Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Speedster TURBO
3429 besök totalt
adaml
Sigtuna
Här sen Jan 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej,

Jag har idag en impreza sti 06 men har köpt mig en mindre och snålare (läs slöhög) som bruksbil så jag har inte behov av 4 dörrar och en baklucka på min hobby bil.
Vet inte riktigt vad jag vill ha men en öppen bil med bra prestanda låter ju jäkligt kul Så det lutar åt en Opel Speedster turbo.


Jag har tittat runt på olika forum och det verkar som om det finns en hel del kunskap om just speedstern här på rejsa.
Nu till mina frågor:

Prisbilden? just nu har jag bara hittat en Turbo till salu den ligger på 269000 (gått 1400mil) är det mycket/lite eller normalt.

jag har kollat lite i den här tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59508&postdays=0&postor . . . .
om vanliga fel, finns det något mer jag ska tänka på?

Tycker ni det finns några andra bilar jag också ska kolla på. har sneglat lite på s2000..
Är det värt att lägga mer pengar på en "riktig" lotus med mindre effekt?

Ursäkta för ett rörigt inlägg men sitter på jobbet å plitar bara ner allt eftersom jag kommer på


mvh adam

_________________
Adam Lindström
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Kika in på Valhalla: http://www.vx220.org.uk/forums/Valhalla-f16.html där jag tror det mesta av den Svenska Speedster kompetensen håller till.

Priset på den bil du nämner hänförs nog mycket till att den bilen gått så pass lite.

Som bil betraktat tror jag inte du skulle bli missnöjd med en Speedster (om du vet vad det är du köper). Själv har jag insett att jag måste ut med minst en halv miljon till för att få en annan entusiastbil jag skulle vilja ha.

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
adaml
Sigtuna
Här sen Jan 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för länken, ska nog slänga upp frågan där också.



Trevligt ställe det där Gästrikland ska dit imorrn å göra Gävle osäkert :P

//adam

_________________
Adam Lindström
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Ta kontakt med Alfons här på Rejsa. Han håller på att sälja Madstern.
Speedster Turbo med 350 hk eller nåt sånt.
Mina njurar var virade kring ryggraden när jag fick provåka en gång.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113



adaml skrev:
Hej,

Jag har idag en impreza sti 06 men har köpt mig en mindre och snålare (läs slöhög) som bruksbil så jag har inte behov av 4 dörrar och en baklucka på min hobby bil.
Vet inte riktigt vad jag vill ha men en öppen bil med bra prestanda låter ju jäkligt kul Så det lutar åt en Opel Speedster turbo.


Jag har tittat runt på olika forum och det verkar som om det finns en hel del kunskap om just speedstern här på rejsa.
Nu till mina frågor:

Prisbilden? just nu har jag bara hittat en Turbo till salu den ligger på 269000 (gått 1400mil) är det mycket/lite eller normalt.

jag har kollat lite i den här tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59508&postdays=0&postor . . . .
om vanliga fel, finns det något mer jag ska tänka på?

Tycker ni det finns några andra bilar jag också ska kolla på. har sneglat lite på s2000..
Är det värt att lägga mer pengar på en "riktig" lotus med mindre effekt?

Ursäkta för ett rörigt inlägg men sitter på jobbet å plitar bara ner allt eftersom jag kommer på


mvh adam


Den bilen var till salu privat för 245.000:- och blev inte såld
Så 269.000:- är nog inte troligt att någon skulle vilja betala

_________________
Magnus Nilsson
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



adaml skrev:
Hej,

Jag har idag en impreza sti 06 men har köpt mig en mindre och snålare (läs slöhög) som bruksbil så jag har inte behov av 4 dörrar och en baklucka på min hobby bil.
Vet inte riktigt vad jag vill ha men en öppen bil med bra prestanda låter ju jäkligt kul Så det lutar åt en Opel Speedster turbo.


Jag har tittat runt på olika forum och det verkar som om det finns en hel del kunskap om just speedstern här på rejsa.
Nu till mina frågor:

Prisbilden? just nu har jag bara hittat en Turbo till salu den ligger på 269000 (gått 1400mil) är det mycket/lite eller normalt.

jag har kollat lite i den här tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59508&postdays=0&postor . . . .
om vanliga fel, finns det något mer jag ska tänka på?

Tycker ni det finns några andra bilar jag också ska kolla på. har sneglat lite på s2000..
Är det värt att lägga mer pengar på en "riktig" lotus med mindre effekt?

Ursäkta för ett rörigt inlägg men sitter på jobbet å plitar bara ner allt eftersom jag kommer på


mvh adam

Kan stark rekomendera en Speedster Turbo, och kanske framförallt den gula raketen som Alfons hjälper till att sälja.
den är påkostad nästan lika mycket som du får ge för en std bil, den har massor av godsaker såsom Öhlin chargecooler,
proffsbyggd motor (Klasen) diffbroms, 4 puck-koppling, stora AP bromsar, taavratt, 4 punkt, R-däck, diffusor, mm mm....
så har du ändå tänkt att investera en turbo i originalskick och köpa andra dämpare, däck och fälgar
så kommer du snart upp i 50 000kr, och då är du uppe över dom pengarna som den gule betingar!
den bilen har dessutom gått väldigt sparsamt på bana, de flesta milen har rullat på lansväg.
När Gullabo testade den på Superstage, så sa han att "den knuffade på lika bra som It's fun Porshen"
men tyvärr så fick bilen aldrig någon ss tid då, en slangklämma satte stopp för fortsatta testrundor.

systerbilen till den är i grunden uppbyggd likadant, men har större turbo som ger mer hk kan du se här.
http://www.youtube.com/watch?v=gVn3A-wKaHA
eller här:
http://www.youtube.com/watch?v=tGUofn3ACQw

Jag har själv varit sååå nära att köpa den, men har lite problem att slita mej från min lilla blå,
Den kan man återställa till 100% originalskick på en fikarast, och det vill jag kunna göra i framtiden.
och 2 speedstrar har jag inte råd med (förslaget att sälja huset för att ha råd att köpa den köpte inte min sambo (fruntimmer)

om du vill ha en prisbild på vad som är "normalt" pris för en speedster så kolla på www.mobile.de
där ser du att priserna på en turbo börjar på runt 220 000 kr och snittet ligger runt 250 000kr
medan sugmodellen börjar på runt 140 000kr och snittet på runt 190 000kr
Prisbilden är faktiskt nästan identisk, med den som var då jag köpte min 2005, så värdet står sej bra i dessa bilar.

Priset på fina std turbospeedstrar som sålts i sverige de senaste åren har väl legat mellan 225 000- 265 000 i begärt pris, så 265 000 är kanske lite högt, men prutmån lär det väl finnas.
Hardtop höjer värdet ca 8 000kr om sådan finns


det finns flera gamla "köpa speedster" trådar här på rejsa, bara att söka, så får du många svar.


Lycka till

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Speedster TURBO
3429 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande