Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti Compact -95. SÅLD. | << 1, 2, 3 ... , 32, 33, 34 >> 49 besök senaste veckan (170231 totalt) |
Litet bonnatips för kontroll av hjulvinklar före och efter byte av delar i framvagnen. Med laserpass placerat på bromsskivan kan man märka ut x antal punkter med, i mitt fall, tippex. Sedan är det bara att kontrollera mot dessa punkter när man bytt. I mitt fall ska jag byta bärarmar och ev. styrstag. Har rätt bra hjulinställning innan bytet, kan jag få till det på mina märkpunkter är hjulinställning efter detta troligen inget måste. Ändrar det sig får jag vackert lämna in bilen.
Gör detta på båda sidor, annars är det meningslöst då man inte kan låsa ratten. Uppladdad med Rejsas Android-app. |
||||
Vill inte chansa på träffavgiften, så därför ställer jag in så jag kan ta detta i lugn och ro.Trist, men jag får skylla mig själv som inte tagit tag i bilen tidigare. Får komma tillbaka med bilen i ordning till Knutan i oktober eller nåt. |
||||
Hjälp!
Vid vänsterblink kan bilen tända alla blinkers, som varningsblinkers. Felet kommer och går. Högerblink och varningsblinkers fungerar som de ska. Vad kan då detta bero på? Någon som varit med om något liknande? Jag har rensat mycket i kabelhärvorna tidigare men felet har uppstått efter årets vinterförvaring då jag inte rört elen alls, så det är inte jag själv som klåpat mig. Tips mottages med största tacksamhet! |
||||
Jag har börjat fundera lite...
Under de senaste dagarnas påtvingade meck som spoilerade min årspremiär på mossen den gångna helgen har jag kännt att det är extremt tråkigt att skruva på bilen. Jag är inte den mest mekglada i vanliga fall men nu är det löjligt... Anledningen beror väldigt mycket på att jag tröttnat på bilen, inte bilen i sig men effekten, eller rättare sagt bristen av den. För mig är det inget alternativ att bygga motor, montera turbo, hinka i större motor etc. Bilen är svårsåld, jag har provat. Därav är jag lite tveksam till att sälja igen. Ingen verkar vilja ha en 318ti, hur preppad den än må vara i chassie m.m. Och jag vill inte skänka bort den med alla dyra delar på. Vad göra? Alt. 1: Skruva ihop den och vara glad för vad jag har och det arbete jag lagt ner och fortsätta preppa med t.ex. diffbroms. Alt 2: Skruva av alla "raceparts" och spara dem till en 323ti när jag hittar en lämplig och sedan sälja min trotjänare billigt till någon som vill ha sladdglad vinterbil. Det verkar finnas rätt många sådana. Jag är mest inne på alt 2 men då blir det inget kört alls i år vilket också vore tråkigt. Å andra sidan kanske jag väntar på något gott och mindre rostigt. Fyll gärna på med åsikter som kan få mig att bestämma mig!! |
||||
ta hjälp av någon och få ihop skiten, kör lite och fundera i vinter på nästa år. Bilen måste ju mer eller mindre fås fungerande om du skallfå minsta lilla för den.
Personligen tycker jag du skall satsa på en 323ti och utveckla den, du ser ju vilken potential dom har i händerna på rätt killar (1.52 på mossen är ju irriterande fort) _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Johan, nu var det ju ingen 323ti som gick 1:52 på mossen..
Davve; är det inte så att du är lite trött på compact också då? Ska jag vara uppriktig tycker jag en 323 är aningens för slö också. Du vill ha en 328. Något i stil med Ahlins silverpil. Om man kollar på vad du har att flytta över från din bil i "speedparts" så är det väl typ chassie, stol, ratt, hjul och huv. Mycket mer är det väl inte om man är krass? Alla dessa delar passar på en fyradörrars 328. Du har även nämnt 330 e46, men då faller ju chassie o huv bort. Så ja. Alt. 2. Skruva ihop o kräng bort för en billig peng o behåll ev speedparts. Skaffa e36 328 eller e46 328/330 _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
+1 Tycker jag också! _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
Lite bra-delar till har jag. X-brace, nya Meyle HD-bärarmar (ej monterade, köper en "fularm" om Compacten säljs), nya bromsskivor fram och nya belägg (DS3000), så det är ändå rätt mycket i nypris räknat om man skulle sälja min bil med alla delarna. Tror jag förlorar minst pengar på att slumpa bort min bil men behålla en massa delar ifrån den. Och därför får E46 330i tyvärr bli en annan gång. Fast tror du verkligen en 328 är så mycket piggare än en 323ti, den är ju tyngre! Men bakvagnen äter kanske upp vikthandikappet? 1.52 är bra även med ditt maskineri! |
||||
Synd att den är trögsåld, lite dumt för det är en bra bil att börja med. En nybörjare kör inte speciellt mkt fortare med 286hk. En bil man kan lära sig med ett par säsonger för att sedan gå vidare...precis som du.
X-brace och bärarmar kan du skicka hit, betalar vad du gav. Önskar dock en M42 fight på Kinnekulle innan du säljer _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
328an är en magisk gräns mot en otrimmad 323/325. Så ja, det är en GIGANTISK skillnad. Jag sänkte ju min knutstorp-varvtid med tre sekunder rakt av. Och du kan ju nästan få en fyradörrars lika lätt som en compact. Kan ju inte vara några större problem att mecka på bakdämparna från en compact på en sedan. Infästningarna är identiska. Och om bilarna väger samma så kan du välköra med samma set up/fjäderkonstanter. Fjäderkopparna kan skilja lite men det är ju inte det stora.. Fram är ju allt identiskt. Och så får du en bakvagn som inte härstammar från 60-talet!
Så det smartaste är nog att behålla så mycket speedparts du kan och skita i vad du får för resterna av din bil. Förlåt om jag låter för krass Bara i välmening _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Vad du behöver för 1:10 på knutan utifrån din ståndpunkt :
En fin 328 25000:- Grenrör 2000:- Avgas 2000:- (finns ju kit med gren och allt på) 325 insug 400:- Ev ommappning 1500:- Bromsrenovering 1000:- Översyn bakvagn 1500:- _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Fredrik, du är minst sagt övertygande. Tror detta låter som en plan!
X-brace och bärarmar ska monteras på min 328... Hade verkligen varit skoj att med en M42-match, men satsar nog på 2015 med ny bil redan nu. |
||||
Jaaaaaaa... alltså..... det var ju inget förslag från Fredrik Davve.... Nu gör du så! Jag har lärt mig att man ska lyda Dr Rapp. (Han är den välplanerade, logiska och smarta remember? ) Han har irriterande ofta rätt _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
Låter som en bra plan Men du får nog plussa på lite på Frappens priser. Tänkte han skulle gå igenom min bakvagn för 1500:-
Men du har ju koll på läget. Kan mäta mina dämpare och fjädrar om du vill. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Marcus; jag skrev översyn bakvagn;) Inte totalrenovering. Det kan han göra vintern efter. Har rätt bra koll på bakvagnsrenovering efter denna sommaren (se min tråd)
Sen ska han nog iofs ha en lamelldiff när det ska börjas köras på de tiderna _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Jo jag förstår, bara skojar Utmaningen blir att hitta en svensksåld -95 , som jag förstått enda icke helbilsgodkända 328an. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
inte vet jag men här kanske det går att mickla ihop något davve?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Hmmm........nu ska ingen ha någon övertro på vad jag tänker betala. Jag ska bara använda dörrarna och en bit av bakskärmarna... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti Compact -95. SÅLD. | << 1, 2, 3 ... , 32, 33, 34 >> 49 besök senaste veckan (170231 totalt) |