Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mäta man upp guppstyring lättast?
1, 2   >>
5595 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Rubriken är frågan, jag har en lösing som ger ett mischmarch.

En linjal typ a 2m fäst på skivan och ser vad den slår i ytterkant MEN då får man fel pga tex stårviddsförändringen. (hissar sänker från åkhöjd typ utan fjäder)
Vad göra???
Hur gör man?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Kan man inte ha två mätpunkter på linjalen, en ytterst och en så nära fronten på bilen som möjligt.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



En laserpekare på vart hjul och långt till väggen som man projicerar lasrarna på så blir spårviddsförändringen obetydlig i förhållande till vinkelförändringen

_________________
Pär Hylander
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Hej


Laserpekare, spegel, och ett papper.

http://www.advancedracing.com/bump_steer_gauge.php


//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



fuling skrev:
Rubriken är frågan, jag har en lösing som ger ett mischmarch.

En linjal typ a 2m fäst på skivan och ser vad den slår i ytterkant MEN då får man fel pga tex stårviddsförändringen. (hissar sänker från åkhöjd typ utan fjäder)
Vad göra???
Hur gör man?


Man sätter en stadig linjal eller fyrkantsprofil på skivan.
Sedan lutar man tex. en spånskiva mot profilen. (gärna lika bred som hjulets diameter).
Hissa och sänk med domkraft.
Har du guppstyrning.....blir det en glipa, fram eller bak på skivan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



För en som ofta är själv i garaget och grejar, låser ni frambromsarna? Klämmer man fast en linjal som sticker ut framför bilen så snurrar ju navet av tyngden som blir.
Dubbla domkrafter känns ju inte så smidigt.
Sen måste väl åtminstone fjädern demonteras för att det öht ska gå att hissa upp och ner utan att lyfta bilen.

Jag har testat Håkans variant, men det funkade inte pga det ojämna golvet i garaget. Har en nivåskillnad på ca 6 cm mitt under bilen, och palla under med brädlappar känns lite sådär.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Håkans lösing är klockren thumbs up

Spårviddsförändingen lutar bara hela skivan, ingen glipa i fram e bakkant.
Så fort man ha en glipa har man guppstyring.

Jag fulltändigt älskar simpla lösingar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



fuling skrev:

Jag fulltändigt älskar simpla lösingar.


Ja...jag är en enkel människa...även att ha att göra med...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Anders Karlsson skrev:
För en som ofta är själv i garaget och grejar, låser ni frambromsarna? Klämmer man fast en linjal som sticker ut framför bilen så snurrar ju navet av tyngden som blir.
Dubbla domkrafter känns ju inte så smidigt.
Sen måste väl åtminstone fjädern demonteras för att det öht ska gå att hissa upp och ner utan att lyfta bilen.

Jag har testat Håkans variant, men det funkade inte pga det ojämna golvet i garaget. Har en nivåskillnad på ca 6 cm mitt under bilen, och palla under med brädlappar känns lite sådär.


Nu har du nog gjort det krångligare än nödvändigt.

Man låsert bromsskivan. Jag brukar spänna dit profilen med en tving, som jag sätter så att bromsskivan inte kan vrida sig.
Det enda som krävs av underlaget för spånskivan....är att det inte står och vinglar.....dra i två skruvar underifrån i skivan....så det blir som fötter.


Spånskivan ska bara luta sig mot profilen.....inte mer än att det inte ramlar .

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Anders Karlsson skrev:
.........................Sen måste väl åtminstone fjädern demonteras för att det öht ska gå att hissa upp och ner utan att lyfta bilen...............................


Ja...det är ju förutsättningen. Och krängare ska också lossas

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



om framskärmarna sitter i vägen.....så kan profilen se ut tex. såhär......eller på något annat klurigt sätt.

Linjal...mja...hm....kanske ska förtydliga.
Profilen måste vara stadig.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Jag snodde den här konstruktionen ur Fred Puhns bok How to make your car handle.

Två träskivor med ett pianogångjärn, två skruvar i träskivan som stöder mot fälgens yttersta kant. Rikta in så att bägge skruvarna precis nuddar fälgen, hissa bilen upp/ner, om hjulet får bumpsteer bildas en glipa mellan fälgen och den ena skruven.
Ha en rejäl tyngd på plattan så att det inte rör sig, en gjutjärnstopp är toppen..




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



ok, jag krånglar nog till det...

Båda lösningarna är ju så simpla och billiga att det knappt finns nån ursäkt för att inte ha dem i garaget.
Men jag skyller på det usla golvet, funkar det att mäta bumpsteer om bilen inte står plant?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Den skall ju stå på pallbock så jag fattar inte riktigt vad du menar med golvet. Det du är intresserad av är ju förändringen i vinkel. Golvet ändrar sig ju inte under mätning.
Ett par riktigt trevliga lösningar i den här tråden. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



thumbs up för fiffiga lösningar härifrån också. Puhns bok har jag ju t o m utan att ha lagt märke till den där apparaten.

Ni som mäter reaktionerna på bilen, har ni någon uppfattning av hur nära man kommer genom att mäta upp geometrin ungefär som jag gjort här? : http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?p=765404#765404 ...finns det påverkande faktorer som jag inte tänkt på? Precisionen i mätningarna går ju att förbättra om man vill, det förstår jag.

*om man inte når ända fram i strävan att bygga bort guppstyrningen går det också att räkna fram styrutslag per fjädringsrörelse vid behov.*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Är jag den ende som inte tycker att det är självklart att guppstyrning skall minimeras?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



ice skrev:
Är jag den ende som inte tycker att det är självklart att guppstyrning skall minimeras?


Nej.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



MaZ skrev:
ice skrev:
Är jag den ende som inte tycker att det är självklart att guppstyrning skall minimeras?


Nej.
Nej, men det utesluter väl inte mätning? Snarare ökar väl behovet?

Dessutom kan det finnas utrymmesbegränsningar, reglementen o annat som leder fram till kompromisser.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Pär Hansson skrev:
MaZ skrev:
ice skrev:
Är jag den ende som inte tycker att det är självklart att guppstyrning skall minimeras?


Nej.
Nej, men det utesluter väl inte mätning? Snarare ökar väl behovet?

Dessutom kan det finnas utrymmesbegränsningar, reglementen o annat som leder fram till kompromisser.


Precis.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ice skrev:
Är jag den ende som inte tycker att det är självklart att guppstyrning skall minimeras?


Nej. Jag vill helst att toin ökar lite vid ihopfjädring.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur mäta man upp guppstyring lättast?
1, 2   >>
5595 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande