Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34   >>
7 besök senaste veckan (169765 totalt)
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Spana i min tråd också på hur du kan lösa gummit i spakarna.

Jag fräste ur gummit ca 2 cm ner. sedan fyllde jag samma volym med epoxy. Det skapade en helt stum och riktigt nice spak!

(Tycker jag du kan göra oavsett vilken spak du petar dit)

Z3 spak blir säkert kanon!

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Bakre stötfångarbalk och infästning idag runt 4-5kg.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Spana i min tråd också på hur du kan lösa gummit i spakarna.

Jag fräste ur gummit ca 2 cm ner. sedan fyllde jag samma volym med epoxy. Det skapade en helt stum och riktigt nice spak!

(Tycker jag du kan göra oavsett vilken spak du petar dit)

Z3 spak blir säkert kanon!
Operation kemisk metall inledd.

Ripper skrev:
Davve skrev:
Är den dyr?
Billig skulle jag tro, ge mig ett skambud
Hör av mig om mina inledda mods av originalspaken skiter sig!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Nya rattstångsdistanser. Mycket stabilare än föregående rörbitar. thumbs up Tillverkades i vintras och hittade sin plats idag... Sent ska syndaren vakna.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



När ska du köra nästa gång ?

Jag satt och kollade kalendern och det ser lite klent ut de närmsta veckorna.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
När ska du köra nästa gång ?

Jag satt och kollade kalendern och det ser lite klent ut de närmsta veckorna.
Anderstorp med BMW SC 16/8. Ses vi då?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Davve skrev:
mblixt@gmail.com skrev:
När ska du köra nästa gång ?

Jag satt och kollade kalendern och det ser lite klent ut de närmsta veckorna.
Anderstorp med BMW SC 16/8. Ses vi då?


Mjo det är inte omöjligt!

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Främre stötfångare, ca 3kg lättare vill jag minnas. thumbs up

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Jag hoppas detta funkar då shortshiften var både glapp i fästet och med fel lutning av spak. Den blev centrerad i hålet när man drog förbi backspärren... Känslan av kugg var dock go när man växlade.
Så syftet med kemisk metall i originalspaken är att komma åt så mycket mekanisk känsla som möjligt. Har borrat/fräst bort så mycket gummi inv. jag kommit åt, gjort noga rent med aceton och fyllt upp tomrummet med kemisk metall och verkligen jobbat för att få ut luftbubblor ur massan. Har även fyllt tomrummet bakom klisterlapparna upptill på spaken. Håll tummarna! Imorgon vet jag, det får härda under natten.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Det kommer bli skitbra!

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Du skulle gjort din lilla operation på Z3 spaken så hade du fått lite kortare och godare slag också thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



dubbel

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Om inte jag minns helt fel så gav jag ca 400:- hos bmw för en ny z3 1,9l spak. Och detta var bara nåt år sedan..

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



mattias becker skrev:
Om inte jag minns helt fel så gav jag ca 400:- hos bmw för en ny z3 1,9l spak. Och detta var bara nåt år sedan..
Då va jag inte så fel ute, tänkte 200:- för spaken eller 500:- för spaken och en greppvänlig sparco spakare

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
En bra dag. BMW'n ute ur garaget, påställd och körklar! Har även funnit alla hästar till familje-åsnan med ny magnetventil. Men åter till bimmern. Som sagt körduglig och skulle funka till att lägga några banvarv vilken dag som.
Men 1: Vänster frambroms ligger svagt emot trots att beläggen ligger så grannt i oken, måste ta ut kolven och göra i ordning med nya packningar.
Men 2: Vid signalering vänsterblink blinkar det på båda sidor, som vid varningsblinkers, vad i f-n är detta!?!?
Men 3: Byte av hardy och stödlager har inte botat ett visst skallrande i dragläge. Alltså beror detta på det lilla glapp jag känt på både utgående axel på lådan och ingående på diffen. Kör tills det rasar... Det har nästan varit så här så länge jag ägt bilen, har det hållt i +4 år utan att bli värre håller det länge till.
Så summa av "vinterns" mek:
Ny hardy + stödlager.
Lättade kofångare fram och bak.
Nya skivor och belägg (DS3000) fram.
Nya hjullager fram.
Z3M förstärkningsplattor i främre fjäderbenstorn.
Renoverat vxl-lådslänkage + kemisk metall-fylld växelspak.
Nya distanser för att sänka rattstång, stabila rackare i alu.
Ny olja motor, Biltema 5W40.
Ny bromsvätska, Biltema "racing".

Tänkte köra 16/8 med BMW SC på mossen, så tid finnes att åtgärda problemen jag har. Skulle även vilja fixa bromskylning vilket aldrig funnits på bilen.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



thumbs up

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Davve skrev:
Men 2: Vid signalering vänsterblink blinkar det på båda sidor, som vid varningsblinkers, vad i f-n är detta!?!?
Felet löst av sig själv! Började rota lite och första tanken var att jag kanske klämt någon kabel i rattstångskåpan eftersom den var av igen när jag monterade nya distanser till ratt stången. Blinkers funkade som det skulle nör kåpan åkte av och även efter att jag satt dit igen. Så här enkla skulle alla fel vara!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Davve skrev:
Nya bärarmar och nya krängstag (ej på bild) på plats. Piratarmar, får se hur länge dem håller. Egentligen skulle man ju skaffat M3-armar med solida infästningar till p-armarna men det får bli en annan gång. Vilken variant ska man ha då, 3.0 eller 3.2?
Den 7 jan 2011 skruvade jag på flång nya pirat bärarmar av okänt märke, köpte dem nya av en kille som inte monterat dem på sin bil. Igår konstaterade jag av en slump att yttre p-ända var paj igen! thumbs down Till saken hör att denna måste varit paj när jag besiktigade bilen i höstas, bilen har rullat max 20 mil sedan dess. Hade underlättat om de hittat felet redan då. Piratarmarna har alltså hållt i max 2.5 år och mindre än 2000 mil. thumbs down
Nya Meyle HD-bärarmar är inköpta på tyska ebay. De har väl solida infästningar till p-ändarna vill jag minnas att jag läst?
Sedan verkar det som att jag inte kommer undan en "renovering" av bromsoket v. fram. Tycker inte oket släpper skivan tillräckligt efter tryck på pedalen. Har försökt massera kolven med långa rörelser ut och in men det finns nog ingen återvändo, så det är lika bra att ta tag i det. Förmodligen är detta största boven till att beläggen tog slut på denna sida först vilket hände när jag körde på Sviestad i höstas.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Ebay.de är kul! Köpte nyss en komplett gummi/packningssats till bromsoket + en ny kolv för samma pris som enbart packningssats på Mekonomen. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Det är rätt uppenbart att piratdelar ofta inte klarar den belastning som krävs under bankörning. Därför är jag inte förvånad över dina bärarmar Mina inre spindelleder byttes till pirat och höll ett år. Fick byta dom i våras till meyle.
Mina bakre hjullager var pirat ebay och höll tre år och 2000 mil.. Helt bedrövligt. När det gäller packningar till bromsok så har mina dammtätningar hårdnat och spruckit inom loppet av ett till två år. Så hålll koll på dom. Original bmw rekommenderas.. Blir minst jobb och billigast i längden.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Hoppas du har fel om bromspylarna. Anledningen till att valde pirat var just kolven som ingick i paketet. Vill minnas att det fanns en del rostmärken och avskavd krom på kolvarna när jag renoverade oken sist, så det är dags att byta kolv helt säkert på vänster sida då ett renoverat och väl använt ok annars ska hålla mer än fyra år.
Egentligen borde man skaffa helt nya ok, men är inte riktigt på det klara med hur mycket nedplöjda pengar min gamla bil egentligen förtjänar. Särskilt inte när man vill byta upp sig.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34   >>
7 besök senaste veckan (169765 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande