Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
17 besök senaste veckan (189622 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Ja, det är trevligt med bilder på projekt och lösningar. Är saken med det röda handtaget en bromsvåg?

Det är en bromsreducering för bakre bromsarna.
Bromsreducering sitter original på dom flesta bilar, men denna är justerbar.
Ska hjälpa till att få balans mellan bromsarna på fram- och bakaxeln.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Generatorfäste fixat.



_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Startkrans monterad.



_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Plåtar som förhindrar att fartvinden smiter förbi kylaren.




_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Jag är inte speciellt förtjust i digitalt, men kan man gömma detta under en lucka så får det väl gå för denna gång!

Dessa displayer är för styrning av mina kylfläktar. Jag har tänkt mej att dom ska starta på olika (enkelt inställningsbara) temperaturer.



_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
Milstolpe för pallbocksprojektet! SFRO1 avklarad!! . . .


_________________
Calle Olsson
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



thumbs up thumbs up

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Hejja

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
fredda84
Gävle
Här sen Okt 2006
Inlägg: 24



thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Pettersson
Mazda RX-7 FD3S
Golf MK3
Golf MKVII
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
SFRO1 gick bra tycker jag. Behöver dock triangulera lite vid motorfästen och förbinda övre coiloverfästena bak en bit upp på stöttorna som går upp mot huvudbågen i buren.

Blev tyvärr lite smolk i bägaren när jag skruvade isär motorn som jag köpte för många år sedan. Enligt uppgift skulle det vara en utbytesmotor som gått c:a 5k mil. Ett konstigt, ej identifierbart motornr kunde då ha sin förklaring.
Hursomhelst, i en cylinder hade det stått vatten så där var loppet rostigt (jag har alltid förvarat den inomhus). Och två andra lopp var repiga samtidigt som kolvarna var lite gropiga som om något kommit in via insuget och farit runt där en stund innan det for ut i avgassystemet.
Nåja, jag är absolut ingen motorexpert. Men jag har iaf honat bort värsta rosten och tänker sen testa med motorn som den är. Blir intressant att se hur den kommer att funka. Förhoppningsvis så kommer den att funka hyfsat och åtminstone överleva återstående besiktningar.
Som grädde på moset så upptäckte jag att mina Trick Flow aluminiumtoppar som jag köpt direkt från USA var av fel modell och inte passar på min 305. Jag är osäker på om killen som jag och några andra beställde från Summit tillsammans med (han dog i MC-olycka) gjort fel eller om Summit gjorde en felleverans. Jag angav i alla fall rätt bestnr. Nåja, nu är ju dollarn dyr så topparna ska väl inte vara omöjliga att sälja till hyfsat pris. Dom passar ju på 350 och har 2,02 ventiler.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Länge sedan det blev någon uppdatering i denna tråd. Men nu efter Grå Starr-operation så börjar det så sakteliga röra på sej i garaget igen. Skönt att slippa London-dimman!
Tills nu så har motor och växellåda bara varit hopmonterade utan svänghjul, koppling och startmotor. Ärligt talat så har jag bävat lite för montering och test av att allt funkar tillsammans. Allrahelst eftersom jag (utan någon som helst mek-utbildning) har måttsatt svänghjul och adapterplatta. Trots allt så är det ju Cheva, Audi, Porsche och Toyota-prylar som ska lira tillsammans. Men nu sitter allt på plats och verkar otroligt nog funka utan några större justeringar. (peppar, peppar)

_________________
Calle Olsson
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



En fråga Calle:
Vem har gjort svänghjulet?
Var fick Du startkransen ifrån? Finns det någonstans man kan kika för att ta reda på hur många tänder en viss bilmodell har?? - i mitt fall skulle jag vilja veta hur många tänder det ska vara på ett svänghjul till en Ford GT 2005



EDIT: Tankevurpa-Startkransen måste jag nog köpa en av Fords orginaltyp då den sitter längst bak på tryckplattan men behöver gärna en kontakt som kan svarva ett svänghjul

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
2QIK4U skrev:
... men behöver gärna en kontakt som kan svarva ett svänghjul

En bekant har svarvat svänghjulet. Men han gjorde det med villkoret att jag inte fick tala om vem han är. Detta pga att han inte har tid/vill göra jobb åt andra än sej själv. Sorry ...

Men annars så finns det säkert flera här på Rejsa som kan tipsa dej om tillverkning av svänghjul!

_________________
Calle Olsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



calle_o skrev:
2QIK4U skrev:
... men behöver gärna en kontakt som kan svarva ett svänghjul

En bekant har svarvat svänghjulet. Men han gjorde det med villkoret att jag inte fick tala om vem han är. Detta pga att han inte har tid/vill göra jobb åt andra än sej själv. Sorry ...

Men annars så finns det säkert flera här på Rejsa som kan tipsa dej om tillverkning av svänghjul!

thumbs up

Vilken mekanisk verkstad fixar ju ett svänghjul om dom har lite tid över.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Calle och Nisse!
Tackar för infon!
Jag känner folk som kan göra det- men jag tänkte mer att det fanns någon som redan har det i sin "produktion".
Även om det blir specialmått på denna så är det bra om det är en person som pysslat med dylikt då han vet vilket material som behövs etc - och kanske har det hemma - istället för man nödgas köpa en 6 m stång

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Någon som vet vilket stift som är signal resp. jord på denna VAG hastighetsgivare?


_________________
Calle Olsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Normalt är jord 1 och signal ut två.
Men denna givaren är en monostabil induktiv NO givare så det spelar med andra ord ingen roll.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
knotan skrev:
Normalt är jord 1 och signal ut två.
Men denna givaren är en monostabil induktiv NO givare så det spelar med andra ord ingen roll.

Tack för info! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Måste erkänna att jag gillar att läsa trådar med byggbilder. Men samtidigt så är jag urkass på att själv fixa bilder i min byggtråd.
Är väl kanske inte så stolt över mitt "bonnsmide" när man läser om alla enormt fina byggen som innehåller datoranimeringar, CNC, TIG och all annan High Tech! thumbs up

Nåja, lite bilder har jag väl åstadkommit i alla fall. Vill inte ha dom fula oljetrycksgivarna mitt uppe på motorn så med hjälp av stålomspunnen slang och några adaptrar så fick jag undan dom.




Även tändspole, bensinpump och regulator har fått sin placering i det dolda. Läste ett omdöme om bensinpumpen att den är ganska högljudd. Så det fick bli gummiupphängningar på den.


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Dåligt med uppdateringar här. Som vanligt!

Jag har inte gjort så mycket som är kul att visa på bild. Men lite pyssel med det elektriska har det väl blivit. Nya mätare/kontrollampor har kopplats ihop med det som är kvar av original elsystem. Även hållare för reläer + säkringar för dom dubbla kylfläktarna (Audi 80) sitter nu på plats vid batteri/kylare. (Biltema säkrings- och relähållare )

Det verkar som att jag trots allt inte har fått fel topplock levererade. När jag kollade närmare (bl.a. efter kontakt med TrickFlow i USA) så verkar det som att jag gjort misstag vid mätning av ventilerna. Klantigt! Men jag får väl skylla på att min Grå Starr inte var opererad vid mättillfället.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066


Trådstartare
.
Apropå relähållaren nämnd ovan, här kommer bild.


Har börjat dra lite bränsleledningar. Men hur ska inkopplingen av "vent"-uttaget lämpligast vara utförd?

_________________
Calle Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
17 besök senaste veckan (189622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande