Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... , 42, 43, 44   >>
22 besök senaste veckan (262500 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ja, med andra ord 944 S eller S2 motor då? Eller 968? Fram med minriäknarn och lista ut vad som är rätt...

Min tickade rätt friskt från kamlyftarna men det där knack-ljudet lät ju lite otrevligt.

Ang V70 - min såg alltid ut sådär, att andra mönsterraden gick upp i rök. Men, jag gjorde väl som jag brukar göra, jag bara struntade i det och körde på. Funkade bra för mig! Skäm-å-sido, jag trodde det där var liksom "så de fungerar". Det är inte unikt för din bil iaf!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
SevenEight skrev:
Ja, med andra ord 944 S eller S2 motor då? Eller 968? Fram med minriäknarn och lista ut vad som är rätt...

Min tickade rätt friskt från kamlyftarna men det där knack-ljudet lät ju lite otrevligt.

Ang V70 - min såg alltid ut sådär, att andra mönsterraden gick upp i rök. Men, jag gjorde väl som jag brukar göra, jag bara struntade i det och körde på. Funkade bra för mig! Skäm-å-sido, jag trodde det där var liksom "så de fungerar". Det är inte unikt för din bil iaf!


Det värsta är att vi skriver 2022 på kalendrarna idag och en renoverad 16v är inte en billig historia längre. Annars är 190hk en regelmässigt trevlig effekt , men 3liter hade nog gjort bilen riktigt kul att köra med. Mina tankar går åt hållet att åka vidare på 8v med lite klassisk massering. Just nu är det mesta spekulationer då jag vill se hur illa det är ställt med maskinen som sitter i. Sedan vet man inte vilka möjligheter som kan öppna upp sig framöver

När det gäller däcken så har jag nog haft liknande inställning som dig. Men jag tänkte jag ställer frågan i.a.f. och ser om man har tur och får napp i kunskapsbasen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



försök hitta ett bättre grenrör och dit med ett modernt motorstyrsystem ...också

hur länge har det knackat så där? är det uppe eller nere det knackar
...finns det något passande knck knock joke för en motor?

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096



Klart du ska ha en S2 motor
2,5:an är ingen rolig maskin och verkar svår att trimma, bättre att lägga pengarna på en 3-litersmotor. Den som jag stoppade ner i 924:an kom från England, verkar finnas bättre utbud där.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
@Janne - Jo priserna i UK är lite bättre men frågan hur bökigt det är att ta hem saker därifrån nuförtiden.

gtBen skrev:
försök hitta ett bättre grenrör och dit med ett modernt motorstyrsystem ...också

hur länge har det knackat så där? är det uppe eller nere det knackar
...finns det något passande knck knock joke för en motor?


Mmmm, en kam kan väl också sitta fint kanske...
Tycker det kommer från nedre delen. Tyckte mig höra ett enstaka knack innan finalen när motorn var kall. Inget när den var varm och inget under tävlingen. Så skämtets poäng får vi så snart jag särat motorn

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Eddie Varvstopp skrev:
@Janne - Jo priserna i UK är lite bättre men frågan hur bökigt det är att ta hem saker därifrån nuförtiden.
Lika krångligt som det alltid varit.
Du måste hitta en säljare som har nåt förtroende för brittisk logistik. Det verkar vara en av tre ungefär
Det bör vara fler som har vana att exportera till EU (VAT-löst etc) numera, om de vill ha nån business öht.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Kollade med den skroten jag köpte min 944S 16V-motor och där säljs följande:

* 968 Motor: 62K
*944S2: 49K
*944S: 41K

Inga problem att få motorn skickad, kommer på pall om jag inte minns fel

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



944 S2 från £2400 plus allt https://www.ebay.co.uk/sch/33615/i.html?_from=R40&_nkw=porsche+944 . . . .
968 finns det bara en av på ebay för ca £5k https://www.ebay.co.uk/sch/33615/i.html?_from=R40&_nkw=porsche+968 . . . . (samma säljare verkar ha lite diverse, som kan vara bra att fylla en pall med)

Men det är lite dyrare än när jag beställde 10 andra motorer för £1600

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Ja och sedan tillkommer ca 15K att få maskinen i vettigt skick . Det kostar att ligga på topp

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3679



Jag gissar på att det är klassiska vevlagret på 2:ans cylinder som börjar bli dåligt.
Tyvärr är det ju dyrt att renovera våra motorer. Bara packningar och lager kostar en redig slant. thumbs down

Om du nu skulle ta hem lite saker från GB skulle jag lägga en blänkare om någon annan vill ha något för att dela på frakt.
Men jag skulle som sagt satsa på antingen en S eller S2 så får du i alla fall 16-ventilare.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Jag gissar på att det är klassiska vevlagret på 2:ans cylinder som börjar bli dåligt.
Tyvärr är det ju dyrt att renovera våra motorer. Bara packningar och lager kostar en redig slant. thumbs down

Om du nu skulle ta hem lite saker från GB skulle jag lägga en blänkare om någon annan vill ha något för att dela på frakt.
Men jag skulle som sagt satsa på antingen en S eller S2 så får du i alla fall 16-ventilare.


Mitt vad ligger även på 2:ans vevlager, det är en klassiker, dessutom verkar symptomen peka i samma riktning.

Jag kunde inte låta bli att läsa din tråd igen och jag blir påmind om att mina funderingar inte är unika då många innan mig har varit i samma sits . Därför tänkte jag lägga ut texten kring mina resonemang.

Om jag befunnit mig i samma situation för 10 år sedan så hade jag redan jagat S2 maskin. Prislappen idag är bra mycket högre på en sådan och de börjar bli mer sällsynta. Ovan på detta så blir startläget är det samma oavsett vilken motor jag börjar med d.v.s. renovering. Maskinen som sitter i fick nya ringar, ram-, vevlager, packningar, och översyn av topp 2009 och har gått 5000 mil (många av dessa på gata) fördelat på 10 säsonger på banorna med otroligt lite bekymmer. Med andra ord vill jag ha i en maskin som har motsvarande livslängd, så om jag inte snubblar över en redan genomgången motor så blir det renovering (med nota på ca 15K).

Nu är det 2022 och andra tider. Den här 2,5l 8v maskinen har växt på mig, som Janne skriver är den kanske inte så kul i sig men jag har fattat tycke för den ändå. Sedan finns det delar till dessa i Sverige fortfarande för rimliga pengar. Det är här jag börjar tänka på att börja labba med effekten vilket kan vara kul stimulans. Den gode Sandén nämnde att dessa motorer svarar fint på E85 i kombination med höjt komp, vilket kan vara bra att veta om man vill bli miljömupp. När jag räknar på reglementen så finns det en sweetspot runt 190-200hk och då blir det antingen den sällsynta S motorn eller 8v med trim. För att ge lite insyn i min fullt utvecklade 40-årskris får ni här en länk på sånt som inspirerar mig



Jag får väl sluta spekulera och börja skruva sedan får framtiden visa vad den har i sitt sköte...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Eddie Varvstopp skrev:
Daniel Engström skrev:
Jag gissar på att det är klassiska vevlagret på 2:ans cylinder som börjar bli dåligt.
Tyvärr är det ju dyrt att renovera våra motorer. Bara packningar och lager kostar en redig slant. thumbs down

Om du nu skulle ta hem lite saker från GB skulle jag lägga en blänkare om någon annan vill ha något för att dela på frakt.
Men jag skulle som sagt satsa på antingen en S eller S2 så får du i alla fall 16-ventilare.


Mitt vad ligger även på 2:ans vevlager, det är en klassiker, dessutom verkar symptomen peka i samma riktning.

Jag kunde inte låta bli att läsa din tråd igen och jag blir påmind om att mina funderingar inte är unika då många innan mig har varit i samma sits . Därför tänkte jag lägga ut texten kring mina resonemang.

Om jag befunnit mig i samma situation för 10 år sedan så hade jag redan jagat S2 maskin. Prislappen idag är bra mycket högre på en sådan och de börjar bli mer sällsynta. Ovan på detta så blir startläget är det samma oavsett vilken motor jag börjar med d.v.s. renovering. Maskinen som sitter i fick nya ringar, ram-, vevlager, packningar, och översyn av topp 2009 och har gått 5000 mil (många av dessa på gata) fördelat på 10 säsonger på banorna med otroligt lite bekymmer. Med andra ord vill jag ha i en maskin som har motsvarande livslängd, så om jag inte snubblar över en redan genomgången motor så blir det renovering (med nota på ca 15K).

Nu är det 2022 och andra tider. Den här 2,5l 8v maskinen har växt på mig, som Janne skriver är den kanske inte så kul i sig men jag har fattat tycke för den ändå. Sedan finns det delar till dessa i Sverige fortfarande för rimliga pengar. Det är här jag börjar tänka på att börja labba med effekten vilket kan vara kul stimulans. Den gode Sandén nämnde att dessa motorer svarar fint på E85 i kombination med höjt komp, vilket kan vara bra att veta om man vill bli miljömupp. När jag räknar på reglementen så finns det en sweetspot runt 190-200hk och då blir det antingen den sällsynta S motorn eller 8v med trim. För att ge lite insyn i min fullt utvecklade 40-årskris får ni här en länk på sånt som inspirerar mig



Jag får väl sluta spekulera och börja skruva sedan får framtiden visa vad den har i sitt sköte...


Kanske bara en reservmotor från skrot/krockad bil/över efter byte till häftigare och slänga i som den är

Du kan förhoppningsvis köra en eller två säsonger minst medan du i lite mer lugn och ro renoverar den motor du har

_________________
Roland Johansson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Att utgå från en s2/968 kommer säkerligen vara billigast per hästkraft, men som sagt, alla beggade motorer får man anta kräva en lättare renovering. Men varför inte trimma din nuvarande maskin om du vill det, folk har trimmat mycket märkligare motorer än så genom åren. Så länge det hålls någorlunda rimligt i omfattning så blir det ju inte astronomiskt dyrt. Typ lite portarbete, kam, enklare styrsystem för att slippa MAFen och eventuellt E85, så länge det passar bra i reglementet. Men det kanske är läge att göra lite andra mods för att öka på sannolikheten för lång livslängd, typ uppdaterade oljebafflar i tråget eller liknande?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Cédric skrev:
Att utgå från en s2/968 kommer säkerligen vara billigast per hästkraft, men som sagt, alla beggade motorer får man anta kräva en lättare renovering. Men varför inte trimma din nuvarande maskin om du vill det, folk har trimmat mycket märkligare motorer än så genom åren. Så länge det hålls någorlunda rimligt i omfattning så blir det ju inte astronomiskt dyrt. Typ lite portarbete, kam, enklare styrsystem för att slippa MAFen och eventuellt E85, så länge det passar bra i reglementet. Men det kanske är läge att göra lite andra mods för att öka på sannolikheten för lång livslängd, typ uppdaterade oljebafflar i tråget eller liknande?
Så länge som Edvin tänker köra inom Sportvagnsreglementet så är "trimmad motor" (inte standard eller optimerad) all out baserat på volym och varvtal (med ett litet avdrag för 2-ventil).
Så att utgå från en anemisk 80-talsmotor gör att det är svårt att ens nå reglementets nivå. Men högflödande motorer från 00-talet är det betydligt enklare (Duratec/Honda K).

En optimerad oöppnad S2-motor har fungerat finfint förr, i ett flertal ekipage.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Kan sälja min S2 motor för 130.000kr.
Bifogar bilen då

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096



Kolla om inte NJK392 är till salu, finns i dina trakter och har varit avställd länge, mkt pigg S2 motor i den...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



Janne J skrev:
Kolla om inte NJK392 är till salu, finns i dina trakter och har varit avställd länge, mkt pigg S2 motor i den...


riktigt snygg är den också

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Cédric skrev:
Att utgå från en s2/968 kommer säkerligen vara billigast per hästkraft, men som sagt, alla beggade motorer får man anta kräva en lättare renovering. Men varför inte trimma din nuvarande maskin om du vill det, folk har trimmat mycket märkligare motorer än så genom åren. Så länge det hålls någorlunda rimligt i omfattning så blir det ju inte astronomiskt dyrt. Typ lite portarbete, kam, enklare styrsystem för att slippa MAFen och eventuellt E85, så länge det passar bra i reglementet. Men det kanske är läge att göra lite andra mods för att öka på sannolikheten för lång livslängd, typ uppdaterade oljebafflar i tråget eller liknande?
Så länge som Edvin tänker köra inom Sportvagnsreglementet så är "trimmad motor" (inte standard eller optimerad) all out baserat på volym och varvtal (med ett litet avdrag för 2-ventil).
Så att utgå från en anemisk 80-talsmotor gör att det är svårt att ens nå reglementets nivå. Men högflödande motorer från 00-talet är det betydligt enklare (Duratec/Honda K).

En optimerad oöppnad S2-motor har fungerat finfint förr, i ett flertal ekipage.


Jag tror minsann Cédric ser hur min egensinniga och bakvända hjärna resonerar . För att spä på silly-season spekulationerna så ligger din beskrivning i linje med vad jag tänkt. Med eftermarknadsprut och med varvstopp som original 6500rpm så borde det bli hyfsat ok med effekt och relativt skonsamt för maskinen.

Sedan har jag ju även låtit motionera räknaren. Jag killgissar en effekt på 190hk bara för att ha en målbild och något att placera i räknaren. Detta ger i PCSR 8A en vikt (med rabatt) på 1090 kg och en modifierad motor på 2479cc blir i SPVM 207hk och 1097kg i Roadsport B. Jag hoppas att få ner vikten till 1130kg så inte helt optimerat men hyfsat nära och i verkliga livet så ligger det nog mer på förarskicklighet i dessa klasser. När jag labbar med siffrorna för en 16V blir den närmaste gynnsamma kombon en optimerad 3,0, räknas som 221hk och ger 1174kg i Roadsport B och så blir det 8B i PSCR med 1105kg. Kruxet blir väl att man då vill ha ett eftermarknadssprut med modern MAF och gärna grenrör för att ta del av utrymmet i reglementet .

Asså Jannes gamla kärra blev man ju sugen på att ha som gatbil ju speciellt med den lacken thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5086




_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
[img]glad-dåre-med-fånigt-stor-pokal.jpg[/img]

Man blir något munter av att få en pokal mitt i vintersäsongen man blir liksom påmind om alla härliga race under 2022 . Sedan är det alltid lika kul att gå på årsmöte med MSCC

Tusen tack för bilden Pontus thumbs up !!

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3679



Jag har funderat lite på det där med "ny" motor åt dig.

Som du säger så kommer i stort sett alla beg motorer att behöva renoveras. Och det är ganska dyrt.
Sen är Porsches fyror inte så trimvänliga. Om du byter kam och monterar extraktorgrenrör kan du kanske få ut lite till. Ska du köra på E85 behöver du ändra komp för att dra nytta av det. Byte av sprut/tändning ser jag som nödvändigt. Men jag tror du får tänka om med att behålla org varvstopp på 6'500rpm. Kanalerna i 2-ventilarna är så stora att man inte riktigt får upp gashastigheterna. Jag vet att det provats med fylla kanalerna med epoxi bara för att få upp gashastigheten och därmed fyllnadsgraden.
Så om du inte moddar insuget kommer du nog att behöva höja varvstoppet. Jag hade 7200 på en tidigare 968:a. Men så mycket över det kan man inte varva då oljepumpen inte kan leverera ordentligt tryck över det varvtalet. Lösningen därefter heter torrsump och är både dyrt och krångligt.

Det jag vill få fram med ovanstående resonemang, är att göra dig uppmärksam på vilken väg väljer att gå.

Hur du än gör så kommer det tyvärr att bli halvdyrt, då även en enkel ombyggnad blir relativt kostsam. För som vanligt drar det alltid med sig massa extra saker som ändå behöver fixas och är enklare när man ändå håller på.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum
<<   1, 2, 3 ... , 42, 43, 44   >>
22 besök senaste veckan (262500 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande