Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråden för Gopro Hero - Nu även med loggmjukvara (sid 28!)
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29   >>
23 besök senaste veckan (160703 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Med de Androids jag testat med så får jag inte 5GHz Wifi att fungera ÖHT, bara 2,4GHz thumbs down Finns massa skrivet om det på nätet på flera generationer av Gopros tillbaka thumbs down

Allt annat lirar som det ska (förutom att kameran hänger sig ibland )

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Man ser även på din film att bilden rör sig åt sidorna när du svänger, kan detta vara stabilization som gör detta? Har du provat med detta på off?

Linear blir för stort för mig där kameran nu sitter, men det går ju att zooma in ytterligare med digital zoom, frågan är om det blir dålig bild av detta?

Ja det funkade inte alls att trycka rec via Android mobilens Gopro app, men har en gammal Gopro fjärr som verkar fungera så kommer köra med den.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

RallyQuattro skrev:
Man ser även på din film att bilden rör sig åt sidorna, kan detta vara stabilization som gör detta? Har du provat med detta på off?

Linear blir för stort för mig där kameran nu sitter, men det går ju att zooma in ytterligare med digital zoom, frågan är om det blir dålig bild av detta?

Ja det funkade inte alls att trycka rec via Android mobilen, men har en gammal Gopro fjärr som verkar fungera så kommer köra med den.


Ja det är stabiliseringen som gör panoreringen men jag tycker det blir bättre med den påslagen, hänger ju lite på hur kameran skakar eller inte beroende på hur den är fäst i bilen.


Det funkar utmärkt att fjärrstyra den från Goproappen i Android, även Racechrono tex för över videofilerna över wifi och lägger ihop dom om de är flera men som sagt, bara med 2,4GHz. Över 5GHz händer inte ett smack med någon app ÖHT. Den syns inte ens i Androids wifilista då.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Okej, min sitter fast och det har fungerat bra med gamla Hero 3+ Black, så blir att prova utan stabiliseringen.

Det tråkiga med Racechrono är att den bara kan starta 1st extern Gopro och jag har 2-3st i bilen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Finns det några sätt att minska mängden data Hero7 spelar in?

För nu delar den upp filmerna i flera klipp redan vid ca 17minuter i 1080 för då är den redan uppe i ca 4gb
medans med min hero3+ så kan jag spela in 26minuter på under 4gb




irriterande att behöva klippa ihop varje pass först i Windows moviemaker för att få ett komplett filmklipp per pass så det fungerar i RaceRender.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Är det inte bara att sänka kvaliteten på det du spelar in?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Har du provat "HEVC" jämfört med "Compatible" när det gäller compression? (EDIT: kollar själv just nu vad som skiljer...)


De flesta klagar ju på att Gopro kör med för låg bitrate per given upplösning (eftersom det blir sämre bild) men du vill ha lägre bitrate

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
.... Racechrono tex för över videofilerna över wifi och lägger ihop dom om de är flera...


Fel av mig. Racechrono slår inte ihop dom men har inga problem att rendera långa sessioner med dataoverlay spritt över flera separata videofiler.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
Har du provat "HEVC" jämfört med "Compatible" när det gäller compression? (EDIT: kollar själv just nu vad som skiljer...)



Verkar inte vara någon skillnad i hur många minuter man får in per fil tyvärr. Inte i 1440 iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Problemet är ju längden, på min gamla Hero3+ så är ju 27 minuter tillräckligt för ett komplett pass med depå före och efter, alltså sätter på den i depån och stänger av där sen igen.

Men 17 minuter är på gränsen till för kort så då blir många filmer uppdelade..

Jag har även en simpel Hero och den lagrar bara i 2gb storlekar så där blir det ännu kortare klipp nämligen bara 12minuter.




Och ärligt talat ser jag ingen skillnad i kvalité mellan min Hero3+ och 7:an trots att den förbrukar mycket mer minne med högre datahastighet.
7:an har bättre inbyggt ljud och bättre stabilisering, men bilden ser jag ingen förbättring på.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Här bild klipp från en film.
Den övre bilden bakåt är Hero 3+ black
Den nedre framåt bilden är Hero 7 black som förbrukar 1/3 del mer minne och data.

Tycker ärligt talat den övre bilden är bättre i alla bilder.


















Men kanske det är att den nedre Hero7 har för mycket fokus på interiören i bilen så därför det blir sämre utanför?
Men att den använder så mycket mer datahastighet utan att det blir bättre bild gillar jag inte.

Får kanske göra ett riktigt test med bägge kamerorna framåt för att jämföra ordentligt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jag är inte imponerad av bildkvaliten på Sjuan när det gäller asfalt o träd just när de rör sig i bilden. Mycket komprimeringsartefakter tycker jag. Men den är ju absolut bra nog för vad jag har den till!

_________________
Magnus Thomé
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Hej
Har fått en Gopro Hero 7 Black och fått för mig att den skall gå att köra via Harry's Laptimer.
Är det någon här som har någon aning om hur man får det att funka?
Med vänlig hälsning Mikael

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

camarogbg skrev:
Hej
Har fått en Gopro Hero 7 Black och fått för mig att den skall gå att köra via Harry's Laptimer.
Är det någon här som har någon aning om hur man får det att funka?
Med vänlig hälsning Mikael


Gå in under Administration - Settings och klicka på "External Cam". Om du bara ska använda Gopro och inte tillsammans med mobilens inbyggda så ska du ha Multicam Preset satt till None.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Race technology har tydligen pillat ihop nåt som använder gps i GoPro för laptimes och analys.
https://www.race-technology.com/gb/racing/products/video/video_gopro-o . . . .
Intressant med nytta ur endast en grunka.
Men hur bra det blir är nog tveksamt (gpsprecionen alltså).
"*GoPro models that feature GPS: 5 Black, 6 Black, 7 Black and 7 Silver."

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Race technology har tydligen pillat ihop nåt som använder gps i GoPro för laptimes och analys.
https://www.race-technology.com/gb/racing/products/video/video_gopro-o . . . .
Intressant med nytta ur endast en grunka.
Men hur bra det blir är nog tveksamt (gpsprecionen alltså).
"*GoPro models that feature GPS: 5 Black, 6 Black, 7 Black and 7 Silver."


Det där var ju skjukt nice om man vill kolla hur man kört och inte använder mobilapp!

_________________
Magnus Thomé
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Magnus Thomé skrev:
camarogbg skrev:
Hej
Har fått en Gopro Hero 7 Black och fått för mig att den skall gå att köra via Harry's Laptimer.
Är det någon här som har någon aning om hur man får det att funka?
Med vänlig hälsning Mikael


Gå in under Administration - Settings och klicka på "External Cam". Om du bara ska använda Gopro och inte tillsammans med mobilens inbyggda så ska du ha Multicam Preset satt till None.


Tackar för infon! Funkar detta på Petrolhead eller måste man uppgradera?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Dubbel

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

camarogbg skrev:
Magnus Thomé skrev:
camarogbg skrev:
Hej
Har fått en Gopro Hero 7 Black och fått för mig att den skall gå att köra via Harry's Laptimer.
Är det någon här som har någon aning om hur man får det att funka?
Med vänlig hälsning Mikael


Gå in under Administration - Settings och klicka på "External Cam". Om du bara ska använda Gopro och inte tillsammans med mobilens inbyggda så ska du ha Multicam Preset satt till None.


Tackar för infon! Funkar detta på Petrolhead eller måste man uppgradera?


Hmm... vet ej. Du får kolla thumbs up


Edit: multikamera verkar kräva Grandprixversionen men det är ju inte det du ska göra så... jag vet inte

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Magnus Thomé skrev:
Jag är inte imponerad av bildkvaliten på Sjuan när det gäller asfalt o träd just när de rör sig i bilden. Mycket komprimeringsartefakter tycker jag. Men den är ju absolut bra nog för vad jag har den till!

Hej!

Lite sent svar men ändå.
Det är bitraten eller komprimeringen som styr hur bra eller dålig bilden blir, speciellt rörliga grejer som du nämner, asfalt, träd osv. När jag flugit FPV race-drönare så kan problem med just träd, gräs osv som man åker fort förbi, bli kass kvalitet på.

HVEC eller H265 eller X265 som det ibland kallas är en nyare komprimeringsstandard eller komprimeringsmetod som till skillnad från det äldre H264 gör att man kan få bibehållen kvalité med halva filstorleken eller dubbla kvalitén till samma filstorlek. Kort och gott, komprimerar hårdare utan att tappa kvalité.

För min del så kör jag gärna med den högsta bitrate som bara går om det är valbart för att få bästa grundmaterialet innan det går in i någon form av videoredigering.
En annan sak som man kan välja på de lite nyare Gopro kamerorna är "flat-mode" som till skillnad mot "Gopro-color" skapar en obehandlad till synes kontrastlös och tråkig bild, men som har mycket större kontrastomfång vilket betyder att det finns mycket mer bilinformation samtidigt i både ljusa och mörka partier i bilden. Till detta kan man ställa in lägsta skärpa för att inte kameran skall lägga på sin egen digitala skärpa på bilden. Sen i videoredigeraren justerar man fram den konstrast och skärpa man önskar, då får man en bättre bild på flera vis. Men det är så klart mer jobb för den ovane som bara vill ha ut en filmfil att ladda upp på Youtube. Detta kan liknas lite med att fotografera i rå-format.

I slutändan brukar Youtube ändå komprimera sönder filen rätt gött. Men det där med kontrasten är något som kommer fram även om Youtube sabbar filmen lite.


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Tack för tipsen! Jag köpte Movavi som är en enkel videoredigerare, kanske ska följa dina tips o se om man kan fixa till färg osv efteråt i det thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Tråden för Gopro Hero - Nu även med loggmjukvara (sid 28!)
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29   >>
23 besök senaste veckan (160703 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande