Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 42, 43, 44   >>
51 besök senaste veckan (262490 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Torkel K skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Och vad det gäller start i SPVM så är korta svaret: "Åååh kära nån! Ujuj ojsan Jösses Amalia! Kluck kluck. - jag kan inte bestämma mig om jag är en kyckling eller en syfröken

Jag förstår precis och respekterar helt varför du inte kommer och tävlar med oss. 😇👍

Hoppas få se dig på startlinjen i framtiden!


Haha - tror det lutar mest åt syfröken faktiskt

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Jag vill hävda att jag är en emotionell förare, känns det bra så går det fort men känns det fel så kör jag löjligt långsamt. På MSCC deltävling på Sturup fick jag en smäll på självförtroendet. Fast jag hade en väldigt trevlig dag och jag kom hem med många nya lärdomar. Jag visste redan på vägen till tävlingen att jag antagligen skruvat bort mig på cornerweight och redan där bromsar mitt psyke ner min framfart. Det är väl lite där jag måste jobba för om jag kan döda hjärnspökena har jag bättre förutsättningar att köra bra. Men det var ju inte bara hjärnspöken. Första träningspasset blev det uppenbart att vänstersvängar var läbbiga. Bilen var helt annorlunda mot den bergfasta och stabila vän jag fått känna tidigare. In i kurvan vill bakändan ut lite som den vill och det blir lätt hjulspinn i utgången. Dessutom hör jag däckskrik bakom mig vid flera inbromsningar. Som referens kör jag 1.18 tider som bäst under den fria träningen.


Foto: Göran Larsson

Dagens mek är min vän Pontus som hjälpt mig transportera slicks men denna dag kommer han visa sig vara ett ovärderligt bollplank. Efter passet förklarar jag vad jag upplevt och ber om hjälp att titta på bilen under nästa pass som är tidskval. Jag rör med andra ord inte bilen innan jag går ut. Med vetskapen om att bilen är lynnig i vänstersvängar så accepterar jag det och försöker köra så gott det går. Ungefär 1.15 tider blir det och även om jag nu kan ta bilen runt banan så är det med försiktighet.

Jag låter bilen svalna medan jag äter lunch. Pontus har sett att bilen är uppenbart skev i vänstersvängar och hans tydliga rekommendation är att höja höger fram. Efter lite eget inre resonemang (och med visuell hjälp av en stol) så instämmer jag i hans förslag och höjer den fjädertallriken 1,5-2 cm. Sedan bär det ut på andra tidskvalet och nu känns bilen betydligt bättre i vänstersvängar. Det går betydligt bättre vilket laptimern visar med 1.14 tider som bäst. Däremot känner jag ett rytmiskt dunkande. Min strategi blir att köra vidare, avtar dunkandet är det något jag plockat upp, ökar det är däcket skadat. Det ökar så jag avbryter passet innan det flaggas av.


Väl i depå så hittar jag bromsplatta höger bak. Jag känner mig väldigt nöjd att jag fått med ett par reservhjul att byta till. Så det blir att skruva på dem så man kan vara med i racet. I starten tar lamporna lång tid att släckas och en del tjuvstartar. Det stör min koncentration så jag får en dålig start. I vilket fall kör jag racet sist, bilen är helt ok att köra med Yokohama fram och Hankook bak. Tydligen klämmer jag till en 1.14,1 men det är långt ifrån tempot jag ska hålla.


Foto: Göran Larsson

Jag kan inte låta bli att förundras över hur mycket det som rör sig i skallen påverkar körningen. Visserligen så gick bilen på däcksläpp i många kurvor och varvstoppet gick i ganska frekvent så man slökörde inte, men det var däremot ingen snygg körning. En annan sak är att jag under dagen varken var så noga med att mäta däcktemp eller kollade logfiler. Det var liksom inte lönt. Höll på att glömma att jag fick ett kvitto på att förra årets tankrenovering var en hit, jag tankade nämligen fullt för första gången och det var härligt att slippa känna lukten av bensin efteråt. Annars var ju 18grader och solsken under dagen närmaste perfekta förhållanden att locka fram greppet. Fast å andra sidan är vackert väder, gott sällskap och att få växa som förare bra recept på en riktigt bra dag .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Du ser, det går finfint att skruva CW på känn i depån, helt utan vågar thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3674



Det är alltid kul att läsa in dina äventyr på banan.
Kul att du hittade rätt på inställningarna efter ett tag. Men det var ingen dålig bromsplatta du lyckats få till. Den kan inte ha kommit vid en enstaka inbromsning utan byggts upp under många varv. Toppen att du hade reserv med dig. Erfarenhet de lux. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Mycket trevlig racerapport!

Första bilden är thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Kul att läsa en välskriven och bra race-rapport! thumbs up
Att mycket sitter i huvudet och i dagsformen känner man ju igen. Proffsförare kan säkert skaka av sig alla tvivel, dra på sig hjälmen och maxa bilen varje gång, men för oss amatörer funkar det oftast inte så.

Eddie Varvstopp skrev:
Efter lite eget inre resonemang (och med visuell hjälp av en stol) så instämmer jag i hans förslag och höjer den fjädertallriken 1,5-2 cm .
Wow! Det är inget direkt finlir du kör med. Ska man höfta till det, så ska man skruva rejält.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
@Niklas: Tack än en gång för tipset thumbs up

@Janne: Jag är så förundrad över hur Göran lyckas fånga mig och min bil. Diggar den bilden också

@Daniel: Min misstanke är att bromsplattan inte var så stor när den väl uppstod, men att den blivit större då jag fortsätta köra och stressa däcket.

@Torkel: Det var ungefär den nivån jag gissade jag hade justerat bort mig och sedan lite marginal, detta med resonemanget att i värsta fall så skiftar det till att bli läskigt i högersvängar istället. Oavsett ville jag ha svar på om det var CW som spökade

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Vi börjar där, ja, jag körde på slicks halva dagen. Redan på morgonen vid besiktningen växlar jag några ord med Morty om det där med däckval då det stod klart att vi skulle få sådär 15 grader och varierande blöta. Jag kör som många vet lite av Kajsa varg- racing, jag tar det jag har tillgång till för att ens komma till start. Vid KM5 på Knutan hade jag då två val att använda i min däckstrategi, 12 år gamla välmönstrade Michelin Energy Saver eller Yokohama A005 slicks.


Foto: Ronny Persson

Ja, jag körde slicks halva dagen.
Det var fri träning första passet så jag tog det lugnt och rullade ut på mina transportdäck för att känna mig för. Det var vedervärdigt kan man säga. Det var väldigt lynnigt och jag snurrade 2 gånger. Men jag tvingade mig kvar bara för att ta vara på träningstillfället. 1:37 såg jag på laptimern som bäst under passet. Sedan blev det dags för första tidskvalet och jag behöll samma däck. Nu intalade jag mig själv att verkligen köra så städat som möjligt och locka fram lite bättre varvtider. Vad som var märkligt var att  det var misstänksamt få ekipage ute på passet. Det blev bättre med 1:34,947 som kvaltid och just för att det var en sådan utmaning så var det trots allt rätt kul att köra. Fick ett ypperligt tillfälle att känna balansen i bilen. Det gick brett och jag noterade att däcken kved väldigt tydligt när de låste upp, för det gjorde det några gånger på rakan och jag lyckades navigera mig från avåkning. Men däcken var annars inget vidare, främst var det väl att de var lynniga och att när de släpper är det väldigt hackigt så det brummar i bilen. Nu var det inte stående vatten och jag har kört slicksen i liknande förhållande. Jag minns det som en förvånansvärt bra upplevelse så jag tar beslutet att byta. Min mekaniker Roy hjälper mig få på Yokisarna och jag resonerar att jag nog inte kör så mycket snabbare med Michelinarna så kvaltiden är satt, då kan man kosta på sig att testa.



Foto: Ronny Persson

Ja, jag körde slicks halva dagen.
Ta mig tusan! Det blev bättre . Andra tidskvalet står det klart att jag kör med betydligt snällare däck så ren känsla är de ett bättre val. De släpper snällare och med mer känsla så man vågar mer. Med ny kvaltid på 1:30,8 så är de även bättre i hastighet. Man kör bilen med kontrollerade ställ och är tacksam att man lagade intervalltorkarfunktionen . Efteråt är det lunchpaus och snart är det dags för race.

Första racet startar jag bakom Robins Mallock och bredvid en Radical. Lite udda för Ginettorna står längre fram. Hur som haver får jag en bra start, fånigt bra jämfört de runt om mig. Jag ligger framför en Radical en kort stund, typ fram till efter första kurvan. Lite otippat att man kan stångas med sådana potenta bilar, om än för en liten stund. Men sen blir det solokörning sist av alla. Efter racet blir det tydligt för mig hur omgivningen reagerar på min framfart. Det är onekligen spektakulär körning jag bjuder på men däckvalet är det som väcker mest förundran. Väl tillbaka på min plats i depån så ser jag oljespill på marken framför och som dessutom verkar komma från min plats. Första tanken är motorolja men jag provar torka presenningen med toapapper och ser att det är blått. Med andra ord och med största sannolikhet kass stötdämpare. Bajskorv ! Skitsamma, här ska åkas ett sista Race för 2021. Startar bredvid och bakom ett par Radicals, åter får jag en fånigt bra start. Fast efter första kurvan blir det repris på förra racet. Man har börjat vänja sig med den delikata körstilen och att få imitera Chris Harris är nästan lite för roligt. Så jag lyckas ta ner varvtiden till 1:29,1 vilket man hade kunnat fetglömma med gatdäcken.



Ja, jag körde slicks halva dagen.
Alltså det är ganska uppenbart att man behöver bra däck till regn och att bli toksist är inte speciellt upplyftande. Sedan är det heller inte så muntert att troligen rasat en stötdämpare efter endast 3 tävlingar. Ett annat haveri kunde noteras, bruten fönstervev (ni födda detta årtusende får googla..) Men jag hade riktigt kul under dagen, jag gilla köra i svåra förhållanden och sedan kan jag inte låta bli att tjata om hur kul det är att få umgås med kompisar. Sedan verkar det som jag bjudit på en hel underhållning för alla åskådare. Så det är väl kanske mitt sätt att tacka alla som hjälper till att göra det möjligt för mig att köra .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Eddie Varvstopp skrev:
Vi börjar där, ja, jag körde på slicks halva dagen. Redan på morgonen vid besiktningen växlar jag några ord med Morty om det där med däckval då det stod klart att vi skulle få sådär 15 grader och varierande blöta. Jag kör som många vet lite av Kajsa varg- racing, jag tar det jag har tillgång till för att ens komma till start. Vid KM5 på Knutan hade jag då två val att använda i min däckstrategi, 12 år gamla välmönstrade Michelin Energy Saver eller Yokohama A005 slicks.

https://rejsa.nu/im/user/50/2021-10-06-11-24-46_244320768_101597987922 . . . .
Foto: Ronny Persson

Ja, jag körde slicks halva dagen.
Det var fri träning första passet så jag tog det lugnt och rullade ut på mina transportdäck för att känna mig för. Det var vedervärdigt kan man säga. Det var väldigt lynnigt och jag snurrade 2 gånger. Men jag tvingade mig kvar bara för att ta vara på träningstillfället. 1:37 såg jag på laptimern som bäst under passet. Sedan blev det dags för första tidskvalet och jag behöll samma däck. Nu intalade jag mig själv att verkligen köra så städat som möjligt och locka fram lite bättre varvtider. Vad som var märkligt var att  det var misstänksamt få ekipage ute på passet. Det blev bättre med 1:34,947 som kvaltid och just för att det var en sådan utmaning så var det trots allt rätt kul att köra. Fick ett ypperligt tillfälle att känna balansen i bilen. Det gick brett och jag noterade att däcken kved väldigt tydligt när de låste upp, för det gjorde det några gånger på rakan och jag lyckades navigera mig från avåkning. Men däcken var annars inget vidare, främst var det väl att de var lynniga och att när de släpper är det väldigt hackigt så det brummar i bilen. Nu var det inte stående vatten och jag har kört slicksen i liknande förhållande. Jag minns det som en förvånansvärt bra upplevelse så jag tar beslutet att byta. Min mekaniker Roy hjälper mig få på Yokisarna och jag resonerar att jag nog inte kör så mycket snabbare med Michelinarna så kvaltiden är satt, då kan man kosta på sig att testa.


https://rejsa.nu/im/user/50/2021-10-06-11-24-46_244355911_101597987934 . . . .
Foto: Ronny Persson

Ja, jag körde slicks halva dagen.
Ta mig tusan! Det blev bättre . Andra tidskvalet står det klart att jag kör med betydligt snällare däck så ren känsla är de ett bättre val. De släpper snällare och med mer känsla så man vågar mer. Med ny kvaltid på 1:30,8 så är de även bättre i hastighet. Man kör bilen med kontrollerade ställ och är tacksam att man lagade intervalltorkarfunktionen . Efteråt är det lunchpaus och snart är det dags för race.

Första racet startar jag bakom Robins Mallock och bredvid en Radical. Lite udda för Ginettorna står längre fram. Hur som haver får jag en bra start, fånigt bra jämfört de runt om mig. Jag ligger framför en Radical en kort stund, typ fram till efter första kurvan. Lite otippat att man kan stångas med sådana potenta bilar, om än för en liten stund. Men sen blir det solokörning sist av alla. Efter racet blir det tydligt för mig hur omgivningen reagerar på min framfart. Det är onekligen spektakulär körning jag bjuder på men däckvalet är det som väcker mest förundran. Väl tillbaka på min plats i depån så ser jag oljespill på marken framför och som dessutom verkar komma från min plats. Första tanken är motorolja men jag provar torka presenningen med toapapper och ser att det är blått. Med andra ord och med största sannolikhet kass stötdämpare. Bajskorv ! Skitsamma, här ska åkas ett sista Race för 2021. Startar bredvid och bakom ett par Radicals, åter får jag en fånigt bra start. Fast efter första kurvan blir det repris på förra racet. Man har börjat vänja sig med den delikata körstilen och att få imitera Chris Harris är nästan lite för roligt. Så jag lyckas ta ner varvtiden till 1:29,1 vilket man hade kunnat fetglömma med gatdäcken.

https://rejsa.nu/im/user/50/2021-10-06-11-24-46_wp-1633421535786.jpg

Ja, jag körde slicks halva dagen.
Alltså det är ganska uppenbart att man behöver bra däck till regn och att bli toksist är inte speciellt upplyftande. Sedan är det heller inte så muntert att troligen rasat en stötdämpare efter endast 3 tävlingar. Ett annat haveri kunde noteras, bruten fönstervev (ni födda detta årtusende får googla..) Men jag hade riktigt kul under dagen, jag gilla köra i svåra förhållanden och sedan kan jag inte låta bli att tjata om hur kul det är att få umgås med kompisar. Sedan verkar det som jag bjudit på en hel underhållning för alla åskådare. Så det är väl kanske mitt sätt att tacka alla som hjälper till att göra det möjligt för mig att köra .


Ett par begagnade regnslicks hade nog inte varit fel för dig om du/ni får köra på det. I övrigt som vanligt en kul och intressant race rapport!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
JohnC skrev:


Ett par begagnade regnslicks hade nog inte varit fel för dig om du/ni får köra på det. I övrigt som vanligt en kul och intressant race rapport!


Joförtusan, det är Modsport så regnslicks är helt i sin ordning. Det förklarar också varför jag blir så avhängd för det är just vad mina medtävlande åker på (dvs källa till diskussion i depån ). Så antingen riktiga regndäck eller kanske supersoft r-däck behöver jag .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Eddie Varvstopp skrev:
JohnC skrev:


Ett par begagnade regnslicks hade nog inte varit fel för dig om du/ni får köra på det. I övrigt som vanligt en kul och intressant race rapport!


Joförtusan, det är Modsport så regnslicks är helt i sin ordning. Det förklarar också varför jag blir så avhängd för det är just vad mina medtävlande åker på (dvs källa till diskussion i depån ). Så antingen riktiga regndäck eller kanske supersoft r-däck behöver jag .


Tror jag skrev det i min tråd men på Hockenheim senast i blött och lätt upptorkande så visade sig regnslicks vara helt överlägset eller i klartext 5 sekunder snabbare per varv. Näst bäst var slicks och sämst var r-däck av olika kvalitet och hårdhet. Nu tror jag inte att någon körde supersoft Kumho eller liknande och då kanske resultatet hade varit annorlunda. Bara att prova och se vad som går bäst. Har en uppsättning på 18" fälgar som kan säljas till ett vettigt pris men tveksam till att de passar på din bil.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
JohnC skrev:


Tror jag skrev det i min tråd men på Hockenheim senast i blött och lätt upptorkande så visade sig regnslicks vara helt överlägset eller i klartext 5 sekunder snabbare per varv. Näst bäst var slicks och sämst var r-däck av olika kvalitet och hårdhet. Nu tror jag inte att någon körde supersoft Kumho eller liknande och då kanske resultatet hade varit annorlunda. Bara att prova och se vad som går bäst. Har en uppsättning på 18" fälgar som kan säljas till ett vettigt pris men tveksam till att de passar på din bil.


Sådant här gillar jag, erfarenhetsutbyte thumbs up . Just supersoft blandning på r-däck verkar det finnas bra erfarenhet där jag kör men det verkar som det är som du skriver, riktiga regnslicks är bäst.
18" hade gjort däcklivet mycket lättare, desvärre kommer utväxlingen döda den lilla effekten som finns i min maskin (tycker 640 höjd på däcken är mastigt nog...). Men tack för omtanken

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Eddie Varvstopp skrev:
JohnC skrev:


Tror jag skrev det i min tråd men på Hockenheim senast i blött och lätt upptorkande så visade sig regnslicks vara helt överlägset eller i klartext 5 sekunder snabbare per varv. Näst bäst var slicks och sämst var r-däck av olika kvalitet och hårdhet. Nu tror jag inte att någon körde supersoft Kumho eller liknande och då kanske resultatet hade varit annorlunda. Bara att prova och se vad som går bäst. Har en uppsättning på 18" fälgar som kan säljas till ett vettigt pris men tveksam till att de passar på din bil.


Sådant här gillar jag, erfarenhetsutbyte thumbs up . Just supersoft blandning på r-däck verkar det finnas bra erfarenhet där jag kör men det verkar som det är som du skriver, riktiga regnslicks är bäst.
18" hade gjort däcklivet mycket lättare, desvärre kommer utväxlingen döda den lilla effekten som finns i min maskin (tycker 640 höjd på däcken är mastigt nog...). Men tack för omtanken


Kul rapport som vanligt Eddie.
Kumho supersoft var iaf betydligt bättre än medium.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Det är väl hög tid för uppdatering nu när säsongen är över, jag har till och med hunnit vara instruktör på ytterligare en kurs på Racingskola. Det var en lite udda säsong faktiskt, jag var startklar redan första tävlingen men det blev konverterat till träningar inför sommaren på grund av pandemin. Det blev ju alla fall 2 tävlingar och totalt 4 körningar, inte så mycket kan tyckas men då jag haft det lite skakigt med anställning så är jag nöjd i alla fall. Mina resultat har varit sådär, jag putsade visserligen personbästa på Ljungbyhed, dock ligger jag efter mina klasskamrater i Modsport 3. Men däremot har det varit kul, dels för att jag ens har kunnat köra vilket inte varit en självklarhet och dels för att jag lärt mig oerhört mycket under året. Det har fått chansen att växa som förare med mina motgångar och det är nog det jag tar med mig från 2021.

Nu blir det vinteruppehåll och tanken är att hålla punkterna på att-göra-listan små så att jag kommer ut 2022 bättre förberedd, för det har ju slarvats en del med det under året. Det blir en uppgradering och en del uppstädning av skicket.

* Dämparservice - det var inte helt oväntat med läckage så det blir åter en tur igen till UK
Ledkoll - jag får nog ta och kolla över skicket på mina leder i hjulupphängningarna så allt står rätt till, något jag slarvat med.
* Cornerweight - ja, det har det slarvats med också men nu ska det ta mig tusan blir rätt när det (förhoppningsvis) inte är lika tidspressat.
* Städa. tvätta. vaxa - Japp, ni läste rätt. Även om det är en räserbil så tycker jag ändå den kan få vara prydlig. Dessutom gillar jag ha en vattenavstötande vidrutebehandling.
* Oljekyl - Tänkte man kunde byta ut den gamla renaultkylaren och snygga till infästningarna. Detta kommer föra med sig massa annat jobb. Tänkte passa på att flytta oljekylet i processen och då kan man få dit min andra front som legat nylackad på hyllan i några år. Och har man redan rivit av hela fronten kan man lika gärna fixa lackskadan på tröskeln .
* Ny oljetempgivare - Måste sätta upp denna punkt även om det är en liten detalj i sammanhanget. Det sitter en på men av fel sort.

Jag håller nog där, det finns ytterligare saker på hyllan man skulle kunna pilla med men resonemanget är att ha en lagom lista där man slipper stryka punkter. Jag behöver även fokus så det faktiskt är redo att köra när det är dags.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare


Det har varit lite skakig höst men vintermeket är faktiskt igång.



Hela fronten är demonterad och tanken är att jag ska flytta och byta ut den gamla oljekylet. Nu har jag måttat och har gett mig tusan på att få dit ett större.



Om fronten är av kan man fixa till skadan på tröskeln. Har vid något tillfälle varit oförsiktig med lyften så spacklet har spruckit. Att kapa och byta den knöliga plåten tänkte jag inte pilla med denna gång men däremot kan man få det prydligt och rostskyddat.



Sedan har jag ett 944-racing-hack att dela ; Om man av någon anledning känner att man inte vill använda original infästning för bogserögla under stötfångaren bak så kan man fästa den i stötfångaren istället. Trixet jag använde var ett lika dant fäste som sitter fram på N/A. Det är alltså samma som man kan fästa en bogserögla i och bak är det redan förberett i karrossen för montering. Stötfångaren behöver lite bearbetning av naturliga skäl.




Man kan ju passa på att dela sina tankar om vad jag vill göra med min bil. Projekt trådar brukar starta entusiastiskt med beskrivningar om vilka visioner man har. Nu har jag haft bilen så pass länge att den första visionen i princip är uppfylld, dessutom kan det vara kul att göra en anteckning för framtiden. Det går dessvärre otroligt långsamt med utvecklingen av bilen så jag har full förståelse att man får intrycket att jag är nöjd med bilen som den är. Så är inte fallet, det finns oerhört många tankar men att förverkliga dem är en långsam process, det blir inte lättare av att jag envisas köra tävlingar med bilen under sommarhalvåret . Många delar har jag samlat på mig så jag börjar inte från noll kan man säga.

* Återsälla mina stripes och få dit några till
* Spoilers - en fram och ett par där bak
* Montera kortare styrväxel
* Bygga en lättviktsbakvagn med ledlager till länkarmarna
* Uppgradera till -88 hjulupphängning vilket medför turbo frambromsar och nya dämpare
* Plastrutor
* Rensa ut mattorna från inredningen
* Förbättra luftevakueringen i kupen
* Eftermaknadssprut med MAF kit
* 4-1 grenrör
* Ny ratt
* Lättare batteri
* Fast brandsläckningssytem

Sedan har jag nästa nivå som behöver en lottovinst för att realiseras. Den innefattar Växellåda med Kortare utväxling från Audi 100 diesel, 16V 2,5 motor från 944S och Fälgar - Fuchs 17x9 och BBS E50 17x8,5. Att detta växt fram på senare år beror nog på min insikt att jag inte kommer sälja bilen dessutom har jag hittat glädjen i att ha en "Veteranbil" . M.a.o. får vi ser var det tar vägen, klart är att tankar finns

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Ser ut som en trevlig och bra nivå på updates framåt iallafall thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Lättare svänghjul - är det redan på plats eller? Ser fram emot grenrör och nytt sprut, ska bli väldigt kul att höra hur det upplevs!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Kul att det rullar på!

Är det VAB som spökade under hösten eller? Här hemma var det helt galet från slutet september fram till jul...


Jag kanske kan hjälpa dig med cornerweight lite senare i år. Har ju vågar, och snickrar på lite kringutrustning till dem så att det blir hyfsat smidigt att justera.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Kul att det rullar på!

Är det VAB som spökade under hösten eller? Här hemma var det helt galet från slutet september fram till jul...


Jag kanske kan hjälpa dig med cornerweight lite senare i år. Har ju vågar, och snickrar på lite kringutrustning till dem så att det blir hyfsat smidigt att justera.


Det var väl bl.a VAB (tack och lov bara kortvariga perioder) men också byte av bruksbil som stal dyrbara timmar i garaget.

Du är väldigt snäll Anders, det finns annars en sak du gärna får hjälpa mig med och det är att resonera kring min bakaxel

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Härligt att se att det rör på sig

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3674



Bra att du hittat motivationen. thumbs up (Jag saknar dock min.)
Det betyder att du planerar att komma ut på banorna i år igen. Och det i sin tur betyder att vi har fler trevliga racerapporter att se fram mot. Det är riktigt bra.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 42, 43, 44   >>
51 besök senaste veckan (262490 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande