Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 42, 43, 44   >>
21 besök senaste veckan (262378 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Meh, vad trist.

Du får låna en Pegga av mig i stället och köra av dig.

_________________
Anders Hansson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ah men fuck! Jaja, men diffen då, den är ok? Flytta över den är ju en smal sak och att hitta en"okej" låda till en 944 borde ju gå... (Alltså bortsett från det ekonomiska då kanske)

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Vilken öken




Göra det ordentligt = inget köra i år?

Hitta på någon habrovinkel med någon låda som inte plockas i ordning utan bara slängs in i bilen = få köra?
Sätta in en Saab eller Opeldrivlina = okänt startdatum

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Härligt att läsa om dina framfarter på banan Eddie, kvittar vad det är för däck så är tiden riktigt bra för en 163 hästare. Det sitter nog en hel del rutin mellan ratt och ryggstöd thumbs up

Tony har troligtvis en 924 låda liggande på vinden om det kan vara något.


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Magnus Thomé skrev:
Sätta in Opeldrivlina = okänt startdatum


Plug and play jue, ;-)
Skulle jag göra om det skulle det inte ta så lång tid, det enda jag inte fixar är mäta ut och göra adpaterplattan samt styrningen av "kardan" mot vevaxeln. Resten går snabbt nu...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Asså när jag skrev detta var jag väldigt nedstämd . En reflektion från det senaste dagarna är att det finns så mycket positiv energi därute . Supertack för allt stöd . Nu ser det inte lika dystert ut. Ganska snabbt fick jag napp på 3 olika växellådslösningar och i eftermidag åker jag till Tomelilla och hämtar en QK låda för helt rimliga pengar . På måndag skall den lådan till Gantofta där Jaan Tolli ska får titta på vad jag köpt, flytta över diffen och sätta ihop allt ordentligt .

Så nu har statusen ändrats från "orimlig" till "osäker"


Fortsättning följer...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Eddie Varvstopp skrev:
en QK låda


Roligt namn. QK. Mkt roligt. Men roligare att det löser sig!


_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651



Fast jag hållit på med frontmotorporschar så många år, vet jag inte vad en QK-låda är. Upplys mig Eddie.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Fast jag hållit på med frontmotorporschar så många år, vet jag inte vad en QK-låda är. Upplys mig Eddie.


Ja för vanliga dödliga är det märkningen som indikerar att lådan har slutväxel för N/A modellena (vilket jag kräver ). Turbo och S2 har andra beteckningar

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Hej Eddie!

Tråkigt med din låda
Men det finns väl lite lådor till salu! Om jag minns rätt så finns det en på psc som bortskänkes. (i delar)
En annan på blocket för ca 5"

Upps, såg att jag är sent ute när jag läser bättre i tråden...

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Daniel Engström skrev:
Fast jag hållit på med frontmotorporschar så många år, vet jag inte vad en QK-låda är. Upplys mig Eddie.


Men nog drar det lite i smilgroparna när du säger QK-låda... Kom igen? Lite infantil humor, men nog ler du väl ändå?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651



SevenEight skrev:
Daniel Engström skrev:
Fast jag hållit på med frontmotorporschar så många år, vet jag inte vad en QK-låda är. Upplys mig Eddie.


Men nog drar det lite i smilgroparna när du säger QK-låda... Kom igen? Lite infantil humor, men nog ler du väl ändå?

Ja, jag tycker det är riktigt kul faktiskt. (Skulle kunna göra en egen tråd om "misslyckade" namn på bilar, delar och tillbehör.)

Passar riktigt bra att säga namnet när den har rasat också.
- QK lådan har rasat!!!

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
SevenEight skrev:
Daniel Engström skrev:
Fast jag hållit på med frontmotorporschar så många år, vet jag inte vad en QK-låda är. Upplys mig Eddie.


Men nog drar det lite i smilgroparna när du säger QK-låda... Kom igen? Lite infantil humor, men nog ler du väl ändå?

Ja, jag tycker det är riktigt kul faktiskt. (Skulle kunna göra en egen tråd om "misslyckade" namn på bilar, delar och tillbehör.)

Passar riktigt bra att säga namnet när den har rasat också.
- QK lådan har rasat!!!


Det finns många anledningar att faktiskt skriva ut beteckningen här i tråden om vi så säger

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Eddie Varvstopp skrev:
Daniel Engström skrev:
SevenEight skrev:
Daniel Engström skrev:
Fast jag hållit på med frontmotorporschar så många år, vet jag inte vad en QK-låda är. Upplys mig Eddie.


Men nog drar det lite i smilgroparna när du säger QK-låda... Kom igen? Lite infantil humor, men nog ler du väl ändå?

Ja, jag tycker det är riktigt kul faktiskt. (Skulle kunna göra en egen tråd om "misslyckade" namn på bilar, delar och tillbehör.)

Passar riktigt bra att säga namnet när den har rasat också.
- QK lådan har rasat!!!


Det finns många anledningar att faktiskt skriva ut beteckningen här i tråden om vi så säger


Ja, håll nu detta seriöst så det inte QK-ar ur.

_________________
Anders Hansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Jodå, sagan om växellådan fick ett lyckligt slut. Nästan som man tycker att den första reaktionen var lite onödigt hispig. Men jag har haft en rejäl dos tur på vägen och det hade kunnat bli ett helt annat förlopp på äventyret. Nu visade sig att lådan jag fick fatt i var i bra skick. Jaan hittade inga obehagliga överraskningar så arbetet blev smidigt. Med andra ord blev arbetsnotan inte så farligt dyr, så att komma till start i år hänger inte längre på lådan .

En lättnad, nu är det bara resten kvar. M.a.o. fortsättning följer...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Härligt Eddie!

Låter som en copy på mitt eget växellådsras.
Pinjong/kronhjulsras -> köpa ny låda -> till Jaan - bra låda säger Jaan och flyttar över diffen -> hanterbar arbetsnota.

Ser fram mot din nästa rapport!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Liten uppdatering..
Ni har läst det tidigare men mina dämpare har varit ganska sköra. Man får vad man betalar för så att säga, så det anständiga inköpspriset har vägts upp av större behov av underhåll. Så till framdämparna. Om man är efterklok så hade man ju skickat dem direkt efter höstracet där de uppvisade läckage. Men så ser inte verkligheten inte ut och med tanke på att det tar 3 veckor från det man skickar dämparna tills de går att hämta nyrenoverade igen, så behöver man inte brådska. Tanken var att få iväg dem i samband med att växellådan lämnades in. Nu tog den aktiviteten en annan vändning och dämparna hamnade lite i skuggan. Men så kom de iväg äntligen och fortfarande så skulle man kunna ha de tillbaka veckan efter påsk. Men nej. Boris Johnson tyckte medborgarna inte varit hörsamma nog på tidigare förhållningsregler för att hantera smittspridning, så han ger landet utegångsförbud. Det vill säga att min framdämpare kommer vara inlåsta i en verkstad i Northampton den närmsta tiden.
 
Nåväl, första deltävlingen är ju inställd ändå, så än är det ingen panik och helt plötsligt är det gott om tid till annat. Nu har jag till exempel, fått ner tanken för att få rätt på soppaluktbekymmret. Kollade på Clarks garage som beskrev mitt bekymmer klockrent. Har beställt lite saker hos Utzon.se , bland annat en ventil för avluftning som verkar vara felkällan. Har även handlat massa slang på Hydroscand så jag får bytt det. De gamla har suttit på sedan 1984.

Så det tuffar på...    

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Varför inte ta er med på resan. Har fastnat i baksidan av sociala medier vilket drar tid och energi utan att ge något som helst värde. Alltså kan jag ge energin till de som vill läsa istället. Därför kan jag kosta på mig lite mer beskrivande inlägg på vad som händer i garaget.



Koppling

Vi börjar här. Det finns nu en renoveringssats från utzon.se till kopplingscylindern som jag hittade läckage från. Hela kopplingspaketet är nedrivet då det läckt från packboxen vid vevaxeln. Ny finns, så den ska bara pillas dit nu när jag fått det lite renare i kopplingshuset.



Tank

Får nog ta och måla lite på den nu när den är utanför bilen. Sen ska alla nya slangar och ny backventil på plats när tanken monteras.



Växellåda

Den står vid sidan och har fått en rengöring och uppfräschat växellänkage. Det sitter bla. ett växelkors från Utzon i hårdplast. Växelspaken är sliten i länkaget så det blir lite att svetsa så man slipper slacket i växelföringen. Sedan ska lådan fyllas med olja (står Castrol Syntrax 75W-140 GL5 och väntar i skåpet).


Den lite rundade formen som den lilla pinnen har är från många tusen växlingar genom åren. Gissar att en rak variant kommer göra susen för växlingsfunktionen

Framdämpare

Det verkar som att jag just nu är i någon form av kosmiskt positivt flöde, jag är inte van vid att ha tur och det mesta brukar bli en kamp i vanliga fall. Nu händer det igen, jag trodde mina dämpare skulle bli inlåsta i UK ett bra tag men där hade jag fel. De är genomgångna och har till och med hunnit komma hem igen

Servostyrväxel

En mod som jag har velat göra ett bra tag och som råkade bli aktuell i samband med rengöringen av växellådan och tanken. Styrväxeln åkte med i rengöringen och där väcktes tanken vid liv att konvertera. När jag pratat med Sanden så har tyckt att man gott kan prova köra med den som den är även utan servopump och delarna för konverteringen har jag redan. Själva iden är att få kortare utväxling på min bil som saknar servo. Man kan ju testa och det går ju att montera pump vid annat tillfälle.  

Sedan finns det lite annat smått som innerbackspegel, dimljus, bromskylning, oljetempmätare och bogseröglor som man skulle vilja kika på. Det får jag nog återkomma till framöver. Just nu har det öppnat upp sig oanade möjligheter, jag är inte längre i tidsbrist. Det är väldigt ovant och denna situation vill jag inte slösa bort så jag vill passa på att få tidskrävande jobb fixat nu när jag kan. Sedan är tävlingssäsong 2020 oviss, 6/6 siktar klubben att ha första klubbtävlingen på Ljungbyhed så det är mitt riktmärke. 

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Eddie Varvstopp skrev:


Den lite rundade formen som den lilla pinnen har är från många tusen växlingar genom åren. Gissar att en rak variant kommer göra susen för växlingsfunktionen


Det ger, noga räknat, susen*3 faktiskt - tror bra bussningar där är värt tiden. För i övrigt är ju faktiskt växellänkaget rätt bra gjort på 944:an. Antar att du har plastblocket där bak och riktiga leder istf "tvistade plåten med gummitjosan" - annars är ju det också viktigt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
SevenEight skrev:
Eddie Varvstopp skrev:


Den lite rundade formen som den lilla pinnen har är från många tusen växlingar genom åren. Gissar att en rak variant kommer göra susen för växlingsfunktionen


Det ger, noga räknat, susen*3 faktiskt - tror bra bussningar där är värt tiden. För i övrigt är ju faktiskt växellänkaget rätt bra gjort på 944:an. Antar att du har plastblocket där bak och riktiga leder istf "tvistade plåten med gummitjosan" - annars är ju det också viktigt.

Jo plastblocket är bytt mot annan delrin-plastblockvariant (JERD kanske??) och staget är bytt. Håller med om att det är bra grejer original men efter 36år kan jag tycka det är rimligt att man hittar slitage

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 42, 43, 44   >>
21 besök senaste veckan (262378 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande