Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråden för Gopro Hero - Nu även med loggmjukvara (sid 28!)
<<   1, 2, 3, 4 ... 27, 28, 29   >>
37 besök senaste veckan (160793 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det går ju att hitta dessa på blocket numera för strax över 2500:- i mitt fall blev det VÄLDIGT billigt och att handla i Sverige var inte ens något jag tänkt på.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Hemma i brevlådan. Summa sumarum 2200kr inkl moms och tull från staterna.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Perfa då kan du leta fram lite bra monteringsvinklar o dela med dig av

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Johan Sjöström skrev:
Perfa då kan du leta fram lite bra monteringsvinklar o dela med dig av


Min kommer sitta i buren med största sannolikhet. Så det är bara att köpa en rörhög för din del och börja svetsa Ska testa med lite filmer utanför bilen också. Fick med en "öppen" baksida till filmhuset så man får med lite mer ljud. Det borde lösa problemet med burkigheten som vissa klagat på. Tänkte använda min gamla kompaktkamera som backkamera.

Med tanke på bildkvaliten på filmerna och priset om man beställer från Ebay så tycker jag att Gopro är svårslagen vad gäller prisvärdhet. Visst finns det billigare kameror, men då får man oftast vad man betalar för. Det är i alla fall min erfarenhet när man tittar på exempelfilmer på "tuben".

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Den "öppna" är ju bara öppen bakåt och det löser inte problemet riktigt. Nej ett hål vid micken tror jag på, skall bara ta mig mod att borra sönder skiten

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kapten_Brynt
Västerås
Här sen Dec 2007
Inlägg: 67



Jag tycker att bildkvaliteten och dess allmänt fantastiska ergonomi väger över ljudkvaliteten.

det absolut bästa köpet jag gjort när det gäller Kameror!

http://www.youtube.com/watch?v=b4YynyU5hLg

ett varv på ringen med 2 gopros

_________________
Sebastian Bryant-Meisner, legitimerad Nürburging-fanatiker
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Kan tipsa om Scandinavian Photo som tar 249kr för ett Sandisk 8Gb klass 10 minneskort som läser och skriver i 30Mb/sek. Clas ohlson tog 599 för exakt samma kort...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



sailor_sebbe skrev:
Jag tycker att bildkvaliteten och dess allmänt fantastiska ergonomi väger över ljudkvaliteten.

det absolut bästa köpet jag gjort när det gäller Kameror!

http://www.youtube.com/watch?v=b4YynyU5hLg

ett varv på ringen med 2 gopros


Klockren film! Ett tips inför framtiden är att klippa in en GPS logg så man får hastighet och position. Racerender är ett vettigt program för ändamålet.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag saknar vettinga monterings och inställningstips.

Ingen som pallar gå igenom sin setup (som lirar bra) och plita ner den här. FIck lite tips i dagarna men skulle vilja höra om alla era inställningar i Go Pro:n Jag får inte riktigt till en bild jag är nöjd med.

Sen är jag väldigt nyfiken på exakt var du monterat kameror sailor_sebbe?


Bifogar senaste klippet jag har lagt upp, jag gillar inte vinkeln och jag tycker det stundtlas blir överexponerat utanför bilen. Jag har provat flera olika ställen att montera men än så länge ingen superplacering. Inför kommande ringenresa i höst hade jag hoppats kunna montera kameran i "baksätets" tak för att dölja den bakom tonade rutor och samtidigt få en vettig vinkel, jag vill ha både ratt,växel och bana filmat.

http://youtu.be/gVXgolX76zY?hd=1

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Vilket fäste använder du? Sugkoppen? Det vibrerar rätt bra. Sidoruta passagerarsida? Liiiite längre bak, lite mer vridet åt höger så att man ser backspegeln i kameran och att inte hela högersidan skyms av a-stolpen.

Det är väl nackdelen med Ringen att man måste dölja kamerorna.

Kör du "spot" vägd ljusinställning? I sådana fall så tittar den på din i-bräda eftersom den är i mitten av bilden. Hade du vridit upp den en aning hade det nog funkat bättre.

Funderar själv på en LCD-backpack för att enklare kunna ställa in positionen på kameran.

Mina synpunkter

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gustav_H78 skrev:
Vilket fäste använder du? Sugkoppen? Det vibrerar rätt bra. Sidoruta passagerarsida? Liiiite längre bak, lite mer vridet åt höger så att man ser backspegeln i kameran och att inte hela högersidan skyms av a-stolpen.

Det är väl nackdelen med Ringen att man måste dölja kamerorna.

Kör du "spot" vägd ljusinställning? I sådana fall så tittar den på din i-bräda eftersom den är i mitten av bilden. Hade du vridit upp den en aning hade det nog funkat bättre.

Funderar själv på en LCD-backpack för att enklare kunna ställa in positionen på kameran.

Mina synpunkter


Gött Gustav, du har inte lust att lista dina inställningar i GP? Alltså typ exakt

Ja jag kör sugproppen och visst vibrerar den lite vilket såklart även beror på hur utbyggd den är.
Vet inte om jag kör spot eller centrumavvägd.(eller vad det nu heter) Skall prova att justera den lite igen då Backpac kommer bara närmare o närmare, snålade lite och gav ett lite vällågt bud på en jag hittade på blocket. Kanske något man kan samköpa på ebay?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



En sambeställning hade nog funkat, men risken att fastna i tullen blir ju större. Beställer man en och en hamnar man under gränsen för tullfritt. Tror de låg runt 600kr inkl frakt från Ebay när jag kollade, lite magstarkt kan man tycka. Man behöver ju ett case till också, eller ingår det om man beställer LCD'n?

Edit, bakstycke till caset ingår givetvis.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Kapten_Brynt
Västerås
Här sen Dec 2007
Inlägg: 67



Jag satte fast mina kameror med klisterfästena man fick med.
sitter som berget men ändå ingen skada på lacken, vilket jag inte förstår hur de gör

filmningen var under scuderia hanseat-kursens fria träning, då får man ha kameror.

en satt på passagerarens högra airvent och den andra satt på frontläppen!

_________________
Sebastian Bryant-Meisner, legitimerad Nürburging-fanatiker
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Här är ett fånigt test med min Gopro där jag är rätt säker på att jag kör centrumavvägt och inte spotmätning. Här sitter den på sidorutan, kunde suttit längre bak för att få med mer och gärna lite mer vinklat åt vänster. Ser nästan ut som om den sitter på utsidan av rutan Det var inte tokljust ute(21:00) så det är inte riktigt rättvisande med ljusmätningen. Får testa i fullt solljus också.

Jag använde sugkoppen och monterade kameran rätt på med bara en led. Stadigt som tusan, men lite trixigt att hitta en bra position för armarna.

1080p film tar för övrigt gräsligt med plats på minneskortet. Det var bara för testet jag filmade högupplöst, sen blir det 720p.

http://www.youtube.com/watch?v=2OYbLcHc6HA

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Johan Sjöström skrev:


Gött Gustav, du har inte lust att lista dina inställningar i GP? Alltså typ exakt

Ja jag kör sugproppen och visst vibrerar den lite vilket såklart även beror på hur utbyggd den är.
Vet inte om jag kör spot eller centrumavvägd.(eller vad det nu heter) Skall prova att justera den lite igen då Backpac kommer bara närmare o närmare, snålade lite och gav ett lite vällågt bud på en jag hittade på blocket. Kanske något man kan samköpa på ebay?

Hej Johan!

Du har ställt samma fråga flera gånger, "-Vilka inställningar har du?"
Jag har svarat på den tidigare, men tar det igen, för jag misstänker att det är något annat som gör att du får sämre resultat.

Jag med flera kör på standardinställningen R5 och centrumvägd mätning. Inget annat, och det blir bra. Vissa kör med spot bara för att verkligen kunna få kameran att tex prioritera det som sker utanför rutan.
Antar att det handlar om vart du riktar din kamera eller hur långt fram/bak i kupén du har kameran. Har du den långt bak så du får med mycket av kupén och då kommer ju kameran prioritera ljuset inne i kupén och det blir för ljust ute och tvärt om ifall man har kameran långt fram.
Så som jag använde min på Falkenberg tyckte jag blev bra. Kameran sitter med sugkoppen högst upp, längst bak i passagerarens sidoruta.

http://www.youtube.com/user/Nisse977?blend=2&ob=5#p/u/0/9nwOCzFL08 . . . .

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Tror Nisse har helt rätt, det handlar mer om positionering än om inställningar. Det finns ju bara en inställning att ändra i kameran och det är spot eller centrumavvägd mätning om jag inte missat nåt. Som jag ser det så ju längre bak i bilen kameran sitter så ska man nog överväga spotmätning, iom att det blir så mycket interiör(som ofta är svart eller i alla fall mörk). Sitter den långt fram och man får mycket ljus utifrån går det bättre med centrumavvägt då utsidan tar större delen av bilden.

Det är nog lämpligt att ha med laptopen till banan och testa olika placeringar och inställningar. Nisses film i sista inlägget var riktigt bra, både placering, riktning och ljus.

Edit, det här med namn...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag erkänner att jag frågat runt och visst är det så att jag än inte blivit riktigt nöjd med resultatet, jag är inte orolig för att hårdvaran är undermålig men vill börja med att få rätt setup på kameran för annars kan ju kameran sitta precis var som helst o det blir tokigt. Placeringen har jag försökt kopiera från Nisse och prövat ett par varianter av den utan direkt framgång



R5
Centrumavvägd mätning
PAL/NTSC ? på hemsan står följande

NTSC TV setting for North America. Camera will record in 60 or 30
frames per second depending on which resolution is selected.
PAL TV setting for most regions outside of North America. Camera
will record in 50 or 25 frames per second depending on which
resolution is selected.

Skall man trots detta välja PAL?

Jag tror det blir en LCD backpac, hade missat att dom var så prisvärda som 600:- och anser det som överkomligt för att få dom fördelarna där är.

Förresten så var det utöver fin körning med fin bil en grym vinkel/setup i stort sett precis så jag vill ha det, möjligtvis dra ner kameran lite och få med växelspaken.

Tack för ert stöd!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Japp, R5 och centrumvägt är var jag kört med hittills

Jag kör med max bilder per sekund, alltså väljer jag 30/60 framför 25/50. Idag kan en TV hantera vilket som, så varför välja färre bilder per sekund?

Här var en annan filmsnutt från Kullen där lite mer av spaken är med. Lite soligare dag än när jag körde Falkenberg, så man kanske skulle ha haft spotmätning istället.
http://www.youtube.com/watch?v=spRpgCyrD6I

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Ni som kör med dem på Ringen, hur gör ni rent praktiskt när ni inte visar dem för utsläppet?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Filmar en hel del med GOPro, har två st: http://www.youtube.com/user/Lejbanaa

Dessa är nog roligast om man vill se vad kamerorna klarar:

http://www.youtube.com/watch?v=4Ej0EgqI8BQ&hd=1

http://www.youtube.com/watch?v=0WpESAEb4Jw&hd=1#t=64s länkade en bit in...

http://www.youtube.com/watch?v=OZa7y_7TSfQ&hd=1 man KAN faktist filma annat än bilkörning med dem med

Kan iallafall tycka att dom är bland det bästa jag köpt till bilen Inställningar är 720p 60 fps när jag filmar, men har börjat testa filma incar med 1080p då det ge mindre vidvinkel, inte riktigt bestämt mig vad som blir bäst än.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Snyggt!

Den bakre kameran, filmar du med den ut genom bakrutan eller sitter den på bakluckan?

Mycket fina vinklar på båda kamerorna tycker jag!

thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråden för Gopro Hero - Nu även med loggmjukvara (sid 28!)
<<   1, 2, 3, 4 ... 27, 28, 29   >>
37 besök senaste veckan (160793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande