Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkIV 2011 | << 1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40 >> 7 besök senaste veckan (325316 totalt) |
Bläddrar bland lite bilder och jox. Till avdelningen trams kan man lägga en animering av ett lastfall vid FEManalys av en tidig variant av rörramen. Färggrant men helt meningslöst att titta på ...
http://www.youtube.com/watch?v=qgAgV Nä, nu ska jag gå ut i snickeboa och göra lite nytta. Eller nåt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Jag tror jag nämnt det i en annan tråd, men för att göra snygga(re) hål så kan man lägga starten inne i hålet och sen tangera ut sig i hålets omkrets.
Jag antar att hacket som syns i plåten är från starten iaf? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
om man som jag gillar verktyg som gör livet enklare, så fullkomligt älskar man verktyg som gör jobbet helt och hållet! Den lilla CNCplasmakamraten har slitit i garaget.
Samlingen av plåtskelett ökar Liksom samlingen av mer eller mindre färdiga bitar som ska svetsas fast på ramen vad det lider Jomen, det går framåt. Några framsteg hos dig Johan? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
I början av rambygget är det betydligt roligare. Inom loppet av några dagar så växer en struktur fram inför ögonen på en. Klart inspirerande och man inbillar sig att man ska bli klar i ett nafs. Sen när de flesta pinnar är på plats och man lägger hur mycket tid som helst på alla små fästen och jox så märks knappt nåt. Man får glädja sig åt att högen av småjox som ska svetsas på ramen växer lite sakta allteftersom i alla fall.
Tycker länkarmsfästena blir riktigt bra faktiskt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Det är Plastic Padding (c) kemisk metall eller inte Med lite övning och noggrannhet så blir det så fint så fint med TIG. Tycker mycket om det. Inget splatter, slagg och jox utan rena fina svetsar som ser ut som det ska. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
svetsar tig här med, fast inte riktigt lika fint som ditt, men tätt blit det iaf.. ja efter jag lärde mig TIG så är alla andra svetsar djävulens påhitt, TIG kan man svetsa i vit rock _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Smurfar man omkring på diy cnc och liknande så hittar man en hel del. Finns ganska mycket info och programvaror att hitta på nätet till hembyggda CNCpryttlar av olika slag.
För att generera G-kod, vilket är den typ av kod de flesta CNC-burkar begriper, använder jag mig av SheetCAM. Mycket smidigt. Exportera profilen från CAD som en DXF, läs in i SheetCAM, pilla med lite parametrar, generera körbanorna och därefter G-koden. Det är gjort i ett nafs när man väl har hittat den konfigurering som funkar för maskinen man har. Kräver en del labbande i början. För styrningen av maskinen finns det fler alternativ. Mach3 är väl det bästa, men jag använder TurbOCNC då det funkar på den lågspecade gamla häck till laptop som jag förvisat ut i garaget. Googla SheetCAM, Mach3 resp TurbOCNC så hittar du de respektive hemsidorna. Det är mycket rimligt prissatta programvaror. Från Shareware, funkande demos till nån enstaka tusenlapp. Alltihop inom räckhåll för hobbypularen. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
tackar! ska kolla runt lite.....
Det borde ju gå att bygga en glödsågnings-tjosan för polystyren kanske..... Lycka till med ditt uberballa bygge, det skall följas med stort intresse _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Är du modellflygare som ska göra vingar eller nåt? En kamrat till en kollega på jobbet har en hemsnickrad NCstyrd trådskärare som han gör vingar med. Ska kolla om han har nån bild på hur han gjort. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Det står ju 2011 i rubriken. Den ska stå på hjul nu i vår, körklart chassie i sommar och sen blir det en jävla massa pyssel med karossen nästa vinter. En kaross som naturligtvis ska göras i aluminium. Besiktning under våren 2011 och sen är det full fart mot nya djärva mål
Sån är målsättningen, och det måste gå. Banåkaabstinensen är inte lätt att leva med. Nu har Johan fått min tidplan klar för sig åxå. :attention Du står väl snart på hjul? Körbart chassie i sommar borde du klara åxå? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Nä någon modellflygare e jag inte. Det som gäller är räserbil och isjakt, båda gillar bitar i bl.a. polyester och epoxy Blev nyfiken på tekniken, kanske går att göra en combo: plasma/polstyren/++? Nu slutar vi smutsa ner din fina bilbyggartråd tycker jag _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Vad är det för geometri? Camber, caster, scrub? Skulle vara kul att veta hur du tänkt Vad får du för vikt på på spindel+lagerkassett? Min lösning hamnar på ca 3,5kg (varav nav+lager 1,9kg)
_________________ Johan Lekås |
||||
Finfint va? Bara hoppas det funkar åxå
Geometrin är inte så revolutionerande. Camber startar runt 2grader, justeras när man kommit på banan. Minns inte caster exakt, kan kolla upp det men 6-8 grader + ca 5-10 mm trail. Vad som sticker ut är att kpi är nära noll. Jag har väldigt svårt att inse att kpi skulle innebära nåt positivt annat än att hjälpa till att hålla ner scruben och ge ett visst återstyrande moment. Detta moment får man ändå från caster och trailen så det räcker. Kpi medför även oönskade cambervariationer vid styrutslag. I min värld är kpi nåt man kastar in för att rädda situationen från andra begränsningar. Kör man med kpi nära noll och vill bibehålla en scrub neråt 10mm så krävs det väldigt djupa fälgar. Det var stort problem att hitta fälgar som hade tillräcklig frigång för bromsarna så djupt in. Braid var väldigt trevliga att jobba med där. Fjädringsgeometrin är inte speciellt revolutionerande heller. Reaktionspunkter rör sig väldigt lite relativt tyngdpunkten, fram och bak harmonierar fint osv. Allt för att få ett förutsägbart och trevligt beteende. Vad som avviker från normen är att jag ligger ovanligt lågt ibak. Bibehållen instyrning tar jag iom att jag kör med monodämpare fram och all rolldämpning tas i bak. Titta på hur rollstyvheten tas dynamiskt så ser du att du får effekten av att får bra grepp i fram i instyrningen och bra i bak när man vill ut ur kurvan. Då kan jag sänka rollcentret i bak vilket ger bättre grepp statiskt på gränsen i kurvor. I teorin. Vad gäller vikter så är lagren tyngre än vad jag vill. Det går att göra lättare lösningar, men den här är den som är lättast att göra. (obs! ordvits) Själva uprighten väger ca 1kg, lagret minns jag inte, bromsoket ganska precis 1kg. Kan ställa det på vågen när jag kommer hem så får vi se vad det väger totalt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
I FEMvärlden är styvheten ca 15kNm/grad. Detta är en överskattning av vad det verkligen blir då en FEMlösning alltid är styvare än sanningen, men över 10kNm/grad ska det definitivt vara när man dragit av alla om och men.
Vikten på rena ramen utan fästen (bara rören alltså) är ca 45kg. Komplett stålram ca 50kg och sen blir det ett antal kilo aluplåt ovanpå det åxå. Den här gången är det en lågvarvig stor kluns till Hayabusa som gäller. (R1an är avsevärt kompaktare och varvar ca 1000-2000rpm mer beroende på årsmodell.) _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Den du! Inte så pjåkigt med tanke på att det är komplett sånär som på själva bromsskivan. Vill minnas att ett standard Sierra bromsok väger ca 4.5kg för att ha nåt att jämföra med. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkIV 2011 | << 1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40 >> 7 besök senaste veckan (325316 totalt) |