Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Förarutbildning 2010
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8374 totalt)
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403


Trådstartare
Hade svårt att veta vart jag skulle lägga detta (kanske skulle passa i banträffsforumet med), men här kanske passar bra?

Jag skulle vilja bli en bättre förare! Det är den absolut bästa 'modden' jag kan göra för att bli snabbare runt en bana.

För att bli det vore det trevligt att få lite instruktioner av någon som kan det här med att ratta racerbil. Jag skulle vilja veta mer om spårval men även om faktiska körtekniker och detaljer i handhavandet av en bil på bana.

Vart ska jag vända mig? Finns det någon som anordnar något sådant?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Åke nyberg och alfagänget brukar ha en förarkurs på kinnekulle och sviestad, den verkar uppskattad även av folk som redan är rätt bra på att köra. Någon därifrån kanske kan skriva mer.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Cédric skrev:
Åke nyberg och alfagänget brukar ha en förarkurs på kinnekulle och sviestad, den verkar uppskattad även av folk som redan är rätt bra på att köra. Någon därifrån kanske kan skriva mer.


Jag har gått den på Sviestad. Kanontrevlig tillställning och bra träning/utbildning. Jag hade Björn här på rejsa som lärare.

De verkar kunna anpassa sig bra till den nivå man är på, jag har tänkt att gå den fler gånger men det har liksom inte blivit av...

Det enda man möjligen kunde önska mer av är tid med sin lärare/handledare, vi var fyra personer per handledare och det hade ju inte varit fel attt halvera detta... Men det är ju en prisfråga...

_________________
Mattias Meldert
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403


Trådstartare
Är det någon som har datum och priser för de tillställningarna?

Är det 1 dag per tillfälle då?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



"Alfa Romeo" kör på Sviestad(?) och Kinnekulle i början av sommaren, bra event och värt pengarna.

Annars finns ju Snowdragon också, de har i dagarna lagt upp datum på sin sida. www.snowdragon.se Super arr. Och det säger jag inte bara för att jag känner dem utan det är verkligen toppklass thumbs up thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

(Sorry - halv trådkapning)

Jag funderade på detta för ett tag sedan ur utbildningsperspektiv i ett helt annat sammanhang.
Jag tänkte att man enkelt och opretentiöst borde kunna få till körteknikutbildning i någon driftig persons regi som styr upp det hela (kanske t.o.m. under rejsa-flagg, beror på vad Magnus tycker förstås)...
Tanken var att låta vana duktiga rattvridare dela med med sig av sina skills och sin rutin till de mindre vana. En slags workshop med körteknik på agendan.

Det borde väl finnas ganska många här som är duktiga och kan sprida ljus.
För att få en rimlig prisbild kanske man kunde göra det på lämpligt flygfält (istället för räserbana), t.ex. Lunda. (Dyrt att hyra riktig räserbana och oftast upptaget)
Är det öht möjligt att arrangera nå't sån't på ett flygfält, att med hjälp av koner sätta upp olika scenarion och instruera hur man tacklar dem, vad som är snabbt, peka på vanliga felbeteenden etc...
Funkar flygfält, eller måste man hålla till på en riktig bana för att det ska ge nå't...?

_________________

Rice and shine
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Lars Falk skrev:
(Sorry - halv trådkapning)

Jag funderade på detta för ett tag sedan ur utbildningsperspektiv i ett helt annat sammanhang.
Jag tänkte att man enkelt och opretentiöst borde kunna få till körteknikutbildning i någon driftig persons regi som styr upp det hela (kanske t.o.m. under rejsa-flagg, beror på vad Magnus tycker förstås)...
Tanken var att låta vana duktiga rattvridare dela med med sig av sina skills och sin rutin till de mindre vana. En slags workshop med körteknik på agendan.

Det borde väl finnas ganska många här som är duktiga och kan sprida ljus.
För att få en rimlig prisbild kanske man kunde göra det på lämpligt flygfält (istället för räserbana), t.ex. Lunda. (Dyrt att hyra riktig räserbana och oftast upptaget)
Är det öht möjligt att arrangera nå't sån't på ett flygfält, att med hjälp av koner sätta upp olika scenarion och instruera hur man tacklar dem, vad som är snabbt, peka på vanliga felbeteenden etc...
Funkar flygfält, eller måste man hålla till på en riktig bana för att det ska ge nå't...?


Nog skulle det gå på ett flygfält men där är ju problemet körtid, eftersom man bara kan köra en åt gången, en bana sväljer ju 15-30 bilar på en gång.

Så ska man köra på lunda och få något vettigt av det så blir ju deltagarantalet väldigt begränsat, å andra sidan behöver man inte så många lärare heller.

Går det att sätta upp flera småbanor samtidigt på lunda på ett säkert sätt? Eller går det att körta flera samtidigt i en konbana på ett säkert sätt?

_________________
Mattias Meldert
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403


Trådstartare
meldert skrev:
Lars Falk skrev:
(Sorry - halv trådkapning)

Jag funderade på detta för ett tag sedan ur utbildningsperspektiv i ett helt annat sammanhang.
Jag tänkte att man enkelt och opretentiöst borde kunna få till körteknikutbildning i någon driftig persons regi som styr upp det hela (kanske t.o.m. under rejsa-flagg, beror på vad Magnus tycker förstås)...
Tanken var att låta vana duktiga rattvridare dela med med sig av sina skills och sin rutin till de mindre vana. En slags workshop med körteknik på agendan.

Det borde väl finnas ganska många här som är duktiga och kan sprida ljus.
För att få en rimlig prisbild kanske man kunde göra det på lämpligt flygfält (istället för räserbana), t.ex. Lunda. (Dyrt att hyra riktig räserbana och oftast upptaget)
Är det öht möjligt att arrangera nå't sån't på ett flygfält, att med hjälp av koner sätta upp olika scenarion och instruera hur man tacklar dem, vad som är snabbt, peka på vanliga felbeteenden etc...
Funkar flygfält, eller måste man hålla till på en riktig bana för att det ska ge nå't...?


Nog skulle det gå på ett flygfält men där är ju problemet körtid, eftersom man bara kan köra en åt gången, en bana sväljer ju 15-30 bilar på en gång.

Så ska man köra på lunda och få något vettigt av det så blir ju deltagarantalet väldigt begränsat, å andra sidan behöver man inte så många lärare heller.

Går det att sätta upp flera småbanor samtidigt på lunda på ett säkert sätt? Eller går det att körta flera samtidigt i en konbana på ett säkert sätt?


Jag tycker detta låter som en mycket god idé, om inte annat som komplement åt annan utbildning.

om man skulle lägga en slinga liknande Challenge på Lunda skulle man kanske kunna få ut åtminstone ett par bilar på slingan samtidigt? Så hyr man Lunda en hel helg, kör två dagar, då borde åtminstone ett 10- till 20-tal ekipage kunna få ordentligt med körtid!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

Lars Falk skrev:
(kanske t.o.m. under rejsa-flagg, beror på vad Magnus tycker förstås)...


Absolut, att öva upp sin förmåga är ju vad allt handlar om IMHo! Så tumme upp!

Tyvärr dock inget jag personligen kan lägga krut på att styra upp (har väldigt ont om krut...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Eftersom jag är här så skriver jag lite. Åkes Avancerade förarkurs är den jag är instruktör på. Vi klarar förare på ganska hög nivå. Den har ingen inriktning på bilen utan är till 99% en ren förarutbildning i sin egen bil med massor av bantid. Normalt en i slutet på april på Sviesta och en i maj på Kinnekulle. Jag rekomenderar faktiskt Sviesta då den banan har nästan allt utom snabba högfartskurvor. Du måste lära dig bromsa i kurva, ta fart ut på rakor, välja spår efter hela kurvkombinationen osv.

Kinnekulle är en svår bana att vara nybörjare på då nästan hela banan är en kurvkombination, tom rakan svänger. Jättekul när man kört ett antal träffar men inte lika bra på att slipa på körtekniken/bilkontrollen utan mer att hålla ett snyggt spår och åka mjukt.

Snowdragon har ju en kurs som jag inte vet något om men varför ska den vara dålig när den görs av entusiaster för entusiaster.

Det vi däremot funderar på att begränsa lite är alla effektmonsterbilar med ovana förare. Helt enkelt av säkerhetsskäl. Det är inte kul att åka omkring som passagerare i 400hk bilar med undermånliga kör/airodynamiskaegenskaper och dåliga bromsar, inte att åka med oerfarna i en porsche GT2 heller.

Alfaklubben har fina banmöten med god ordning och hög säkerhet där de erfarna är med som instruktörer till nybörjarna men det är ingen förarkurs på det sättet, utan mer hur man beter sig på en bana och grunläggande spårval för att inte riskera olyckor i onödan. Passar i huvudsak vanliga "bruksbilar" med vanliga däck.
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Tyvärr dock inget jag personligen kan lägga krut på att styra upp (har väldigt ont om krut...)


Så är det väl lite till mans, det är många järn som ska hållas varma allt som oftast!

Finns det någon annan som har lite krut över som skulle kunna tänka sig att åtminstone bolla lite idéer?

Vad behöver man? Svårast är väl kanske att få tag på lämpliga instruktörer som kan tänka sig att ställa upp, helst ideellt?

Jag personligen skulle vilja se 3 moment i en sådan utbildning:

- Teori kring spårval etc.
- Teori kring körteknik (tå-häl, bromsteknik etc., etc.)
- Praktisk tillämpning

Tänk ett scenario med t.ex. 9 ekipage igång samtidigt på Lunda:

3 håller till i stugan med spårval etc.
3 kör praktiska övningar i bilen på parkering
3 kör praktik på slingan

Kör t.ex. 30 minuters pass med rotation under dagen.

Innebär 5 instruktörer och 9 betalande ekipage.

Smakligt?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403


Trådstartare
Björn skrev:
Åkes Avancerade förarkurs är den jag är instruktör på.


Det skrivs flera gånger om 'Åkes kurs' och 'Alfa-klubbens kurs' här på forumet.

Får man delta i dessa och hur gör man isf. för att göra det?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Albertsson
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 105



Jag undrar också

ssk vet jag hade något på kinekulle men då är det som tidigare nämnts: en svår bana som man inte lätt övar spårval och körteknik i ?
Vore superskoj att få lite teori och praktik bredvid en erfaren duktig förare ! oavsett bana egentligen


Mvh
Tobias Albertsson

_________________
Tobias Albertsson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



krämbulle skrev:
Björn skrev:
Åkes Avancerade förarkurs är den jag är instruktör på.


Det skrivs flera gånger om 'Åkes kurs' och 'Alfa-klubbens kurs' här på forumet.

Får man delta i dessa och hur gör man isf. för att göra det?

//Johan


Brukar komma upp på klubbens hemsida när det närmar sig. Tänkte gå den i år inför min tävlingsdebut. för visst ingår även licens i den kursen, måste nämligen ta om min eftersom jag inte hämtade ut min efter min förra licenskurs, klant...

www.alfaromeo.org

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Nyberg ClubAlfaRomeo
Täby
Här sen Feb 2009
Inlägg: 4



Hej - Fick precis datumen klara - här är datumen för 2010

_________________________________________________________________________

Avancerad Förarkurs bankörning 10:e säsongen
Inkl racinglicens

Torsdag 8:e April Linköping - Sveistadbanan
Måndag 31:e Maj Skövde - Kinnekulle Ring


Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England år 2000 så kom jag på att det saknades nån bra här i hemma i Sverige. Inriktningen skulle vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil. Racing licens får du på köpet i kursen.

Att investera i sig själv som förare ger faktiskt snabbare varvtider per satsad krona än vad du får ut av att trimma bilen. Vilket var en av de saker jag själv upptäckte efter att ha trimmat först... Och försökt lära mig köra fort sen. på banmötena med Club Alfa Romeo.

Tillsammans med Sven Frindelius från Scandinavian Formula School och STCC föraren Niklas Karlsson samt gamle F3 åkaren Anders Fredriccson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick. Nu går vi in på 10 året med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare som utvecklat metodiken vidare.
Över 500 personer har gått kursen genom åren och vi har fått fina kursutvärderingar.

En av fördelarna med just Alfa Romeo är att det finns både bakhjulsdrivna, framhjulsdrivna och 4 wd bilar och att de som är instruktörer har haft egna bilar som de åkt bana framgångsrikt med som drivit både bak, fram och på alla fyra hjulen och därför kan vi utbilda avancerat på alla bilmodeller, även gamla vassa Svansmotor Porsche har vi bra koll på hur man åker fort med numera.

Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan. Du kan åka med
din standardbil eller banpreppade bil. Ryktet om vår kurs spred sig med åren till andra klubbar och märken och numera är det en stor spridning på märken och utföranden på bilarna.

En och annan hyrbil av andra märken har också synts på kurserna då alla inte har haft ordning på sin Alfa eller inte ägt nån Alfa vid kurstillfället. Mini Cooper, Golfar och Renault Clio har synts i depån.

Vi släpper in andra märken från andra klubbar på kursen också och man behöver inte vara medlem i Club Alfa Romeo för att delta. Flera nöjda Porsche och BMW åkare har synts på kurserna de senaste åren. Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i en bilen du kör. När du väl behärskar de här teknikerna ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar.

Är du primärt ute efter att bara få racinglicens finns det andra sätt som är billigare, detta är i första hand en riktigt bra förarkurs som lär dig att bli snabbare och stabilare som chaufför i din egen bil. Rena licenskurser har inte samma fokus på att få dig snabbare som förare utan är mer inriktade på teori och regler.


Vi kommer att vara en instruktör på 5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt på förmiddagen. Sen tränar du på de momenten själv, och vi åker med igen och ser vad vi skall gå vidare med. Det blir 3 - 4 instruktörs pass under dagen. Där emellan har du fri tillgång till banan under hela dagen. De flesta brukar hinna med 15 - 20 mil på banan så det blir verkligen åka av för din egen del. Det är väldigt lite bilar ute på banan samtidigt så du får mycket och många fria varv i eget högt eller lågt tempo.
All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör och tar till dig de nya kunskaperna. Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda och som delar med sig av sina erfarenheter på ett sånt sätt att du blir en mycket snabbare och säkrare chaufför. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 8 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering.
Till de mer erfarna banåkarna som deltar jobbar vi hårdare med moment som är anpassade till deras status som förare för att kapa de där sista tiondelarna runt varvet.
De pengar och den tid du avsätter på en förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de förbättringar och trimmningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och bra sätt.

Hot Laps - i din egen bil, ett moment som vi kan erbjuda, om du vill. Någon av instruktörerna kör din bil med dig brevid för att visa vilken inneboende potential som finns i bilen. Vi brukar köra din bil ett par tre varv ordentligt fort för att du själv skall tappa lite av respekten för din egen bil. Då får du själv uppleva hur mycket mer som finns kvar att ta fram ur den med rätt kunskaper. Det är ju kursens mål - att du skall bli snabbare och säkrare i din egen bil och just detta moment brukar många vilja uppleva. Att konkret få åka med och se hur nån erfaren snabb förare gör för att åka fort med just din egen bil. Inte bara snacka utan också göra och köra !

om man tittar på banmöten i klubbarna så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga ! Kursens målsättning är att sikta dit.

Du får en instruktions DVD som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom hemma noga för att vi skall slippa traggla teori pass dagen vi har på banan. Många andra eventföretag har mycket teorisnack och kaffedrickande på schemat under sina bandagar. Vi fokuserar på att har mycket tid på banan.

Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarnehter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi kan placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan.

Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt diplom och racinglicens.


För de som vill övernatta kvällen innan för att vara pigga och utvilade på
morgonen kommer vi att ordna vandrarhemsövernattning tillsammans med
instruktörerna till ett bra pris.

Kursens pris är 3 000 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare och det brukar
att bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också svensk racinglicens vilket gör att du kan tävla i Corse serien eller köra långlopp eller annan banracing.

Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på beloppet. All fakturering och ekonomi genomförs av ett företag som heter Företagssupportrarna vilket har fördelar för fakturering och försäkringsfrågor för bilarna och människorna på banan.

Kursen arrangeras av privat förarskola

Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407

Vill du göra en anmälan till kursen, skicka ett mail till

ake.nyberg@par.se

då skickar jag ett mail i retur med instruktioner om betalning mm.

_________________
Åke Nyberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

Åke, lägger du upp det även i en ny tråd i "inför träffar-forumet" så jag kan länka dit från bankalendern istället för in i den här tråden thumbs up


https://rejsa.nu/Bankalender.asp?sort=news

_________________
Magnus Thomé
Citera
Åke Nyberg ClubAlfaRomeo
Täby
Här sen Feb 2009
Inlägg: 4



Tackar för hjälpen !

Åke och Co

_________________
Åke Nyberg
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403


Trådstartare
Åke Nyberg ClubAlfaRomeo skrev:
Tackar för hjälpen !

Åke och Co


Det här låter faktiskt kanon! Låter ungefär som det jag letat efter!

Jag tolkar det som att det inte är någon regeltraggling alls? Jag innehar redan licens och vill som sagt fokusera på att bli en bättre förare.

Hur går man tillväga om man vill anmäla sig?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Anmäld! Längtar till 8 April...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



krämbulle skrev:
Åke Nyberg ClubAlfaRomeo skrev:
Tackar för hjälpen !

Åke och Co


Det här låter faktiskt kanon! Låter ungefär som det jag letat efter!

Jag tolkar det som att det inte är någon regeltraggling alls? Jag innehar redan licens och vill som sagt fokusera på att bli en bättre förare.

Hur går man tillväga om man vill anmäla sig?

//Johan


Maila Åke, mailadress står i hans inlägg.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:

Maila Åke, mailadress står i hans inlägg.


Ahh! Ibland är inte ögonen med mig!

Tack!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Förarutbildning 2010
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande