Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3, 4 ... 32, 33, 34   >>
7 besök senaste veckan (169765 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Svalle på TS Motorsport sa en gång till mig att röret skall detta sitta kvar då det skapar en virvel som drar in luften, mätningar påvisade mer eller mindre INGEN skillnad utan luftfilter, om jag inte minns fel gav det 1hk att ta bort hela luftfiltret och då var huven öppen, stänger du huven är jag ganska säker på att du hamnar på minuskontot!

Dock blir det iallafall i 323:an en härlig skönsång med ett öppet filter!

Jag känner igen lite av dig i mig själv i början, mycket bling och lite "rejs" numera är det omvänt och jag stormtrivs med det Det är fortfarande på amatörnivå men jag har sett ljuset i tunneln liksom

Vill du ha fart i kärran finns det en del billiga lösningar och en del dyra oxå...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Bling!? Jag är nog en av de minst blingiga personer som finns! Funderar på orange blinkers faktiskt. Det enda bling jag är riktig svag för är kromade mätarringar, påminner om mer om klockor då, och hade jag varit rik hade jag haft en djävulsk samling dyra klockor... Så kromade mätarringar kommer.
Fast du har så klart rätt, jag har ju inte ens skruvat på de få grejer jag köpt till bilen, och än mindre kört den på bana än, så de förbättringar man grunnar över nu är mest självklara grejer som att förbättra bromsar och chassie vilket väl är det minsta innan man ens åker på en banträff, och sådant man tror ska göra bilen trevligare rent allmänt.
Jag kommer garanterat börja fundera över mer ingående "race-detaljer" redan efter mina första varv.

Då låter jag nog röret i luftboxen vara. En fyra kan liksom ändå aldrig mäta sig med en femma, sexa och allt däröver i välljud så länge den inte är bestyckad med stora förgasare, så motorn behöver inte låta mer. Inte framifrån i alla fall. Men det vore kul om man fick lite gammaldags smattrigt ljud från avgaset, får klura på hur man ska få det.

Billig mer fart i kärran, vad tänker du på då? Finns det ens något? Har läst lite om trimchip och M42B18 verkar svara ovanligt bra på detta, men även om den svarar bra, så är det ju små skillnader det handlar om.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Billigaste sättet att få det att gå fort är enkelt, gasa mer, bromsa mindre , ger massor och kostar inte så mkt. Nästa sak är att lätta bilen på allt "skit" 100kg går fort om man bara vill. Det ger resultat hela vägen och är fruktansvärt billigt trim!

Nästa sak som kanske inte är gratis men förbannat roligt det är att vara med på så många banträffar som möjligt och få lite rutin, inte bara på banan utan även på bilen.

Kromade mätarringar ligger i en låda därhemma, ses vi på nån träff i sommar tar jag med dom så kan vi se om dom faller herrn i smaken.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Såklart, rutin får det säkert att gå fortare än bra många uppdateringar.
och lättning är otvistat det billigaste och bland det mer effektiva åtgärderna för att få bättre (ban-)fason på bilen. Jag är lite kluven just till lätningen. Jag kan inte offra baksätet och vill inte ha några vassa kanter i bilen. Golvmattan funderar jag över, men vet av erfarenhet att det blir rätt smattrigt och dessutom är ju tyngdpunkten på denna gynnsamt låg. Så det känns inte som att det finns några särskilt effektiva grejer att kasta ut längre nu när jag dumpat reservhjul och verktygssats samt en isolering i bagaget (-19kg).

Jag får se om jag orkar vänta så länge på att montera mätarringar Johan. Jag köper nog innan.

Bonusbilder på tidigare ban/busbilar. E30'n var en 320i -87 med sänkt original sportchassie och M20B25. Mycket bra skick och rejält skojig. Saknad.







Den här kom aldrig ut ur garaget för egen maskin. Tröttnade p.g.a. tidsbrist:


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Går och velar hit och dit om däck och fälgar. Helst vill jag så klart inte att det ska kosta något, så därför går tankarna just nu mest kring att skaffa en uppsättning 7x15" E34-fälgar med låg offset och smäcka dit vettiga gatdäck med lägre profil än original för lite fastare uppträdande.

original (med som jämförelse)
205/60-15 Rullomkrets 196.97cm Höjd 62.73cm.

Alt. 1
205/55-15 Rullomkrets 190.53cm Höjd/diameter 60.68cm (klarar 5% från original).

Alt.2
205/50-15 Rullomkrets 184.09cm Höjd/dia. 58.63cm.

Alt.3
195/55-15 Rullomkrets 187.08cm Höjd/dia. 59.58 (klarar inte 5% med någon futtig tiondels cm.)

Har sett att många kör med 205/50-15 R-däck på E36, och det skulle väl funka på gata med? Förutom en viss risk för trubbel på SBP p.g.a. för liten rullomkrets, eller gäller det bara helbilsgodkända bilar? Å andra sidan sänker detta bilen 2cm ytterligare och om man adderar väghållningskitet som ska på som sänker 60mm fram blir det totalt 8cm! En gyllene medelväg att ta 205/55-15 kanske?

Har egentligen inget emot 17" så man får en lagom trevlig låg profil (och det är ju snyggast) men har blivit nojig över vikterna nu när jag kör med så liten motor.

Annars har det hänt nada med bilen. En tvätt och en ny termostat när plusgraderna äntligen kom.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Apropå fälgar så är jag lite inne på E39 15tum style 31.
Den väger bara 6.86kg och har ET20 det borde vara ganska optimalt.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
farbeyonddriven skrev:
Apropå fälgar så är jag lite inne på E39 15tum style 31.
Den väger bara 6.86kg och har ET20 det borde vara ganska optimalt.
Klart intressant, men man behöver nav/centrum-ring till denna. Funkar ju om man kör med hjulen på mest hela tiden, men att lägga R-däck på och därmed skifta många gånger till banträffarna sliter ut ringarna rätt fort.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Ringarna kostar ju inte många korvören.
Jag ska snart starta en tråd om min Compact här så jag insuper all info jag kan få här på detta fantastiska forum

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



SBP har inte brytt sig om några 5% när jag varit där med något större hjul. Kör på så lågt som möjligt, det kommer däcken må bra av.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Davve skrev:



Blev lite glad när jag såg denna igen, hos mig blev den i varje fall besiktigad men såldes efter det Man undrar hur det går för den nu...

Roligt att du har en ny BMW som rullar

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Speedster skrev:

Blev lite glad när jag såg denna igen, hos mig blev den i varje fall besiktigad men såldes efter det Man undrar hur det går för den nu...

Roligt att du har en ny BMW som rullar
Det är ju så med 02, man blir glad av att se dem. En vacker dag ska jag ha en 02 igen.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Suttit och spanat och googlat lite på däck. Hankook V12 verkar svårslaget, särskilt med tanke på prissättningen gentemot konkurrenterna. Erfarenheter någon?
Jag väntar med att köpa nya däck till väghållningssatsen är på, så man kan kolla lite höjder och frigång. Känns det gott nog går jag nog på 205/50-15 som sänker bilen ytterligare 2cm gentemot original däckdimension.
Känns lite B att diskutera gatdäck på rejsa men jag tycker det känns onödigt att köpa en uppsättning R-däck/hjul när jag vet att jag ska vara glad om jag kommer iväg tre körningar. Dessutom vet jag att jag kommer att ha kul ändå utan eftersom jag bara kört på gatdäck tidigare träffar.


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Fler prylar shoppade. Jag hittade likadana lätta 7x15" med ET20 som Johan Sjöström har för en vettig peng på Bildelsbasen så det var bara att slå till. Skroten är en som ligger en halvmil från föräldrahemmet i Skåne så en kompis var där och köpte dem åt mig. Tack för det! Så tar jag dem med mig hem nästa gång jag är nere och slipper frakten. Man är ju som sagt smålänning numera.



Sedan har jag köpt begagnade Carbotech XP8 av Ultura. Hälften av beläggen kvar så då kan jag ju prova. Jämt och fint slitna. thumbs up Tack för en smidig affär!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Perfekt!

Passa på att handla tokbilliga däck på rejsa nu, trro det är TWS i stockholmsom säljer ut. 195 kan gå på den bilen och då kommer du RUSKIGT billigt undan. I mitt fall var 195:or lite klent men då vägde min bil nog lite mer än din och har lite mer pulver.

Ett smidigt sätt att slippa få dassiga fälgar av bankörning framförallt med XP8 som tokdammar, dra över ett lager mattsvart lack, då kommer dom att se coola ut och du slipper tvätta dom HELA tiden.

Vilken skrot kom dom från?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Vilket klipp. Bara att gratulera!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Fälgarna är köpta på Per Svensson Bildemontering utanför Wä (Kristianstd). Det finns faktiskt en uppsättning till där om någon är intresserad: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=14437616 Mina verkade av bilderna att dömma i lite bättre skick och jag fick kåporna med. Kåporna jag inte kommer att använda, men jag tänkte sälja dem dyrt en vacker dag åt någon som originalrenoverar en E32.

Johan. Jag vet att du proppsar för R-däck men jag har inte råd att köpa både detta och gatdäck. Och till vardags som jag kommer använda bilen till 95% vill jag inte gunga runt på 60-profilsballonger. Jag har flera kurvor och två rondeller på väg till och från jobbet.
Har läst på mig lite om Hankook S1 som sägs vara ett gatdäck för track-days som verkar prisvärt (som Toyo R888 i pris) men sägs vara lömskt på gränsen, så det gör mig lite fundersam.



Någon som vet andra "sportiga" däck som duger för några banvarv?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Däck Lömska på gränsen i en E36 compact kan bli riktigt spännade tro mig :-)

Krossa spargrisen, sälj frugan och lägg ut huset på Ebay, R-däck is the shit och nåt annat är knappt tänkbart efter att man provat :-)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Johan Sjöström skrev:
Däck Lömska på gränsen i en E36 compact kan bli riktigt spännade tro mig :-)

Krossa spargrisen, sälj frugan och lägg ut huset på Ebay, R-däck is the shit och nåt annat är knappt tänkbart efter att man provat :-)


Kan bara hålla med herr sjöström r-däck är det som gäller om du inte vill halka runt på banan.
Köp en uppsättning begagnade brukar finnas 205/50-15 för runt 2000:-

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Däck Lömska på gränsen i en E36 compact kan bli riktigt spännade tro mig :-)

Krossa spargrisen, sälj frugan och lägg ut huset på Ebay, R-däck is the shit och nåt annat är knappt tänkbart efter att man provat :-)
Haha, vad tror du frugan tycker om det!?
Precis, lömska däck känns inte rätt till Compacten. Jag velar fortfarande, är såklart intresserad av R-däck och har insett att efter att ha fått på väghållningskitet igår att bilen blir ohälsosamt låg med 205/50-15 till vardags. Det är en ny anledning till att ha en seperat uppsättning ban-hjul. Rea-priserna är bra på TWS, men frakten på 675kr + montering här hemma som man annars hade fått om man kunde ta det på plats. Hmm.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Monterade som sagt mitt GT Cupline väghållningskit igår. Efter mycket svärande. > Blev ett långt natt-mek på jobbet och som vanligt tog det mycket längre tid än beräknat. Bl.a. missade jag dammkåpan/fjäderbensstoppet på första dämparen fram vilket jag först upptäckte när jag monterat fjäderbenet på bilen. Sedan var bakfjädrarna långt bökigare än jag tänkt mig då bärarmarna inte fjädrar ut så långt som jag trodde. Det blev mycket pill och bändande ihop med fjäderspännarna. Phu!
Som om inte detta var nog monterade jag några brickor fel på bakdämparna vilket jag fick ordna till i förmiddags. Tog lite bilder med mobilen under natt-meket men som i vanlig ordning ska även detta strula. Får inte över bilderna med varken bluetooth eller USB till datorn, och detta har fungerat innan. J-vla dator! Förhoppningsvis får jag ordning på detta någon gång så jag kan lägga upp bilderna.

Har bara kört hem bilen från jobbet fullt med mek-bråte i bagaget så jag har knappt kännt på den. Tog inte i med den p.g.a. de felaktigt monterade brickorna och bråtet i bagaget, men visst känns det att den ligger lågt och hårt på vägen trots svampiga dubbdäck. Me like! Sedan ser den såklart lite roligare ut, inte som en SUV längre. Ska bli väldigt intressant att se vad detta billiga kit duger till. Säkert inga varvrekord men får jag bara känslan är jag nöjd.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Roosen
Stockholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 22



Davve skrev:
och så en fundering, ta bort eller låta sitta kvar? Det långa röret i filterboxen alltså. Lite mer ljud skulle kanske vara trevligt men om ingenjörerna i Munchen satt dit röret av andra skäl än ljuddämpning kanske man ska låta den vara? Egentligen är jag mest för ljudtrimning i andra ändan av bilen, alltså avgaset, och ska väl ge mig på det någon gång i framtiden. Men om röret i luftboxen kanske är en strypning så...


Kan ge ett billigt och bra "orginallook"-tips. Har inga bevis iform av bromsningar med eller ut detta på angiven motor dock. MEN, man vill ju alltid ha en konisk början i ett insug vilket inte är en direkt nyhet. På bilden ser det ut som att det är en lång tratt som slutar tvärt.

Jag rekommenderar att införskaffa dig en plastkona i lämplig dimension, basportar är billigt och gör jobbet kanon. Sen kapar du denna orginaltratt på lämpligt ställe där diametern stämmer överens och skarvar/limmar (tvåkomponents plastlim fungerar kanon) fast plastkonan och eventuellt matchportar lite inuti.
Flödet blir med detta enkla medel bättre och du har kvar den trevliga orginallooken med luftburk som tar kalluft från rätt ställe.
Sånhär plastkonor sitter ju redan original i de flesta luftburkar nu för tiden.

Exempel på basport (även fast jag vet att det finns basportar med finare/rundare kona):
http://www.mds.se/sv/product/529/MDS-BASPORT-3-SVART

Även BRL och biltema ska ha basportar i olika storlekar och modeller har jag för mig.

Kul projekt förresten!

_________________


Audi RS 2018
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3, 4 ... 32, 33, 34   >>
7 besök senaste veckan (169765 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande