfekt blev det rätt bra ändå .
Bakre stötdämpare justerades och jag valde en lite hårdare inställning än förra året. Sedan monterades de och av en händelse blev det lite mekanisk nötning på ena länkarmssvärdet . Nu finns det lite mer justermån på den sidan jag haft bekymmer att få till hjulvinklarna på. Så blev det även nya filter, olja, stift och bromsvätska som årets servicepunkter. Därefter kunde bilen komma ner från pallbockarna för huvudnumret, hjulinställning.



Det börjar ju inte helt lysande kan man säga. Jag har haft fullt fokus på bakvagnen och det är inte förrän nu jag upptäcker att jag borde tittat även fram. Vänster stötdämparben fram är glapp, igen. Egentligen ingen överraskning då jag minns att jag tänkte det skull kika på det när jag körde hem från höstracet. Jag nöjde mig med att efterspänna på plats. Sedan ville jag ju även justera dämparinställningarna där fram. Ena sidan gick bra men andra sidan inte alls bra, jag chansar i alla fall och kör såhär till jag får tillfälle att sära dämparna. En annan sak jag upptäckte var att ena kyl slangen till bromsarna var väldigt sliten och rejält punkterad. Den byttes och jag blev påmind om min att-göra-lista för vintern. Valde att inte grubbla mer på hur lite jag hunnit med på den och gå vidare. När man gör cornerweight ska man koppla loss kränghämmarna, det behövde jag tydligen inte fram. Ena fästet hade gått av, så det blev att ta fram svetsen. Tyckte ju att bilen gick lite väl överstyrt på höstracet .



Så äntligen med bilen uppe på lyften kunde det riktiga arbetet börja. Först grovinställning med ride height, 62,5 cm kör jag upp till skärmkant. Sedan råkade det finnas vågar i garaget vilket jag utnyttjade till corner weight. Inte helt optimala förhållande då bilen har lite för lite soppa, jag improviserade med ett hjul vid tanken som fick agera fiktiv bränslevikt. Blev nöjd med 50,5% vilket är helt ok med rådande förutsättningar. F.ö. landade vikten på 1195kg med transporthjulen och man får nog lägga på 20kg till för räserhjulen.



Då hade man hjulen i rätt höjd och nu var det äntligen dags att prova den nya hjulinställningsapparaten. Lite mer justering av apparaten behövdes men snart satt snörena på plats och man kunde börja mäta. Valde att koncentrera mig på problemhörnet höger bak som mycket riktigt stod helt snett. Började med toe, justeringen var i botten av det utökade ändläget men det var fortfarande pekade det ut . Cambern var väldigt aggressiv så jag försökte få ner den i hopp om att toe skulle bli bättre men icke. Sedan tänkte jag att man kan ju prova sätta toejusteringen i samma läge som andra sidan. Ta mig tusan, det gick!! Cambern låg som på andra sidan men viktigast av allt kunde jag mäta en ynka mm för in för det hjulet. Jag nöjde mig och spände ihop justerskruvarna. Klockan hade närmat sig midnatt och jag kunde konstatera att energin hos en småbarnsförälder inte är desamma som det var en gång i tiden då man ägnade sig åt nattmek. Det var den sista aktiviteten för årets påskmek och det känns faktiskt riktigt bra. Dämparjusteringen är väl det som stör mest men att faktisk kunna ta ut bilen med en vettig grundinställning med vinklar och höjdjustering är rätt befriande.

Lite småplill kvar men det tar jag när jag lastar bilen inför tävlingen om bara några dagar...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 42, 43, 44   >>
19 besök senaste veckan (262378 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande