Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 32, 33, 34   >>
24 besök senaste veckan (169826 totalt)
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Roosen. Tack för en intressant idé. Jag tror faktiskt jag ska prova att göra något sådant bara för att liksom. Kan vara ett roligt projekt i TV-soffan så jag kan umgås med frun och inte smita ut i garaget.

Idag har jag tagit nya foton på dämpare och fjädrar då jag en kompis provade bling-hjul på bilen:





Givetvis lade jag en bricka emellan fjäderben och spindeln som jag fått rekommenderat på de två nedre fästena där fram för mer camber när jag ändå var igång.

och så kommer bling-hjulen jag funderar över. 8x18" ET20 med Nexen 215/30-18. Jag tvekar lite då de tar emot skärmkanterna bak, så det går inte att köra utan att vålda lite på skärmkanterna. Fast det gör inte så mycket i.o.f.s. då dessa är rostiga och kommer att åtgärdas förr eller senare. Ska jag slå till på dessa blir det R-däck på E32-fälgarna, dessa tyngre bling-hjul med lågbudget-däck är inget jag vill använda på bana. Men det innebär att jag bl.a. måste sälja min fru och krossa spargrisen och allt det där. Så jag funderar lite.
Men så här ser det ut, och ursäkta en mycket smutsig bil.






_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Lite bling prov på min FD compact http://hem.bredband.net/paj56262/Krister.htm BMW orginal M3 hjul är en ++ kombination 225/45-17 fram + 245/40-17 bak

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Bättre du letar upp några hjul med bättre Et... Dom hjulen sitter på Z3 M som har ET20 bak, men du bör ha ca: 45 i ET.

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Ser trevligt ut.

Det finns ingen bild på den där bricklösningen?

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



inte mkt att se , nedre fästpunkter för fjäderbenet (fastskruvat på 2 ställen) där sätter man en bricka mellan fästpunkt och fjäderben för att få lite mer camber. Rätta mig om jag har fel guys men en halv grad per normaltjock bricka tror jag det handlar om.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Ah ok, då är jag med. Brickor it is.

Tack David för hjälpen med ebay.de, det blir en beställning i slutet av veckan om jag inte läser något hemskt här om prylarna innan dess. De borde hålla för lite slalom i sommar

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
krister Andersson skrev:
Lite bling prov på min FD compact http://hem.bredband.net/paj56262/Krister.htm BMW orginal M3 hjul är en ++ kombination 225/45-17 fram + 245/40-17 bak
Trevligt med lite inspirationsbilder, tack för det! Håller med om att M3-hjul är ++ och det är nog det jag helst vill ha.

Ricke_1602 skrev:
Bättre du letar upp några hjul med bättre Et... Dom hjulen sitter på Z3 M som har ET20 bak, men du bör ha ca: 45 i ET.
Jo, jag är medveten om att ET'n är lite väl mycket för min bil, men det funkade ju (nästan) och såg rätt ballt ut. Lite kioskvarning, men ändå.

farbeyonddriven skrev:
Ser trevligt ut.

Det finns ingen bild på den där bricklösningen?

Tack David för hjälpen med ebay.de, det blir en beställning i slutet av veckan om jag inte läser något hemskt här om prylarna innan dess. De borde hålla för lite slalom i sommar
Du har PM om brickorna, text och bild som förklarar allt. Det var så lite med ebay. Måste säga att jag blir mer och mer nöjd ju mer jag körd med mitt lågpris-kit. Jag känner att med ännu lite mindre krängning och gummiflex i bussningarna men kanske framför allt andra däck än svampiga dubbdäck så kan det här nog bli riktigt trevligt. Även om detta nu inte är det vassaste man kan ha så är det otroligt mycket bang-for-the-buck. Sedan får du se till att lägga upp din bil, jag börjar bli nyfiken!

Johan Sjöström skrev:
inte mkt att se , nedre fästpunkter för fjäderbenet (fastskruvat på 2 ställen) där sätter man en bricka mellan fästpunkt och fjäderben för att få lite mer camber. Rätta mig om jag har fel guys men en halv grad per normaltjock bricka tror jag det handlar om.
Jag har inte heller någon aning om grad-antal per bricka. Men det syns tydligt för ögat med en bricka emellan. Någon med koll på läget får gärna översätta brickorna i grader!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag har nu letat igenom litta gamla trådar och en 2mm tjock bricka är uppmätt till att ge 0.7mm negativ camber.

Jag digger fälgarna du spanar på men INTE med den ET, personligen älskar jag mina gatfälgar som sitter som smäck, ligger ett set i perfaskick på AP för 10 lax!

Kanske inte den bild som visar fälgarna tydligast men kansek du ser vilka det är iallafall


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
F-sen, nu mätte jag inte tjockleken på brickorna jag lade emellan. Men om jag inte har fel för mig ligger en M12-bricka på ca 1.2mm i tjocklek. Ska mäta på jobbet imorgon!
Var kanske lite otydlig när jag skrev att det syns med ögat? Jag menar att den förändrade cambern syns (med enbart en bricka) när man tittar på bilen, hjulet lutar lite diskret inåt i ovankant.

M3-fälgar i någon variant is the shit!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Davve skrev:
F-sen, nu mätte jag inte tjockleken på brickorna jag lade emellan.

Nu har jag mätt. Vanlig "M12-standardbricka" från välsorterad järnaffär är 1.8mm tjock i verkligheten och 2mm enligt förpackning.

Jag har också snubblat över en sådan här till ett bra pris tack vare lite korrespondens bland projekttrådarna på ett annat forum. Alltså en delrinbussning till diffklumpen. Tack CarleeA!


Idag har bilen tvättats av så därför knäppte jag några bilder som visar helheten med chassie-satsen monterad






Visst ser den söt ut i sin hårfrisörskefärg.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Davve skrev:
Davve skrev:
F-sen, nu mätte jag inte tjockleken på brickorna jag lade emellan.

Nu har jag mätt. Vanlig "M12-standardbricka" från välsorterad järnaffär är 1.8mm tjock i verkligheten och 2mm enligt förpackning.

Jag har också snubblat över en sådan här till ett bra pris tack vare lite korrespondens bland projekttrådarna på www.bimmerforum.se Alltså en delrinbussning till diffklumpen. Tack CarleeA!


Idag har bilen tvättats av så därför knäppte jag några bilder som visar helheten med chassie-satsen monterad






Visst ser den söt ut i sin hårfrisörskefärg.


Intressant angående brickorna.
Hehe, den är söt!
Det är ju massor med plats under bilen så 195 50 15 kommer gå fint!
Load index är 82 så det klarar sig också.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
farbeyonddriven skrev:

Det är ju massor med plats under bilen så 195 50 15 kommer gå fint!
Load index är 82 så det klarar sig också.
Nja, det kommer ju inte bli mer än 6-7cm tillgodo med 195/50-15 och crossbrace, men går det med 205/50-15 för andra så är ju inte skillnaden mer 0.5cm. Jag är kanske lite överdrivet nojjig om detta men jag har skäl att vara det på våra buliga vägar här i Smålandskogen. Hade en sänkt E23 728i ett tag och där var uppskattningsvis 7-8cm mellan mark och lägstapunkt (främre kränghämmare) och den skrapade i stup i kvarten och fastande på bromsrullarna på SBP m.m.
Load index är något jag verkligen har noll koll på. Vet att det har med bärighet i däcket kontra vikt på bilen att göra, men inte mycket mer än så. Kanske ett ämne att läsa på i lite?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Davve skrev:
farbeyonddriven skrev:

Det är ju massor med plats under bilen så 195 50 15 kommer gå fint!
Load index är 82 så det klarar sig också.
Nja, det kommer ju inte bli mer än 6-7cm tillgodo med 195/50-15 och crossbrace, men går det med 205/50-15 för andra så är ju inte skillnaden mer 0.5cm. Jag är kanske lite överdrivet nojjig om detta men jag har skäl att vara det på våra buliga vägar här i Smålandskogen. Hade en sänkt E23 728i ett tag och där var uppskattningsvis 7-8cm mellan mark och lägstapunkt (främre kränghämmare) och den skrapade i stup i kvarten och fastande på bromsrullarna på SBP m.m.
Load index är något jag verkligen har noll koll på. Vet att det har med bärighet i däcket kontra vikt på bilen att göra, men inte mycket mer än så. Kanske ett ämne att läsa på i lite?



Här står det rätt mkt om det hela: http://www.köpadäck.se/belastningsindex

Gissningsvis var 7an lite tyngre och mjukare är din compact oxå

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
farbeyonddriven skrev:
Här står det rätt mkt om det hela: http://www.köpadäck.se/belastningsindex

Gissningsvis var 7an lite tyngre och mjukare är din compact oxå

Tack för länken. Jodå, 7'an var inte direkt as-tung men ändå 300kg tyngre och rejält mycket softare. Ett mycket längre axelavstånd är såklart heller ingen fördel med toklågt avstånd mellan bil och backe. Så visst har Compacten bättre förutsättningar.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
När jag bytte dämpare och fjädrar så fick jag riva ut rätt mycket klädsel i bagaget för att komma åt övre fästet till dämparna. Då bilen ska bli rejs-duglig kommer inte mycket av detta tillbaka, lättning är som bekant gratis trim. Men det såg då för j-vligt ut under klädseln, smuts och väldigt mycket damm. Så idag har jag tagit itu med smutsen, även en rejs-bil ska vara ren och fräsch.
Reservhjul och verktygslåda åkte ut för länge sedan tillsammans med ljuddämpningsmattan under golvmattan ( minus 17-18kg bara där!).

Före:



Efter:

Som synes är topplagringen lite väl medtagen av tidens tand. Båda är ruttna av rost och ska bytas.

Den gulvita randen i botten går inte att få bort. > Verkar vara något tätande medel(?).

Golvmattan kommer att vara kvar då bilen används som bruks. Vill inte ställa saker direkt på plåten. Dessutom dämpar denna ensam väldigt mycket oväsen. Klart mer än det andra jag kastat ut. Så här kommer det alltså att se ut i bagaget hädanefter, lite mer rejs med naken plåt.


En kär gammal greppvänlig vän har monterats. Har nog varit med i 7-8 bilar! Uppskattar att den har 2-3cm mindre diameter än originalet, den är precis lagom. Köpte ett Luisi-nav till denna med airbag-motstånd för att slippa strul med felmeddelanden och SBP. Tyvärr lämnar navet lite övrigt att önska vad gäller passform för "skivan" mellan nav och rattstång som flyttas över från originalratten som yttrar sig i form av skrap när man vevar på ratten. Fick dessutom tejpa motståndet i airbagkontaken för att få motståndet att sitta kvar. > Klurar på lösning. Ska även svarva en spacer för att få ratten närmare mig.


När jag ändå var igång så åkte nackstöden bak ut, de vägde inte mycket, men ändå. Barnen har som synes ingen nytta av dem.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Dagens tips!
Avgaset på min börjar se lite tveksamt ut på några ställe och så klart ska man ju i så fall byta till något med roligare ljud. Kollat på ebay.de i sedvanlig ordning men i detta fall är inte priserna bättre än hemma.
Jaha, kanske ett Simons-system i alla fall då? Tittade och noterade att 316i Compact bara har en ljuddämpare (längst bak) och enkelt utblås (precis som jag vill ha det) medans deras system till 318ti har dubbla ljuddämpare och dubbla utblås. Detta väger extra och jag vill inte såga i bilen för att få plats med dessa dubbla utblås. Sedan har jag ingen sexa heller och vill inte se ut som en wannabe.
Efter lite forskande har jag konstaterat att 316i Compact med 1.9 M43 har exakt samma system som 318ti original, oem.nr 18101247442, men Simons gör en egen version med enkeldämpare och utblås till denna. Detta innebär att det systemet även passar på 318ti utan att Simons på något sätter nämner det.
Så tittar någon efter Simons till sin 318ti, titta på 316 Compact årsmodell -00 och senare, tjäna några kilo, slipp såga i bakspoilern och tjäna 700kr! Simons art.nr. på detta är 037-H1.
Dock finns denna variant inte i rostfritt vilket det gör till 318ti.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187



bra framsteg, men kan man inte få se lite bilder på brickorna?

Jag har nollkoll på hur de skall sitta så det är ju enkelt för er andra.....

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ses vi visar jag dig IRL bifogar en bild på var dom skall sitta, bättre vetande får rätta mig om jag har fel.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Helt rätt Johan, där ska dem sitta! Mellan spindel och fjäderben alltså.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Edit:
Fel compact-tråd...
börjar bli många nu!

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Gjorde en liten rattnavs-spacer igår. Har inte justerbart rattläge på min och tycker jag har lite långt till ratten. Den jag gjorde igår blev ganska kort för att få den färdig snabbt, så jag gjorde den efter de längsta M5-skruvarna jag hittade, förlänger 17mm. En längre blir mer avancerad och kräver två uppsättningar skruv. Vill också prova mig fram och inte ha för långt till blinkers och vindrutetorkarspakarna.
Bilderna tagna med mobilkamera, så lite taskigare kvalitet. Har fått igång Bluetooth på datorn igen. Men det krävdes ominstallation.

Man börjar med något man hittar i skrotlådan, alu såklart:


Sedan sätter man upp skrotbiten i en svarv, sätter upp lämpliga verktyg och gör ett litet program. Enkelt, eller hur?


Efter en stund ser det ut så här:


och efter ytterligare en stund är det klart. Fick köra den från två håll för att få rätt inv. diametrar mot nav och ratt.



På plats i bilen ser det ut så här:

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 32, 33, 34   >>
24 besök senaste veckan (169826 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande