Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkIV 2011 | << 1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40 >> 12 besök idag (325515 totalt) |
Mnja, inte så lätt att prata om en diffusorvinkel. I och med att jag har så smal ram så kan diffusorerna sträcka sig väldigt långt fram. Dom har en profil som genererar en ganska utbredd lågtryckszon mitt under bilen som ligger hyfsat stabilt även när ride height och pitch varierar vilket är nödvändigt för en robust och förutsägbar balans i bilen. Tror det är uppåt hundra iterationer i CFD som körts för att forma diffusorn, sidorna på golvet och nosen på golvet. Vid bakhjulen så är det naturligtvis störningar där undre länkarmar passerar igenom. Detta har jag försökt minimera med exempelvis en stötstång som verkar på uprightens ovankant så att den tillsammans med övre länkarm går ovanför venturitunneln. Typ. Mycket svammel men ingen vinkel ...
Tja, hösten kommer med stormsteg till exempel _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Flytta söderut! Palmerna i Trelleborg står nog ute ett par veckor till. |
||||||||
Aha! Det är den korta garagesäsongen som gör att du står kvar på pallbockarna _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Precis. Här nere finns ju ingen tid att vara i garaget. Vi har alltid bra väder, så man är ju mest på stranden. Tänk Miami typ. |
||||||||
Sitter o knåpar på en se7en och har ett par frågor ang din hjulupphängning gällande justerbarheten. SFRO kräver ju justerbarhet på minst camber, caster och toe, och jag misstänker att du tar justerbarheten för camber och toe i rod end / glidlager men hur gör du med caster Av vad jag kan se så verkar infästningarna i främre spindeln vara fasta så där kan inte någon justering göras, och infästningarna i chassiet verkar inte heller tillåta någon justering av castern. Bak skulle jag kunna tänka mig att schimsning av glidlagrens position kan ge önskad casterjustering, dock känns det som det även ger oönskad camberförändringar då a-armslängderna är fixa. Så frågan är, hur löser du justeringen? / Johan _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||||
Inte av mig heller! Ludde de Barone sa bara något om att det ej var justerbar caster med det är ju inget krav lade han till...
_________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||||||||
"+1"
Inget jag hört, och låter skumt. Kör Westfield original widetrack, och har endast camber och toe justerbart, och dessutom är det alldeles för lite caster och KPI enligt rekommendationerna (inga som helst tendenser till självcentrering) - men det var inga problem med något av detta vid besiktningarna. Bara det inte blir vobblingstendenser eller andra dumheter när man kör så borde det vara ok. Styrradien blev det lite gnäll på, så jag besiktigade med andra hjul som gav ca 60 mm, men har alltid kört 100 mm sedan. Inte helt optimalt kanske, men med bananpassad camber (ca 3° med A048) är det inget jag kan säga att jag märker av, vare sig på väg eller bana. Det är så klart bra om så mycket som möjligt är justerbart utan ombyggnad, men det räcker ju egentligen att man får det att funka vettigt. Resten är lyx - samt extra möjligheter att skruva bort sig totalt. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Har läst igenom hela tråden för femte-sjätte gången och jag måste tjata lite och fråga:
Arbetas det något på bilen? Om inte annat kan du inte slänga upp lite bättre bilder på den 3D-printade versionen av bilen? Vore kul och se hur den kommer se ut nu när karossdesignen är spikad. Hoppas allt är bra iallafall så det inte är något sånt som gör att du inte uppdaterar... _________________ Oscar Zettervall |
||||||||
Tänkte höra med dig Ove angående DIY CNC. Du har ju en hel del erfarenhet av det. Jag sitter och funderar på hur jag "enklast" skall kunna få till karossdetaljer med symmetri för Generation 2 av Viperbygget. Kom då in på DIY CNC-fräsar. Så min tanke är att tillverka en egen fräs likt http://www.sportvagnskonsult.com/tjanster.html med delar från http://www.jbcnc.se/. I denna skall man kunna fräsa fram skala 1:1 modeller av olika karossdetaljer i storleksordningen ca 100 - 1500 mm i typ rosa cellplast. Vad tror du om det, är det görbart?
_________________ Thomas Hällqvist |
||||||||
Titta in i Ajdens Bentley tråd istället, där var det mycket prat om en sådan.... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Jag tror att Ove har fastnat med tummen i Engelska hjulet... _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkIV 2011 | << 1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40 >> 12 besök idag (325515 totalt) |