Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråden för Gopro Hero - Nu även med loggmjukvara (sid 28!)
1, 2, 3 ... 27, 28, 29   >>
23 besök senaste veckan (160703 totalt)
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281


Trådstartare
Hejsan alla glada rejsa:re

Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av GOPro HD Hero som jag för några veckor sedan fick hem. Anledningen att jag startar en ny tråd är helt enkelt för jag vill inte smutsa ner någons Säljes/erbjudande-tråd eller tynga ner tråden som pratar om kameror i allmänhet.

Så här kommer först några reflektioner:
Jag är lite besviken över att den är så grynig bild och relativt dålig kvalitet, men för priset så gör den ett bra jobb antar jag. Detta gäller ju då specifikt i mörker. Men även i fullt dagsljus tycker jag att det är lite kladdig kvalitet. Men om man drar ner det lite i upplösningen så är det riktigt snyggt såklart. Stort imponerande att kunna spela in 720p i 60fps, ger en bra känsla. Skickar med en länk till en film som visar en söndagstur in till centrum hemmifrån, fruktansvärt tråkig och händelselös men visar i alla fall hur materialet ser ut på riktigt.

+ Bra storlek
+ Bra stativ med sugkopp som följer med
+ Helt ok batteritid

- Snålt med att kunna spela in från extern mic
- Dåligt ljud, mycket vindbrus (ger minus för att detta är nått de stoltserar med)
- Brusig bild i mörker och lite halvtaskig bild

Här finns mörkerfilmen på YouTube i koprimerat format:
http://www.youtube.com/watch?v=OUyj-u_E1tw

Här finns dagsljus-inspelning, 720p 60fps DIREKT från kameran (OBS OBS OBS! 328MB)
http://meep.va-dumt.se/temp/GOPR0002.MP4
YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=fWWBX7ajJkk

_________________
Anton Kindblad
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526



Hehe, råkade få ner din film i "misstag" och blev sittandes med 15 minuter vardagskörning in till staden

Det var faktiskt kul och titta på, det var snygga övergångar när du kom ut ur en tunnel typ. Modigt att köra runt med en kamera utanpå bilen i stan också och visa sin nördighet

Det är tråkigt att den ger så dåligt ljud och dålig i bild i mörker. Testat och lindat en halsduk runt den typ så att den (inte fryser ) får lite dovare ljud och blir mindre känslig för vinden ljudmässigt? Använd en mobil eller en mp3spelare inne i bilen annars och spela in ljud med den och para ihop med bilden

Jag har iallafall bestämt mig att en sådan där liten rackare måste jag köpa när jag känner att jag har råd... Varför har man inte uppfunnit en plånbok med hänglås än bland alla prylar som finns?

Bifogar en bild för andra noviser som missat hur den ser ut och hoppas det är rätt och att du tycker det är ok!
(EDIT: Bild borta pga. fel modell )

Skulle va kul om du kunde ta en bild på den monterad på din bil tex? Hur är det och filma med den annars och bara gå runt med den i händerna? Kan man använda den till vanlig stativ (infästning av "platta" undertill?)?

Blev mycket frågor!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281


Trådstartare
Keepan skrev:
Hehe, råkade få ner din film i "misstag" och blev sittandes med 15 minuter vardagskörning in till staden
Jag har kortat ner filmen nu till 3 minuter istället

Keepan skrev:
Modigt att köra runt med en kamera utanpå bilen i stan också och visa sin nördighet
Den märks knappt på grund av sin ringa storlek, den satt precis under backspegeln och var mindre i storlek än backspegeln.

Keepan skrev:
Det är tråkigt att den ger så dåligt ljud och dålig i bild i mörker. Testat och lindat en halsduk runt den typ så att den (inte fryser ) får lite dovare ljud och blir mindre känslig för vinden ljudmässigt? Använd en mobil eller en mp3spelare inne i bilen annars och spela in ljud med den och para ihop med bilden
Det är tanken när den får åka med på bana att ljudet kommer hämtas från separat inspelning

Keepan skrev:
Bifogar en bild för andra noviser som missat hur den ser ut och hoppas det är rätt och att du tycker det är ok!
Det där är den Gamla versionen, den nya har mycket mindre lins i jämförelse med huset

Keepan skrev:
Skulle va kul om du kunde ta en bild på den monterad på din bil tex? Hur är det och filma med den annars och bara gå runt med den i händerna? Kan man använda den till vanlig stativ (infästning av "platta" undertill?)?
Jag kan försöka ta en bild när den sitter på bilen så man får en känsla av hur stor den är. Det följer inte med möjlighet för att använda vanligt stativ men däremot en massa fästen med dubbelhäftande tejp som man kan sätta på diverse ställen, kommer nog hamna en eller två på bilen. Att gå runt med den är inga problem, det är en så vid lins att man får med det man vill trots avsaknaden av display.

_________________
Anton Kindblad
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



På gamla gopro så är det ett krav att ställa ner ljudkänsligheten till low på en bil, finns dom inställningarna på Hdgopro?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281


Trådstartare
Cédric skrev:
På gamla gopro så är det ett krav att ställa ner ljudkänsligheten till low på en bil, finns dom inställningarna på Hdgopro?


Nej jag kan inte hitta någon sån inställning i menyn eller i manualen, synd. Filmerna är inspelade med det "vattentäta" locket som dom rekomenderar om man har det på en bil.

_________________
Anton Kindblad
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Har den fäste för vanlig stativgänga? Tyckte filmen som var tagen i dagsljus såg helt okej ut men skärpan var dåligt pga mycket brus även fast det var relativt ljust ute.

Vore intressant att pröva den i min bil som har fäste för stativ bultat direkt i buren. Misstänker dock att den lider av rolling shutter fenomenet som alla andra "billiga" CMOS kameror.

Att den presterar dåligt i mörker gäller nog alla kameror av den typen då den har riktigt liten sensor. DSLR kamera med videofunktion verkar svårslagen i det avseendet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281


Trådstartare
Den har inte fäste för stativgänga, vilket är lite tråkigt, dock har jag ett antal fästen som med dubbelhäftande på som man använda sig av, vissa är t.o.m. lite lätt kurvade, troligen inte tillräckligt för ett bur-rör dock.

Ja en DSLR hade varit absolut mest optimalt, synd att jag inte har filmfunktion på min och att den är för bra för att bli utbytt :S

_________________
Anton Kindblad
Citera
airs
Kopparberg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 101



cocoanton skrev:
Cédric skrev:
På gamla gopro så är det ett krav att ställa ner ljudkänsligheten till low på en bil, finns dom inställningarna på Hdgopro?


Nej jag kan inte hitta någon sån inställning i menyn eller i manualen, synd. Filmerna är inspelade med det "vattentäta" locket som dom rekomenderar om man har det på en bil.


Du kan ändra exposure settings mellan Cnt som är default och SPt. SPt är till för om du tex har kameran i bilen, så tar den fokus på det ljusa utanför istället för att kanske ljusa upp inredningen istället. Vill du mer se föraren så ska du ha Cnt.

_________________
Jens Almerstedt
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281


Trådstartare
airs skrev:
cocoanton skrev:
Cédric skrev:
På gamla gopro så är det ett krav att ställa ner ljudkänsligheten till low på en bil, finns dom inställningarna på Hdgopro?


Nej jag kan inte hitta någon sån inställning i menyn eller i manualen, synd. Filmerna är inspelade med det "vattentäta" locket som dom rekomenderar om man har det på en bil.


Du kan ändra exposure settings mellan Cnt som är default och SPt. SPt är till för om du tex har kameran i bilen, så tar den fokus på det ljusa utanför istället för att kanske ljusa upp inredningen istället. Vill du mer se föraren så ska du ha Cnt.


Ja, den har möjlighet att ställas in mellan Centered metering och spot metering, men det jag förstod Cédric frågade om var LJUD-känsligheten, där hittar jag inget alternativ i menyerna.

_________________
Anton Kindblad
Citera
airs
Kopparberg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 101



Hoppsan kerstin. Missade helt att det var ett d istället för ett s . Har inte heller hittat något om ljudkänslighet. Det enda man kan göra ju är att byta bakre luckan

_________________
Jens Almerstedt
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Va märkligt, det var ju en viktig funktion som dök upp på gopron efter en mjukvaruuppdatering eftersom det blev så mycket överslag när man hade den i en bil, kontra tex ha den på surfbrädan. Vore väldigt märkligt om dom hade tagit bort den nu? Mail tillverkaren och fråga, dom svarar faktiskt på mail sist jag provade

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Efter att ha kört med två lånde såna här kameror på Kinnekulle i helgen så blir man ju helt klart sugen på att skaffa en som man kan ha på bilen och på snöskotern. MEN! ljudet är kasst, går det att koppla in en extern mick eller finns det en annan kamera med liknande utförande med extern mickingång.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Ballast var det som stog längst ner, synka två gopro hd och göra 3D... vem blir först att filma trackdays nästa år i 3D? =)

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Magnus Thomé skrev:
http://www.engadget.com/2010/09/30/gopro-releases-its-budget-friendlier-179-hd-hero-960-teases-3d/


Går det att koppla in en extern mick till den? 179 dollar kan inte vara för hela kitet med kameran.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Pontus skrev:
Magnus Thomé skrev:
http://www.engadget.com/2010/09/30/gopro-releases-its-budget-friendlier-179-hd-hero-960-teases-3d/


Går det att koppla in en extern mick till den? 179 dollar kan inte vara för hela kitet med kameran.


Jo, men cappad till 1280x960 och utan expansionsporten.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2451




_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
ForesT
Västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 9



För er som tycker ljudet är dåligt kan jag tipsa om att borra ett litet hål i det vattentäta huset, fick tipset av en amerikan.

"It was a challenge getting decent audio out of it because the camera mounts inside a plastic case case so that you can use the camera in poor wheather but it also muffles the sound. If you ever decide to get one of these I recommend you drill a hole in the side of the plastic mount where the mic is. Until I did that the setup was useless to me, but after I did that it was just about perfect."

Jag har inte själv någon sån kamera eller har testat själv, men jag har kollat en hel del klipp med GOPro HD då jag har övervägt att köpa en. Jag var väldigt skeptisk till det dåliga ljudet tills jag såg denna filmen där ovannämda amerikan har filmat med ett borrat hål: http://www.youtube.com/watch?v=bojicL70F9o

_________________
Peter Vetterskog

BMW 135i -08
BMW Sport Club
BMW Club Schweden
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Lägger till mina testar också, kan kanske vara av intresse för någon.
Jag har tänkt att köpa ett extra hus till Go Pro och göra precis så som han du pratar om har gjort, borra hål vid micen för mindre burkigt ljud!

Ljudtest GOPro HD, med tät/öppen baklucka och helt utan hus, jämfört med Sony A55
http://www.youtube.com/watch?v=hKe3j8mkDrg

Ljudtest med "öppna bakluckan" jämfört med kompaktkameran Sony W50 och sen den rena ljudinspelaren olympus LS10
http://www.youtube.com/watch?v=rRcnocjbWUQ

Vinkeltest, 127 graders vidvinkel i 1080p mot 170 grader i 720p
http://www.youtube.com/watch?v=xxvBt-4pq5U

Använda den till Timelapse fotografering
http://www.youtube.com/watch?v=WjSmaj-HSpg

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



NIsse har du eller någon annan koll på om det går att koppla extern mic till den?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Det går inte original i alla fall. Men börjar man löda å ha sig kanske det går?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråden för Gopro Hero - Nu även med loggmjukvara (sid 28!)
1, 2, 3 ... 27, 28, 29   >>
23 besök senaste veckan (160703 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande