Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Driftbox o erfarenheter
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (7771 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:
Michael Bäck skrev:


Dessutom har de en fin videobox om man har lite slantar över.


Tycker ärligt att den verkar rätt kass...


Det beror på vilken du tittar på finns fler än en....

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Michael Bäck skrev:
MaZ skrev:
Michael Bäck skrev:


Dessutom har de en fin videobox om man har lite slantar över.


Tycker ärligt att den verkar rätt kass...


Det beror på vilken du tittar på finns fler än en....


Gör det? Jag menade Video4 eller vad de kallade den, en (1) videoström med PIP för fyra kameror. Dvs man kan inte editera i efterhand var man vill ha de olika videofönstrena eller sånt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



jag har testat både Racechrono och har en Performancebox och har testat den nya PC programvaran.

Skillnaden är störst i vad du kan analysera enkelt i efterhand, Racechrono är rätt basic och du behöver egentligen ta filen till Performanceboxens PC programvara för analys (den är fri download/use). Det innebär lite plock.

Den nya Performancebox programvaran är bra, du slipper välja varv du ska analysera innan, bara in med kortet i PCn och sen får du alla varven presenterade med det snabbaste valt som referens. Sen har den en diff funktion där du får en diffkurva i tid mellan 2 varv som du vill jämföra, mkt bra. Du kan med denna och den gamla PC programvaran i princip analysera allt, jämföra avsnitt på banan mellan varv, se när du bromsar, hur hårt, hur du axxar på olika varv osv.

När de menar dålig programvara är det bilenheten de menar, den har bara upp, ned och ok knappar och en liten display för inställning av boxen. Bilenhetens fördel är att den samplar bra, 10Hz vilket man behöver för professionell analys, 5hz som en bra puck till racechrono har är ok men inte mer. För att sköta boxen behöver man en liten fusklapp med vad man ska göra innan man kör:

Du ska komma ihåg 3 grejor:

- ha ett rätt preppat SD kort, gör man hemma på kammaren (banans start/stopp fil ska läggas dit med rätt namn, det är allt)

- stoppa in SD kortet i burken innan du kör.

- tala om för boxen att läsa in start/stopp filen från SD kortet.

Det var allt, sen kör man!

Inte så svårt....

Lite är det ju vad det får kosta men har man en bil för 200-500kSEK och köpt grejor för 100k så ska man väl kunna köpa en box för 5k för att se hur man kör, du tjänar förmodligen mer tid på dessa 5k än någon annan del av bilen. Jag såg tillexempel direkt att jag fegade igenom tiergarten på NS, tog 2 varv att fixa det till stumt och jag hade kvitto på det och vad det gav i tidsvinst.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Driftbox o erfarenheter
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (7771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande