Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hur mäta man upp guppstyring lättast? | 1, 2 >> 5595 besök totalt |
Rubriken är frågan, jag har en lösing som ger ett mischmarch.
En linjal typ a 2m fäst på skivan och ser vad den slår i ytterkant MEN då får man fel pga tex stårviddsförändringen. (hissar sänker från åkhöjd typ utan fjäder) Vad göra??? Hur gör man? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Kan man inte ha två mätpunkter på linjalen, en ytterst och en så nära fronten på bilen som möjligt.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Hej
Laserpekare, spegel, och ett papper. http://www.advancedracing.com/bump_steer_gauge.php //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
Man sätter en stadig linjal eller fyrkantsprofil på skivan. Sedan lutar man tex. en spånskiva mot profilen. (gärna lika bred som hjulets diameter). Hissa och sänk med domkraft. Har du guppstyrning.....blir det en glipa, fram eller bak på skivan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
För en som ofta är själv i garaget och grejar, låser ni frambromsarna? Klämmer man fast en linjal som sticker ut framför bilen så snurrar ju navet av tyngden som blir.
Dubbla domkrafter känns ju inte så smidigt. Sen måste väl åtminstone fjädern demonteras för att det öht ska gå att hissa upp och ner utan att lyfta bilen. Jag har testat Håkans variant, men det funkade inte pga det ojämna golvet i garaget. Har en nivåskillnad på ca 6 cm mitt under bilen, och palla under med brädlappar känns lite sådär. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Håkans lösing är klockren
Spårviddsförändingen lutar bara hela skivan, ingen glipa i fram e bakkant. Så fort man ha en glipa har man guppstyring. Jag fulltändigt älskar simpla lösingar. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja...jag är en enkel människa...även att ha att göra med... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nu har du nog gjort det krångligare än nödvändigt. Man låsert bromsskivan. Jag brukar spänna dit profilen med en tving, som jag sätter så att bromsskivan inte kan vrida sig. Det enda som krävs av underlaget för spånskivan....är att det inte står och vinglar.....dra i två skruvar underifrån i skivan....så det blir som fötter. Spånskivan ska bara luta sig mot profilen.....inte mer än att det inte ramlar . _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja...det är ju förutsättningen. Och krängare ska också lossas _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
om framskärmarna sitter i vägen.....så kan profilen se ut tex. såhär......eller på något annat klurigt sätt.
Linjal...mja...hm....kanske ska förtydliga. Profilen måste vara stadig. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag snodde den här konstruktionen ur Fred Puhns bok How to make your car handle.
Två träskivor med ett pianogångjärn, två skruvar i träskivan som stöder mot fälgens yttersta kant. Rikta in så att bägge skruvarna precis nuddar fälgen, hissa bilen upp/ner, om hjulet får bumpsteer bildas en glipa mellan fälgen och den ena skruven. Ha en rejäl tyngd på plattan så att det inte rör sig, en gjutjärnstopp är toppen.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
ok, jag krånglar nog till det...
Båda lösningarna är ju så simpla och billiga att det knappt finns nån ursäkt för att inte ha dem i garaget. Men jag skyller på det usla golvet, funkar det att mäta bumpsteer om bilen inte står plant? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Den skall ju stå på pallbock så jag fattar inte riktigt vad du menar med golvet. Det du är intresserad av är ju förändringen i vinkel. Golvet ändrar sig ju inte under mätning.
Ett par riktigt trevliga lösningar i den här tråden. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
för fiffiga lösningar härifrån också. Puhns bok har jag ju t o m utan att ha lagt märke till den där apparaten.
Ni som mäter reaktionerna på bilen, har ni någon uppfattning av hur nära man kommer genom att mäta upp geometrin ungefär som jag gjort här? : http://www.peugeot-sport-club.com/fo *om man inte når ända fram i strävan att bygga bort guppstyrningen går det också att räkna fram styrutslag per fjädringsrörelse vid behov.* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Dessutom kan det finnas utrymmesbegränsningar, reglementen o annat som leder fram till kompromisser. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Precis. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Nej. Jag vill helst att toin ökar lite vid ihopfjädring. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Allmänt banåkaforum Hur mäta man upp guppstyring lättast? | 1, 2 >> 5595 besök totalt |