Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 42, 43, 44   >>
22 besök senaste veckan (262381 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Ett litet tips nu när du har kopplingskåpan nere, kapa bort den "väggen" som är runt givaren på svänghjulet. Då behöver inte dom givarna lossad och riskera att dom skadas om du behöver in till kopplingen igen.

Ser riktigt bra ut i övrigt thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Kul med uppdateringar thumbs up

Det känns så bekant när jag ser bilderna, lite bökigt men resultatet kommer att bli bra!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Tack för glada tilltop!

J.Schuman skrev:
Ett litet tips nu när du har kopplingskåpan nere, kapa bort den "väggen" som är runt givaren på svänghjulet. Då behöver inte dom givarna lossad och riskera att dom skadas om du behöver in till kopplingen igen.

Ser riktigt bra ut i övrigt thumbs up


Japp, moden för givarna är redan fixad . Men jag fegade när jag demonterade kåpan och lossade givarna i alla fall

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Drygt en månad har passerat i tysthet. Vad händer kan man undra? Inte mycket i garaget i alla fall . Däremot blev man uppsagd från jobbet, deppade lite, var hemma med förkyld son och började ett trädgårdsprojekt. Jo, jag fick ett par varv på Knutan som instruktör också. Men så kom inspirationen att åter ge sig ut i garaget för att skruva räserbil .



Tanken - Nu tyckte jag det var tillräckligt rent så jag plaskade på lite rostskyddande grundfärg.



Koppling - Plockade isär mastercylindern och påbörjade processen att rengöra den.

Växellåda - Inte mycket hänt mer än att den nu har fått i sig olja .

Så skönt att komma ut och skruva. Tänker inte dra något om vad jag tänker om framtiden. Hela våren har det varit rena berg och dalbanan med planeringen så det känns tryggare att bara mata på i garaget. Körning blir det när jag hittat ny arbetsgivare. Fast det är bra mysigt att skruva räserbil när man har tid .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Tråkigt med jobbet Hoppas det kommer något gott av det ändå, du får väl passa på att starta eget istället ( vet inte vad du jobbar med så jag kanske är helt ute och cyklar )

Känner igen den där huvudcylindern, har en sådan i mussen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Janne J skrev:
Tråkigt med jobbet Hoppas det kommer något gott av det ändå, du får väl passa på att starta eget istället ( vet inte vad du jobbar med så jag kanske är helt ute och cyklar )

Känner igen den där huvudcylindern, har en sådan i mussen


Är ju vad man kan beteckna som PLM-konsult och tanken har slagit mig att köra eget, fast jag är dålig på att sälja mig själv .Jag tror nog det löser sig ändå , har dialog med ett par potentiella arbetsgivare ...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Ett pass till i garaget avverkades förra veckan .



Koppling
Det blev lite gnidande på delarna i huvudcylindern och när jag hade fina ytor igen monterades allt ihop med nya tätningar. Hoppas det håller tätt efter operationen .



Tank
Nu tycker jag den är tillräckligt bra skick att återta sin plats i bilen. Blåste på lite svart färg och när jag åkte hem kändes den redan torr  



Framdämpare
Om man vill ha lite mer plats att arbeta på i garaget, vad är då inte bättre än att montera delar på bilen? De nyrenoverade fjäderbenen åkte på och jag kände mig nästan smart som ställde in dämpningen innan montering . Kunde notera att engelsmännen hade ändrat fattningen på justerskruven från 14 till 10mm. När allt satt på plats funderade jag om jag inte skulle skruvat upp justeringen några hack till och genast kände jag mig inte lika smart .. Jodå, det blev i alla fall lite mer utrymme för fortsatt mek.

Fortsättning följer...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Trevligt med fräsch färg och nyihopsatta prylar!

Finns det hopp om deltagande på KM2.5 eller är to-do listan väldigt lång än?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Trevligt med fräsch färg och nyihopsatta prylar!

Finns det hopp om deltagande på KM2.5 eller är to-do listan väldigt lång än?


Oavsett min att-göra-lista så är så tillåter min nuvarande racingbudget endast deltagande som funktionär . Så det blir inte så mycket kört, tyvärr .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Det var mig en redig spacer!

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Magnus Thomé skrev:
Det var mig en redig spacer!


Det blir så när man inte vill byta till "rätt" bärarmar, eller hur Edvin??

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
SevenEight skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det var mig en redig spacer!


Det blir så när man inte vill byta till "rätt" bärarmar, eller hur Edvin??


Japp, så är det när man håller med 944

@Magnus - Du ska se de som sitter bak det är då det stora paret ...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Solen skiner och humöret är på topp. Då drar man till garaget för att arbeta på att-göra-listan . Så var det i alla fall förra veckan .



Koppling
Pillade dit packboxen till vevaxeln så nu hoppas jag att det blir tätt igen. I så fall har jag även bockat ytterligare en punkt som rör läckage . Fick lite mer utrymme på arbetsbänken när jag hängde på Fidanza-svänghjulet på motorn , nu får jag ragga tag i en momentnyckel så det kan få sitta fast ordentligt.



Tanken
Hittade lite prylar under bilen som såg lite tråkiga ut och som fick åka i blästern. Det rörde sig om fästet till bränslepumpen och bakre fästet till avgasröret, dessutom blaskade jag på lite färg (det fick bli hammarlack) innan jag åkte hem.



Sonen var lite mer snorig än vanligt så han fick hålla sig från dagis. Han tyckte att man kunde vara garaget istället . Där kunde vi konstatera att värmeplåten till bakre ljuddämparen behöver översyn , får se hur det blir med det. Men jag kunde påbörja pusslet med alla bränsleslangarna kring tanken . Man kan notera att jag uppgraderat till senare årsmodeller dragning av rundslagningsventilation. Istället för 2 ventiler sitter det bara en. Ventilen är ny och jag tror det var den som spökade och gav soppalukt vid full tank. 



Fortsättning följer...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Härligt jobbat!

Ska du ut något mer i veckan? Blir nästan sugen på att skruva lite nu när man har semester.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
AndF skrev:
Härligt jobbat!

Ska du ut något mer i veckan? Blir nästan sugen på att skruva lite nu när man har semester.


Jag hoppas det och jag hojtar när det är dags

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Det går sakta framåt. Hade en eftermiddag i garaget med Andy. Andy är en väldigt sympatisk, inspirerande och hjälpsam garagekompis men hans sociala förmåga kopplat med min bristande karaktär, gör att man lätt pratar istället för att skruva. Dock visade sig att han hade momentnyckel i sin verktygsarsenal , vilket hjälper mig framåt mot färdigställande. Tanken var att äntligen montera tanken men det smög sig. Typiskt var en av mina nya slangar uppenbart av fel dimension . Alltså får det bli en shoppingrunda innan man kan fortsätta i den ändan.



Nästa arbetspass jobbade jag ensam och tog tag i andra ändan, det vill säga kopplingen. Momentspände svänghjulet och på med koppling och tryckplatta. Men så dök Andy upp igen... Oavsett var det fantastiskt trevligt i garaget . Så i helgen var man på KM2,5 och fått än mer inspiration från alla fantastiska vänner .

Fortsättning följer...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Det går plågsamt långsamt framåt men det blir fint. En sväng till Biltema så var slangsamlingen komplett igen och tanken kunde monteras. Eller inte. Aktiviteten som företogs kan snarare liknas vid en brottningsmatch med mindre badkar. Det är egentligen inte svårt för tanken skall lutas i bakkant, lyftas upp för att vinklas ner mot rambalken så den lägger sig fint på plats. Men ont om plats är det gott om, dessutom har man slangar och tankband och distanser som skall läggas rätt över allt runt om.



Nu sitter den i alla fall på plats. Kan dock inte bocka av tankmonteringen helt än då jag behöver ansluta ledningarna som går mot motorn. Nu slipper man ytterligare en sak som ligger i vägen i garaget . Ett glädjeämne var att få dit mitt renoverade bränslepumpfäste med nya gummiupphängningar, blev rätt nöjd med det .


   
Hade en såndär mellantid, ni vet när man inte vill börja nästa moment för man behöver lämna men tillräckligt för att få annat gjort. Precis sån var det och då pillade jag med jordpunkten för bakljusen. Det såg lite rostigt ut så det blev till att putsa upp alla kontaktytor (hoppade över själva skruvskallen ). Vet inte om det hjälper mitt dimljustrassel men det är i alla fall en felkälla som är eliminerad .



Fortsättning följer...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Nu ska sonen ha semester från dagis så jag är illa tvungen att ha saker avslutade. Det kan jag nu beteckna projektet kring tanken , tankbanden är spända, nivågivaren kopplad, slangar till pump och filter på plats. Ska bli spännande att fylla med soppa igen och se om det läcker .



Nästa punkt är att få färdigt kopplingen. Själva kopplingen var ju redan på plats men det är all kringutrustning som är bra pilligt att få dit. Nu står det klart för mig varför det tar så lång tid i garaget. Visserligen har jag accepterat att man behöver spendera halva tiden att leta upp verktyg man förlagt (fast där har jag blivit bättre) men senaste sessioner har belyst en annan tidstjuv. Det är frågan om enstaka skruvar som sitter illa till och som styckvis lätt  kan äta upp en halvtimme av värdefull garagetid. Hade bland annat en som satt på kopplingshuset . Den nyrenoverade kopplingscylindern sitter i alla fall på plats samt är luftad efter bästa förmåga.  


Den gamla avkapade pinnen va ju lite sliten...

Som avslutning innan semesterpaus så fick jag svetsat lite. Närmare bestämt min växelspak. Slipade bort svetsen för att få bort den slitna pinnen och stoppade i en bult som svettades fast. Det var länge sedan jag svetsade och det märktes, men till slut hittade jag vettig inställning. Det sitter ihop men själva svetsen tänker jag bespara världen att se. I vilket fall provade jag att koppla spaken mot växelaxeln och jösses vilken skillnad, i det närmaste glappfri. Man längtar till provkörning kan man säga .

I november förra året skrev jag en att göra lista. Tycker inte jag kommit så långt på den men hur konstigt det än låter så har jag fått gjort mycket arbete. Vi kan ju titta på den nu när jag tar en paus med familjen .

* Bensinlukt KLART - Fixat nya slangar, ny runtslagningsventil, Rengjord och målad tank 
* Växellådsöversyn PÅGÅENDE - Min gamla låda var skrot, ny beggad fixad och genomgången av Jaan Tolli. Uppfräschad växlingsmekanism. Väntar på montering i bilen.
* Framdämparöversyn KLART - Genomgångna av AVO i UK, är hemkomna och monterade
* Se över Kopplingshydraulik PÅGÅENDE - Renoverad mastercylinder, monterad och systemet luftat. Vevaxeltätning bakom svänghjul bytt. Transaxelrör återstår att montera. 
* Bogseröglor EJ PÅBÖRJAT 
* Lösa dimljustrasslet EJ PÅBÖRJAT - Mnja, har ju filat lite på jordpunkten bak
* Huvpinne EJ PÅBÖRJAT
* Regnskydd till snorkeln EJ PÅBÖRJAT
* Oljetempmätare EJ PÅBÖRJAT

Extrapunkter som inte heller har börjats på:

* Tornstag
* Få igång elbackspegeln

När jag kommer i gång igen är tanken att jag ska beta av resten .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
dubbel

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Ja, då var det slut med sommarledigheten och den grå vardagen faller över en. Med andra ord har man åter hamnat i garaget och räsern har tar fått uppmärksamhet. Det blev en mjukstart med att få transaxel på plats, bilden på växelspaken symboliserar det arbetet . Axeln är på plats och som synes växelspaken som för övrigt känns glappfri. Nu är det bara själva flexet i gummit inne i knoppen som känns när man försöker rotera spaken. Hur det känns att växla vet jag inte förrän växellådan är på plats . En annan iakttagelse är att motorn tydligen bara suttit fast i motorkuddarna med 3 av 4 bultar. Jag har haft av alla för att få motorn mer rörlig under mina arbeten men nu har jag skruvat tillbaka rätt antal .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Liten uppdatering..



Jag fick ett sms från min kompis Niklas Mårtensson som ville pracka på mig ett tornstag för en billig peng. Det hoppade jag på trots att det var hemmabyggt. Denna har suttit i hans 951 i många år så den är väl utprovad och dessutom sparar det mig ett antal timmar i garaget då jag tänkte göra ett själv. Trevligt att åka och hämta i Niklas garage, sedan ville sonen till mitt garaget så då fick jag anledning att provmontera. Det sitter nästan bra och behöver filas i ett par hål (främst för att få marginal till fuelrail) men det får jag göra när motorn hamnat rätt efter växellådan kommit på plats. Annars är det riktigt fint

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 42, 43, 44   >>
22 besök senaste veckan (262381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande