Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34   >>
7 besök senaste veckan (169765 totalt)
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Jag har renoverat ett gäng ok. Nu är jag notorisk bilbytare och kan inte svara för livslängden.
Men behöver kolven bytas brukar jag överväga utbytesok, då är de genomgångna och dessutom snygga. En bedömning pris/arbetsinsats.
Jag har använt icke originaldelar men av välkända fabrikat som jag bedömmer det.
Finns ju kvalitetsskillnader på piratgrejorna..

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Marcus S skrev:
Jag har renoverat ett gäng ok. Nu är jag notorisk bilbytare och kan inte svara för livslängden.
Men behöver kolven bytas brukar jag överväga utbytesok, då är de genomgångna och dessutom snygga. En bedömning pris/arbetsinsats.
Jag har använt icke originaldelar men av välkända fabrikat som jag bedömmer det.
Finns ju kvalitetsskillnader på piratgrejorna..
Så sant, jag är lite som du, hinner aldrig checka av hur länge grejerna egentligen håller. Compacten är den bil jag haft i särklass längst, nu 4.5år. Men, jag tycker när bilar börjar närma sig tio års ålder renoverar man oken för första gången. Så man kan ju tycka att om man renoverar borde det hålla nästan lika länge till?
Utseende är, som de flesta som kikar i tråden säkert förstår, inte prio ett. Tror det blir bra med ny kolv och nya packningar istället för utbytes/nya ok.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Har så smått börjat fundera på hur bilen ev. kan komma att utvecklas mer. Egentligen vill jag byta då jag vill ha mer pulver men bilen verkar svårsåld. Har annonserat vid två tillfällen, inget napp, och man vill ju inte skänka bort den.
Det jag tycker känns som prio ett om den ska behållas och utvecklas är en diffbroms, det behövas faktiskt även på min motorsvaga bil i vissa kurvor och ger säkert ett trevligare beteende överlag.
Vad är det då som sitter på min bil? Vad ska jag leta efter?
Det jag vet är att utväxlingen nu är 3.38, jag tar gärna en ännu rappare utväxling för lite piggare ax. På Motorsveriges längsta raka (mossen) hinner jag ändå inte upp i mer än 178km/h (GPS-fart) så varför ska den gå fortare än så? Vad är lämplig utväxling, 3.46?
Och vilken diff passar bolt-on på min. Har sett uppgifter om både 168 och 188-hus när jag googlat så jag blir osäker. Vore tacksam om någon kan bringa lite klarhet i detta!


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Blir nog alla tiders. Kan inte priserna nu men nåt ok jag renoverade hade så dyr kolv så det blev inte så stor skillnad mot utbytes om man lägger till blästring och målning också. Men funktionen finns ju där även om det inte är superfinish det har du rätt i.

Får man fråga vad dina nya bärarmar kostade och levtid?
En annan fråga är om M3 bärarm passar "våra" spindlar, det kanske du har koll på ?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Men du, varför stoppar du inte bara i en 328 motor i den ? Dom kostar ju gratis och det är ju onekligen ganska bra knuff i dom.

188 diff tror jag att du ska satsa på. Kolla med Lagnelöv, han har kanske någon han önskar sälja.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Autopower har en lathund där du kan kolla utväxlingar.
Ex på 4,10 utväxling och 225/45-16


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Davve skrev:
Har så smått börjat fundera på hur bilen ev. kan komma att utvecklas mer. Egentligen vill jag byta då jag vill ha mer pulver men bilen verkar svårsåld. Har annonserat vid två tillfällen, inget napp, och man vill ju inte skänka bort den.
Det jag tycker känns som prio ett om den ska behållas och utvecklas är en diffbroms, det behövas faktiskt även på min motorsvaga bil i vissa kurvor och ger säkert ett trevligare beteende överlag.
Vad är det då som sitter på min bil? Vad ska jag leta efter?
Det jag vet är att utväxlingen nu är 3.38, jag tar gärna en ännu rappare utväxling för lite piggare ax. På Motorsveriges längsta raka (mossen) hinner jag ändå inte upp i mer än 178km/h (GPS-fart) så varför ska den gå fortare än så? Vad är lämplig utväxling, 3.46?
Och vilken diff passar bolt-on på min. Har sett uppgifter om både 168 och 188-hus när jag googlat så jag blir osäker. Vore tacksam om någon kan bringa lite klarhet i detta!



Vi åker 3,73 på vår långloppsbil.....med zf-låda och 1:1 på femman.....och 205-40-17.
Det ger en toppfart på 200 km/h med original varvstopp på m50b25.
Så en högre utväxling ser jag ingen nytta med.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



mblixt@gmail.com skrev:
Men du, varför stoppar du inte bara i en 328 motor i den ? Dom kostar ju gratis och det är ju onekligen ganska bra knuff i dom.

188 diff tror jag att du ska satsa på. Kolla med Lagnelöv, han har kanske någon han önskar sälja.



Sitter ju liksom i samma båt som Davve med M42 spis.
Ska man byta motor lagligt är det ombyggt fordon som gäller. Det drar med sig så mkt att det vore bättre att bita i äpplet och ta en förlust och införskaffa tex en 328 , 323ti, m3 eller annat "smart bilval".
Ett andra alternativ är att med rel enkla medel få lite fart i det man har och ser ett värde i att vara hyfsat snabb i motorsvag bil. Annan utvxl har nämnts, lättat svänghjul kanske, lätta bilen maximalt osv..
Även om man lägger ner mer än hälsosamt mkt pengar på en 318 så har man iaf en driftsäker bil som är billig i skatt, försäkring och bränsle. Alltid något

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



3:73 eller 3:91. Inget annat.
Kanske har din bil bara 168 diff? I så fall kan utbutet variera. Fortsätter du köra 1,8 motor är det en bra och lätt diff. Ska du ha mer pulver är det bättre med 188.

Mickes förslag om 2,8 motor är idealiskt. Kör på. Tror nog du glider igenom nån besiktning Och du får väl tajma ilägget, så kan du troligen köra två säsonger utan att besiktiga. Du har ju en 6a på skylten

Du får väl testa min, så kommer du bli övertygad

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



frapp skrev:
3:73 eller 3:91. Inget annat.
Kanske har din bil bara 168 diff? I så fall kan utbutet variera. Fortsätter du köra 1,8 motor är det en bra och lätt diff. Ska du ha mer pulver är det bättre med 188.

Mickes förslag om 2,8 motor är idealiskt. Kör på. Tror nog du glider igenom nån besiktning Och du får väl tajma ilägget, så kan du troligen köra två säsonger utan att besiktiga. Du har ju en 6a på skylten

Du får väl testa min, så kommer du bli övertygad


dags o döpa en ny kurva Fredrik?

Ja en 328 motor till davve så kunde man gå hem och lägga sig precis på samma sätt som när Fredrik fick en i sin Compact. Det är mer än en gång jag blivit imponerade över Davves framfart med sin 318ti.

Jag tror en 3.73 diff hade blivit perfekt för dig

Vi är alla olika men jag hade nog satsat på att avyttra din 318 till rätt pengar, kanske utan chassie och sedan letat upp ett trevligt /billigt 323ti objekt. För dom kostar inga pengar direkt idag om man bara letar lite.



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



+1 på Johan. Hålla på och byta motorer inför bes lessnar man nog ganska fort på.

Bytte till bromsad diff för några år sedan och tycker inte att det var den mest prisvärda uppdateringen jag gjort. Drar lätt iväg på en ganska rejäl slant (för att skruva upp en orenoverad 20-25 år gammal diff då får man nog ha tur om det bromsar fortfarande). Ska du ha bromsat så gå på 188-diffen, när jag kollade så var det svårt att få tag i delar och någon som jobbar med 168-diffen.

Spinnande innerhjul kanske beror på annat, kollat hur mycket fjädringsväg in och ut du har ibak?
En del kitt verkar bara ha någon enstaka cm dropp i bak och då spinner det nog ganska lätt. Hård bak krängare?

En variant kan ju vara att prova med en öppen diff med lägre utv.

Edit: På min e30 var det Bolt on med bytet från 168 till 188, samma bredd så drivaxlar passade, dock är den längre så kardan fick skjutas ihop mer i splinesen på mitten.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Tack för all input! Alltid nyttigt att bolla tankar med andra. Glömde nämna det men det finns ytterligare en anledning till ett ev. diffbyte, nämligen ett litet radiellt glapp i ingående lager vid kardan. Kan få ett klapprande ljud bakifrån vid dragläge och med färskt stödlager och hardy på bilen så återstår bara detta glapp som källa till oljudet. Har varit så länge och märks bara vid dragläge vid start/mycket låg fart. Kan leva vidare med det men vore skönast att få bort.
Motorbyte? Nä, för krångligt och vill ha den gatlegal. Regga om? Blir också krångligt, och dyrt. Kom ihåg att jag är lat!
Bilbyte som Johan och Magnus är inne på är det mest intressanta och säkert bästa vägen att gå. Både en 323ti och en Z3 skulle kunna få ärva chassit. Med Z3 skulle man få en M52B28 på en gång. thumbs up
Åter igen, tack för svar, kul med diskussion och nya infallsvinklar.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Davve skrev:
Tack för all input! Alltid nyttigt att bolla tankar med andra. Glömde nämna det men det finns ytterligare en anledning till ett ev. diffbyte, nämligen ett litet radiellt glapp i ingående lager vid kardan. Kan få ett klapprande ljud bakifrån vid dragläge och med färskt stödlager och hardy på bilen så återstår bara detta glapp som källa till oljudet. Har varit så länge och märks bara vid dragläge vid start/mycket låg fart. Kan leva vidare med det men vore skönast att få bort.
Motorbyte? Nä, för krångligt och vill ha den gatlegal. Regga om? Blir också krångligt, och dyrt. Kom ihåg att jag är lat!
Bilbyte som Johan och Magnus är inne på är det mest intressanta och säkert bästa vägen att gå. Både en 323ti och en Z3 skulle kunna få ärva chassit. Med Z3 skulle man få en M52B28 på en gång. thumbs up
Åter igen, tack för svar, kul med diskussion och nya infallsvinklar.


Z3 finns ju med 3 liters sexa oxå davve thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Marcus S skrev:
Får man fråga vad dina nya bärarmar kostade och levtid?
En annan fråga är om M3 bärarm passar "våra" spindlar, det kanske du har koll på ?
Klart du får fråga! Strax under 1400kr inkl. frakt. Har inte fått dem ännu men har nog aldrig varit med om mer än 5 arbetsdagars leveranstid när man beställer från Tyskland. thumbs up Har inte hundra koll på M3. Enda jag vet är att liksom Meyle HD så är det stumma bussningar till lederna och att geometrin skiljer mot vanliga E36 och även inbördes mellan 3.0 och 3.2. Så även om M3 skulle passa vet jag inte vilken av dem man bör sikta på.

Johan Sjöström skrev:
Z3 finns ju med 3 liters sexa oxå davve thumbs up
Så sant! thumbs up Och 3.2. Känner dock att de ligger för högt i pris. Men en Z3 vore mumma, älskar det fulsnygga råa utseendet på coupén.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Är det inte bättre att satsa på E46 direkt? De finns ju i alla prisklasser då det börjar bli en gammal bil det också. T.ex kostar en 320i inte många kronor, men ingen kommer kunna se om det sitter en 2,2 litersmoter eller 3 litersspis i den...
Modernare utseende, modernare hjulupphängning och stor tillgång på bra trackday-detaljer. Så kör du enkelt skiten ur hela Compact-maffian!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Får ändra mig lite Håller helt med om att det verkar vettigast att skaffa en annan bil. Kankse behålla chassiet. Z3an är ju cool men kanske onödigt dyr i inköp?

Magnus Lidholm skrev:

Bytte till bromsad diff för några år sedan och tycker inte att det var den mest prisvärda uppdateringen jag gjort.

Spinnande innerhjul kanske beror på annat, kollat hur mycket fjädringsväg in och ut du har ibak?
En del kitt verkar bara ha någon enstaka cm dropp i bak och då spinner det nog ganska lätt. Hård bak krängare?

En variant kan ju vara att prova med en öppen diff med lägre utv.
.


Håller inte alls med. En bromsad diff gör såå mycket mer än att bara bromsa innerhjulet från spinn. Bilen beter sig helt annorlunda under dels fyrhjulskas, men framför allt under ställ. Man får en mycket mer kontrollerad sladd helt enkelt.

Det gäller väl att hitta en diff i vettigt skick. Sen att bara byta lamellerna är ju inte så svårt..

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Johan Samson skrev:
Är det inte bättre att satsa på E46 direkt? De finns ju i alla prisklasser då det börjar bli en gammal bil det också. T.ex kostar en 320i inte många kronor, men ingen kommer kunna se om det sitter en 2,2 litersmoter eller 3 litersspis i den...
Modernare utseende, modernare hjulupphängning och stor tillgång på bra trackday-detaljer. Så kör du enkelt skiten ur hela Compact-maffian!



Såja! So it begins som Gandalf sa...

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Säger han som fram till för någon vecka sedan körde e30 ☺

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



frapp skrev:
Får ändra mig lite Håller helt med om att det verkar vettigast att skaffa en annan bil. Kankse behålla chassiet. Z3an är ju cool men kanske onödigt dyr i inköp?

Magnus Lidholm skrev:

Bytte till bromsad diff för några år sedan och tycker inte att det var den mest prisvärda uppdateringen jag gjort.

Spinnande innerhjul kanske beror på annat, kollat hur mycket fjädringsväg in och ut du har ibak?
En del kitt verkar bara ha någon enstaka cm dropp i bak och då spinner det nog ganska lätt. Hård bak krängare?

En variant kan ju vara att prova med en öppen diff med lägre utv.
.


Håller inte alls med. En bromsad diff gör såå mycket mer än att bara bromsa innerhjulet från spinn. Bilen beter sig helt annorlunda under dels fyrhjulskas, men framför allt under ställ. Man får en mycket mer kontrollerad sladd helt enkelt.

Det gäller väl att hitta en diff i vettigt skick. Sen att bara byta lamellerna är ju inte så svårt..


Jag tror vi är helt överens om att lamelldiff är att föredra istället för öppen diff.
Fixar man att renovera sin diff själv så blir ju slutpriset lägre såklart.

Edit: Min personliga uppfattning av uppgradering till bromsad diff gäller alltså för en motorsvag E30, andra kan säker uppleva annat. Personligen tyckte jag föga förvånande att R-däck gav mest pang för pengarna, sedan chassie och bromsad diff därefter. På en BMW med mer pulver kan det säker bli annorlunda. Anledning till att jag skev som jag skrev är alltså att min o Davves bil har ungefär samma grundkonstruktion.

Så förslaget med en annan öppen diff med lägre utv var ju alltså ett budget tips för lite bättre klipp, inte för att jag tror att en öppen diff är bättre än en bromsad om ni tolkade mitt inlägg så.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Johan Sjöström skrev:
Säger han som fram till för någon vecka sedan körde e30 ☺

Hehe! Jag formligen älskar utseendet på E30. Tycker den är svincool, men den har absolut begränsingar. Framförallt bakvagnen lämnar en hel del att önska. På små, trånga svenska banor är den fortfarande orimligt snabb, men det tror jag beror på att den är så lätt.
Nu hade jag relativt billiga stötdämpare på min gamla bil, men Patriks E46 Compact utklassade mig ut ur långsamma kurvor. Bättre stötdämpare hade säkert minskat skillnaden, men 25 års utveckling går aldrig att snacka bort. Klart som korvspad att E46 har bättre väghållning än E30, eller E36 Compact eftersom det är exakt samma layout.

Vid ett bilval finns såklart många andra aspekter som vägs in, mitt kommande projekt är långt från enklaste vägen om man bara jagar den sista varvtidsprestandan, men själv skulle jag inte bygga nytt på en så gammal konstruktion som E30ns trailingarmar. Å andra sidan har jag precis avslutat ett 18 år långt förhållande med den bakvagnen. Tro f-n man vill ha något nytt och fräscht då!

Håller i övrigt med frapp. Jag tycker en bromsad diff är det mest körglädjehöjande man kan köpa. Helt plötsligt beter sig bilen konsekvent vilket gör det mycket lättare att närma sig gränsen. Plus att man slipper den där frustrerande väntan på för att få ge fullt i varje utgång...
Med andra ord, skaffa en bromsad 188-diff men behåll originaldiffen. Då kan findiffen få följa med till nästa projekt då det i regel är små ändringar för att kunna använda den på en nyare kaross. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Davve skrev:
Davve skrev:
Men 2: Vid signalering vänsterblink blinkar det på båda sidor, som vid varningsblinkers, vad i f-n är detta!?!?
Felet löst av sig själv! Började rota lite och första tanken var att jag kanske klämt någon kabel i rattstångskåpan eftersom den var av igen när jag monterade nya distanser till ratt stången. Blinkers funkade som det skulle nör kåpan åkte av och även efter att jag satt dit igen. Så här enkla skulle alla fel vara!
Felet återkom igår. Letade upp blinkersreläet och tog isär. Hittade lite ärgat skit på baksidan av kretskortet som skrapades bort med liten mejsel. Nu fungerar blinkersen normalt igen, så krypström i reläet var boven. Kan ju vara bra att veta för andra om någon råkar ut för liknande fel.
Märks att E36 börjar bli gamla de också.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34   >>
7 besök senaste veckan (169765 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande