Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkIV 2011
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40   >>
12 besök idag (325515 totalt)
750Monza
Täby
Här sen Jan 2011
Inlägg: 5



2fast4u skrev:
Såg den när jag gick hem. Men den stod väl på en besöksparkering? Där får du väl inte stå


MkIIIán var på besök. När det är så fint besök är det väl ok att stå på besöksparkeringen. Eh?

_________________
Nils-Gunnar Vågstedt
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Händer det något?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
David Söderblom skrev:
Minns inte om jag frågat tidigare. Vad blir det för vinkel på diffusorn? Hur har du löst det med frigång för hjulupphängningen bak med en så brant diffusor?

Mnja, inte så lätt att prata om en diffusorvinkel. I och med att jag har så smal ram så kan diffusorerna sträcka sig väldigt långt fram. Dom har en profil som genererar en ganska utbredd lågtryckszon mitt under bilen som ligger hyfsat stabilt även när ride height och pitch varierar vilket är nödvändigt för en robust och förutsägbar balans i bilen. Tror det är uppåt hundra iterationer i CFD som körts för att forma diffusorn, sidorna på golvet och nosen på golvet. Vid bakhjulen så är det naturligtvis störningar där undre länkarmar passerar igenom. Detta har jag försökt minimera med exempelvis en stötstång som verkar på uprightens ovankant så att den tillsammans med övre länkarm går ovanför venturitunneln. Typ. Mycket svammel men ingen vinkel ...

ZVR skrev:
Händer det något?

Tja, hösten kommer med stormsteg till exempel

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



2fast4u skrev:
ZVR skrev:
Händer det något?

Tja, hösten kommer med stormsteg till exempel


Flytta söderut! Palmerna i Trelleborg står nog ute ett par veckor till.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
2fast4u skrev:
ZVR skrev:
Händer det något?

Tja, hösten kommer med stormsteg till exempel


Flytta söderut! Palmerna i Trelleborg står nog ute ett par veckor till.

Aha! Det är den korta garagesäsongen som gör att du står kvar på pallbockarna

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



2fast4u skrev:
And ersJepp sson skrev:
2fast4u skrev:
ZVR skrev:
Händer det något?

Tja, hösten kommer med stormsteg till exempel


Flytta söderut! Palmerna i Trelleborg står nog ute ett par veckor till.

Aha! Det är den korta garagesäsongen som gör att du står kvar på pallbockarna

Precis. Här nere finns ju ingen tid att vara i garaget. Vi har alltid bra väder, så man är ju mest på stranden.
Tänk Miami typ.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305



2fast4u skrev:
Spindlar är egendesignade. Jag använder hjullagerkassetter från Lotus Elise s2 och Wilwood Powerlite bromsar runt om.


Fälgarna är Braid Winrace TCT tror jag dom heter. Snygga och ger bra utrymme för bromsarna.

Braid i Spanien var otroligt sympatiska att ha att göra med. Dom enda jag kom i kontakt med som faktiskt kunde skicka ritningar på fälgarna så man kunde kolla att det passar. Stor thumbs up för dom! Möjliggjorde att jag kunde trycka in bromsarna riktigt djupt in i fälgarna, och se på fan: När fälgarna kom hem så passade det med de 3mm i frigång runt oket som det skulle vara.

Av ovanstående kan man dra slutsatsen att nav osv är klart, och det stämmer:



Här ligger väl en stor del av skillnaden mot MkIII-bygget. Där gjorde jag designen lite halvklar, sen satte jag fart med ramen. Allt eftersom bygget fortskred så fick man svära över att antingen så var det rampinnar ivägen eller så fanns det inget att skruva fast småpinaler i i närheten. Nu gör jag tvärtom. Allt (nästan, det uttalandet kommer jag antagligen få ångra) är färdigritat och placerat där det ska vara. Därefter har jag gjort ramen, vilken ju bara är ett fäste för alla grejorna. Förhoppningsvis kommer det att bli en renare ram än den förra som fick små extrapinnar och konstigheter lite allteftersom för att få ihop det.

Såg ni hur stora bilderna var?


Sitter o knåpar på en se7en och har ett par frågor ang din hjulupphängning gällande justerbarheten.
SFRO kräver ju justerbarhet på minst camber, caster och toe, och jag misstänker att du tar justerbarheten för camber och toe i rod end / glidlager men hur gör du med caster

Av vad jag kan se så verkar infästningarna i främre spindeln vara fasta så där kan inte någon justering göras, och infästningarna i chassiet verkar inte heller tillåta någon justering av castern.

Bak skulle jag kunna tänka mig att schimsning av glidlagrens position kan ge önskad casterjustering, dock känns det som det även ger oönskad camberförändringar då a-armslängderna är fixa.

Så frågan är, hur löser du justeringen?

/ Johan

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
JS_Racing skrev:
... SFRO kräver ju justerbarhet ... caster ...

Det har dom aldrig krävt av mig, är det korta svaret.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
-fege-
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 95



Inte av mig heller! Ludde de Barone sa bara något om att det ej var justerbar caster med det är ju inget krav lade han till...

_________________
Fredrik Pousard

Se7en MNR R1 2012 - SÅLD

SVKG 369
Locost Sweden 197

http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



"+1"

Inget jag hört, och låter skumt. Kör Westfield original widetrack, och har endast camber och toe justerbart, och dessutom är det alldeles för lite caster och KPI enligt rekommendationerna (inga som helst tendenser till självcentrering) - men det var inga problem med något av detta vid besiktningarna. Bara det inte blir vobblingstendenser eller andra dumheter när man kör så borde det vara ok.

Styrradien blev det lite gnäll på, så jag besiktigade med andra hjul som gav ca 60 mm, men har alltid kört 100 mm sedan. Inte helt optimalt kanske, men med bananpassad camber (ca 3° med A048) är det inget jag kan säga att jag märker av, vare sig på väg eller bana.

Det är så klart bra om så mycket som möjligt är justerbart utan ombyggnad, men det räcker ju egentligen att man får det att funka vettigt. Resten är lyx - samt extra möjligheter att skruva bort sig totalt.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Väldigt dåligt med uppdateringar i denna tråden för tillfället

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Har du börjat med den här igen?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Har läst igenom hela tråden för femte-sjätte gången och jag måste tjata lite och fråga:

Arbetas det något på bilen?

Om inte annat kan du inte slänga upp lite bättre bilder på den 3D-printade versionen av bilen? Vore kul och se hur den kommer se ut nu när karossdesignen är spikad.

Hoppas allt är bra iallafall så det inte är något sånt som gör att du inte uppdaterar...

_________________
Oscar Zettervall
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655



Tänkte höra med dig Ove angående DIY CNC. Du har ju en hel del erfarenhet av det. Jag sitter och funderar på hur jag "enklast" skall kunna få till karossdetaljer med symmetri för Generation 2 av Viperbygget. Kom då in på DIY CNC-fräsar. Så min tanke är att tillverka en egen fräs likt http://www.sportvagnskonsult.com/tjanster.html med delar från http://www.jbcnc.se/. I denna skall man kunna fräsa fram skala 1:1 modeller av olika karossdetaljer i storleksordningen ca 100 - 1500 mm i typ rosa cellplast. Vad tror du om det, är det görbart?

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6055



ThomHall skrev:
Tänkte höra med dig Ove angående DIY CNC. Du har ju en hel del erfarenhet av det. Jag sitter och funderar på hur jag "enklast" skall kunna få till karossdetaljer med symmetri för Generation 2 av Viperbygget. Kom då in på DIY CNC-fräsar. Så min tanke är att tillverka en egen fräs likt http://www.sportvagnskonsult.com/tjanster.html med delar från http://www.jbcnc.se/. I denna skall man kunna fräsa fram skala 1:1 modeller av olika karossdetaljer i storleksordningen ca 100 - 1500 mm i typ rosa cellplast. Vad tror du om det, är det görbart?


Titta in i Ajdens Bentley tråd istället, där var det mycket prat om en sådan....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655



ok, skall prova med det. Tack

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Får man fråga hur det går här?

Ser fram emot nya uppdateringar. thumbs up

_________________
/David Söderblom
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



David Söderblom skrev:
Får man fråga hur det går här?

Ser fram emot nya uppdateringar. thumbs up


Jag tror att Ove har fastnat med tummen i Engelska hjulet...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Kanske kan hoppas på en ny hjulkalender från Ove!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Sonett7 skrev:
Kanske kan hoppas på en ny hjulkalender från Ove!

Vi får hålla tummarna.

Kan det vara så att Mk V var så rolig att köra att Ove glömt bort den här?

_________________
Citera
ManonWheels
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 34



Tror också att Ove är fullt upptagen med att förbereda årets hjulkalender. Denna gång visar han i 24 steg hur man bygger en rymdraket...

_________________
Peter Fahlström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkIV 2011
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40   >>
12 besök idag (325515 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande