Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
17 besök senaste veckan (189622 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Tänkte bygga om en gammal Caddy som jag köpte för några år sedan. Bur, väghållning, bromsar och annan motor någonstans där bakom hytten är väl tänkt som de stora punkterna på agendan. Sen tillkommer förstås riktiga stolar, bälten, ratt, mätare etc vad det lider. Men allt har sin tid, hoppas att ni har tålamod! Räknar med lite glada tillrop från er Rejsianer när inspirationen tryter, vilket tyvärr händer emellanåt.

Var väl lite tveksam till att lägga upp en tråd här på Rejsa, man kan ju få komplex för mindre när man läser vissa projekttrådar här! Men samtidigt så finns ju mycket visdom här som kan vara nog så behövlig för mej i detta projekt.

Så jag börjar väl med några bilder på utgångsmaterialet, detta är faktiskt säljarens bilder. Lägg märke till vingen av grovt plattjärn på kåpan, den vägde säkert 20 kilo!




_________________
Calle Olsson
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Kul med ett udda projekt thumbs up

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



En Audi 100 från ungefär samma år (en sån där löjligt framtung sak), tag sats och våldta caddyn bakifrån så får du en mittmotorlösning som inte borde bli helfel.

Dubbelmotor, 4WD och 4WS vore en udda banbil iaf

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
En Audi 100 från ungefär samma år (en sån där löjligt framtung sak), tag sats och våldta caddyn bakifrån så får du en mittmotorlösning som inte borde bli helfel.

Njaäe, ska jag ändå göra jobbet att yxa ditt en motor på flaket så hade jag nog tänkt mej något annat än en gammal Ådi-snurra! Men lite frestande är det förstås pga prislappen och min lagomt tomma plånbok! Men Ådi's nyare transaxlar är helt klart intressanta...

Niklas Falk skrev:
Dubbelmotor, 4WD och 4WS vore en udda banbil iaf
Håller med! thumbs up Men jag får nog börja med något lite enklare om jag ska bli klar inom rimlig framtid.


Apropå 'banbil', är inte pickuper bannlysta i svensk racing? Jag är väl hänvisad till banträffar om jag vill köra på bana med en Caddy? Någon som vet?

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Efter lite 'städning' här så passar nog en fuelcell i alu som handen i handsken .... så långt ner och bak som möjligt förstås. Jänkarna gör ju snygga fuelcells med givare å allt, i måånga storlekar!

_________________
Calle Olsson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



calle_o skrev:
Apropå 'banbil', är inte pickuper bannlysta i svensk racing? Jag är väl hänvisad till banträffar om jag vill köra på bana med en Caddy? Någon som vet?

Med GTI-klubben på Sturup 080419 var det en Caddy som körde. EDIT: Inom racing vet jag inte...


_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Nillet skrev:
Med GTI-klubben på Sturup 080419 var det en Caddy som körde. EDIT: Inom racing vet jag inte...

Vad brukar det vara för krav vid körning på klubbanträffar och andra icke-tävlingar (om det nu finns några) vad gäller bilen och den personliga skyddsutrustningen?

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Tärningen är kastad, även motor- och växellådsfästen är bortkapade och alltså ingen återvändo nu!


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
En rörhög + några plåtbitar till burbygge...

(testar klickbar bild)

_________________
Calle Olsson
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



calle_o skrev:
Niklas Falk skrev:
En Audi 100 från ungefär samma år (en sån där löjligt framtung sak), tag sats och våldta caddyn bakifrån så får du en mittmotorlösning som inte borde bli helfel.

Njaäe, ska jag ändå göra jobbet att yxa ditt en motor på flaket så hade jag nog tänkt mej något annat än en gammal Ådi-snurra! Men lite frestande är det förstås pga prislappen och min lagomt tomma plånbok! Men Ådi's nyare transaxlar är helt klart intressanta...


En välljudande turbofemma vore väl inte helt fel? En 2,2l 10v från gamla Audi 100 quattro håller fint som de är om man inte ska ha monstereffekt. Och med den växellådan som man kan klämma i en diffbroms i får man motorn relativt långt fram.

Trevligt bygge hur som helst!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



calle_o skrev:
Nillet skrev:
Med GTI-klubben på Sturup 080419 var det en Caddy som körde. EDIT: Inom racing vet jag inte...

Vad brukar det vara för krav vid körning på klubbanträffar och andra icke-tävlingar (om det nu finns några) vad gäller bilen och den personliga skyddsutrustningen?

Det brukar vara gatgodkänd bil, heltäckande klädsel (ej syntet) och hjälm.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Niklas Rosell skrev:
En välljudande turbofemma vore väl inte helt fel? En 2,2l 10v från gamla Audi 100 quattro håller fint som de är om man inte ska ha monstereffekt.

En välljudande turbofemma har ju naturligtvis sin charm. Men fler cylindrar och mer volym utan turbo intresserar mej mer. En V12 (som ju oxå kan vara välljudande) skulle ha varit trevligt, men det finns väl tyvärr inga V12'or som SFRo skulle kunna godkänna effektmässigt...

Niklas Rosell skrev:
och med den växellådan som man kan klämma i en diffbroms i får man motorn relativt långt fram.

Men visst kan man väl även peta i diffbroms i nyare Ådi-lådor (runt 2000) från en TDI, en 01E-låda alltså?

_________________
Calle Olsson
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



calle_o skrev:
Niklas Rosell skrev:
En välljudande turbofemma vore väl inte helt fel? En 2,2l 10v från gamla Audi 100 quattro håller fint som de är om man inte ska ha monstereffekt.

En välljudande turbofemma har ju naturligtvis sin charm. Men fler cylindrar och mer volym utan turbo intresserar mej mer. En V12 (som ju oxå kan vara välljudande) skulle ha varit trevligt, men det finns väl tyvärr inga V12'or som SFRo skulle kunna godkänna effektmässigt...

Ja snackar vi V8 och uppåt är det ju en helt annan division och jag kan bara hålla med, det är trevligare!

Niklas Rosell skrev:
och med den växellådan som man kan klämma i en diffbroms i får man motorn relativt långt fram.

Men visst kan man väl även peta i diffbroms i nyare Ådi-lådor (runt 2000) från en TDI, en 01E-låda alltså?


Jag är absolut ingen Audi-expert eller fantast, men 01E kom ganska mycket tidigare om jag inte är ute och cyklar, satt väl i C4-karossen också?


Jag ser fram emot att följa bygget! thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Niklas Rosell skrev:
calle_o skrev:
Niklas Rosell skrev:
En välljudande turbofemma vore väl inte helt fel? En 2,2l 10v från gamla Audi 100 quattro håller fint som de är om man inte ska ha monstereffekt.

En välljudande turbofemma har ju naturligtvis sin charm. Men fler cylindrar och mer volym utan turbo intresserar mej mer. En V12 (som ju oxå kan vara välljudande) skulle ha varit trevligt, men det finns väl tyvärr inga V12'or som SFRo skulle kunna godkänna effektmässigt...

Ja snackar vi V8 och uppåt är det ju en helt annan division och jag kan bara hålla med, det är trevligare!


V10'a skulle oxå ha varit trevligt men där blir det oxå problem med effekten, OCH med plånboken. Så då återstår väl 'bara' V8, men där finns det ju desto mer att välja på istället!


Niklas Rosell skrev:
calle_o skrev:
Niklas Rosell skrev:
och med den växellådan som man kan klämma i en diffbroms i får man motorn relativt långt fram.

Men visst kan man väl även peta i diffbroms i nyare Ådi-lådor (runt 2000) från en TDI, en 01E-låda alltså?

Jag är absolut ingen Audi-expert eller fantast, men 01E kom ganska mycket tidigare om jag inte är ute och cyklar, satt väl i C4-karossen också?

Jag ser fram emot att följa bygget! thumbs up


Jo, 01E kom tidigare. Men vissa av dom tidigare lådorna har tydigen klen etta vad jag har förstått. Och det påstås ibland att dom nyare lådorna även i övrigt tål mer stryk. Så hellre lite nyare 01E (2000+), nog dumt att chansa när det inte skiljer så mycket i pris. Och vad jag har förstått så går det att peta i diffbroms även i nyare 6-växlade 01E, någon expert får gärna rätta mej där om jag har fel!
Synd att Porsche G50 ligger i fel prisklass...

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Efter lite mer 'städning' ....


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Fortsatt 'städning'...


... Och som vanligt så dyker det upp rost när man börjar karva i en gammal bil *suck* ...



_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Införskaffade prylar till bromsarna:

23,81mm huvudbromscylinder


Bättre begagnad bromstrycksregulator

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Påbörjade 'lådor' för huvudbågens infästning...


_________________
Calle Olsson
Citera
paulssonracing
Båstad
Här sen Jun 2009
Inlägg: 211



Så fräckt :P. Här är lite inspiration från en skoda pickup serie i något balt land eller något :P

http://www.rhkswe.org/album/2004/pages/Img015_PICT0092.htm

_________________
Robert Paulsson
Ford Capri 3100 RS
Ford Sierra M50B25T DRIFT!
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
paulssonracing skrev:
Så fräckt :P. Här är lite inspiration från en skoda pickup serie i något balt land eller något :P

http://www.rhkswe.org/album/2004/pages/Img015_PICT0092.htm

Tack, inspiration kan man aldrig få för mycket av! thumbs up

Här kommer tidigare Pickup-rejs-inspiration i form av en filmsnutt:

meldert skrev:
I den här filmen så finns det en riktigt rejsig Skoda pickup(!) kanske kan ge lite inspiration.
rejsig film
tyvärr bara en kort snutt ca 20 sekunder in i filmen...

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Nog säkrast att tejpa ihop en måttriktig attrapp innan man beställer Fuelcell...

_________________
Calle Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
17 besök senaste veckan (189622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande