Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Driftbox o erfarenheter
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (7769 totalt)
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Driftbox o liknande utrustningar har intresserat mig men jag har trott att man behövde hämta ner en banskiss för en specifik runda. Men blev återigen intresserad utav funktionerna i en driftbox då kompisen körde ett ? progam på isbanan som registrerade bansträckningen i hans Iphone o medelhastigheten grovt.

Jag är intresserad av ett program/utrustning som kan läsa in en okänd bana och därefter spela in varven.
Även återge in o utgångsfart i tex. tvära 180 graders kurvor . Klarar dessa utrustningar detta eller är jag helt ute o drömmer.
Grundtanken vore att jämföra riktigt bred ingång emot att köra in snålt i böjen. Jämför man sedan med lössnö på isen eller ren is. Sedan kan man testa däckval kontra understyrt o överstyrt.
Ja det blir oändligt vad man skulle kunna göra...

_________________
Max Jarno
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Maximilian skrev:
Driftbox o liknande utrustningar har intresserat mig men jag har trott att man behövde hämta ner en banskiss för en specifik runda. Men blev återigen intresserad utav funktionerna i en driftbox då kompisen körde ett ? progam på isbanan som registrerade bansträckningen i hans Iphone o medelhastigheten grovt.

Jag är intresserad av ett program/utrustning som kan läsa in en okänd bana och därefter spela in varven.
Även återge in o utgångsfart i tex. tvära 180 graders kurvor . Klarar dessa utrustningar detta eller är jag helt ute o drömmer.
Grundtanken vore att jämföra riktigt bred ingång emot att köra in snålt i böjen. Jämför man sedan med lössnö på isen eller ren is. Sedan kan man testa däckval kontra understyrt o överstyrt.
Ja det blir oändligt vad man skulle kunna göra...



Racechrono & en 5hz gps puck gör jobbet billigt & bra.

www.racechrono.com

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



drift boxen fixar detta galant

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Hur mkt info finns att hämta i driftboxen.
Driftvinkel, g-kraft i sidled, g-kraft vid broms o acc,

_________________
Max Jarno
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Det som är synd med driftboxen är den usla programvaran, den är verkligen stenålder. Verkligen synd då hårdvaran är rätt bra. Prova ladda ner programvaran och prova dig runt med andra personers loggfiler så får du se om det duger för dig..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det borde ju vara läge att vakna till liv nu när det finns så vettiga alternativ. Kan bara hålla med om mjukvarans stenålderslook och feeling..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Tackar så mkt

_________________
Max Jarno
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Jag är intresserad av det här med nån slags driftbox åxå. Så jag hakar på i samma tråd.

Vad jag är intresserad av är nånting där jag kan lägga in banor genom att köra dem ett varv och sen kunna få ut sektionstider mm. Jag träffade an kille på Gotland Ring för några år sen med en sån manick. Tyvärr minns jag inte vad det var för något.

Får gärna var nån som går att använda som en vanlig GPS vid resor i bilen. Nån som vet nåt bra? Jag är väldigt oinsatt än så länge.

mvh Sebbe

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Seb skrev:
Jag är intresserad av det här med nån slags driftbox åxå. Så jag hakar på i samma tråd.

Vad jag är intresserad av är nånting där jag kan lägga in banor genom att köra dem ett varv och sen kunna få ut sektionstider mm. Jag träffade an kille på Gotland Ring för några år sen med en sån manick. Tyvärr minns jag inte vad det var för något.

Får gärna var nån som går att använda som en vanlig GPS vid resor i bilen. Nån som vet nåt bra? Jag är väldigt oinsatt än så länge.

mvh Sebbe


Bygg en bildator och koppla till en GPS puck.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Fastlane skrev:
Seb skrev:
Jag är intresserad av det här med nån slags driftbox åxå. Så jag hakar på i samma tråd.

Vad jag är intresserad av är nånting där jag kan lägga in banor genom att köra dem ett varv och sen kunna få ut sektionstider mm. Jag träffade an kille på Gotland Ring för några år sen med en sån manick. Tyvärr minns jag inte vad det var för något.

Får gärna var nån som går att använda som en vanlig GPS vid resor i bilen. Nån som vet nåt bra? Jag är väldigt oinsatt än så länge.

mvh Sebbe


Bygg en bildator och koppla till en GPS puck.


Kommer kosta mer i tid och krångel än att köpa en DL1 + en tomtom IMo.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Det har du helt rätt i men då går man ju miste om allt extra jobb, ehumm

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Fastlane skrev:
Det har du helt rätt i men då går man ju miste om allt extra jobb, ehumm


Man slipper även att få massa intressant data att analysera...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Jag vill köpa nåt färdigt, har inte tid och lust att bygga nåt.

Kan du förklara DL1 och Tomtom-kombon lite mer Maz? Nån länk? DL1 har jag aldrig hört talas om, en Tomtom vet jag vad de är.

Kollat lite på en PerfomanceBox, verkar vara ung. vad jag är ute efter. Nån kommentar om det?

/Sebbe

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Seb skrev:
Jag vill köpa nåt färdigt, har inte tid och lust att bygga nåt.
Det fnns en tråd om ett alternativ som bygger på lite mer universella komponenter.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=833959#833959

Edit: Precis som Bäck redan påpekat för länge sen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Seb skrev:
DL1. Nån länk?

Bra grejer.
http://www.race-technology.com/dl1_2_27.html

_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Seb skrev:
Jag vill köpa nåt färdigt, har inte tid och lust att bygga nåt.

Kan du förklara DL1 och Tomtom-kombon lite mer Maz? Nån länk? DL1 har jag aldrig hört talas om, en Tomtom vet jag vad de är.

Kollat lite på en PerfomanceBox, verkar vara ung. vad jag är ute efter. Nån kommentar om det?

/Sebbe


Race Technology DL1
Länk

Datalogger där man faktiskt kan lägga till flera givare och sånt. Jag har en sen flera år och är nöjd användare. Ingen display men det kvittar helt om jag skall vara ärlig. Går att bygga ut med en display om man vill.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:
Seb skrev:
Jag vill köpa nåt färdigt, har inte tid och lust att bygga nåt.

Kan du förklara DL1 och Tomtom-kombon lite mer Maz? Nån länk? DL1 har jag aldrig hört talas om, en Tomtom vet jag vad de är.

Kollat lite på en PerfomanceBox, verkar vara ung. vad jag är ute efter. Nån kommentar om det?

/Sebbe


Race Technology DL1
Länk

Datalogger där man faktiskt kan lägga till flera givare och sånt. Jag har en sen flera år och är nöjd användare. Ingen display men det kvittar helt om jag skall vara ärlig. Går att bygga ut med en display om man vill.


Dessutom har de en fin videobox om man har lite slantar över.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Michael Bäck skrev:


Dessutom har de en fin videobox om man har lite slantar över.


Tycker ärligt att den verkar rätt kass...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Hallå,

Racelogic meddelade per igår att deras nya analysmjukvara är i antågande. Jag har själv inte sett den men Ralf meddelar att det är minst sagt ett lyft. Inga datum finns att tillgå men av informationen att döma handlar det om ngn vecka.

Vad man sedan föredrar i loggväg är en fråga om tycke och smak. Aftonbladet/Expressen dvs. Fråga Er själva vad Ni faktiskt vill ha ut av apparaten och utgå från svaren. Det finns lämpliga produkter för allt.

_________________
Johan Bergin
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Låter trevligt, är det enbart fråga om en mjukvaruuppdatering eller blir det ny hårdvara oxå?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Johan Sjöström skrev:
Låter trevligt, är det enbart fråga om en mjukvaruuppdatering eller blir det ny hårdvara oxå?


Det är mjukvaran på PC som blir så smått revolutionerade. Jag har inte själv sett den ännu men det finns en demo på YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=UHA_Bh6kUl4.

Ralf har beskrivit den såhär, "Stoppa in SD-kortet med din data, och eventuellt video, och välj den senaste filen. Programmet hittar vilken bana du kört på, från det medföljande biblioteket av banor, laddar up banprofilen och start/stopp linjen. Med start/stopp linjen som hjälp separeras och sorteras dina varv från din körning."

Vi lär få anledning att återkomma under DriftBox-delen så snart det finns mer konkret information.

_________________
Johan Bergin
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Driftbox o erfarenheter
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (7769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande