Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV TBi -80/CAR Challenge | 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 >> 62 besök senaste veckan (187964 totalt) |
Foto: okänd, Kinnekulle 2015? Turbo 4:a byggd på 155 8v, MnS-Extra ECU, +270whp. LEDA coilover, eibach fjädrar, egentillverkade A armar, bur, plastrutor etc. 328x32mm Wilwood 6-kolvs bromsar fram och 250x20mm ventilerade wilwood bromsskivor bak. Kort resume: 2001: Inköp 2003: Första säsongen på diverse banmöten (~1020kg) 2004: Willwood bromsar, premiär i CAR Challenge 2005: Leda coilovers och egna bärarmar, plast huv och bagagelucka 2006: Trimmad motor och genomgång av växellådan 2007: Bromsvåg, tätstegad växellåda, plastdörrar o instrumentbräda (934kg) 2008: Uppdaterad motor, nytt grenrör och avgassystem med kat, snabb styrväxel (~923kg) 2009: Större och bredare fälgar med däck, fokus på lättning (890kg) 2010: Turbomatad 4:a byggd på 155 8v, stående pedalställ, transaxel med CV knutar 2011: Större och bredare hjul, större bromsar, optimerad motorstyrning, ny rakskuren växellåda, nedsänkt instrumentering och ratt, widebody modifiering, vinge (932kg) 2012: Modiferad växellåda (igen) med kylning, genomgång motor med ny vevaxel, nytt grenrör,dp o avgas, ny tank, nya speglar, ny lack och datalogger till styrboxen, större intercooler. 2013: Ny stol, bälte och hans, monterat passagerarstol som extra vikt enligt nytt reglement samt extra bromsljus samt främre led ljus samt lite allmänt underhåll 2014: 5.5" 2-skivig sinter koppling, ny front spoler, styrning av vattenpump från motorbox. 950kg tom 2015: Bromsok eloxerade samt custom bromsokolvar med fjädrar, FIA tank 2016: Motor helt genomgången, ny mellandel turbo, soppa system med alurör/AN kopplingar, växellåda rakskuren och dogring CAR Challenge, klass 1 Som lite historik, foto från Gelleråsen Maj 2004, då man fortfarande körde till tävlingarna _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Bättre sent än aldrig tänkte jag slänga in lite kort vad man pysslade med under årets mörka dagar:
Byggde om framvagnen till till en coiloverlösning från LEDA och egentillverkade undre och övre A armar. orginal spindel (till 75) modifierades och A armen monterades under nedre spindelfästet Coilover dämparna är dubbelt justerbara och med matchade Eibach fjädrar. Bromsarna blev uppdaterade under förra året till Wilwood prylar _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Bak byggdes även där om till coilover med liknande LEDA coilovers och fjädrar.
Bakbromsarna har även dom wilwood skivor (något nedsvarvade) och org. breddade bromsok. (även detta är utfört 2003/2004) _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Till säsongen 2005 körde jag på Dunlop Direzza istället för Toyo 881.
För att lättare ha koll på mig själv och för att det är lite skoj med teknik stoppade jag bl.a in en laptimer från AIM. Denna laptimer har även en liten datalogger (km/h,TPS,rpm och (olje)temp) som samplar med 10Hz. Medföljer även AIM's Race Studo mjukvara som man kan läsa av lite skojiga saker Installationen är ganska enkel och till hastigheten gjorde jag en liten variant där jag monterade sex magneter i skruvhålen till bakre bromskivan, fungerar klockrent ! Även om buren har dom främre stagen gjorde jag ett enkelt fjäderbensstag mellan tornen, lite klent men tänkte hitta på något vettigare till nästa 2006 _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Inför nästa säsong är det ganska enkla modifering planerade.
Mera lättning iform av glasfiberdörrar, byte till lite roligare motor och lite andra fjädrar. Som en bonus besiktigade jag bilen nyligen med blankt papper, slängde bara i en passagerar stol och bytte till besiktningsdäcken. Dessutom hade SBP killen bra koll på hur man kör en bil när den är ganska låg. Full fart råder snart _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Fyfan Jens, låter fint det där!
Den där Laptimern satt jag och kollade på precis, funkar den bra tycker du? Skulle vara kul att se lite exempel på data... Vad siktar du på för klass nästa år? Låter nästan som klass två det där. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
ÄNTLIGEN en som vågar visa sina undre och övre 116-patentare på bild, och med mycket fin kvalitet också! Stor eloge till dig Jens!!
Har försökt krypa under diverse race-116 iår men dom är oftast så låga att jag inte ser något. Intressant lösning på övre, har funderat på liknande, men hur bockar man 360 grader? Hur får man därefter fast original 116 övre spindelled? Vilket är ditt eminenta val av undre spindelled? vanligt ledlager modell större eller litar du på pressningen samt M8:an på original spindelled? MYCKET fint bygge, en förebild för slutspurten av mitt eget GTV-bygge (fast jag har inte råd med LEDA ) Mvh Mattias _________________ Mattias Habenicht HMS |
maz:
Jag är väldigt nöjd med laptimern, fin display med vettig info, finns som du kanske snokat fram lite olika för kval, race, traning. Logg varianten finns/fanns bara med 9V matning så jag vred ihop lite elektronik och stoppa in i batterihållaren så man kunde mata boxen direkt med 12V. Fina kurvor e ju alltid roligt, te.x lite om varvtider på kullen, det finns även möjlighet att komplettera med upp till 5 (tror jag) splitt transpondrar. Med hjälp av hastigheten "mäter" den varvet och därefter kan man lägga olika varv på varandra. Det går även att flytta "nollan" så att start/mål är på samma ställer oberonde på vart transponder är monterad. Kurvan visar hastighet vs avstånd Eller samma men hastighet vs tid Men det kan även räkna ut hk och vrid, kanske inte superexakt men räcker för jämförande om man håller på och trixar (denna kurva e dock tagen från ett varv på mantorp Eller för att sammanfatta, lite dyraste laget men jävligt nöjd iallafall (nu e det redan avskrivet ) Påtal om klass, skall försöka vägen bilen exakt på SBP och väger den vad jag tror/hoppas är målet just nu en väl invägd 3:a _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
> Intressant lösning på övre, har funderat på liknande, men hur bockar man 360 grader?
> Hur får man därefter fast original 116 övre spindelled? Bra fråga, jag "fuskade" genom att bocka två 180 gradare som jag tig'ade ihop. Fräste därefter ut ett "stort" hål och tig'ade dit fästen för org. övre spindelled samt casterstag (lilla M5 är för bromsslangen). > Vilket är ditt eminenta val av undre spindelled? vanligt ledlager modell större eller litar du på > pressningen samt M8:an på original spindelled? Skulle inte lita på org. nedre spindelled om den ska monteras "fel", använde ett lite större ledlager och en bearbetad M16 12.9 passbult. Borrade och brotchade nedre hålet i spindeln. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Smidesporr för 116-rejsare!
Här går man minsann från klarhet till klarhet! Själv var jag (eller är kanske fortfarande) inne på att använda övre spindelleder från japs eller annat billigt shit man kan hitta på biltema, och isf typen med splines alt gänga. Sedan skulle jag svarva motsvarande hylsa som jag (motsvarande din lösning) skulle fräsa ur för i mina "360-gradare". Beträffande nedre är jag lite kluven mellan Länkhuvud/ledlager. Någon av lösningarna MÅSTE det bli eftersom jag fortfarande vill köra 15 tummare. Mecmove i Nynäshamn har data på tillåtna radiallaster för sina länkhuvuden men inte för ledlagrena! Vidare skulle jag nog "bara" ha Delrin i inre, nedre bärarmsbussning eftersom all hjulgeometri-setup skulle göras i övre bärarm. (den sanna anledningen är nog min tajta budget med tre kids och husrenovering) Sista frågan till dig Jens (om du står ut med mig), är hur du spänt fast spindlarna vid borr/brotch av undre spindelledshålet? Tycker inte det finns en enda vettig lösning förutom att tillverka en fixtur att skruva fast i bromsoksfästena. Var det måhända så du gjorde? Mvh Mattias _________________ Mattias Habenicht HMS |
>Beträffande nedre är jag lite kluven mellan Länkhuvud/ledlager. Någon av lösningarna MÅSTE det bli
>eftersom jag fortfarande vill köra 15 tummare. Jag har själv endast 15", men det är väldigt trångt mot länkhuvud/bromsar. Själv har jag använt endast skf prylar, vet ej vad prylarna tål men man får väll hålla lite koll om det börjar glappa >Sista frågan till dig Jens (om du står ut med mig), är hur du spänt fast spindlarna vid borr/brotch av >undre spindelledshålet? Jag spände fast spindeln i en pelarborr vars platta gick och vinkla hur som helst. Det befintliga hålet styr upp ganska bra. Använde sen en ställbar brotch till det sista. Passbulten är sedan nedsvarvad något där dom passerar själva nedre infästningen, ledlagret har inv. hål 20mm, spindeln dryga 18 Att själva hålet blir 100% rakt igenom tror jag inte är så noga, man kommer tillräckligt nära med ögonmått och en pelarborr. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Typ hundra år försent upptäcker jag att du har en eminent hemsida också. Den hittade jag först nu via diverse länkande på .org. Givetvis hade jag ju missat den länken i din byggtråd. Ska lusläsa sidan!
_________________ Mattias Habenicht HMS |
Inför säsongen 2006 som närmar sig allt för snabbt behövde bling faktorn höjas
Det blir minst 20hk till för varje blank pryl Nytt kylsystem a'la 75a med egentillverkat expansionskärl. Till nya motorn fanns en uppsättning trattar till förgasarna som polerades litegrann. En ny bottenplatta fick tillverkas i aluminium. En rejäl luftburk med ett Pipercross filter i grillen. En spronkan golfkylare, några silicon slangar och en tryckande pacer kylfläkt ger både bling och viktminskning. Tillbaks till garaget, nu är det bara 39 dagar kvar... _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Det rullar på sakta men säkert
Fick inte tag på någon lämplig böj så det fick bli ett ihopsnickrat alu. rör sålänge (bling) En ny generator har införskaffas, svarvade till ett lite större remhjul samt fäststag i alu. (bling) För att kunna styra tändningen har jag byggt ihop ett Megasquirt system med en firmware som kallas MegasquirtnSpark-extra. Jag kommer bara att styra tändningen i dagsläget och behålla fördelaren men framöver blir det wasted-spark eller coil-on-plug (vilket mjukvaran stöder) I påskhelgen var det provkörning och rita lakrits i garaget. Det finns hopp ! Imorgon kommer "corner weighten" att justeras in och på Torsdag kommer vagnsboksbesiktaren. Tillbaks till garaget... _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Får man vara fräck och fråga vad du har för fjäderkonstanter på dina coilovers och vad som bör vara lämpligt för en liknande bil då jag också håller på att göra rejsbil av min GTV?
/Carl _________________ Carl Sahlin |
Efter att blingat en del inför 2006 fick jag för mig för att bilen måste bli lättare, speciellt då föraren inte blir lättare med åren...
Jag hade ett par plastdörrar liggande sen tidigare men dessa behövdes båda riktas och förstärkas en hel del för kunna användas. Spände två kryss och plastade upp ett kryss samt stag mot spegeln. För att hålla ned vikten gjorde jag nya gångjärn samt rutram i aluminium. Hade även ett par lite mindre och betydligt lättare speglar som åkte på. Nya dörrsidor i glasfiber, blev sådär gör troligen nya (vad det lider): Värmepaketet plockades bort och jag gjorde en avgjutning på instrumentbrädan Gjutningen är gjord med matta och jag använder pluggen så ytan är kanske inte är orginal men ser lite roligare ut än ingenting eller en bockad alu plåt. Istället för värmepaket har jag monterat en "pc-fläkt" i varje ventilationshål. Försänkte även in min nya "F1-style" (bling) shiftlight som styrs från MS boxen. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Då nya motorn går som en påse nötter under 4000 och helst inte vill hamna under 5000 var behovet av en tätare växellåda stort.
Hade turen och komma över en rakskuren drevsats (3,4,5) som jag även lät lätta. Efter lite pyssel fick jag ihop prylarna, det egentliga momentent som kan vara knepigt är när man pressar av 3-4ans drev som måste värmas och klantar man sig kan man böja inkommande axel. Nedan visar hur bra det blev, toppfart strax under 200 och bredare register växlarna För att jämföra med en standard TS låda, 250 i toppfart kändes lite oanvändbart... _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Bromsarna kändes inte riktigt bra under slutet av säsongen, för att komma tillrätta med det byggdes en bromsvåg.
För att spara (pyttelite) vikt samt att det ser bättre ut byttes även kopplingscylinder ut till en wilwood cylinder. (t-korset är givetvis ett modiferat alfa original...) Huset fick modifieras en del för att få plats med själva "vågen", fick även slipa upp lite på sidan för justerskruven. orginal pedalen modifieras med en hylsa _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV TBi -80/CAR Challenge | 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 >> 62 besök senaste veckan (187964 totalt) |