Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 111s 2002
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29   >>
39 besök senaste veckan (233827 totalt)
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



En andraplats är ju inte fy skam men tråkigt det ska behöva vara under såna omständigheter och med skador på bilen. Aldrig kul när man känner sig särbehandlad och man tycker ju tävlingsledningen verkligen borde visa intresse när det finns film på det bestraffningen gällde? Roadsport är ju tänkt som en klass för att man ska våga tävla med sin gatbil och det är klart att någon gång händer det att olyckan är framme men det känns som det varit lite för många sammanstötningar på sistone..? Kan vara knepigt ibland med omkörning i den där vänsterkurvan, man kommer trots allt med ganska höga g-krafter ur svackan innan inbromsningen och inte alltid helt lätt att styra in bilen dit man vill. Kanske fanns det inte plats att ta på utsidan när du bromsade men är man lite förutseende så går det ju oftast att undvika kollision... Antar att när det nu börjar gå ganska fort i B så krymper marginalerna också.
Kanske lite generaliserande men man får också känslan att många bilar nu är renodlade racebilar som inte längre används på gatan och det är position på banan som gäller till varje pris...

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Dubbelpost

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Hej Jakob

Rätt att det trenden inte är bra map sammanstötningar och race-bilar som går fort med den följer

- Vi som kör måste öka marginalerna och förutseendet på banan
- Arrangören måste aktivt stävja kontakter och inte ha attityder som citat race-managment MSCC " .. i SPVM smäller det ju lite skärmar..."

Men 2:a plaster är bra också speciellt om man får behålla dem efter målgång också

Fiskade upp lite sköna bilder från Tobias

Ut på rakan - går gott max här




_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Bidrar med en bild från Hårnålen


_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
thumbs up Tack Stefan - fina bilder kan det aldrig bli för mycket av

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Josen skrev:
Lite DIY Coating är aldrig fel




Hej Joachim, jag är lite inne på att göra detta. Märker du någon skillnad efter att du målat delarna med detta?
Hur märker du skillnad? Jag tänkte jag skulle måla grenröret som kommer väldigt nära bagage utrymmet.
Hur vet du hur tjockt lager du ska lägga på?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Hej Per

Jo det fungerar - inte fullt så bra som ett bra lindat men det tar ner värsta värmen, tror det funkar för din installation också
På inrådan av han som sålde burken körde jag med en paintbrusch spruta(Biltemas) på hela 400 ml burken

Blästrade av det först och tvättade med aceton - sitter bra thumbs up
Fördel med coating är att det inte rostar upp och går av i svetsar vilket det hade gjort innan med lindat


Med vänlig hälsning,

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Dags att vakna nu...



_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Nä hejda dig, snön ligger metern tjock. Inte vill du ge en annan dåligt samvete




Lotus Blå, ser lite blek ut. Gör nog gott med lite vårsol

_________________
Rikard Niva
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



En tvätt och lite vax på den så ser den som ny ut

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Kör du kanonloppet?

_________________
Rikard Niva
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Rikard Niva skrev:
Kör du kanonloppet?


Hej

Som det ser ut - nej hinner inte, är inne i nytt jobb och måste vara klar med hårda leveranser runt denna helg

Hade sett fram emot att jaga/hänga på Silver thumbs up Siktar på FMK nu

Mvh

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Dags att få hem en Duratec kitt till Elisen och början den långa resan mot en serie-seger i Roadsport A



_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Tack Niklas har titta på den.

I lådan ligger färdigt kitt med adapter platta, grenrör, motorfästen och 200 hk 2.0 snurra som får bli provinstallation och prov-år.
Jag är ju inte som bekant välkommen till SPVM utan omreggad bil.

Tanken är senare en 2.3 L eller kanske tom en 2.5 L ford snurra för att kunna ha vettigt changs i A, håller på utvädra läget...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Ser spännande ut Joachim

Som du sett går det att plocka ut kanske närmre 300 hästar ur 2 litersmotorn utan större ändringar

Det stupar troligen på det varvtalsstopp du måste ha på en Dura, Edlund kör med 6800 varv men hans bil väger väl 50-75kg mindre än din

Glöm inte montera stöttan till bågen så den inte kollapsar vid en ev rullning

Edlund klagar på att han inte kör ifrån Henrik M och mig på rakorna, trots sekventiell låda med paddlar, våra Zetec silvertoppmotorer lämnar mer vrid och mer effekt vid lägre varvtal

Ha det bäst

Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Då jag inte hänger med... men varför måste du reg.a om? och
vad skulle hända med ett utanför lådan tänk? Rx8 4 port (192) alt 6 port (232)

_________________
Rikard Niva
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Rikard Niva skrev:
Då jag inte hänger med... men varför måste du reg.a om? och
vad skulle hända med ett utanför lådan tänk? Rx8 4 port (192) alt 6 port (232)


Enligt princip får du i Roadsport byta till samma motortyp ( tillverkare ) och antal cylindrar är samma som bilen sålts med i någon variant
Så för dig är det bara att byta uppåt utan om-reggandet..
Lika så kan Miatora lägga vilken Mazda fyra som helst, även om de nyare motorerna är ford-baserade(Duratec) jämfört med Mazda BP blocken i NA/NB.

Lotusen har sålts med Rover och säljs idag Toyota, men inte med Ford, dvs jag måste då regga om med allt det pysslet som nu skall till. Skall väl gå bra men det blir den del pyssel helt klart.
Magnus/Niklas kan bekräfta detta.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Josen skrev:
Rikard Niva skrev:
Då jag inte hänger med... men varför måste du reg.a om? och
vad skulle hända med ett utanför lådan tänk? Rx8 4 port (192) alt 6 port (232)


Enligt princip får du i Roadsport byta till samma motortyp ( tillverkare ) och antal cylindrar är samma som bilen sålts med i någon variant
Så för dig är det bara att byta uppåt utan om-reggandet..
Lika så kan Miatora lägga vilken Mazda fyra som helst, även om de nyare motorerna är ford-baserade(Duratec) jämfört med Mazda BP blocken i NA/NB.

Lotusen har sålts med Rover och säljs idag Toyota, men inte med Ford, dvs jag måste då regga om med allt det pysslet som nu skall till. Skall väl gå bra men det blir den del pyssel helt klart.
Magnus/Niklas kan bekräfta detta.


Det som är meddelat är att motormärke och motortyp/cylinderkonfiguration skall överensstämma med vad bilmodellen ursprungligen utrustats med. För att kunna köra med annat motormärke än vad bilen ursprungligen varit utrustad med krävs omregistrering, vilket Josen planerar för att kliva upp till Roadsport A.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Finns fina 2.5 L snurror ( dags att börja spara )


http://omextechnology.co.uk/Omex%20Duratec%20VVC%202-5%20v1_0.pdf

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 180



Hur är det med Kitcars? Ex om en Seven byggts med ett motorfabrikat. Kan denna sedan bytas till annat fabrikat utan att regga som ombyggt eller det är bara att anmäla en ny motortyp.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 111s 2002
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29   >>
39 besök senaste veckan (233827 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande