Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti Compact -95. SÅLD. | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 32, 33, 34 >> 89 besök senaste veckan (169926 totalt) |
Roosen. Tack för en intressant idé. Jag tror faktiskt jag ska prova att göra något sådant bara för att liksom. Kan vara ett roligt projekt i TV-soffan så jag kan umgås med frun och inte smita ut i garaget.
Idag har jag tagit nya foton på dämpare och fjädrar då jag en kompis provade bling-hjul på bilen: Givetvis lade jag en bricka emellan fjäderben och spindeln som jag fått rekommenderat på de två nedre fästena där fram för mer camber när jag ändå var igång. och så kommer bling-hjulen jag funderar över. 8x18" ET20 med Nexen 215/30-18. Jag tvekar lite då de tar emot skärmkanterna bak, så det går inte att köra utan att vålda lite på skärmkanterna. Fast det gör inte så mycket i.o.f.s. då dessa är rostiga och kommer att åtgärdas förr eller senare. Ska jag slå till på dessa blir det R-däck på E32-fälgarna, dessa tyngre bling-hjul med lågbudget-däck är inget jag vill använda på bana. Men det innebär att jag bl.a. måste sälja min fru och krossa spargrisen och allt det där. Så jag funderar lite. Men så här ser det ut, och ursäkta en mycket smutsig bil. |
||||||||
Lite bling prov på min FD compact http://hem.bredband.net/paj56262/Kri
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
|
||||||||
inte mkt att se , nedre fästpunkter för fjäderbenet (fastskruvat på 2 ställen) där sätter man en bricka mellan fästpunkt och fjäderben för att få lite mer camber. Rätta mig om jag har fel guys men en halv grad per normaltjock bricka tror jag det handlar om.
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Ah ok, då är jag med. Brickor it is.
Tack David för hjälpen med ebay.de, det blir en beställning i slutet av veckan om jag inte läser något hemskt här om prylarna innan dess. De borde hålla för lite slalom i sommar |
||||||||
|
||||||||
Jag har nu letat igenom litta gamla trådar och en 2mm tjock bricka är uppmätt till att ge 0.7mm negativ camber.
Jag digger fälgarna du spanar på men INTE med den ET, personligen älskar jag mina gatfälgar som sitter som smäck, ligger ett set i perfaskick på AP för 10 lax! Kanske inte den bild som visar fälgarna tydligast men kansek du ser vilka det är iallafall _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
F-sen, nu mätte jag inte tjockleken på brickorna jag lade emellan. Men om jag inte har fel för mig ligger en M12-bricka på ca 1.2mm i tjocklek. Ska mäta på jobbet imorgon!
Var kanske lite otydlig när jag skrev att det syns med ögat? Jag menar att den förändrade cambern syns (med enbart en bricka) när man tittar på bilen, hjulet lutar lite diskret inåt i ovankant. M3-fälgar i någon variant is the shit! |
||||||||
Nu har jag mätt. Vanlig "M12-standardbricka" från välsorterad järnaffär är 1.8mm tjock i verkligheten och 2mm enligt förpackning. Jag har också snubblat över en sådan här till ett bra pris tack vare lite korrespondens bland projekttrådarna på ett annat forum. Alltså en delrinbussning till diffklumpen. Tack CarleeA! Idag har bilen tvättats av så därför knäppte jag några bilder som visar helheten med chassie-satsen monterad Visst ser den söt ut i sin hårfrisörskefärg. |
||||||||
Intressant angående brickorna. Hehe, den är söt! Det är ju massor med plats under bilen så 195 50 15 kommer gå fint! Load index är 82 så det klarar sig också. |
||||||||
Load index är något jag verkligen har noll koll på. Vet att det har med bärighet i däcket kontra vikt på bilen att göra, men inte mycket mer än så. Kanske ett ämne att läsa på i lite? |
||||||||
Här står det rätt mkt om det hela: http://www.köpadäck.se/belastningsindex Gissningsvis var 7an lite tyngre och mjukare är din compact oxå |
||||||||
Tack för länken. Jodå, 7'an var inte direkt as-tung men ändå 300kg tyngre och rejält mycket softare. Ett mycket längre axelavstånd är såklart heller ingen fördel med toklågt avstånd mellan bil och backe. Så visst har Compacten bättre förutsättningar. |
||||||||
När jag bytte dämpare och fjädrar så fick jag riva ut rätt mycket klädsel i bagaget för att komma åt övre fästet till dämparna. Då bilen ska bli rejs-duglig kommer inte mycket av detta tillbaka, lättning är som bekant gratis trim. Men det såg då för j-vligt ut under klädseln, smuts och väldigt mycket damm. Så idag har jag tagit itu med smutsen, även en rejs-bil ska vara ren och fräsch.
Reservhjul och verktygslåda åkte ut för länge sedan tillsammans med ljuddämpningsmattan under golvmattan ( minus 17-18kg bara där!). Före: Efter: Som synes är topplagringen lite väl medtagen av tidens tand. Båda är ruttna av rost och ska bytas. Den gulvita randen i botten går inte att få bort. > Verkar vara något tätande medel(?). Golvmattan kommer att vara kvar då bilen används som bruks. Vill inte ställa saker direkt på plåten. Dessutom dämpar denna ensam väldigt mycket oväsen. Klart mer än det andra jag kastat ut. Så här kommer det alltså att se ut i bagaget hädanefter, lite mer rejs med naken plåt. En kär gammal greppvänlig vän har monterats. Har nog varit med i 7-8 bilar! Uppskattar att den har 2-3cm mindre diameter än originalet, den är precis lagom. Köpte ett Luisi-nav till denna med airbag-motstånd för att slippa strul med felmeddelanden och SBP. Tyvärr lämnar navet lite övrigt att önska vad gäller passform för "skivan" mellan nav och rattstång som flyttas över från originalratten som yttrar sig i form av skrap när man vevar på ratten. Fick dessutom tejpa motståndet i airbagkontaken för att få motståndet att sitta kvar. > Klurar på lösning. Ska även svarva en spacer för att få ratten närmare mig. När jag ändå var igång så åkte nackstöden bak ut, de vägde inte mycket, men ändå. Barnen har som synes ingen nytta av dem. |
||||||||
Dagens tips!
Avgaset på min börjar se lite tveksamt ut på några ställe och så klart ska man ju i så fall byta till något med roligare ljud. Kollat på ebay.de i sedvanlig ordning men i detta fall är inte priserna bättre än hemma. Jaha, kanske ett Simons-system i alla fall då? Tittade och noterade att 316i Compact bara har en ljuddämpare (längst bak) och enkelt utblås (precis som jag vill ha det) medans deras system till 318ti har dubbla ljuddämpare och dubbla utblås. Detta väger extra och jag vill inte såga i bilen för att få plats med dessa dubbla utblås. Sedan har jag ingen sexa heller och vill inte se ut som en wannabe. Efter lite forskande har jag konstaterat att 316i Compact med 1.9 M43 har exakt samma system som 318ti original, oem.nr 18101247442, men Simons gör en egen version med enkeldämpare och utblås till denna. Detta innebär att det systemet även passar på 318ti utan att Simons på något sätter nämner det. Så tittar någon efter Simons till sin 318ti, titta på 316 Compact årsmodell -00 och senare, tjäna några kilo, slipp såga i bakspoilern och tjäna 700kr! Simons art.nr. på detta är 037-H1. Dock finns denna variant inte i rostfritt vilket det gör till 318ti. |
||||||||
|
||||||||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||||||
Gjorde en liten rattnavs-spacer igår. Har inte justerbart rattläge på min och tycker jag har lite långt till ratten. Den jag gjorde igår blev ganska kort för att få den färdig snabbt, så jag gjorde den efter de längsta M5-skruvarna jag hittade, förlänger 17mm. En längre blir mer avancerad och kräver två uppsättningar skruv. Vill också prova mig fram och inte ha för långt till blinkers och vindrutetorkarspakarna.
Bilderna tagna med mobilkamera, så lite taskigare kvalitet. Har fått igång Bluetooth på datorn igen. Men det krävdes ominstallation. Man börjar med något man hittar i skrotlådan, alu såklart: Sedan sätter man upp skrotbiten i en svarv, sätter upp lämpliga verktyg och gör ett litet program. Enkelt, eller hur? Efter en stund ser det ut så här: och efter ytterligare en stund är det klart. Fick köra den från två håll för att få rätt inv. diametrar mot nav och ratt. På plats i bilen ser det ut så här: |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti Compact -95. SÅLD. | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 32, 33, 34 >> 89 besök senaste veckan (169926 totalt) |