Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14   >>
17 besök senaste veckan (189622 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Någon som vet om givaren i växellådan (01e 6vxl -02) kan kopplas in direkt på hastighetsmätaren enligt nedan? Drivs 01E-givaren med 12V? Vilket stift är vilket på givaren?


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare

Blev lite nya pryttlar för att få fortsatt fungerande värme/ventilation efter att ha karvat ur instrumentbrädan för burrören. Lite nytt behövdes även för nya instrumenteringen.




_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Dags för liiiten uppdatering.
Går lite sakta med bygget pga problem med hälsa. Och inspiration. Men bygget kommer att slutföras, det har jag gett mej f_n på!

Har iaf kopplat det elektriska för mätare och varningslampor. Hittade några VAG-kontakter i garaget som får funka som snabbkontakter.


_________________
Calle Olsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Heja heja

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Snyggt jobbat!

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Börjar bli dags att förbereda för 1:a SFRO-besiktningen. Lika bra att skruva på så mycket som möjligt inför denna så att så många tankevurpor som möjligt blir avslöjade innan jag gör den körklar.
Jag har inte så mycket nytt i bildväg nu men en suddig bild på fd motorrummet blev det i alla fall.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Inbyggnad av växelspak, handbroms o vajrar.



_________________
Calle Olsson
Citera
fredda84
Gävle
Här sen Okt 2006
Inlägg: 24



Spännande!

_________________
Fredrik Pettersson
Mazda RX-7 FD3S
Golf MK3
Golf MKVII
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Lika bra att ta tjuren vid hornen och börja med det elektriska. Måste ju iaf göras förr eller senare ...


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Inte helt dött vad gäller detta projekt. Men jag har väl inte haft så mycket att visa på foto. Men här kommer iaf en bild på en del av de rör/slangar som behövs för kylare, expansionskärl, värmepaket och vakum till bromsservot.

Alurören:
Min taksnöraka av teleskopmodell blev 1/3 del kortare. Och tvättborsten av teleskopmodell blev hälften så lång.

Dom gröna rören:
Staketstolpe modell Jula/Biltema.
Sen var det "bara" att göra en fals (eller vad det kallas) längst ut på rören så att inte slangarna kryper av så lätt.


_________________
Calle Olsson
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



calle_o skrev:
Alurören:
Min taksnöraka av teleskopmodell blev 1/3 del kortare. Och tvättborsten av teleskopmodell blev hälften så lång.

Dom gröna rören:
Staketstolpe modell Jula/Biltema.


Det är otroligt hur mycket bildelar det egentligen finns inbyggda i rent vardagliga saker. Det gäller bara att "se" dem på rätt sätt
Me like!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
Liten uppdatering vad gäller koppling, resterna av rören som satt kvar i slav och mastercylinder ser ut så här.
Den övre har kona av plast och den undre är i aluminium.


Blev till att fixa adaptrar som gör att jag kan använda bromsrör/slang och tillhörande kopplingar.



EDIT :
Biltemas bromsnipplar som jag trodde var felgjorda (enda som går att köpa lösa) , till vänster på bilden nedan. Den typen av nippel (som Biltema bara säljer i sin sats av någon anledning) som jag borde ha köpt till höger på bilden.
Den helgängade nippelns gängor bottnade innan bromsröret hade klämts fast på alla ställen på min bil. Nipplarna funkar inte heller med deras egen (Biltemas) bromsrörsskarv.

_________________
Calle Olsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Inte felgjorda, men finns olika modeller, alltså helgängat eller inte och den helgängade behövs vid vissa tillfällen.

Om du ser deras sats med olika nipplar så finns bägge varianterna:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromsror/br . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 873



Man kan kobe bromsnipler hos Würth. små poser med 10 stk af hver.
https://eshop.wuerth.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/3105-B1-Site/da_ . . . .

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Inte felgjorda, men finns olika modeller, alltså helgängat eller inte och den helgängade behövs vid vissa tillfällen.

Om du ser deras sats med olika nipplar så finns bägge varianterna:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromsror/br . . . .

Tack för rättelse, man lär så länge man lever! thumbs up
Lite konstigt att man inte kan köpa bägge modellerna lösa hos Biltema ...

En dum(?) fråga: när funkar inte delvis gängade nipplar? Alltså, var måste man använda helgängade?

_________________
Calle Olsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Beror på hur hålet ser ut där du ska skruva in den.

Men här ett exempel där det inte fungerade för mig när den inte var helgängad för då fick jag bara knappt 3 varv gängor in i bromsoket:
Så fick svarva bort den ogängade biten.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

Finns många original bilar när det är konvex yta inne i tex. bromsoket så broms röret behöver vara tratt format och där använder du ofta helgängad nippel.

(konstigt att inte Biltema säljer den andra löst för dom har ju även bromsrör med nipplar för olika bilar och där finns den nippeln med kant på som du behövde, men annars säljer Mekonomen nipplar också)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har köpt minst 5 olika sorter under åren hos biltema. Dem kommer till användning vid olika tillfällen

Ibland måste det vara kort helgängad nippel, tex om hålet den ska ned i bara är säg max 8-10mm grund och kanske dessutom har konvex tätning.
Det borde även finnas nipplar med konkav ände, vilket jag inte tror biltema har,
Eftersom det finns så många olika så brukar det bli nödvändigt att svarva om när man passar ihop grejor själv. Tex den konkava änden som ibland behövs på helgängad nippel. Tur det finns försänkare och svarv.

Rätt komiskt ibland när man sätter ihop ett eget system och man i slutändan använt typ 20 olika sorters kopplingar,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
knotan skrev:
Jag har köpt minst 5 olika sorter under åren hos biltema. Dem kommer till användning vid olika tillfällen

Ibland måste det vara kort helgängad nippel, tex om hålet den ska ned i bara är säg max 8-10mm grund och kanske dessutom har konvex tätning.
Det borde även finnas nipplar med konkav ände, vilket jag inte tror biltema har,
Eftersom det finns så många olika så brukar det bli nödvändigt att svarva om när man passar ihop grejor själv. Tex den konkava änden som ibland behövs på helgängad nippel. Tur det finns försänkare och svarv.

Rätt komiskt ibland när man sätter ihop ett eget system och man i slutändan använt typ 20 olika sorters kopplingar,


Det blev rätt enkelt för mej i slutänden. Bara tyska bromskomponenter så det blev bara M10 "Bubble"-konor på mina bromsrör/slangar. Och även på kopplingsledningen där jag kunde bestämma själv.
Visstja, en Wilwood bromsreducering som jag köpte begagnad här på Rejsa har annan kona/nippel. Men där satt dom nipplar som behövdes kvar.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
Trots att jag gillar trådar med mycket bilder så är jag är som vanligt urusel på att själv fixa bilder under byggets gång.
Men här kommer iaf några på inkoppling av rör och adaptrar för kopplingen och bromar.



_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Glömde en bild ...


_________________
Calle Olsson
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



calle_o skrev:
.
Glömde en bild ...



Ja, det är trevligt med bilder på projekt och lösningar. Är saken med det röda handtaget en bromsvåg?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14   >>
17 besök senaste veckan (189622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande